Aihe: Miksi ei DJ:lle kysyntää? 1 | |
---|---|
![]() 20.09.2004 19:59:46 | |
Tere, Viimeisen parin vuoden aikana olen etsinyt (passiivisesti ja aktiivisesti) metalli/rock/tms. bändiä joka haluaisi liittää riveihinsä DJ:n. Vaikka nykyään enemmän ja enemmän tulee uusia bändejä ihmisten tietoisuuteen joiden kokoonpanossa on enemmän tai vähemmän mukana DJ (Slipknot, Deftones, Incubus jne.) niin ei täällä Suomen kamaralla oikein näytä olevan kysyntää moiselle. Mistä tämä johtuu? Siitä on jo tovi kuin parin koululaisen kanssa kokoonnuttiin autotalliin ihan vaan jammailemaan. Ehdotin heille että "mitä jos toisin dj-kamppeeni mukaan?". He vaan katsoivat minua kummasti ja ihmettelivät. Minusta tehtiin sitten syntikoija. Suomeenhan tulee kaikki virtaukset hitusen jälkijunassa, eli voisiko tästä olla kyse? DJ tuntuu olevan myös eräänlainen taboo "asenteelliselle" bändille. DJ:t liitetään kaupalliseen musiikkiin ja nu-metalliin (uskaltaakohan tuota genreä käyttää?).. kiitos Limpbizkit, Linkin Park. Kenties DJ:llä on vielä hiphopin antama leima otsassaan. Heidäthän niin usein brandataan räppäreiksi ja hoppareiksi, ja eihän meidän bändiin lökäpöksyä oteta, sanoo Metallica-fani. Tämä ei pidä paikkaansa (ainakaan minun kannallani). Kuitenkin.. mielipiteitä, kommentteja, risuja ja ruusuja DJ:lle. -t.a. | |
![]() 20.09.2004 20:08:36 | |
Olisipas hauska kuulla mitä saisit meidän death metalliin aikaan. Tai en tiedä olisiko hauska kuulla. | |
![]() 20.09.2004 20:30:00 | |
joo... On toi kyllä vähän ihme juttu... Kyllä mä ottaisin yhden Diijiin mukaan bändiin.. jos vain olisin bändissä :/ Tyhmät Valkoiset Miehet | |
![]() 21.09.2004 12:36:15 | |
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mitä ääntä DJ yleensä näissä mainitsemissasi orkestereissa pitää ja mitä sinä mahdollisesti ajattelit "soittaa"? Eli onko siinä jonkinlaisesta ääniluuppien yhdistämisestä, rap-tyylisestä scrätsäämisestä vai efektiäänten levyltä soittamisesta kyse? Mikä erottaa em. toiminnan siitä, että soitetaan taustanauhan päälle? | |
![]() 21.09.2004 20:45:48 | |
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mitä ääntä DJ yleensä näissä mainitsemissasi orkestereissa pitää ja mitä sinä mahdollisesti ajattelit "soittaa"? Eli onko siinä jonkinlaisesta ääniluuppien yhdistämisestä, rap-tyylisestä scrätsäämisestä vai efektiäänten levyltä soittamisesta kyse? Mikä erottaa em. toiminnan siitä, että soitetaan taustanauhan päälle? Slipknotin dj hoitaa kaikkea mahollista. Limpbizkitin hoitaa taustoja ja skrätsää (tosin erittäin harvoin) kuten myös Deftonesin. Linkin Parkin ja incubuksen Dj hoitaa paljon skrätsäyksiä (tosin en ole paljoo kummankaan bändin tuotantoa kuunnellut). DJ:n rooli bändissä voi olla aivan mitätön tai erittäin keskeinen. Riippuu tietysti bändin musiikkisuuntauksesta ja kappaleesta. DJ voi tehdä moniakin asioita... kiteytettynä DJ yleensä tekee "kaiken muun" mitä ei muilla instrumenteillä pysty. Tiskijukka voi esim. skrätsätä levyjä, soitattaa rumpuja (yleensä sellaisia mitä rumpali ei kykene soittamaan, yli nopeita rumpuja, tai erikoisilla äänillä varustettuja rumpuja), hoitaa taustoja, soittaa koneellsia soundeja, efektöidä... näitä löytyy. Jotkut DJ:t hoitaa kanssa asioita joita livenä ei kyetä tekemään, mutta studiossa on tehty. Dj:n kyvyt riippuvat hyvin paljon hänen laitteistaan. Itse omistan senverta ammattilaisen laitteet, että pystyn tehdä oikeastaan mitä vaan. | |
