Aihe: pilkun viilaus.
1
bluesman86
04.08.2004 22:10:00
eli kaipa tämä tänne kuuluu en tiedä.

elikkä kun tolla mun toisella pändillä noi kitaristit varsinkin se pääheebo pyrkii kuulostamaan ihan "studiolta" ja kaikki coverpiisit pitäs kuulostaa soitollisesti ja soundillisesti täysin samalta kun alkuperänen. ja sitte ne saundit ei ikinä oo mukamas hyvii joku muka kuuluu liikaa tai liian vähä.

ja sitten treenit aina kun ne on niin aina joko neljästä tai viidestä yheksään asti pelkkää pelleilya aina samat piisit ja ja samanlailla soitettuna. ei mitään eroo edelliseen ja pienikin virhe ja aina piisi seis. ja sitte jos jonkun pitää lähtee reeneistä aikasemmin nii sanotaan aina että otetaa nytte viäl pari piisii ja sitte onki jo kauhee kiire junaan tai dösään tai muuta vastaavaa.

rupee meinaa kyrpiin toi homma pikkuhiljaa varsinki jos reenit on usemmin kun 2kertaa viikossa kun ei siinä oo mitään järkee kun ei keikkojakaan oo tiedossa eikä voi mennä kun kuulostaa muka ihan paskalata.

mitäs mieltä te muut ootte? sori en osaa oikee kirjottaa kunnolla mutta ei se mitää
Ihmiset (kaikki on kusipäitä kunnes toisin todistetaan). -Frank Zappa-
Firon
04.08.2004 22:14:19
Pilkun viilausta, tuolla on sellainen palsta kuin Bänditoiminta.
bluesman86
04.08.2004 22:16:55
juu kahtos perkele sorry.
Ukko
04.08.2004 22:37:13

elikkä kun tolla mun toisella pändillä noi kitaristit varsinkin se pääheebo pyrkii kuulostamaan ihan "studiolta" ja kaikki coverpiisit pitäs kuulostaa soitollisesti ja soundillisesti täysin samalta kun alkuperänen. ja sitte ne saundit ei ikinä oo mukamas hyvii joku muka kuuluu liikaa tai liian vähä.

Noinhan ne maailman luokan bänditkin treenaa ennen kiertuetta. Ei areenalla soiteta miten sattuu.
bluesman86
04.08.2004 22:39:42
Noinhan ne maailman luokan bänditkin treenaa ennen kiertuetta. Ei areenalla soiteta miten sattuu.

no juu mutta se että vetää samat piisit "200" kertaa joka reeneissä puolenvuoden ajan nii se rupee jo vähä kasvattamaan elintä ohtaan.
zorro
04.08.2004 23:01:46

tollain toimivat pändit ei ikinä soita areenalla kun kukaan ei jaksa tulla niitä kattomaan.

musiikki on paljon elävämpää kun treenaa vaan kaikki tarpeelliset (sovitukset) jutut ja sitten käyttää mielikuvitusta keikalla.

Minun mielestä pändin pitäisi aina tehdä jotain repäsevää... Esimerkiksi vaikka yhtäkkiä ottaa jonku erin soittimen (esimerkiksi haittarin) ja jatkaa piisiä sillä.

Mikään ei ole minun mielestä kamalampaa ku kuulla joku koveri just alkuperäsen kuulosena.
OSTETAAN: Digitech WH1, lace sensor Red
KMT
04.08.2004 23:04:59

ei mitään eroo edelliseen ja pienikin virhe ja aina piisi seis.

Eihän noin kannata treenata
"Ääninäytteittesi perusteella suosittelisin suuntaamaan sen musiikillisen monilahjakkuutesi lähinnä sinne kuuntelupuolelle" -JK
Mohla
05.08.2004 00:03:34

Joo. Kyllä me ainakin vedetään omista biiseistä ihan mielenkiinnon ylläpitämiseksikin aina vähän erilaisia versioita, ja jos joku kikkailee biisiin jotain, niin se on enemmän vaan plussaa. Tietenkään mitään liian repäisevää ei kannata tehdä omille biiseille, niin että ihmiset tunnistavat ne samaksi biisiksi jos näkevät kaksi keikkaa peräkkäin, mutta kaikki tietää mitä tarkoitan.

Ja Crash bändiähän on moitittu siitä, että se on livenä tylsä, kun se nimenomaan vetää kaikki biisit aina täsmälleen samalla tavalla.

Ja jos soittaa covereita, niin mitä järkeä niitä on soittaa, jos yrittää vaan kuulostaa mahdollisimman alkuperäiseltä versiolta?! Yleensä se kuulostaa huonolta ja jos minä haluan kuulla jonkun biisin mahdollisimman lähellä alkuperäistä versioita, niin kuuntelen kyllä mielummin levyltä kun jonkun coverbändin yritelmänä.
Covereissa pitää ehdottomasti olla aina jotain omaa, eihän niissä muuten mitään järkeä ole. (Tosin tämä ei taida päteä humppapiireissä, mutta rokista nyt puhutaankin.)
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Jani The Rock
05.08.2004 00:35:27

Pitipäs kirjoittaa tähän kaikkea älykästä, mutta sitten huomasin että Mohlahan oli jo sanonut kaiken olennaisen.
Don`t mess with the countryboys
Mako
05.08.2004 16:47:15 (muokattu 05.08.2004 16:48:26)

No huh huh.

