Aihe: miksaajan tilitys lavavolumesta
1 2 3 4
duane
22.08.2004 12:41:44
Kertokaas arvon muusikot minulle (miksaajalle), että minkä h****in takia se lavavolume täytyy olla infernaalinen..

Olin eilen illalla keikalla tutun bändin kanssa ja PA-soundi meni ihan pipariksi lavamöykän vuoksi: vaikka kyseessä oli kokonsa puolesta sellainen paikka, että sinne olisi saanut normaali (rock)volalla hyvän soundin&balanssin aikaiseksi, niin lavamökän vuoksi PA:sta pääsi läpi vain koskettimet ja laulu.. Eilisessä tapauksessa hyvä soundi & balanssi olisi vaatinut ensin lavavolumen yli pääsyn ja sitten olisi veri pursunnut yleisön korvista, eli ns. ei-toivottu tilanne..

Yrittäkää nyt soittajat ymmärtää sellainen juttu, että se lavameteli vaikuttaa siihen, miltä te ulospäin soundaatte..
Jos ette voi uskoa, että hiljaa soittamalla voi tulla hyvä meininki, menkää katsomaan J.Karjalaisen & sähkösaunan keikkaa..
Funk U Too
Torniojaws
22.08.2004 15:25:55

Tiedä sitten, mutta luulisin monesti syynä olevan se, ettei soittajat kuule omaa soittoaan. Varsinkin pienemmissä paikoissa missä monitoreita ei ole. Se häiritsee soittoa yllättävän paljon, ettei kuule itseään.

Toinen syy lienee putkivahvistimet, jotka kuullostavat suoraa sanoen paskalta jos soittaa liian hiljaa. Pieni "rokkivolume" pitää saada irti ennen kuin kuullostaa hyvältä
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
Chemo
22.08.2004 17:09:28

Tiedä sitten, mutta luulisin monesti syynä olevan se, ettei soittajat kuule omaa soittoaan.

Ratkaisu: henk.koht. instrumenttivahvistinten järkevämmällä sijoittelulla. Ei oo vaikeaa.

Toinen syy lienee putkivahvistimet, jotka kuullostavat suoraa sanoen paskalta jos soittaa liian hiljaa. Pieni "rokkivolume" pitää saada irti ennen kuin kuullostaa hyvältä

Ratkaisu: soittajat hankkivat toimintaansa sopivat kamat. Jokaisen omalla tontilla ja omalla vastuulla (siinä yleisessä toimintamallissa että omat kamat hankitaan itse).
Ramalamadingdong.
poppamies
22.08.2004 17:39:27

On tuttu ongelma. Asia on kuitenkin vähän kaksipiippuinen. Jos on iso stage ja backline pienellä on vaikea päästä fiilikseen. Soittajan pitää kuitenkin aina kuulla oman soittimensa paremmin kuin muitten soittajien soittimet. Jos ei ole joka äijälle oma monitorikanava niin kohta siinä sitten käy sillä lailla että jokainen nostaa oman vahvistimen tasoa että kuulisi. Sitten on eri asia ettei niitä 100w putki marsuja tartte jos kitarat mikitetään...
"G-strings are for strippers"
Jami
23.08.2004 12:16:02

Kertokaas arvon muusikot minulle (miksaajalle), että minkä h****in takia se lavavolume täytyy olla infernaalinen..

Kellaribändi tarttee kakofonian ja kaaoksen kun ei osata soittaa. Ei muuten tuu fiilistä. Jos soittimet alkaa erottua toisistaan niin virheet kuuluu. Parempi siis kaaos ja hyvä fiilis.

Miksaaja vois treenata asennetta että kun on kertonu että soitatte stagella liian lujaa niin jättää vastuu bändille. Nostaa vain niitä liukuja jonka takana on jotain mitä voi nostaa. Muut kanavat kiinni. Mielipahaa voi tietysti purkaa kertomalla bändille että ette te mitään pa:ta tartte. Tuo paska tulee stagelta suoraankin aivan liian lujaa. hähähäh.

