chief 19.01.2004 17:09:38 | |
---|
Bändimme ensimmäinen keikka on Factoryssa n. kuukauden päästä. Onko jegillä omia kokemuksia siellä soittamisesta lähinnä käytännön järjestelyjen osalta? Miten voi varautua etukäteen? Mitä olisi kannattanut tehdä toisin? Paikkahan on musan soittamiseen aika huono. Miten siitä saa kaiken irti? Kiitos jo etukäteen mahdollisista kommenteista! A woman asks a store clerk "Maam, does Barbie come with Ken?" the clerk replies, "Nah, she fakes it with Ken, she comes with G.I. Joe". |
Pallisti 19.01.2004 18:49:07 | |
---|
Omat kamat kehiin. Paikan PA-kamat ovat ihan paskat, niistä ei oikein voi muuta vetää, kuin basarin ja laulun. Omat mikitkin pitäisi olla. Mihinkään ei tule "henkilökunnalta" minkäänlaista apua ja kaljakin saattaa loppua kesken. Jännä paikka. |
Ylläri 19.01.2004 19:17:19 | |
---|
Omat kamat kehiin. Paikan PA-kamat ovat ihan paskat, niistä ei oikein voi muuta vetää, kuin basarin ja laulun. Eipä niin pienessä paikassa kyllä mielestäni PA:han mitään muuta kannata laittaakaan, vaikka olisi paremmatkin kamat. Kielisoittajien on kuitenkin itseään rumpujen alta kuullakseen pakko pitää vehkeitään niin lujalla, ettei niitä todellakaan enää PA:han kaipaa. En ole itse siellä soittanut, mutta pari kertaa olen kaverien bändejä siellä käynyt katsastamassa (ja kerran jouduin miksaamaankin ex tempore-pohjalta). Eivät ne kamat aivan toivottomat ole, kunhan yleisvolyymi ei aivan tolkuttomaksi nouse. Lähinnä kai se monitorointi siellä on se mikä kusee. Sellaisen ilmiön huomasin, että kitaravahvistin kannattaa ehdottomasti sijoittaa (yleisöstä katsoen) lavan oikeaan reunaan, koska muuten se jää aika pahasti katveeseen, osa yleisöstä kun kuitenkin joutuu hengaamaan sivummalla. Bassohan kuuluu seinänkin läpi, joten sen voi laittaa sinne vasempaan nurkkaan. Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
Cornflake 19.01.2004 20:17:39 | |
---|
Pari keikkaa paikassa viimevuonna heittäneenä voisi tuumia seuraavaa. Ylläri: Eipä niin pienessä paikassa kyllä mielestäni PA:han mitään muuta kannata laittaakaan, vaikka olisi paremmatkin kamat. Samat fiilikset. Eivät ne kamat aivan toivottomat ole, kunhan yleisvolyymi ei aivan tolkuttomaksi nouse. Minä olen joskus kuullut juttu niiden toimimattomuudesta, mutta omat kokemukset ovat osoittaneet että niillä selviää laulu + basari -mikitetystä keikasta ihan hiton hyvin. Ovathan ne aika "lahot", eli kunhan eivät oikeasti hajoa. Enemmänkin ongelma oli sekainen pöytä, epämääräisen paskana oleva kaukokaapeli ja yleinen sotku muutenkin. Mutta jos homman tietää niin ei siinä kauaa mene paikkoja selvitellessä. En toki väitä vahingossakaan että ne timangia ovat, mutta kyllä niillä pärjää. Lähinnä kai se monitorointi siellä on se mikä kusee. Jep. Yksi monitori, mitä käsitellessä ainakin minua pelotti. Oli nimittäin liitokset kunnon purkkavirityksiä. Anyway, tuo monitori ajaa mielestäni asiansa. Jos tarvitsee useamman niin eikun roudaamaan. Sellaisen ilmiön huomasin, että kitaravahvistin kannattaa ehdottomasti sijoittaa (yleisöstä katsoen) lavan oikeaan reunaan, koska muuten se jää aika pahasti katveeseen, osa yleisöstä kun kuitenkin joutuu hengaamaan sivummalla. Bassohan kuuluu seinänkin läpi, joten sen voi laittaa sinne vasempaan nurkkaan. Tuo voisi olla hyvä. Se lava on tosiaan aika kauhean muotoinen. Minusta on plussaa että siellä ylipäätään on PA. Eihän se mikään loistomesta ole, mutta asiat voisivat olla huonomminkin. Hyvä että on joku mesta mihin pääsee suht helposti nimetönkin bändi soittamaan. Hassu juttu vielä lopuksi: kerran uhohtui yksi kaiutinpiuha Factoryyn ja siinä se oli, samalla paikalla mihin olin unohtanut, vielä parinkin viikon päästä. Siis lavalla! Tai siinä monitorin päällä. Ei ollut kelvannut kenellekään hyvä piuha. Ihme juttu. Lick my lovepump! |
