vmp123 17.07.2003 01:42:55 | |
---|
Miten te sävelle biisit? Ensin sävel vai sanat? Ensin soinnut vai melodia? Olis mielenkiintoista kuulla! |
Makuupussimies 17.07.2003 01:50:57 | |
---|
Miten te sävelle biisit? Ensin sävel vai sanat? Ensin soinnut vai melodia? Olis mielenkiintoista kuulla! Yleensä tulee ensin melodia koska sitten siihen päälle on helpompi keksiä soinnut. Sanat tulee musiikin jälkeen koska musiikki on tärkeämpää. "Stay out of the road if you wanna grow old"
-Pink Floyd |
kivi 17.07.2003 02:00:47 | |
---|
Yleensä tulee ensin melodia koska sitten siihen päälle on helpompi keksiä soinnut. Sanat tulee musiikin jälkeen koska musiikki on tärkeämpää. Täällä tehdään täsmälleen päinvastoin kuin arvoisa Makuupussimies, useimmiten. Tosin tuohan menee milloin mitenkin. |
KMT 17.07.2003 23:23:14 | |
---|
Sanat ekana, paitsi että nekin on ihan turhia, koska jää vain pöytälaatikkoon kun soitamme bändissä pelkkää insrumenttaalikamaa kun kukaan ei osaa/viitsi/jaksa laulaa Säröpedaali on pirun keksimä idea saada ihmiset hulluiksi... |
Kjukka 18.07.2003 02:53:25 | |
---|
Mun tapauksessa ensin musiikki, sitten sanat. -juki As one so bright will now fade away, Fire burning out I gotta say goodbye /
I'd give this life for just one day, To feel alive again one time before I die |
noir 18.07.2003 03:39:49 | |
---|
Ensin teen sanat, ja lauleskelen niihin melodiatkin usein valmiiksi. Säestys syntyy viimeisenä. Knowledge is power, France is bacon. |
vexu 18.07.2003 10:30:23 | |
---|
Kyllä se on ensin riffit/soinnut tai koko musiikki. Tämän päälle on erittäin helppo kehittää melodia, mahdollisten sanojen rytmityksiä tai joitain yksittäisiä lauseita ja lopuksi kokonaiset sanoitukset. |
Fortune 18.07.2003 10:52:44 | |
---|
Ensin sävellys, useimmiten riffilähtöisesti. Vokalistimme suosii taas sanoituslähtöistä tapaa. Ajan mittaan löytänemme kultaisen keskitien, tuleepahan ainakin eri tavoin ajateltuja kappaleita. "Hau, vitun hiiri, hau!" -Lähikauppias
Auta köyhää, osta Talman, katso tori. |
arancia 18.07.2003 13:24:21 | |
---|
Ensin sanat, sitten soinnut ja viimeisenä melodia. Asenteella siitä selvitään.. |
Pallisti 18.07.2003 14:19:44 | |
---|
Teemme kipaleita silleen, että rupeamme treeniksellä vaan rämpyttelemään jotain ja siinä samalla laulajamme heittää päälle jotain friistailia.. Siitä sitten syntyy jonkilainen biisi. |
Ozzman 18.07.2003 17:09:19 (muokattu 18.07.2003 17:11:07) | |
---|
En nyt oikeen osaa selittää kato kun yleensä ne biisit tulee luonnostaan. Paska ei haise jos se on puhdasta! |
Emplate 19.07.2003 00:38:59 (muokattu 19.07.2003 00:41:58) | |
---|
Vähän fiiliksestä kiinni. Joskus sanat ohjailee sävellystä, joskus taas toisin päin. Useimmiten kyllä sävellys mulla henk. koht. syntyy ensin. Joskus taas on silleenkin, että jotain sanoja, joihin ei ole tullut tehtyä sävellystä, on jäänyt pöydille lojumaan ja ne sitten yhdistelee jonkun vastasyntyneen kanssa, johon on sävellys tehty ensin... Ymmärsiköhän kukaan tuosta mitään? :) |
Loony 19.07.2003 05:59:49 | |
---|
Yleensä se menee silleen että kitaristi keksii jotain riffejä ja niihin sitten sovitetaan basso, rummut jne. Kun biisi on muuten ihan valmis vasta melodioita aletaan kehittelemään. |
Npixel 19.07.2003 09:56:04 | |
---|
Parhaiten sujuisi jos kaikki tehtäisiin samaan aikaan, vaan se tuskin kovin monelta onnistuu :ž |
Makuupussimies 19.07.2003 10:42:26 | |
---|
Parhaiten sujuisi jos kaikki tehtäisiin samaan aikaan, vaan se tuskin kovin monelta onnistuu :ž Yhtä laulua oon tehny tohon tyyliin... "Stay out of the road if you wanna grow old"
