Aihe: Apuva, neuvoja tarvitaan
1 2
NahkaAlbertti
16.03.2004 20:25:55
Meillä olis kohta puolin keikka, eikä kukaan osaa juurikaan soittaa. Onkos jotain vinkkejä millä saapii yleisön olemaan heittämättä tomaatteja?
Antti1
16.03.2004 20:31:39
Meillä olis kohta puolin keikka, eikä kukaan osaa juurikaan soittaa. Onkos jotain vinkkejä millä saapii yleisön olemaan heittämättä tomaatteja?

Ahkeraa harjoittelua päivittäin. Älkää ainakaan näyttäkö sitä, että olette epävarmoja omista taidoistanne. Muistakaa sekin, että yleisö ei huomaa virheitä niin paljon kuin te itse huomaatte.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
kivi
16.03.2004 20:33:32

Soitatte minkä osaatte, ettekä selittele sitä liikaa spiikeissä. Mikään ei ole kamalampaa kuin se että bändi on huono JA pyytelee anteeksi sitä, oikein korostaa. Asenteella vaan, kaikilla on huonoja keikkoja. Kääntäkää tilanne voitoksi, olkaa hauskoja.

Jokaisella soittajalla on joskus ollut eka keikka, eikä ne yleensä oo menneet kovin kummoisesti. Pyytäkää paljon kavereita yleisöksi ja tukijoukoksi, huutamaan kannustushuutoja niin ettei soittoa kuule:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
mie
16.03.2004 21:59:06

Meillä oli ennen keikkaa ihan samat fiilikset ja tulihan niitä virheitä tehtyä aika lailla, mutta silti tilaisuuden järjestäjä pyysi meitä kuukaiden päästä pidettävään seuraavaan bänditapahtumaan. Eli kyllä työ osaatte.
Minun kirjootuskistani et löydäkirotus virhe itä ,etkä kieli oppi etkä yhdysja väli, merkki virheet. IHKK #10
Jonte
17.03.2004 09:44:11

Suojaverkko voisi olla kova sana.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
Teijo K.
17.03.2004 10:36:39

Jokaisella soittajalla on joskus ollut eka keikka, eikä ne yleensä oo menneet kovin kummoisesti. Pyytäkää paljon kavereita yleisöksi ja tukijoukoksi, huutamaan kannustushuutoja niin ettei soittoa kuule:-)

En kyllä kuolemaksenikaan muista miten se ensimmäinen keikka meni. Ja se ei johdu siitä, että niitä keikkoja olisi ollut niin paljon sen jälkeen tai mitään, olin vain niin hirveässä paniikkitilassa, että menin täysin automaattiohjaukselle. 15 minuuttia keikan jälkeen sitten heräsin siitä tyyliin -Hei, mitä tapahtui? Joko me soitettiin? Ja huom. olin selvinpäin... Kuulemma meni ihan hyvin... Kavereiden mukaan...

Mutta ne ekat keikat menee miten menee, ei kannata liikaa laittaa jälkeenpäin painoa sille ekalle keikalle, noin jatkoa ajatellen. Se on vain se kaste potentiaaliseksi keikkamuusikoksi tai jotain.
Det är omöjligt att veta om en cricketmatch pågår eller om de väntar på någon som inte har kommit än.

-Torsten Ehrenmark.
Krisu
17.03.2004 11:19:17
Meillä olis kohta puolin keikka, eikä kukaan osaa juurikaan soittaa.

Minkä ihmeen takia sinne keikalle pitää päästä jos ei osaa soittaa???? Siinä vaan kiusataan sekä itseä että yleisöä. Opetelkaa soittamaan ja menkää sitten keikoille, siinä se vinkki. Vähän kuin menisi ajamaan autolla liikenteeseen vaikkei osaakaan, kolari siitä tuppaa tulemaan.
Härski
17.03.2004 11:27:30
Suojaverkko voisi olla kova sana.

Blues Brothers tyylillä?
kivi
17.03.2004 12:48:21 (muokattu 17.03.2004 12:48:53)
Krisu:
Minkä ihmeen takia sinne keikalle pitää päästä jos ei osaa soittaa???? Siinä vaan kiusataan sekä itseä että yleisöä. Opetelkaa soittamaan ja menkää sitten keikoille, siinä se vinkki.