Tätä vois tietysti vähän jotenkin pehmentää. Mutta kun tuohon asiaan ei ole oikotietä. Ensin täytyy tiedostaa ongelma ja sitten tehdä sille jotain. Tässäkin tapauksessa pitäis vain treenata ja treenata ja...Niin ja sitä ennen pitäis tunnustaa että on jotain treenattavaa.
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
Locrian
23.08.2004 12:26:17
Miksaaja vois treenata asennetta että kun on kertonu että soitatte stagella liian lujaa niin jättää vastuu bändille. Nostaa vain niitä liukuja jonka takana on jotain mitä voi nostaa. Muut kanavat kiinni. Mielipahaa voi tietysti purkaa kertomalla bändille että ette te mitään pa:ta tartte. Tuo paska tulee stagelta suoraankin aivan liian lujaa. hähähäh.

Aamen.
Ja jos on vakio bändi mitä miksaa niin sitten voi olettaa, että kaverit kuuntelee mitä miksaajalla on sanottavaa.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair... Tarvitseeko bändisi live-miksuuttajaa?Pistä viestiä.
duane
23.08.2004 12:33:34
Aamen.
Ja jos on vakio bändi mitä miksaa niin sitten voi olettaa, että kaverit kuuntelee mitä miksaajalla on sanottavaa.

No tässä tapauksessa ei kuuntele. Enkä minä. Enää.
Funk U Too
Locrian
23.08.2004 13:12:09
No tässä tapauksessa ei kuuntele. Enkä minä. Enää.

Oikein.
Don't get fucked up because of someone elses fuck-up.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair... Tarvitseeko bändisi live-miksuuttajaa?Pistä viestiä.
miän vain
23.08.2004 14:01:23

Balanssi on vaikea oppia.

Aina käännetään lujemmalle, jos ei kuulu, vaikka usein oikea ratkaisu olisi kääntää joitain muuta pienemmälle. Kilpailemalla ei tule kuin puuroa. Tämän lähestymistavan kun oppii, alkaa homma toimia ihan eri tavalla. Moni "isokaan" bändi ei tunnu tätä osaavan, ainakin joidenkin keikkojen perusteella. Vaikka saattoihan siellä tietty olla se kuuluisa "paska miksaaja" puikoissa.

Eli jos kuulostaa huonolta eikä mistään saa selvää, kannattaa kääntää hiljemmalle ja aloittaa alusta. Ja miettiä mitä kaikkea niistä monitoreista kannattaa ajaa. Ei rumpali tarvitse monitoriinsa rumpuja, vaikka niitä sieltä usein tuntuu tulevankin. Ylimääräinen lavamöykkä vaan tunkee mikkeihin ja huonontaa soundia.
LHU
23.08.2004 14:17:38
Mielipahaa voi tietysti purkaa kertomalla bändille että ette te mitään pa:ta tartte. Tuo paska tulee stagelta suoraankin aivan liian lujaa. hähähäh.

Ei miksaajan tehtävä ole esittää bändille omia mielipiteitään soitettavan musiikin tyylistä / laadusta. Miksaaja on siellä tekemässä äänentoistoa huolimatta siitä pitääkö esittävän orkesterin musiikista vai ei. Jos miksaajan auktoriteetti tai kilometrit eivät riitä vakuuttamaan orkesteria liian suuresta lavavoluumista niin ongelma on orkesterin, ei miksaajan. Ainakin täällä etelä-suomessa on hyvin pian entinen miksaaja jos arvostelee orkesteria julkisesti, ehkä pohjanmaalla on nykyään toisin, mene ja tiedä.

Haluaisin muistuttaa tässä siitä arvojärjestyksestä mikä tuolla keikoilla vallitsee; ensin on yleisö, sitten taiteilija ja sitten muu hlökunta. Ääni- ja valohenkilöiden tehtävä on siinä mielessä poikkeava että me palvelemme sekä yleisöä että artistia, kunhan vain muistetaan että me todellakin olemme palveluammatissa. Me emme päätä miten lujaa orkesteri soittaa, orkesteri päättää. Me voimme yrittää vaikuttaa siihen mutta me emme tee lopullista päätöstä. Ja orkesterin suosiosta äänestää yleisö, ikävimmissä tapauksissa jaloillaan. Nöyryyttä kehiin vain Jamillekin, se "paskaa" soittava orkesteri saattaa olla jonain päivänä hyvinkin suosittu, ja arvaa huviksesi ketä he eivät silloin ainakaan pyydä miksaajakseen.
LHU
23.08.2004 14:28:32
Ja miettiä mitä kaikkea niistä monitoreista kannattaa ajaa. Ei rumpali tarvitse monitoriinsa rumpuja, vaikka niitä sieltä usein tuntuu tulevankin. Ylimääräinen lavamöykkä vaan tunkee mikkeihin ja huonontaa soundia.