-Pink Floyd |
kivi 19.07.2003 13:57:01 (muokattu 19.07.2003 13:58:04) | |
---|
Parhaiten sujuisi jos kaikki tehtäisiin samaan aikaan, vaan se tuskin kovin monelta onnistuu :ž Eipä kyllä. Kaksi biisiä oon elämässäni tehnyt "kertaheitolla" eli sillä tavalla että suuren tunnekuohun keskellä on alkanut biisiä suoltua, ja voimattomana oon lyönyt sanelukoneen äänitykselle, ja kertaheitolla on tullut osat, säkeistöjen sanat, soinnut, laulumelodia; mun lainkaan hakematta ja lainkaan etukäteen tietämättä mitä tapahtuu. Ovat mielestäni about parhaat/omintakeisimmat biisit mitä koskaan oon tehnyt. (Lunatunes: 'I Cried' levyllä Moon Tension, Kätyrit: 'Helmikuu' samannimisellä ep-levyllä) |
Fortune 19.07.2003 18:29:43 | |
---|
Eipä kyllä. Kaksi biisiä oon elämässäni tehnyt "kertaheitolla" eli sillä tavalla että suuren tunnekuohun keskellä on alkanut biisiä suoltua, ja voimattomana oon lyönyt sanelukoneen äänitykselle, ja kertaheitolla on tullut osat, säkeistöjen sanat, soinnut, laulumelodia; mun lainkaan hakematta ja lainkaan etukäteen tietämättä mitä tapahtuu.
Kokisipa itsekin joskus tuon. Tietäisi sen isojen poikien mainostaman "olen vain tavallinen tyyppi, jolla sattui olemaan oikea taajuus päällä sen helmisävellyksen leijaillessa stratosfäärissä" -fiiliksen käytännössä. Pitääkin ihan kuunnella tuo LT-kappale. "Hau, vitun hiiri, hau!" -Lähikauppias
Auta köyhää, osta Talman, katso tori. |
Juha86 19.07.2003 19:06:59 | |
---|
Ensiks tulee soinnut, sitten melodia ja viimeseks sanat. Noin se on helpointa. Joskus on kyllä tullu melodia eka, ja sitte ettiny vaan oikeat soinnut. Ja sanat taas viimeseks, ku musa on kuitenki tärkeintä (joo, en soita räppibändissä =) .. |
Aerodactev 19.07.2003 19:16:02 | |
---|
Metodini: 1. Otan kitaran käteen, rämpyttelen, jos saan jonkun hyvän riffin/sointukulun, alan improvisoiden keksiä siihen lyriikoita. 2. Lauleskelen itsekseni jotain käsittämätöntä siansaksaa, jossa saattaa olla englannin- tai suomenkielisiä sanoja joukossa. Jos laulumelodia on hyvä, yritän keksiä siihen lyriikat ja sitten biisin taustalle. 3. Joskus vain sattuu niin, että päässäni soi yhtaikaa sekä biisi että lyriikat+laulu. 90% tietämyksestäni on MUTUa ja loput 8% on kopioitu kaiken tiedon kirjasta.
Tsekkaa myös Kissapuhelin |
Xebeche 19.07.2003 21:36:16 | |
---|
Viime aikoina olen tietoisesti pyrkinyt tästä hieman eroon, mutta perusmetodini säveltäessä kappaletta on melko kauan ollut seuraavanlainen. Ensin valitsen aiheen, jonka ympärille luonnostelen tietyn tunneskaalan, kappaleen kaaren ja ns. kriittiset pisteet, joihin sijoitan tunnelman edellyttämät kliimaksit, suvannot jne. Tämän jälkeen tartun muutamiin sopivilta tuntuviin melodisiin tai soinnullisiin aihioihin, jotka voisivat sopia kappaleeseen. Usein vaihtoehtoja on monia, riippuen siitä, mitä haluan ensisijaisesti korostaa. Näitä vaihtoehtoja pyöritellessä työstän samalla lyriikoita, jotka edelleen määräävät kappaleen muotoa. Jossain vaiheessa edessä onkin valmis tekele, jonka haluaisin edes viitteellisesti ilmaisevan toivomaani asiaa toivomallani tavalla. Viimeisimmät biisini ovat kyllä taas kehittyneet melko lailla itsestään, sellaiselta 'antaa palaa' -pohjalta. Ei turhia filosofointeja, vaan vapaata assosiaatiota! Ainoa ongelma onkin aika ja energia, sillä tahtoisin vähitellen saada näitä biisejä nauhoitettuakin. Vielä ei vaan oikein ehdi tahi jaksa. Always be ready to speak your mind, and a base man will avoid you. - William Blake |