Aihe: kysymyksiä savukoneen käytöstä
1
Heavymies
30.11.2004 19:28:57
Noniin. Ensi viikolla olis keikka ja savukonetta ollaan ajateltu keikalle. Semmosia huhuja oon kuullu, että savukoneen käyttöön tarvitsisi erillisen luvan. Onko tämä totta?

Toinen kysymys on, että onko siitä esim. allergikoille/astmaatikoille haittaa? Olisi todella ikävää jos joku oireilee savukoneen takia ja joutuu lähtemään.
Keikka pidetään nuorisotalon salissa joka on melko pieni. Paikan pitäjät ovat ajatelleet, että savukonetta ei tulisi käyttää, koska huoneessa ei ole minkäänlaista ilmastointia. Omasta mielestäni sitä savukonettahan ei tarvitse täydellä sauhulla pitää koko ajan vaan pieniä sihauksia silloin tällöin. Eikös homma pysyisi suunnilleen hallussa sillä lailla vai onko se savu sellaista, että se täyttää huoneen hetkessä ja kaikki yskii? Vinkkejä, käytännön kokemuksia ja ehdotuksia kaivataan.
Kiitos!
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
Valokaari
30.11.2004 19:57:32

Semmosia huhuja oon kuullu, että savukoneen käyttöön tarvitsisi erillisen luvan. Onko tämä totta?

Kuuleehan sitä kaikenlaista, mutta väite on fiktiota.
Siis saa käyttää kuka lystää.
Ellei sitten laki ole yllättäen viime aikoina tältä osin muuttunut?

Toinen kysymys on, että onko siitä esim. allergikoille/astmaatikoille haittaa?

Koneesta ei ole, mutta siitä savusta en aivan mene vannomaan.
Mainittakoon että luin muutama vuosi sitten Rytmistä (vai eihän sittenkin ollut Riffi?) artikkelin ko. laitteista, jossa sanottiin että kyllä viranomaiset huolehtivat siitä, että savukoneen neste on varmasti myrkytöntä, mutta sitten taas savun terveellisyttä ei liiemmin ole tutkittu.

Taitaa se sentään olla tupakansavua terveellisempää.

Omasta mielestäni sitä savukonettahan ei tarvitse täydellä sauhulla pitää koko ajan vaan pieniä sihauksia silloin tällöin.

Käyhän se vähän yskittämään tervettäkin, jos koko paikan lykkää täyteen paksua savua niin paljon kuin vain koneesta lähtee.
Mutta tuollaiset pienet tuprahtelut eivät pitäisi sentään tappaa ketään.

Eikös homma pysyisi suunnilleen hallussa sillä lailla vai onko se savu sellaista, että se täyttää huoneen hetkessä ja kaikki yskii? Vinkkejä, käytännön kokemuksia ja ehdotuksia kaivataan.
Kiitos!

Suunnilleen tuolla lailla sen pitäisi hallussa pysyä, siis että otetaan rauhassa sen savunappulan kanssa eikä lähdetä testaamaan paljonko koneesta irti lähtee.
Sekin on muuten nähty että kone menee jumiin ja alkaa savuttaa urakalla vaikkei mitään painettaisi.
Tässä tapauksessa virtajohto kannattaa ensin irroittaa, ennen kuin alkaa tutkia missä on vika.
Rok rok.
Roadari
30.11.2004 20:01:13
Noniin. Ensi viikolla olis keikka ja savukonetta ollaan ajateltu keikalle. Semmosia huhuja oon kuullu, että savukoneen käyttöön tarvitsisi erillisen luvan. Onko tämä totta?

Kakka puhetta moinen.

Toinen kysymys on, että onko siitä esim. allergikoille/astmaatikoille haittaa? Olisi todella ikävää jos joku oireilee savukoneen takia ja joutuu lähtemään.

