Aihe: Miten soittimet kestävät kylmää
1
KitaraKingi
19.03.2004 14:52:07
Tarkoituksena olisi väliaikaisesti pitää bänditreenejä yms. autotallissa jossa ei ole lämmitystä ja kysymyksenä olisikin, että miten bändikamat (mikseri, kaapit, rummut ja muut vahvistimet) kestävät tällaisia alkukesän lämpötiloja (n. 0-10C)?
On se niin väärin.
hjukke
19.03.2004 14:53:32

Mikseriin ja vahvistimiin saattaa kertyä kosteutta ja rummut tuskin tykkää myöskään. Toppatakit päälläkö ajattelitte vetää? :)
"- munakennot on huumorihommaa"
KitaraKingi
19.03.2004 15:22:09
Juu nahka rotsi vaan niskaan ja soittamaan, mutta täytyy varmaan malttaa odottaa lämpimämpiä ilmoja.
On se niin väärin.
Muhwi
20.03.2004 10:45:05
Sormet muuten kangistuu yllättävän nopeesti kylmässä/viileässä. "Normaalikäytössä" sitä ei huomaa, mutta soittotarkkuus ja -nopeus kärsii.
It wasn't me, it was the Other Guy.
Torniojaws
20.03.2004 22:29:55

Mielellään ei kannata jättää soittimia viileään. Vähimmilläänkiin kylmyyden vaikutuksen huomaa virittämisen lisääntyneestä tarpeesta - kitarat varsinkin tuppaavat menemään erittäin nopeaa epävireeseen viileässä.
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
Volle
21.03.2004 00:54:19
Mielellään ei kannata jättää soittimia viileään. Vähimmilläänkiin kylmyyden vaikutuksen huomaa virittämisen lisääntyneestä tarpeesta - kitarat varsinkin tuppaavat menemään erittäin nopeaa epävireeseen viileässä.

Jos ne ovat koko ajan tasaisen kylmässä ei mun logiikkani mukaan vireen pitäisi hirveästi vipattaa. Lämpötilan muutos (esim. kitaran vieminen lämpimästä pihalle pakkaseen) sen sijaan vaikuttaa kyllä vireeseen.
Näyttää taas silt, ettei hyvält totanoi näytä. Ja nii om mone muukki sanonu.
vantage
21.03.2004 02:02:05
Olen kuullut jotain, että jos jätät tarpeeksi monta kertaa kitaran vaikka takakonttiin.

Niin puu "kuolee" ja kitara pitää virettä, tai jotenkin paranee siitä.
Pitääköhän paikkaansa?
"Kaikki on allright ainakin minulla. En tiedä, onko muilla." -M Nykänen IHKK #5
randy
29.03.2004 09:32:45
Olen kuullut jotain, että jos jätät tarpeeksi monta kertaa kitaran vaikka takakonttiin.
Niin se varastetaan sieltä.

Pitääköhän paikkaansa?

Hetken mietittyäni tulin siihen tulokseen etten osaa vastata.
Jos tuo pitäis paikkansa niin kaikki puuthan kuolis talvella(?)
Lumiukolla on valkonen perse. Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Kakemakeväke
29.03.2004 16:32:09
Hetken mietittyäni tulin siihen tulokseen etten osaa vastata.
Jos tuo pitäis paikkansa niin kaikki puuthan kuolis talvella(?)

Kitaralla harvemmin on juuret maassa.
Rock-musiikki pelasti minut urheilulta.
Tympee Huttunen
29.03.2004 17:22:25 (muokattu 29.03.2004 17:22:44)
Kitaralla harvemmin on juuret maassa.

Kitaristeilla on vielä harvemmin jalat maassa!

Enkä suosittelisi viemään kamoja tuollaiseen paikkaan.
"Macro, sillä on huonot vitsit ja se näyttää Jeesukselta."
Valokaari
29.03.2004 18:51:53

Itse olen kuullut tuon neuvon niinpäin, että jos unohdat kitaran tarpeeksi monta kertaa takakonttiin, niin kitara "kuolee" ja korkeintaan voit yrittää myydä sen halvalla jollekin pöhkölle.

Kitaroilla on sen takia ne kotelot ja suojapussit, että ne olisivat suojassa kosteudelta, eikä takakontti ei ole mikään paras mahdollinen kitarakotelo.
Rok rok.
Lord of the strings
29.03.2004 20:02:07
Ostakaa sinne semmonen lämpöpatteri tai kaks.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus kaikille m.nettiläisille
vantage
29.03.2004 22:24:32
Itse olen kuullut tuon neuvon niinpäin, että jos unohdat kitaran tarpeeksi monta kertaa takakonttiin, niin kitara "kuolee" ja korkeintaan voit yrittää myydä sen halvalla jollekin pöhkölle.

Kitaroilla on sen takia ne kotelot ja suojapussit, että ne olisivat suojassa kosteudelta, eikä takakontti ei ole mikään paras mahdollinen kitarakotelo.

Jeps...
En ole niitä kyllä sinne koskaan jättänytkään sen takia.
Sanoi vaan joku että kun puu menettää eloisuutensa, niin siitä tulisi parempi.
MattiAuer
30.03.2004 14:44:03

Jos ne ovat koko ajan tasaisen kylmässä ei mun logiikkani mukaan vireen pitäisi hirveästi vipattaa.

Katoppakö jos kitara on viileäsä hyvin vireessa ja sää alat sitä vaikkapa soittaa, niin kielten lämpötila muuttuu aika reilusti ja myöskin aika nopsaan. Alkuun ei pysy vire ja muutenkin se viileässä soittaessa sitten kait heittelee, jos ei pidä kieliä sitten koko ajan lämpösenä.
"Uniikki unikorni olikin korni koni!" .m.
1by4by9
02.04.2004 10:19:50

Takakonttiin jättämisestä; voin sanoa että puu ei "kuole" koskaan (tai ainakin se vie tuhansia vuosia kunnes se on kivettynyt.) Puu elää aina kun se on kosketuksissa ilman kanssa. Puu imee ja luovuttaa kosteutta jatkuvasti vaikka se olisikin pintakäsiteltyä.

Eli kannattaa pitää ihan huoneenlämmössä se kitara jos et halua virittää sitä kokoajan. Vahvistimet kaiketi kestävät paremmin mutta kannattaa pitää huoli että ne ovat lämmenneet tarpeeksi ennenkuin kytket virrat päälle. "Kylmäkäynnistyksessä" voi tulla kosteuden aiheuttamia vikoja.
Onko kohtalon ivaa vai miksi sukunimeni on sama kuin eräs uskomattoman hyvä olutmerkki?
vantage
04.04.2004 18:43:11
"Kylmäkäynnistyksessä" voi tulla kosteuden aiheuttamia vikoja.

Esim...
1by4by9
05.04.2004 01:06:01

^No mitäköhän se vesi tekee yleensä sähkölaitteille? Oikosulku on aika yleinen.
Onko kohtalon ivaa vai miksi sukunimeni on sama kuin eräs uskomattoman hyvä olutmerkki?
Yakorda
08.04.2004 13:35:54
Rummuissa ainakin kalvot haurastuu, jos niitä pakkasessa säilyttää.
Ja vire tietysti katoaa..=)
"I smoked a lot of sky, drunk a lot of rain. Anything to ease my pain."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)