Eri mieltä.

Ei keikoille mennä soittotaitoa esittelemään, vaan soittamaan ne biisit. Sitten kun ne menevät läpi, ollaan tarpeeksi hyviä ensimmäiseen keikkaan. Sitä on ihan turha lykätä, "treenikämpällä oppii treenaamaan ja keikoilla soittamaan keikkoja" sanoi Jukka Ormakin aikoinaan.

Yleensäkin paras bändisoittaja on mun silmissäni sellainen, joka joutuu tosissaan tekemään duunia sen biisin kanssa. Kun sovitus on just oman taidon puitteissa, syntyy mielenkiintoisinta jälkeä joka - syteen tai saveen - ei jätä kylmäksi. Mä olen nähnyt monelta bändiltä ne parhaat ja ensimmäiset keikat, ja aika harvalla on sisu riittänyt siihen, että tahkotaan vielä 10 vuotta että saadaan takaisin edes osa sen ekan keikan magiasta.

Jokaisessa kerrostalossa on joku kaveri (monet niistä täällä) joka soittaa paremmin kuin mä tulen koskaan soittamaan. Mutta ne on siellä päiväpeiton päällä treenaamassa edelleen, ja mulla on noin 400 keikkaa takana
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
sormunen
17.03.2004 13:45:19
Opetelkaa soittamaan ja menkää sitten keikoille, siinä se vinkki.

-70-luvulla oli Avussa juttu jostain oululaisesta kestävyysjuoksijasta, joka oli vissiin aikamoinen lahjakkuus ja treenasi aivan järjettömästi. Kaveri oli sitä mieltä, että turha sinne radalle on häviämään mennä, hän menee kilpailuihin, kun on valmis. Ei oo sen koommin hänestä mitään kuulunut.

Ei kun keikalle vaan! Sitten joskus nää krisut kirjottelee nettipalstoilla, kuinka se on epäoikeudenmukaista kun he osaa täpätä vaikka kuin, mutta gimmat huutaa kuorossa "NahkaAlbertti"!
lapio
18.03.2004 10:23:12

Jep ei kannata soittaa liian vaikeita kappaleita. Sellaisia mitkä saa menemään asiallisesti. Ja ei kannata seisoa lavalla paikallaan. Kannattaa hieman heilua ja pomppia jos sopii musiikkityyliin. Hyvä esiintyminen pelastaa mielestäni paljon live tilanteessa.
"These pretzels are making me thirsty!" -Cosmo Kramer
Timce
18.03.2004 11:11:45
Sattumoisin tunnen kyseisen bändin kaverit ja... Pyydän, älkää menkö sinne lavalle. :)
Krisu
18.03.2004 12:14:33
Sitten joskus nää krisut kirjottelee nettipalstoilla, kuinka se on epäoikeudenmukaista kun he osaa täpätä vaikka kuin, mutta gimmat huutaa kuorossa "NahkaAlbertti"!

Itsellä on kuitenkin vuosia kestänyt keikkailu takana, eli ei tarvitse epäoikeudenmukaisuutta netissä valittaa. Pysyn kuitenkin mielipiteeni takana. Itse opettelin ensin soittamaan ja vasta sitten alkoi keikkahommat, mielestäni se on se tie, siis minun mielestäni.
NahkaAlbertti
30.03.2004 19:57:41
Keikka ohi, hyvin mjän, kiitti neuvoista
Heavymies
30.03.2004 20:19:17
Keikka ohi, hyvin mjän, kiitti neuvoista

Hienoa! Sitte vaan uutta putkeen.
Rock 'N' Rollllllllllllllllll
Sir Härö
31.03.2004 11:08:55
Itsellä on kuitenkin vuosia kestänyt keikkailu takana, eli ei tarvitse epäoikeudenmukaisuutta netissä valittaa. Pysyn kuitenkin mielipiteeni takana. Itse opettelin ensin soittamaan ja vasta sitten alkoi keikkahommat, mielestäni se on se tie, siis minun mielestäni.