Nesteitä on monenlaisia. Jotkut väittää saaneensa oireita, toinen koulukunta kertoo että vastaavaa ainetta käytettiin muinoin astman hoitoon. Minen tiedä varmaksi mitään.
Kräkkereiden(paksu öljuperustainen neste) kanssa olen huomannut että neste tiivistyy uudestaan jäähtyessään. Tästä aiheutuu huoltokuluja ainakin lamppujen linssien putsaamisessa. Saattaa se tiivistyä ihmiseenkin. Ohuita vesipohjaisia nesteitä, joita hazeissa käytetään, siedetään yleensä hyvin.

Keikka pidetään nuorisotalon salissa joka on melko pieni. Paikan pitäjät ovat ajatelleet, että savukonetta ei tulisi käyttää, koska huoneessa ei ole minkäänlaista ilmastointia. Eikös homma pysyisi suunnilleen hallussa sillä lailla vai onko se savu sellaista, että se täyttää huoneen hetkessä ja kaikki yskii? Kiitos!

Siellä ei välttämättä ole koneellista ilmastointia. Mutta joka tilassa on aina vähintään poistoventtiili ja raitisilmaluukku. Ainakin kaikissa julkisissa tiloissa. Kyllä tilassa on pakko olla ilmanvaihto, ei sinne voi muuten yleisöäkään päästää. On pian pelkkää hiilidioksidia koko paikka täynnä!

Asia kysymys, johon minulla ei ole suoraa vastausta antaa. Nyt kotikemistit hereille, ja tietoa jakamaan!!!

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
kivi
30.11.2004 21:31:44
Asia kysymys, johon minulla ei ole suoraa vastausta antaa. Nyt kotikemistit hereille, ja tietoa jakamaan!!!

Varma tieto on se, että savukonetta saa käyttää kuka tahansa, eikä siihen tarvita erillistä lupaa. Hazer eli usvakone lienee paras vaihtoehto, ja kun vielä muistaa tankata sen valmistajan suosittelemalla nesteellä eikä alkaa itse sekoitella apteekkiparafiinistä omia sössöjä, pitäisi homman käydä ihan shorai.

Savukonetta ei myöskään tarvi heilutella, tavallinen pöytätuuletin on paras apu savun ajamisessa pidemmälle alueelle.

Parhaalta näyttää, kun savua ajaa lavalle kunnolla setin alussa ja silloin kun valot ovat sammuksissa (sopikaa valomiehen kanssa sellaiset kohdat), ja sitten antaa haihtua rauhassa. Pikku tuprahdukset silloin tällöin jäävät vähän ankeiksi.

Tavallisilla pienitehoisilla vuokrahazereilla ei pitäis voida sattua katastrofia. Toista se oli mun lapsuudessani, kun saatiin keikalle suhteilla Kansallisteatterin kakkossavukone mallia "he***tin iso", ja sehän pentele puhalsi kaiken yleisöön - lava jäi kirkkaaksi, mutta yleisö piti taluttaa ulos odottamaan tilanteen selkiämistä viiden minuutin pikatuuletuksen ajaksi
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kusve
01.12.2004 08:54:08 (muokattu 01.12.2004 08:54:59)

no semmonen yleensä kannattaa varmistaa keikkapaikan omistajalta että palovarottimet saapi hetkellisesti pois päältä... ainaki meiltä on parilla keikalla jääny savukone käyttämättä syystä että tilan vahtimestari ei oo jaksanu alkaa soittaan palolaitokselle että ne varottimet otetaan nyt pariksi tuntia pois päältä(ovat olleet suorassa yhteydessä asemalle)... en kyllä tiijä miten tuommonen savukoneen savu niihin palovarottimiin ottaa mutta parempi pelata varman päälle ku että mennä selittään pihalla olevalle sammutusväelle ettei ole mitään hätää... :p
ja toiseksi, ei se palovarottimen piipitys kesken keikankaan kovin kiva ääni ole. :p
...I think I have a headache, there are no more windows to break. I've done my part of life, now it is my time to die...!
J.T.
01.12.2004 09:56:23
Olen tämän ennenkin kertonut toisessa topicissa mutta kerran vielä:

Muistakaapa sellainen homma näitä tupruttimia käyttäessänne, ettei niitä kannata ainakaan pääteräkin viereen laittaa. Nimittäin se usva, savu yms. tekee päätteelle aika huonoa. Savunesteen sähkönjohtokyky on kohtalaisen hyvä. Kun päätteen piirikortit vettyvät niin siitä päätevahvistimestakin tulee hetkeksi savukone ja sen jälkeen onkin hiljaisempaa... Tämäkin on kokeiltu.