Muista kuitenkin, että jos olet monitorimiksaajana ja rumpali pyytää rumpuja monitoriin niin sähän laitat silloin rumpuja monitoriin. Kuten aikaisemmassa kirjoituksessani mainitsin, me emme päätä mitä kuuluu ja mistä. Paremmin se soittaja kuitenkin tietää mitä se haluaa kuulla, vai onko täällä enemmänkin pohjanmaalaisia miksaajakuninkaita ketkä tietävät muiden asiat paremmin?
poppamies
23.08.2004 14:49:42

...Miksaaja vois treenata asennetta että kun on kertonu että soitatte stagella liian lujaa niin jättää vastuu bändille. Nostaa vain niitä liukuja jonka takana on jotain mitä voi nostaa. Muut kanavat kiinni. Mielipahaa voi tietysti purkaa kertomalla bändille että ette te mitään pa:ta tartte. Tuo paska tulee stagelta suoraankin aivan liian lujaa. hähähäh...

No ei nämä asiat parane tyypillisellä suomalaisella asenteella, vittuilemalla. Oletusarvona on että molemmissa päissä kaukokaapelia on "ammattilaisia". Ei silloin tuollaisella "hähähää" asenteella päse mihinkää. Kyllä ammattitaitoinen miksaaja hoitaa tilanteen niin että lopputulos on paras mahdollinen. Joskus miksaaja "ulkopuolisena" henkilönä on nimenomaan paras puuttumaan tuollaiseen käsiin leviävään tilanteeseen. Viime keikalla miellä kävi nimenomaan niin että sounchekissä miksaaja hyppäsi lavalle ja väänsi henkilökohtaisesti toisen meidän kitaristin marsua pienemmälle ja ilmoitti kohteliaasti ettei sitä voi miksata jos jää noin isolle. Kyllä me kaikki muutkin lavalla kuulimme että kitara on liian isolla mutta oli kuitenkin parempi että "ammattilainen" puuttui asiaan niin ei mikään jäänyt epäselväksi.
"G-strings are for strippers"
Feggy
23.08.2004 15:04:50 (muokattu 23.08.2004 15:06:59)

Tiedä sitten, mutta luulisin monesti syynä olevan se, ettei soittajat kuule omaa soittoaan. Varsinkin pienemmissä paikoissa missä monitoreita ei ole. Se häiritsee soittoa yllättävän paljon, ettei kuule itseään.

Ja sitten herää kysymys onko tärkeämpää se, että soitto kuulostaa yleisölle hyvältä vai että se kuulostaa soittajille hyvältä...ihan sama tilanne studiossa, jossa jokainen haluaa vääntää itseään lujemmalle.

Jos studiossa tuottaja tai äänittäjä on auktoriteetti, live-tilanteessa sen pitäisi olla miksaaja. Siksipä menestyneemmillä bändeillä on vakkarimiksaaja, johon voi luottaa.

Jos bändi ei kuuntele miksaajaa, miksaajan motivaatio voi kärsiä aika lailla. Sitten ei välttämättä jaksa kauheasti vaivautua.

Tai sitten treeneissä korvat on kuuroutettu soittamalla liian lujaa.
Less is more.
duane
23.08.2004 15:42:42 (muokattu 23.08.2004 15:44:16)

Kuten jo mainitsin, tsekkaa joskus J.Karjalaisen bändi livenä (hätätapauksessa vaikka dvd:ltä). Lavalla on putkivahvistimia ja ainakin viimeksi näkemälläni keikalla myös B3+leslie ja silti volataso oli hyvinkin sopiva ja soundi paras mitä olen ikänä kuullut. Ja bändin monitoreissa kuuluu pelkästään J:n ja Pekan laulut...eli järkeä käteen (tai päähän) ja luovaa vahvistimien sijoittelua lavalle...
Funk U Too
kivi
23.08.2004 15:48:05 (muokattu 23.08.2004 15:53:42)
Miän vain:
Ei rumpali tarvitse monitoriinsa rumpuja, vaikka niitä sieltä usein tuntuu tulevankin.

Kylläpä se saattaa olla hyvinkin tarpeellista laittaa hiukan bassaria rumpalin monitoriin. Helpottaa soittamista monella tavoin. (Bassarisoundi on kyllä hyvä EQ:ttaa monitoriin kirkkaammaksi, ettei koko monitoriteho haaskaannu sen "soundin" toistamiseen, napsu riittää.)