Liika treenaus ja saman jankkaus ennen keikkaa saa vaan koko remmin vittuuntumaan omiin ralleihinsa, liika "jalostus" tappaa luovuuden, ja lopputulos ei ole todellakaan paras mahdollinen. Ylitreenaamistakin voi tapahtua. Lisäksi kyseessä ei edes tainnut olla keikkaa varteen treenailu.

En tiedä tapauksesta (alkuperäisen kysyjän), että miltä se bändi oikeasti kuulostaa (onko vielä syytä treenata samaa ja samaa ja samaa)..mutta itse kyllä nostaisin kissan pöydälle, jos tuntemukset bändiläisten kesken eivät samanlaisia aiheesta ole. Liika kriittisyys omaan soittoon pitäisi pysyä karsimaan (mitä se "liika" sitten on onkin bändikohtaista), ja parasta on jos voi vetää omat jutut sen verran kieli poskessa ettei vahingossakaan tule otettua itseään tai bändiään liian vakavasti.

Itse en kauaa jaksa bändissä ryppyotsaisuutta katsella.. Tietysti tärkeille keikoille valmistautumiset ym. erikseen, mutta jokuset treenit vuodessa on kiva viettää ihan perseillen (vaikka sitten Black Sabbathia reggaena soittaen) ilman, että jonkun otsasuoni sykkii jo: "treenataan sitä biisiä treenataan treenataan". Mikäli nyt kyseessä on tosiaan ihan harrastelijabändi, eikä maailmankiertue ole seuraavalla viikolla.

EDIT:
Pitipäs kirjoittaa tähän kaikkea älykästä, mutta sitten huomasin että Mohlahan oli jo sanonut kaiken olennaisen.

Äh, go for it. Ei se minunkaan jaaritteluani näemmä estä :D
"I couldn't hold you knowing we were unhappy somehow, should have told you but I never knew 'til now"
Nyar
05.08.2004 19:22:37

no juu mutta se että vetää samat piisit "200" kertaa joka reeneissä puolenvuoden ajan nii se rupee jo vähä kasvattamaan elintä ohtaan.

Ota ohjakset käsiin ja kysy että, "voitaisko harjoitella joku uus biisi kun vanhat osaa jo ulkoa". Tämä toimii ainakin meidän bändissä...
UPDATED 28.8.2004.
JE
05.08.2004 20:59:11
Perseestä tollanen...

Itse bändimme kanssa osaa soitta mitään covereita tms. ainakaan pljoa. Eli jankataan tulevaa levyä varten samoja biisejä, mikä tietty on ymmärettävää, mutta sitten on sellaisia harkkoja tai harkkoja joissa omien biisien lisäksi otamme jonkun jammailupohjan ja siitä lähdemme improvisoimaan. Se on mukavaa se.

Mutta tuollainen jatkuva covereiden toistaminen on oikeasti ärsyttävää, sinun pitäisi siitä kyllä huomauttaa bändille. Riita siitä kuitenin kyllä syntyy mutta olisi tietty hyvä sanoa oma mielipide. Joskus menin itse mokaamaan tässä kohtaa etten sanonut mielipidettäni kovin suoraan.
OL NIINGON GOTONAS!
Mohla
05.08.2004 21:49:42

Yksi vaihtoehto on nostaa se kissa pöydälle oikein kunnolla ja pitää puhuttelu sille kitaristille.

Jos muutkin bändin jäsenet on samaa mieltä sun kanssa, niin puhukaa vaikka yhdessä. Siinä ei ole mitään järkeä että yksi ihminen dominoi koko bändiä.
Näin olemme joskus toimineet.
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Jackson Dinky
06.08.2004 04:26:18

Meillä tätä on jo tapahtunut vuoden ajan. toki aina kuukaudessa tulee 1 cover mukaan kuvioidin.
Jau jau!
Teemu Tee
06.08.2004 10:01:48
Samaa ongelmaa on ollut ja onneksi olemme päässeet siitä aika pitkälle eroon. Nykyään covereita opetellessa kuunnellaan biisi levyltä jos ei oo kovin tuttu, sitten soitetaan mukana ja lopuksi vain itse. Treenataan max.pari kertaa/ treenit ettei ala ärsyttää. Ja ei kun keikalle! Kyllä se siellä hioutuu jos saa ylipäänsä menemään tyylillä läpi.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Aegis
09.08.2004 23:27:59
Lähes kaikessa mahdollisessa musiikissa tuollainen treenaus on kyllä melkoisen tuskastuttavaa ja tarpeetonta. Mutta on poikkeuksiakin...

Olin itse aikoinaan rumpalina eräässä death metal bändissä, jonka biisit olivat erittäin monimutkaisia rakenteellisesti. Vaikeita tahtilajeja, epätavallisia komppeja ja riffejä, pirullisen pitkiä biisejä ja yleisesti ottaen kaikki mahdollinen tehty vaikeimman kautta. Siinä bändissä ei mitään muuta treenimetodia voinut käyttää. Jos joku mokasi vähänkin, koko biisi piti keskeyttää, koska se monesti romutti kaiken. Joitain kohtia kokeiltiin kymmeniä kertoja ja biisejä soiteltiin lukemattomia tunteja, ennen kuin ne saatiin soitettua alusta loppuun. Soittaminen vaati todella paljon sisua, koska epäonnistuminen turhautti koko ajan. Mutta kyllä oli palkitsevaa joskus kun ne biisit menivät läpi.
Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi majava, joka menee suojaan sateelta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)