Kuten on aiemmissa postauksissa todettu, tsekatkaa että palohälyt on kytketty pois keikan ajaksi. Savusukeltajien kanssa keskustelu keikan aikana ei ole antoisaa...
Roadari
01.12.2004 10:09:48
en kyllä tiijä miten tuommonen savukoneen savu niihin palovarottimiin ottaa

Yleisin savuhälytin(palovaroitin) julkisissa tiloissa on optinen malli. Eli se reagoi kaikkeen mikä tulee laitteen sisään ja estää laser säteen matkaamisen laitteen läpi. Tähän kelpaa testimielessä paperisuikale. Itse on tullut aikaan saatua hälytyksiä mm vesihöyryllä ja pölyllä, savua unohtamatta...

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Jäärä
01.12.2004 10:59:23
Nesteitä on monenlaisia. Jotkut väittää saaneensa oireita, toinen koulukunta kertoo että vastaavaa ainetta käytettiin muinoin astman hoitoon.

Olisikohan se ollut Karjaalla, jossain pikku pubissa joskus n. 15 vuotta sitten, kun soittelin siinä bändille varatussa tilassa (tanssilattia) ja siinä vieressä oli semmonen dj-koppi, josta se dj tykitti täysiä n. puolen metrin etäisyydeltä mun naamalle savua. Yskitti. Mitään vaurioita ei ole jäänyt  v arma an.

Offtopic:

Tosta savukoneen tuprahduksista ja sen savun levittämisestä: Oon ajatellut virittää savukoneen eteen muutaman metrin halkaisijaltaan pientä salaojaputkea (semmosta reikäistä, tiedättehän), sitähän voi jopa haaroittaa sellaisilla haaroitusyhteillä. Onko savukoneelle tästä mitään haittaa? Nim. "Kaivoin naapuritalon perustuksista pätkän putkea parempaan käyttöön"
Suomen Hiihtoliiton luvalla.
kusve
01.12.2004 11:16:31

Offtopic:
Tosta savukoneen tuprahduksista ja sen savun levittämisestä: Oon ajatellut virittää savukoneen eteen muutaman metrin halkaisijaltaan pientä salaojaputkea (semmosta reikäistä, tiedättehän), sitähän voi jopa haaroittaa sellaisilla haaroitusyhteillä. Onko savukoneelle tästä mitään haittaa? Nim. "Kaivoin naapuritalon perustuksista pätkän putkea parempaan käyttöön"

vois olla oikeestaan ihan hienon näkönen jos sen putken vielä saat jotenki 'piilotettua' sinne lavalle... ;p
...I think I have a headache, there are no more windows to break. I've done my part of life, now it is my time to die...!
Pallisti
01.12.2004 12:16:03
no semmonen yleensä kannattaa varmistaa keikkapaikan omistajalta että palovarottimet saapi hetkellisesti pois päältä... ainaki meiltä on parilla keikalla jääny savukone käyttämättä syystä että tilan vahtimestari ei oo jaksanu alkaa soittaan palolaitokselle että ne varottimet otetaan nyt pariksi tuntia pois päältä(ovat olleet suorassa yhteydessä asemalle)... en kyllä tiijä miten tuommonen savukoneen savu niihin palovarottimiin ottaa mutta parempi pelata varman päälle ku että mennä selittään pihalla olevalle sammutusväelle ettei ole mitään hätää... :p
ja toiseksi, ei se palovarottimen piipitys kesken keikankaan kovin kiva ääni ole. :p

Jepjep! Me kun teimme bändimme kanssa musavideoa, niin palovaroittimet räpsähtivät päälle ja pian oli koko mesta täynnä palomiehiä..
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.tk
Ylläri
01.12.2004 15:07:07
Jepjep! Me kun teimme bändimme kanssa musavideoa, niin palovaroittimet räpsähtivät päälle ja pian oli koko mesta täynnä palomiehiä..