Usein saatavissa olevien monitoriryhmien määrä on rajallinen, ja se kannattaa pitää mielessä kun tilausta esittää. Omat toivomukset kuuluvat myös muille.

Ja monitoroinnin toiveet kun ovat yksilöllisiä. Mikä heijastuu esim seuraavasta, ihan oikeasta, monitoritoivelistasta:

Rumpali: bassari, basso, kaikki laulut
Basisti: bassari, basso, päälaulu
Kitaristi: hi-hat, basso, oma laulu
Solisti: Oma kitara, EI yhtään edes omaa päälaulua

Toteutapa yhtälö kahdella ryhmällä. Kyllä, solistilta kaikki monitorit pois.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jami
23.08.2004 16:28:59

. Nöyryyttä kehiin vain Jamillekin,

Kuinka te ootte noin tosikkoja. LHU mähän oon sun kans täsmälleen samaa mieltä. Oon pitäny täälläkin pirunmoisia palopuheita soittajan puolesta miksaajakuninkaita vastaan. (Tosin saanu silloinkin porukat silmilleni) Lue ny ajatuksella uudestaan tuo mun juttu. On se villakoira siellä. Ja paninhan mä sen viimeisen lauseen perään että hähähäh. Se on hymiö.
Locrian
23.08.2004 16:57:13
Hmm.Nää keskustelut menee aika usein samaan juupas-eipäs paskaan.Kun lukee noita juttuja niin tuntuu että osa jätkistä on ns. talon miksaajia ja osan kokemukset perustuu pääosin muutaman tietyn bändin miksaukseen.Väittäsin etten ole ihan väärässä ,jos sanon että tapauksesta riippuen kaikki näkemykset on varmaan ihan perusteltuja.

Mitä tulee suomalaiseen "haista ite"-mentaliteettiin niin sitä riittää näissä keskusteluissa enemmän kuin oikeassa elämässä.LHO sanoo ettei vittuilulla pitkälle pyritä.Ei varmasti jos työnkuvaan kuuluu palvella bändejä osana talon henkilökuntaa.Jos taas miksaa paria kolmea bändiä joiden soittajat tuntee ja jotka ovat myös ystäviä, on varmasti oikeutettua vähän vittuilla jos aihetta on.Ihan niinkuin keikkaa edeltävänä iltana kun basisti pasko kännissä housuihin ja istui laulajan syliin.Saa nauraa ja luoda vähemmän jäyhän ilmapiirin.Kukin tyylillään.
Nyar
23.08.2004 21:56:51

Pidetään tuo mielessä kun soitetaan (joskus hamassa tulevaisuudessa) KLuBeilla...
UPDATED 28.8.2004.
LHU
23.08.2004 22:29:59
Kuinka te ootte noin tosikkoja. Ja paninhan mä sen viimeisen lauseen perään että hähähäh. Se on hymiö.

Jaa, vai hymiö? Mä oon seurannut sun ja parin mun tutun keskustelua tuolla lavakartat -osiossa ja tullut siihen tulokseen että ei me todellakaan olla samoilla linjoilla. Ikävää, mutta totta.

Locrianille haluaisin sanoa sen verran että itse olen ollut sekä "talonmiehenä" että "vakkariukkona" ja sen voin todeta että vaikka se vittuilu sillä hetkellä mukavalta tuntuukin niin ei sillä pitkälle pötkitä. Suosittelen välttämään.
Jami
24.08.2004 00:21:17

Jaa, vai hymiö?

Kyllä ja se tarkoittaa etten puhu vakavissani. Nämä keskustelut on äärettömän tylsiä jos kaikkeen suhtautuu kuoleman vakavuudella eikä erota toisen teksteistä todellista tarkoitusta.

Vääntö sormusen kans on vanhaa perua ja me ollaan jo periaatteessa eri mieltä. Ei sun kannata luoda kuvaa musta niitten perusteella.

Kuten sanoin oon vakavasti ottaen kanssas ihan samaa mieltä tämän jutun asioista. Et suinkaan sä nyt välttämättä halua kiistää mun olevan samaa mieltä kun et tykkää sormusen ja mun väännöstä? Eikö se nyt mitenkään kävis että oltais samaa mieltä? Haluatko sä muuttaa kantas että oltais eri mieltä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)