![]() 22.09.2004 09:05:37 (muokattu 22.09.2004 09:13:44) | |
Kaikkea sitä kuulee, DJ bändiin... ehkä olen vanhanaikainen kun en kunnolla ymmärrä/tiedä mistä kyse!? Ennemmin toivoisin, että joku ilmoittautuisi esim. roudariksi bändiin. Tietenkin jos DJ:llä on muitakin valtteja esim. laulamisen, perkussioiden, basson, roudaamisen tai koskettimien saralla, niin saattaisin olla eri mieltä. | |
![]() 22.09.2004 09:51:24 (muokattu 22.09.2004 09:52:13) | |
Slipknotin dj hoitaa kaikkea mahollista. Limpbizkitin hoitaa taustoja ja skrätsää (tosin erittäin harvoin) kuten myös Deftonesin. Linkin Parkin ja incubuksen Dj hoitaa paljon skrätsäyksiä (tosin en ole paljoo kummankaan bändin tuotantoa kuunnellut). Tää on mun kohdalla yksi ongelma.Ottaisin DJ:n bändiin mielelläni mutta noita bändejä kuullessa tulee mieleen ,että ainakaan näiden bändien DJ:t eivät toisi mitään uutta musiikkini sisältöön.Haluan DJ:n olevan samalla tavalla itseään ilmaiseva henkilö kuin laulaja tai kitaristi mutta jotenkin se luovuus puuttuu hommasta.Toisaalta en ole mikään genren ja soittotyylin asiantuntija joten en ehkä vain ole kuullut tarpeeksi. DJ:n rooli bändissä voi olla aivan mitätön tai erittäin keskeinen. Riippuu tietysti bändin musiikkisuuntauksesta ja kappaleesta. Tää on toinen ongelmakohta mitä olen miettinyt.Haluan bändini jokaisen jäsenen olevan täysillä mukana.Jos DJ:llä ei ole kymmenestä biisistä kuin kahdessa hommia, miten hän jaksaa panostaa kaikkensa juuri noihin kahteen kohtaan.Jos haluan flyygeliä johonkin biisiin on varma että en hommaa treenikämpälle flyygeliä ja sen soittajaa vakkariksi. DJ voi tehdä moniakin asioita... kiteytettynä DJ yleensä tekee "kaiken muun" mitä ei muilla instrumenteillä pysty. Tiskijukka voi esim. skrätsätä levyjä, soitattaa rumpuja (yleensä sellaisia mitä rumpali ei kykene soittamaan, yli nopeita rumpuja, tai erikoisilla äänillä varustettuja rumpuja), hoitaa taustoja, soittaa koneellsia soundeja, efektöidä... näitä löytyy. Jotkut DJ:t hoitaa kanssa asioita joita livenä ei kyetä tekemään, mutta studiossa on tehty. Dj:n kyvyt riippuvat hyvin paljon hänen laitteistaan. Itse omistan senverta ammattilaisen laitteet, että pystyn tehdä oikeastaan mitä vaan. Meillä on biiseissä erittäin paljon koneita mukana mutta hoidamme ne itse tai kone hoitaa MIDI:n kautta.Moinen antaa myös välttämättäkin tilaa sovitusmielessä.Välillä toinen kitaristi menee vääntämään oskillaattorin nappuloita.Rumpalimme tekee myös paljon rumputaustoja biiseihimme jotka tulevat suoraan koneelta.Ei niitä tarvitse kenenkään erikseen soittaa.Jos haluamme tehdä jotain livenä teemme sen itse ja muokkaamme sovitusta niin että pystymme sen tekemään.Tämä tekee biiseistä "tilavampia". Tietenkin jos DJ:llä on muitakin valtteja esim. laulamisen, perkussioiden, basson, roudaamisen tai koskettimien saralla, niin saattaisin olla eri mieltä. Tässä häviää kyllä jo vähän se DJ:n idea.Matti Möttönen-Levarit ja roudaus. :-) Mutta kuten tuossa ylhäällä sanoin.Mieluummin otan bändiini esim. laulajan joka pystyy myös tekemään DJ:n hommia kuin DJ:n joka pystyy tekemään myös laulajan hommia. -"I eat pieces of shit like you for breakfast!" -"You eat pieces of shit for breakfast?" -Happy Gilmour | |