Kai annoitte kameran pyöriä koko ajan?
Valokaari
01.12.2004 15:12:11

Me kun teimme bändimme kanssa musavideoa, niin palovaroittimet räpsähtivät päälle ja pian oli koko mesta täynnä palomiehiä..

Itsekin olen nähnyt kun palolaitokselta tulee yllätysvieraita keikalle...
Noita palovaroittimia voisi tietysti yrittää peittää jollakin, siten varmistetaan että jos tosipaikka tulee ja mesta syttyy oikeasti tuleen niin katastrofi on valmis.

Tuosta lupa-asiasta vielä sen verran, että lain mukaan niitä voi käyttää vaikka mun kissa, mutta tietysti voisi kysyä keikkapaikan lupaa, että meillä olisi tämmöisiä vehkeitä mukana, saako näitä käyttää.
Sitten jos paikan henkilökunta on asiallista niin se sanoo että joo, otetaan sitten palovaroittimet päältä pois keikan ajaksi - tai sitten sanotaan että ei täällä mitään savukoneita tarvita kun muusikot polttavat muutenkin sitä tupakkaa, pois vain semmoiset humpuukit.

Nesteistä Kivi sanoikin jo, että käytetään niitä aineita mitä valmistaja suosittelee.
Vielä täsmennyksenä siihen että käytetään niitä nesteitä mielellään merkkikohtaisesti, eli Roscoon Roscon nesteitä eikä vaikkapa Jemin vastaavia.

Ai niin, sitten vielä sellainen kantapään kautta opittu asia, että se savukoneen neste on yllättävän liukasta.
Ja joskus se vehje alkaa "kusemaan", eli ruiskuttaa osan nesteistään sellaisenaan lavalle. Siihen saattaa sitten artisti tai joku muu liukastua.
Että tuohonkin kannattaa joskus hieman kiinnittää huomiota.
Rok rok.
pitk
01.12.2004 16:02:33 (muokattu 01.12.2004 16:29:23)

Ei kannata. Joskus viriteltiin erään läävän kattoon moinen systeemi, että savu putoaisi keskelle tanssilattiaa. Näytti paperilla hyvältä. Ja livenäkin niin kauan, kunnes homma piti purkaa ja salaojaputkeen tiivistynyt 'bout litra savunestettä lasahti lattialle. Oli melko liukas roudaus :(
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
kivi
01.12.2004 16:15:35 (muokattu 01.12.2004 16:17:35)
Olisikohan se ollut Karjaalla, jossain pikku pubissa joskus n. 15 vuotta sitten, kun soittelin siinä bändille varatussa tilassa (tanssilattia) ja siinä vieressä oli semmonen dj-koppi, josta se dj tykitti täysiä n. puolen metrin etäisyydeltä mun naamalle savua. Yskitti. Mitään vaurioita ei ole jäänyt  v arma an"

Offtopic!

Olikse se sama paikka, missä oli ihan uskomaton takahuone vessan portaiden alla? Sohva täytti koko tilan, mitä nyt jääkaappi bändikaljoille oli survottu sisään. Siellä oli joku britti baarimikkona, ensimmäinen tyyppi jonka muistan tajunneen käsitteen "vegetarian" kun keikkasafkoista puhutaan.

Nakkikioskilta ne safkat piti kumminkin hakea sellaisilla kupongeilla...