PuNkKi 20.01.2004 00:00:40 | |
---|
Factory? iiks.. me ollaan sielä 3 kertaa käyty ja jokanen kerta niin päin vittua kun vaan voi mennä niin sen jälkeen unohtu se paikka.. :D tosin oma vika.. 2 ekalla kerralla ei ollut edes ketään miksaajaa.. 3 kerralla oli joku bändiläinen joka ei ollut ikipäivänä miksannut minuuttiakaan :) onhan se varmaan "ihan hyvä" keikka paikka kun raahaa omat peeaat ja riittävän suuret basso/kitaravahvistimet että ne saa kuulumaan sieltä nurkasta.. 30w marsu ei ollut sopiva.. :) Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti. |
VÄKIPÄÄ 20.01.2004 02:02:19 | |
---|
onhan se varmaan "ihan hyvä" keikka paikka kun raahaa omat peeaat ja riittävän suuret basso/kitaravahvistimet että ne saa kuulumaan sieltä nurkasta.. 30w marsu ei ollut sopiva.. :) Missähän keikkapaikassa olet saanut 30w marsus kuulumaan? Ai sori... hymiö perässä... Kaks kertaa oltu. Kyllä ne PA:t siihen paikkaan riittää aivan hyvin. Ottakaa mukaanne myös yleisö. Sinne nimittäin ei kovin helposti eksy ulkopuolista jengiä tarkastamaan bändejä. Saa soitella seinille tai kavereille. Joo, miksaaja mukaan! Sieltä PA:sta saa oikeesti ihan hyvää kamaa ulos kun vähän vääntää nappeja. Lavalle ei sitten mahdu kovin montaa sälliä soittamaan yhtä aikaa, alkaa olee 5 se raja. "Mä en tiiä mitä toi tarkottaa, mutta kyllä." -axeman |
PuNkKi 20.01.2004 02:05:41 | |
---|
Missähän keikkapaikassa olet saanut 30w marsus kuulumaan? Ai sori... hymiö perässä... mm. kauhajoella .. paikan nimeä en enään muista.. ja sitten hgi:n oranssilla aikoinaan.. ei ollut onneks mun marsuni.. :) en tiedä kuuluiko se koskaan yhtään mihinkään mut soitin silti. Kaks kertaa oltu. Kyllä ne PA:t siihen paikkaan riittää aivan hyvin. Ottakaa mukaanne myös yleisö. Sinne nimittäin ei kovin helposti eksy ulkopuolista jengiä tarkastamaan bändejä. Saa soitella seinille tai kavereille. Joo, miksaaja mukaan! Sieltä PA:sta saa oikeesti ihan hyvää kamaa ulos kun vähän vääntää nappeja. Lavalle ei sitten mahdu kovin montaa sälliä soittamaan yhtä aikaa, alkaa olee 5 se raja. toi on kyllä totta.. yleisö täytyy olla omasta takaa jos ei halua seinille/kavereille soittaa. täysin bändien kesken saatiin kerran siellä soittaa. ensimmäistäkään kuuntelijaa ei tullut.. no ei ihme.. se oli maanantai ilta. jep. Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti. |
VÄKIPÄÄ 20.01.2004 22:32:50 | |
---|
Mekin oltiin ma- keikalla ja paikalla oli toinen bändi ja 3 meidän kaveria. Toinen kitaristi ei vielä saanut intistä lomaa ja vedettiin vajaamiehityksellä. Vitutti. "Mä en tiiä mitä toi tarkottaa, mutta kyllä." -axeman |
Ylläri 21.01.2004 00:12:48 (muokattu 21.01.2004 00:13:50) | |
---|
Vähän off-topic, mutta viimeksi kun olin Factoryssa niin tuli puheeksi että tuommoinen kuppilahan voisi toimia myös bändikollektiivin treenikämppänä. Eli sanotaan että 4 bändiä ottaisi yhdessä hoitaakseen jonkin sopivan lähiöpubin. Vuokrakulujen ei pitäsi nousta älyttömyyksiin. Paikkaan rakennettaisiin pieni lava ja sinne tuotaisiin pysyvät kamat (sekä PA että backline). Baari olisi auki 4 iltana viikossa (ke-la), elävää musiikkia luonnollisesti tarjolla joka ilta. Muina aikoina paikka toimisi treenikämppänä. Baaria hoidettaisiin bändien toimesta siten että joka ilta paikalla on kaksi henkilöä. Jos oletetaan bändeissä olevan keskimäärin 4 jäsentä, jokainen kollektiivin jäsen sitoutuisi hoitamaan baaria kerran kahdessa viikossa. Käytännössä mukaan pitäisi myös saada yksi (mieluusti alaa tunteva) kaveri ravintoloitsijaksi hoitamaan taloutta ja käytännön juttuja ja yleisesti ottaen pitämään hommaa kasassa. Ei hullumpi diili mielestäni - hyvässä lykyssä baari voisi tuottaa hieman voittoakin. Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