Samaa mieltä oon ku krisu. Siis tottakai jostain on alotettava, mut joku taso kannattaa pitää.
Tiedän pari bändiä mille hurrataan kun ne on lavalla, mut sitte ku soittajat on poistunu ni sit kuiskitaan: "Vit#u mitä pas#aa!!!"
Meinkin bändi on soittanu yhdessä jo aika kauan ja osataan soittaa omat biisit hyvin, mut silti pysytään poissa lavalta niin kauan et ne tosissaan menee hyvin!
Osta bändini demo. Rahat menevät bändin rappiolliseen virkistystoimintaan.
Teijo K.
31.03.2004 11:24:05

Meinkin bändi on soittanu yhdessä jo aika kauan ja osataan soittaa omat biisit hyvin, mut silti pysytään poissa lavalta niin kauan et ne tosissaan menee hyvin!

Minä taas uskon, että on melko sama miten hyvin biisit osataan treeniksellä. Se keikkatilanne on niin erilainen kuin treenikämppä. Ne pitää jokatapauksessa opetella erikseen.

Ja poikien keikka meni hyvin, se on ihan sama mitä kateelliset supisee keikan jälkeen.

Gentlemen Of The World Unite - And Prepare For The Charmed Uprising.
- Anarcho-Dandyist Revolution.
Ylläri
31.03.2004 13:12:27 (muokattu 31.03.2004 13:15:02)
Ja poikien keikka meni hyvin, se on ihan sama mitä kateelliset supisee keikan jälkeen.

Aamen. Jokainen tyylillään, mutta yleisesti ottaen tässä elämässä saa aika vähän aikaiseksi jos aina odottelee että on viimeisen päälle "valmis", varsinkaan kun kyse ei nyt ole mistään elämän ja kuoleman jutusta. Sekaan vaan vaikkei seisoiskaan. Sitä paitsi kun edessä on tiukka deadline, se kummasti tehostaa harjoittelua. Ensimmäinen bändini ryntäsi keikalle heti kun oli riittävästi biisejä joten kuten kasassa.

Ja onneksi olkoon vielä NahkaAlbertille onnistuneesta neitsytkeikasta. Kerro vähän lisää: millainen tilaisuus, paljonko oli väkeä, miltä tuntui...
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
NahkaAlbertti
08.04.2004 21:36:34
Aamen. Jokainen tyylillään, mutta yleisesti ottaen tässä elämässä saa aika vähän aikaiseksi jos aina odottelee että on viimeisen päälle "valmis", varsinkaan kun kyse ei nyt ole mistään elämän ja kuoleman jutusta. Sekaan vaan vaikkei seisoiskaan. Sitä paitsi kun edessä on tiukka deadline, se kummasti tehostaa harjoittelua. Ensimmäinen bändini ryntäsi keikalle heti kun oli riittävästi biisejä joten kuten kasassa.

Ja onneksi olkoon vielä NahkaAlbertille onnistuneesta neitsytkeikasta. Kerro vähän lisää: millainen tilaisuus, paljonko oli väkeä, miltä tuntui...

No Kiitos kysymästä, se oli semmonen nuorisotilaisuus, johon sai tulla Bändejä soitteleen. Siellä oli 1 aivan loistava bändi "Panic on stage", ne soitteli ennen meitä, saivat kaikki sata kuuntelijaa siihen lavan reunalle. No siitä oli sitten hyvä jatkaa (vähän ihmiset kaikkos, mutta ei kaikki). Fiilis oli aika kiva kun jännitystä oli vain ennen kun meni lavalla. Sit se vaan lähti pois kun lavalle pääsi. Rumpali sekos välillä ja kaikki vähän mokaili, mutta yleisö tykkäs. Sitten kun tuli niin vapautunut olo soitamma lopuksi oman versiomme vintiötten: mitään en ole ottanut biisistä, improvisaatiolla :)
sormunen
08.04.2004 21:41:44

No onhan se ura sekin, vieläpä elämänmittainen, pysyä poissa lavoilta.

Nonniin, Albert, seuraavaa putkeen, kun vielä kuumottaa! Siitä se lähtee, toi mitä kerroit, niin sehän meni niinkuin pitikin! Jäbät kämmää, jännitys lähtee ja lopuksi sekoillaan, rokki soi ja mimmit vielä kirkuu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)