PS. Ja aiheessa pysyäkseni, savun levittämiseen lavalle kannattaa kokeilla esim rumpuraiserin ali puhaltamista.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Jäärä
02.12.2004 08:43:05
Ei kannata. Joskus viriteltiin erään läävän kattoon moinen systeemi, että savu putoaisi keskelle tanssilattiaa. Näytti paperilla hyvältä. Ja livenäkin niin kauan, kunnes homma piti purkaa ja salaojaputkeen tiivistynyt 'bout litra savunestettä lasahti lattialle. Oli melko liukas roudaus :(

Jaaha. Kiitos! Ei tarvii sitten lähteä tätäkään koittamaan.
Jäärä
02.12.2004 08:58:14
Offtopic!

Olikse se sama paikka, missä oli ihan uskomaton takahuone vessan portaiden alla? Sohva täytti koko tilan, mitä nyt jääkaappi bändikaljoille oli survottu sisään. Siellä oli joku britti baarimikkona, ensimmäinen tyyppi jonka muistan tajunneen käsitteen "vegetarian" kun keikkasafkoista puhutaan.

Nakkikioskilta ne safkat piti kumminkin hakea sellaisilla kupongeilla...

Taitaa olla sama mesta. Tosin kyseiseltä keikalta on päällimmäisenä jäänyt mieleen yli-innokas omistaja Tomi-jotain, joka omisti myös Tammisaaressa ravintolan jossa oli keikka seuraavana iltana. Hirmu nipottaja ja säätäjä.

Lisää offtopiccia: Kyseinen keikka meni ihan hyvin. Kuitenkin laulajallamme alkoi pukkaamaan angiinaa. Tää laulaja oli/on semmonen tyyppi, joka ei oikein luota nykylääketieteeseen, ainut lääke, jota suostuu ottamaan on HOTA-pulveri. Ihan oikeasti! Koska HOTA-pulveria ei ollut saatavilla, laulajamme turvautui pontikkaan.

Seuraavana päivänä ollut keikka ei mennyt hyvin. Vieläkin hävettää. Pontikka todettiin huonoksi lääkkeeksi, tai mistä minä tiedän, voi olla, että auttoi oireisiin, mutta sivuvaikutukset olivat kaameat. Ääni lähti toisen biisin aikaan ihan totaalisesti, mikkiteline kahdeksikolle, vessan ovesta nyrkki läpi. Sitten etsittiin vielä puoli yötä sitä laulajaa ympäri Tammisaarta, ei löytynyt. Oli kotiinsa kuitenkin selvinnyt, muttei enää ilmestynyt treenikämpälle.
Pallisti
02.12.2004 14:25:46
Kai annoitte kameran pyöriä koko ajan?

Kyllä annoimme.. Leikkasimme tapahtuneesta pienen pätkän meidän huikeaan videoon :) Käy tsekkaamassa, jos jaksat... http://www.tuulevi.com/video_gone/collarbone-gone2.avi

btw.. tartte divX:n, semmosen saa osoitteesta http://www.divx.com/divx/?src=toptab_divx_from_/index.php
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.tk
Sytem
02.12.2004 15:07:55
Tosiaan suosittelen luvan kysymistä paikan omistajalta/vaksilta.

Olin viikko sitten keikalla yhellä nuorisotalolla, etukäteen oli sovittu että savuokone on ihan ok ja että laittavat hälyt pois päältä. Keikka meni ihan hyvin. Maanantaina menin hakemaan loppuja kamoja niin vaksi valitti että eivät olleet saaneet palohälyjä takasin päälle ennen kun vasta joskus aamuyöstä (keikka loppu kymmeneltä) kun savua oli siihen asti tuuletuksesta huolimatta leijaillut ilmaisimissa.

Aikasemmin ei oo mitään ongelmia tossa samassa tilassa ollu hälyjen kanssa, en sitten tiedä että mitä nestettä mun vuokraamassa koneessa oikein oli.
hörhö
08.12.2004 12:17:17

Kyllä sitä putkea voi sellaisen alle metrin kokemuksen perusteella laittaa. Joskus piti saada savua sinne, minne ei konetta mahtunut.