Heikki L. 21.01.2004 02:33:23 | |
---|
Kannattanee myös varata aikaa kamojen, siis PA:n, kasaamiseen ja metsästämiseen. Kerran joku oli nääs ystävällisesti läjänny koko PA:n kasaan oman keikkansa jälkeen, siinä meni meillä sitten tovi arpoessa. Shack! |
Charger 21.01.2004 09:14:37 | |
---|
Kannettiin Factoryn keikalla kerran paikan PA -vahvistin pihalle pakkaseen jäähtymään...kahteen kertaan. Paikka on ihan karmea, kaksi kertaa olen ollut siellä ja en enää ikinä mene uudelleen. |
Uforomeo 21.01.2004 10:49:30 | |
---|
Onko se factoryn paskana (2 kanavaa toimii?:D) oleva mikseri erillisellä vahvistimella vai mikserivahvistin? Mietin vaan, että olisko omasta mikseristä apua, jos joskus sinne eksyisi. Candyass hairboy out to get me it’s the year of payin’ back |
Ylläri 21.01.2004 13:04:07 | |
---|
Onko se factoryn paskana (2 kanavaa toimii?:D) oleva mikseri erillisellä vahvistimella vai mikserivahvistin? Mietin vaan, että olisko omasta mikseristä apua, jos joskus sinne eksyisi. Muistaakseni se on ihan vaan mikseri. Eli oman pöydän voi tuoda. Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
spp 21.01.2004 13:10:52 | |
---|
Miten voi varautua etukäteen? Olkaa kännissä, paikka on saastainen, nimim. kolmesti siellä soittanut Peheva? Mie istun sillä! |
Mikael 21.01.2004 14:45:10 | |
---|
Viimeksi kun mä olen käynyt niin ensimmäinen asia mitä joutui tekemään oli siivota lava kaikenlaisesta paskasta. Talon oma "PA" on täysin pommi, henkilökuntaa ei voisi vähempää kiinnostaa ja sähkötyöt on tehty sellaisella meinigillä, että oikeasti pelotti. Akustisesti tla on just sellinen kun voi oletta betonikuutiolta josta yksi seinä on lasia, eli karmea. Ei minkäänlaista takahuonetta, keissit ja muu sälä säilytetään rappukäytävässä (josta siis kuka tahansa talon asukki voisi halutessaan keikan aikana pölliä mitä vaan). Roudaus pienillä henkilöhisseillä tai vaihtoehtoisesti kapeasta portaikosta. Jos mukana on ihan kaikki omat kamat, oma miksaaja ja bändi osaa vetää muutenkin kuin täysiä, niin voidaan päästä jopa kohtuulliseen lopputulokseen. Malttia tarvitaan roudauksessa ja henkilökunnan asenteen kanssa... miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
Locrian 21.01.2004 16:05:55 | |
---|
No niin sitten...Jos osaa hoitaa/järkkää asioita ja jaksaa käydä paikalla ennen keikkaa tsekkaamassa mitkä on raamit, saa varmasti hyvää jälkeä aikaan.Tai ainakin parempaa kuin hyvään onneen luottamalla.Esimerkkinä keikka factoryssa noin 9 kk sitten. 3 bändiä joista yksi vähän nimekkäämpi.Kitarat V-ampeista pöytään, basari triggerillä basso omassa liemessään ja kaksi laulua.Olimme ottaneet jo aikaisemmin selvää kuinka monta kanavaa toimi ja itse jopa juotin yhden kasaan 4 tuntia ennen keikkaa.Kelatkaa!!Mulla on aina huoltolaukku mukana keikoilla..Kannattaa kokeilla ni ei sitten tarvii itkeä soittomestan paskuutta kun ei ole edes uusia kieliä tarjolla. Toimme yhden oman monitorin rumpalille, josta myös toinen kitaristi jotain kuuli.Ammattitaitoinen miksaajakin löyty kun viitsi vähän ettiä ja itse teimme alkusetupin/chekin ettei gurun tarvinnut törkeän aikaisin paikalle vaivautua. Yleisöä oli paikalla tuvan täydeltä.itseasiassa niin paljon, että lainmukainen maksimi ylittyi (99).Johtuneeko sitten siitä että osaamme ilmoittaa keikoistamme lehdissä,radioissa,netissä sekä keskustelemalla muiden ihmisten kanssa(!).Herätys!!!Vaikka ei olisi pro niin ajattelu,valmistelu,ennakointi,varmistelu ja muu älyllinen toiminta eivät ole kiellettyjä toimintoja...Anteeksi huono suomenkielentaitoni... I hate eatin' vegetables...