![]() 23.09.2004 10:25:07 | |
en tiedä... kenties ihmiset aliarvioivat DJ:n työt. Kyllä siihen kuuluu muutakin kuin play-napin painallusta. Itseasiassa siitä saa aina hyvät naurut kun kysyy joltain tutulta "mitä DJ sun mielestä tekee?". Tottahan se on että "normaali" bändi ei tarvitse DJ:tä ja tuskimpa DJ viihtyy bändissä ellei hänellä ole paljoa tekemistä... puhumattakaan siitä ettei pääsisi tekemään sitä mitä haluaisi. Harmittaa vaan se että Suomesta ei löydy muuta kuin perus vanhanajan bändejä jotka eivät halua lähteä tallustelemaan experimentalismin tielle. Kaipa sitä pitää sitten vaan pysytellä sooloprojekteissa vielä parisen vuotta. | |
![]() 23.09.2004 10:36:50 | |
Mä olen sitten ilmeisesti vanhanaikainen ja tylsä, mutta ainakaan mun bändikuvioihini ei tiskijukatt oikein sovi. En nyt ihan täysin koko ideaa tyrmää, mutta en muista rock-puolella kuulleeni mitään mielenkiintoisia juttuja dj:n tekeminä. Dj:t on kyllä ihan paikallaan tansseissa levyjä soittelemassa. Nam. | |
![]() 23.09.2004 10:46:36 | |
Harmittaa vaan se että Suomesta ei löydy muuta kuin perus vanhanajan bändejä jotka eivät halua lähteä tallustelemaan experimentalismin tielle. Tosta en kyllä ole samaa mieltä.Itse kokeilen todella paljon.Jopa niin paljon että vaihdoimme juuri treenikämppää että saisimme enemmän aikaa normi treenien lisäksi myös erilaisille saundi/kone/soitin-kokeiluille.DJ ei vain tunnu järkevältä ratkaisulta vaikka jonain päivänä saatamme ottaa ns. sessio-DJ:n keikkoja varten.Kannattaa tutustua esimerkiksi Superchrist nimiseen bändiin jos tuntuu siltä että kukaan ei kokeile mitään uutta. -"I eat pieces of shit like you for breakfast!" -"You eat pieces of shit for breakfast?" -Happy Gilmour | |
![]() 23.09.2004 10:47:55 | |
Harmittaa vaan se että Suomesta ei löydy muuta kuin perus vanhanajan bändejä jotka eivät halua lähteä tallustelemaan experimentalismin tielle. Tamperelaisen Aine orkesterin kokoonpanoon kuuluu DJ. Suomenkielistä pop/rockia soittavat. | |
![]() 23.09.2004 13:00:55 | |
Omasta mielestäni käyttökelpoisimmat bändin jäsenet ovat monipuolisia lahjakkuuksia ja tukevat/täydentävät toisiaan varsinkin niissä kohden missä joku toinen taas ei ole hyvä. Jonkinlainen ääniefektien luominen voisi riemastuttaa minua. Kuvittelen kuitenkin, että se onnistuu paremmin tietokoneella ja midi:llä kuin levyillä? ...Aliarvioivatko DJ:t muusikoita kun niin harvoin pyytävät heitä mukaan kuvioihinsa? Muusikot voisivat vähintään spiikata väliin hyviä muusikkovitsejä :-; | |
![]() 23.09.2004 15:17:20 | |
Moi! Me olisimme bändimme kanssa tarvittu DJ:tä uusimman EP:mme taustoihin. Olisit avannut suusi aikaisemmin ;) Joskus etsimme kyllä ihan vakkariheeboksi bändiimme DJ:tä, mutta kun ei löytynyt, niin paskan vitut. "Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego
www.collarbone.tk | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)