Tuosta astmaatikkoasiasta en tiedä, mutta Kuopion Kaupunginteatteri pitää vuosittain muutamia näytäntöjä allergikoille ja astmaatikoille. Elikkäs parfyymit jätetään kotiin, jne. ja lukee, että käyttävät vähemmän savua, kuin yleensä. Kummaa.

Savupanokset ovat muuten kiva ylläripylläri.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
SF3YLO
08.12.2004 17:49:30

Tässä hieman tarinaa savukoneen käytöstä:

Ensiksi pieni pohjustus:
Minun isäni työskentelee eräässä kylpylähotelissa. Hän olikin saanut sovittua meille keikan tähän kyseiseen puljuun. Hommanamme oli soittaa "kapakassa" sen jälkeen kun (sanoisinki erittäin) tunnettu bändi lopettaa oman konserttinsa viereisessä salissa. Kyseisessä salissa on konsertoinut myös mm. Nightwish ja kuten kaikki tietää, heidän pyronsa ovat aika komeat ;).

Perjantai, roudaus:
Roudattuamme soittokamat, PA:n ja valot kapakkaan, minä heitän rumpalille että "eks sä aio savukonetta pistää". Rumpali siihen sitten, että "saaks täällä käyttää". Minä sanoin että saa ja iskä seisoi siinä vieressä että saa tottakai ja vetosi jollakin sivulauseella siihen että viereisessä salissa käytetään pyroja ja on siellä ollut savuakin ja muuta..

Perjantai-ilta, vain meidän keikka:
Aloitamme keikan normaalisti.. Muistaakseni emme ekassa setissä muistaneet käyttää savua.. Toisen setin alussa rupesimme lykkäämään savua. Olimme soittaneet vain pari paria, kun ravintolapäällikkö (mikä titteli hällä lieneekään), tuli ja sanoi "oli pojat näin lähellä ettei tänne tullu palokunta". Välitin viestin rumpalille, joka siis ohjasi savukonetta ja sanoin ettei käyttäisi enään savua. Olisiko ollut seuraava biisi, kun yksi (vain yksi tällä kertaa) palomies tuli heiluun lavan eteen. Hän ilmeisesti katteli kattoon ja etti missä kohtaa lavaa on lähin palovarotin.

Olisiko ollut seuraavalla tauolla kun tämä sama ravintolan edustaja tuli valittelemaan ja sanoi tämän oleen hänen syy. Myös isäni koitti ottaa syyn niskoilleen "sori, tää oli ihan mun syy, mää luulin et saa käyttää, kun salissakin saa..., mut huomiseks kytketään hälyttimet pois päältä.."

Keikka vedettiin loppuun, tosin ilman savua..

Lauantai, keikka staran jälkeen:
Iskä oli saanut hommattua silmukan pois päältä ja sanoi että savua saa käyttää, tosin päivän aikana tätä kysyimme ja varmistimme moneen kertaan ;P. Keikka vedettiin ihan hyvin staran jälkeen, eikä palokuntakaan häirinnyt meitä :DD...

-------
Olen itse aina ajatellut että hälyttimet eivät reagoisi kuin oikeaan savuun. Tosin joku jo tässäkin ketjussa mainitsi, että on olemassa optisia hälyttimiä. Ja hälyttimiä tosiaan on olemassa erilaisia!!

Olkaa ihmiset varuillanne koneen kaa, ei sitä tiä koska se hälyttää! Kysykää aina lupa koneen käyttöön, etenkin jos on mahdollisuus, että paikassa on automaattinenjärjestelmä! Lasku voi huonossa lykyssä tulla jopa teille, se on 500-600€ riippuen paikasta.

Tosin muistelisin että on olemassa tapaus, jossa joku käräjöitti laskun aiheettomuudesta, eihän tuommoselle summalla ole mitään perusteita. Hän ilmeisesti voitti ja sai maksettavakseen ainoastaan bensakulut..

Ps. jotain viä piti kirjottaa, mut lisäillään ku muistetaan :D..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)