Can't swallow the wheelchair... |
ville viaton 21.01.2004 17:43:00 | |
---|
Yleisöä oli paikalla tuvan täydeltä.itseasiassa niin paljon, että lainmukainen maksimi ylittyi (99).Johtuneeko sitten siitä että osaamme ilmoittaa keikoistamme lehdissä,radioissa,netissä sekä keskustelemalla muiden ihmisten kanssa(!).Herätys!!!Vaikka ei olisi pro niin ajattelu,valmistelu,ennakointi,varmistelu ja muu älyllinen toiminta eivät ole kiellettyjä toimintoja...Anteeksi huono suomenkielentaitoni... Pyydä mieluummin anteeksi suurta egoasi. Wofon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen!!! |
Vilhelmus 21.01.2004 18:32:11 | |
---|
Pyydä mieluummin anteeksi suurta egoasi. Ei tarvi, jos saa kerran hommat toimimaan. |
Locrian 21.01.2004 19:23:20 | |
---|
Kiitos Vilhelmus... Anteeksi saatan pyytää Villeltä mutta en egoltani.Se samperin paskiainen kun on muutenkin oppinut kantapään kautta ja vaikuttaa nykyään yhä sitkeämmältä.Jos kirjoitukseni tuntuu loukkaavalta ja egoistiselta ehdotan että kyseinen henkilö lukee sen uudestaan ja kysyy itseltään mikä siinä loukkaa?Onnistuneen keikan toteuttamisessa kun kaikkein vähiten on sijaa egoilijoille.Tosin jos onnistuu järjestämään harrastelijatasolla keikan jonka jälkeen ihmiset tuntevat saaneensa rahalle vastinetta ,voi ja pitääkin olla ylpeä.Ylpeys on eri asia kuin ego.Ego on ansaitsematonta ylpeyttä kun taas ansaittu ylpeys on voimavara ,josta kumpuaa uusia IDEOITA sekä HALUA TOETUTTAA ne. En todellakaan kirjoittanut kehuakseni itseäni.Paikalla oli kolme bändiä jotka kaikki kantoivat kortensa kekoon itseni ollessa lähinnä innokas organisaattori,yhteysmies ja soittaja.Tarkoitukseni olikin vain antaa yksi esimerkki siitä miten kaikkien haukkumassa Factoryssa voi onnistua.Ei mihinkään pikku paikkaan voi kulkea vihellellen ja sen jälkeen haukkua mestaa lyttyyn kun homma ei sujunutkaan.Se on egoistista.Mitään ei saa ilmaiseksi.... Ja ei.Minulla ei ole mitään siteitä factoryyn.... I hate eatin' vegetables...
Can't swallow the wheelchair... |
Ylläri 21.01.2004 20:38:50 | |
---|
Joo, Locrianin teksti oli ihan asiaa eikä mitään egoilua, plussaa siitä. Elämässä on tasan nämä kaksi lähestymistapaa: Voi tehdä vain sen välttämättömimmän, ts. roudaa itsensä paikalle ja valittaa että on niin paskat kamat ja miksaaja on huono ja yleisöä on liian vähän ja syylliset esiin.. Tai sitten voi kääriä hihat ja tehdä asioille jotain. Se vaan on näissä soittohommissa sellaista että ylityötunteja on turha laskea, eikä mitään duunia pidä ylenkatsoa. "Ei kuulu mulle, mä vaan soitan skittaa"-asenne kannattaa jättää kotiin. Ne kerrat kun olen Factoryssa ollut bändejä katsomassa niin kaikki on mennyt ihan hyvin ja soundit ovat olleet ihan siedettävät. Sattumoisin näkemäni bändit ovat myös edustaneet tätä "eikun hommiin"-elämänasennetta. Olisiko asioilla jotain yhteyttä... Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |