Aihe: Playbackinä soittamisesta 1 2 | |
---|---|
![]() 13.07.2005 13:03:22 | |
Koska haku ei ole nyt toiminnassa ja hätä on akuutti, niin kysynpä sitten täältä. Eli olemme ystäväni kanssa menossa soittamaan pieneen tapahtumaan eikä meillä ole tarpeeksi soittajia. Joten synat on pakko osiin biiseistä äänittää jo valmiiksi ja soittaa ja laulaa siihen päälle. Kysymykset siis: Mitä laitteita keikkapaikalla on oltava, että tämä koko homma toimisi? Miten yleensä käytännössä hoidetaan teknisesti koko tämä playback hässäkkä? Kiitos jos joku viitsisi neuvoa näistä jutuista mitään tietämätöntä tai laittaa vaikka jonkun linkin.. | |
![]() 13.07.2005 13:19:01 | |
Koska haku ei ole nyt toiminnassa ja hätä on akuutti, niin kysynpä sitten täältä. Eli olemme ystäväni kanssa menossa soittamaan pieneen tapahtumaan eikä meillä ole tarpeeksi soittajia. Joten synat on pakko osiin biiseistä äänittää jo valmiiksi ja soittaa ja laulaa siihen päälle. Kysymykset siis: Mitä laitteita keikkapaikalla on oltava, että tämä koko homma toimisi? Miten yleensä käytännössä hoidetaan teknisesti koko tämä playback hässäkkä? Kiitos jos joku viitsisi neuvoa näistä jutuista mitään tietämätöntä tai laittaa vaikka jonkun linkin.. Pannaatte äänityksessä toiselle puolelle klikin, ja toiselle ne synat ym. Sitten vaikka CD- ta MD-soittimesta stereona pöytään, PA:sta ulos vain se raita jolla ei kuulu klikkiä. Klikkiraita ja tarpeen mukaan sitä synaraitaa ainakin rumpalille luureihin. Näin me tehtiin. | |
![]() 13.07.2005 19:15:54 | |
Pannaatte äänityksessä toiselle puolelle klikin, ja toiselle ne synat ym. Sitten vaikka CD- ta MD-soittimesta stereona pöytään, PA:sta ulos vain se raita jolla ei kuulu klikkiä. Klikkiraita ja tarpeen mukaan sitä synaraitaa ainakin rumpalille luureihin. Näin juuri. Pari lisäpointtia: - tarkistakaa rumpalilta, millainen klikkiraita on miellyttävä (=vähiten rassaava) kuunnella: klikkiraidaksi voi biisistä riippuen sopia vaikkapa joku selkeä konerumpulooppi, jonka päälle rumpali veivaa. Tai sitten looppi klikin lisäksi. Tai pelkkä klikki. Hitaassa biisissä klikki voi hyvin mennä 1/8-osia, rumpalilla pysyy time todennäköisesti paremmin. Perus-lehmänkello-klikki toimii hyvin, kannattaa laittaa aksentti (korkeampi soundi) aina tahdin alkuun. Tiedättehän, TIK-TOK-TOK-TOK-TIK-TOK-TOK-TOK jne. - biisin alkuun ylimääräiset 2 tahtia pelkkää klikkiä, ekasta tahdista rumpali kuulee tempon ja toisesta tahdista laskee bändin sisään - CD ei ole suositeltava vaihtoehto, mieluummin MD tai vaikkapa MP3-soitin, joka soittaa riittävän korkealaatuista audiota (256kbps MP3 tai 16bit/44.1kHz WAV). Laite on todennäköisesti rumpalin vieressä ja tämä operoi laitetta, kannattaa joka tapauksessa laittaa laitteen alle pyyhkeitä, vaahtomuovinpalanen tms. pehmeä systeemi, joka eristää tärinää ja kiinteiden pintojen resonanssia (esim. bassarin aiheuttama tärinä lattiasta tuolinjalan kautta tuolille). Minimoitte pomppimisvaaran. - kuulokevahvistimeksi rumpalille kelpaa mikä tahansa pikkumikseri, jos sellaista ei löydy, niin hätätapauksessa kelpaa myös vaikkapa vanha stereoiden viritinvahvistin. Jos rumpalillanne on korvamonitorit (esim. Shure E-1, E-3 tms.), ihan mahtavaa, jos ei, kokeilkaa eri luureja etukäteen, vaikkapa Kossin plugeilla varustettuja nappikuulokkeita tai tavallisia suljettuja tai puoliavoimia luureja "I've re-invented my image so many times that I'm in denial that I was originally an overweight Korean woman." -David Bowie "Mitä vaikeampi tilanne on, sitä helpommin siitä selviää. Se on asennekysymys." -Ola Elo | |
![]() 13.07.2005 19:50:40 | |
Tässä vaiheessa lienee parasta, että tarkennan kuvausta kokoonpanosta, joka on minä "kitaristi" sekä laulaja...eli rumpalista ei ole tietoakaan. Joissain biiseissä tosin vedän synalla vaan laulun kanssa. Mutta osaan biiseistä pitää tosiaan saada muutakin soitinta, siksi playbackina soitellaan. Homma on siis ihan alkutekijöissään, mutta keikkaa pukkaa silti :DD | |
![]() 13.07.2005 20:09:11 | |
Ehkä olisi syytä sovittaa ne kappaleet siten, että voitte vetää ne ilman taustanauhoja. Tai soittaa vähän pelkistetymmät versiot niistä. Vähemmän hommaa ja elävämpi meno. | |
![]() 17.07.2005 19:36:40 | |
Tässä vaiheessa lienee parasta, että tarkennan kuvausta kokoonpanosta, joka on minä "kitaristi" sekä laulaja...eli rumpalista ei ole tietoakaan. Joissain biiseissä tosin vedän synalla vaan laulun kanssa. Mutta osaan biiseistä pitää tosiaan saada muutakin soitinta, siksi playbackina soitellaan. Homma on siis ihan alkutekijöissään, mutta keikkaa pukkaa silti :DD Meillä on vähän sama homma duon kanssa. Meinattiin, että kun meillä nyt on muutama studiobiisi valmiina, käyttää niitä pohjia myös keikoilla (ilman laulua pohjat tietty). Ei muuta kuin CD:ltä PA:han. playta, ja soittemaan mukana. Ajateltiin tehdä jossain vaiheessa lisää pohjia, ja ottaa sitten keikoille ne messiin. Duolla tuo on helppo homma. Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. | |
![]() 26.07.2005 01:00:51 | |
Ei millään pahalla, mut miks soittaa bändissä jos ei oo bändiä. Kaikki tälläset esim. kitara duuot on kyllä ihan jees ja yleensä ihan viihdyttävää kuunneltavaa, mut oikeesti kitara, syna ja taustanauha on jo aika rahat pois meininkiä. Kerran oon ollu kattoon bändiä johon kuulu skitta basso ja md-rummut ja oikeesti vaikka oli hyvät "rumpu" saundit, ni kyllä siitä on elävä musa kaukana. vois nää kyseenalaset viritelmät joskus miettiä vaikka sellasta, et kyllä se on kunnon bändien leipää, jota ne syö, ku halvempi se on se kahen äijän ja taustanauhan orkka, ku se neljän aijän oikee bändi ja saletisti useimmat keikkapaikat ottaa aina halvemman, vaikka laatu onki ala arvosta! Sitte ei saa ymmärtää silleen, et ei mitään nauhoja. Kyllä se nyt on ihan ymmärrettävää, et esim joku heavy bändi ottaa vaikka synat nauhalta, mut sit jos aletaan korvaan rumpaleita, kitaristeja ja basisteja, ni voi voi sentään! Turhaa | |
![]() 26.07.2005 01:04:17 | |
Meillä on vähän sama homma duon kanssa. Meinattiin, että kun meillä nyt on muutama studiobiisi valmiina, käyttää niitä pohjia myös keikoilla (ilman laulua pohjat tietty). Ei muuta kuin CD:ltä PA:han. playta, ja soittemaan mukana. Ajateltiin tehdä jossain vaiheessa lisää pohjia, ja ottaa sitten keikoille ne messiin. Duolla tuo on helppo homma. Oikeesti vetäkää mielummin vaikka kahella kitaralla, ni ootte vähä ees uskottavia. Toi alkaa meneen oikeesti jo yleisön halventamiseksi/aliarvioinniksi! Ei mitään henk. koht. sama koskee kaikkia kyseen alasia viritelmiä! Turhaa | |
![]() 26.07.2005 16:46:26 | |
Näin tässä vasta Bablon, tuon Suomen Tom Waitsin keikalla. Suurimman osan ajasta se soitti akustista ja lauloi ja muu bändi (basso, rummut, synat ja soolokitara) tuli md:ltä. Kuulosti todella vaisulta. Rokkibiisit eivät rokanneet yhtään, vaikka mies kuinka yritti. Sitten kun se veti pari biisiä ihan mies ja kitara-pohjalta, niin johan meininki parani. Vaikka en hänen musiikistaan pidäkään (olin työhommissa) kuulosti se helvetin paljon paremmalta ja aidommalta. | |
![]() 26.07.2005 16:52:11 (muokattu 26.07.2005 16:53:45) | |
Oikeesti vetäkää mielummin vaikka kahella kitaralla, ni ootte vähä ees uskottavia. Ootko ollu meidän keikalla joskus, kun alat uskottavuudesta puhumaan? Toi alkaa meneen oikeesti jo yleisön halventamiseksi/aliarvioinniksi! Hei, älä viitsi. Ollaan muutama keikka nyt tehty, pelkästään kitara ja laulu. Tilaisuudesta riippuen käytetään taustanauhaa MAHDOLLISESTI tulevaisuudessa. Ei sitä oo tarkotus joka paikassa käyttää. Mitä halventamista/aliarvioimista siinä on? Playback keikka jossain rahankeruutapahtumassa on taas ihan eri juttu. Ei mitään henk. koht. sama koskee kaikkia kyseen alasia viritelmiä! Ihanaa yleistämistä, "kaikkia kyseen alasia viritelmiä". Mistä sä tiedät mitä ja millaista esim. me soitetaan? Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. | |
![]() 26.07.2005 21:45:22 | |
Se nyt on vaan niin, et bändi on bändi ja sillä siisti. Ootte todennäköisesti hyviä ja taitavia jamppoja, mut mun mielestä tollaset taustanauha jutut on vaan tosi syvältä. Jos esim. yleisö maksaa live bändistä, se ei mitää taustanauhoja kuuntele. tai sen ei tarvi siitä maksaa. Toisaalta nämä isot playback konsertitki on ihan vaan rahastusta ja suoraa vittuilua. Onnea valitsemallanne tiellä ja menestystä keikoillenne. Jokainen speelaa tyylillään ja toinen toisella. Ei edelleen mitään henk. koht. tää nyt vaan on mun mielipide. Turhaa | |
![]() 26.07.2005 23:02:03 | |
Se nyt on vaan niin, et bändi on bändi ja sillä siisti. Ootte todennäköisesti hyviä ja taitavia jamppoja, mut mun mielestä tollaset taustanauha jutut on vaan tosi syvältä. Jea, tottakai saat olla tota mieltä. Me olemme duo, ja haluamme toteuttaa itseämme monipuolisemmin. Esim. mun on huono vetää paljaita sooloja, kun ei ole ketään komppaamassa.. ja jos nauhalta tulee mun itse soittama komppi taustalle, niin sooloilu on helpompaa ja näin saa biisiä rikastettua. Duona pelkkä kitara- ja laulu rajaa tiettyjen biisien soittamista livetilanteessa pois, ja halutaan kuitenkin soittaa monipuolisesti biisejä kerran meillä niitä on. Jos esim. yleisö maksaa live bändistä, se ei mitää taustanauhoja kuuntele. tai sen ei tarvi siitä maksaa. Ei ei, et sä saa tolla tavalla yleistää. Ei homma toimi noin, mä ainaki diggaan esim. laivoilla istua baarissa ja kuunnella trubaduuria joka heittää taustalta pohjaa esim. Rainbow'n Since you been gon'iin, tai CCR:n Who would stop the rain'iin. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että bändi on bändi ja taustanauhat taustanauhoja mutta en todellakaan nää tossa mitään ongelmaa. Toisaalta nämä isot playback konsertitki on ihan vaan rahastusta ja suoraa vittuilua. Ne on rahastusta ja keinotekoista viihdettä massalle, siksi en niihin kiinnitäkään sen suurempaa huomiota. Onnea valitsemallanne tiellä ja menestystä keikoillenne. Jokainen speelaa tyylillään ja toinen toisella. Ei edelleen mitään henk. koht. tää nyt vaan on mun mielipide. Kiitti. Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. | |
![]() 29.07.2005 15:55:29 | |
Se nyt on vaan niin, et bändi on bändi ja sillä siisti. Ootte todennäköisesti hyviä ja taitavia jamppoja, mut mun mielestä tollaset taustanauha jutut on vaan tosi syvältä.. Tämä on nyt tätä kun körttiläiset väittelee keskenään että voiko sunnuntaina ajaa pyörällä vai pitäisikö jeesuksen pelossa vain korkeintaan kävellä. Eipä siinä pahemmin ole naukumista miten musiikkia esitetään livenä, kysymys on vain kuinka se toimii. Tietysti johonkinhan se raja on playback asioissakin vedettävä. Allekirjoittaneen bändikin vetää playbackina synaosiot koska on niin saatanan rasittavaa etsiä asiansa hyvin osaava synisti jolla olisi kunnon kalusto ja vieläpä se oikeanlainen asenne juttuun. Playback on kustannustehokas ja varma ratkaisu tälläisiin juttuihin. Vetihän Stam1nakin bassoja livenä nauhalta josta päästään taas kysymykseen että onko oikein vetää näitä "oikeita" soittimia nauhalta. Minun mielestäni se on oikein silloin kun homma vaan toimii. Meikät hoitaa noi playbackit siten että vedetään vaan lavalta kannettavan mp3-soittimen toinen mono d.i-boxin kautta pöytään, toinen mono (jossa synkattu klikki) rumpalin kuulokemonitorointiin. Niin, kyllä se pirun mp3-palikka toimii siinä missä muutkin laitteet. http://www.cyanvelvetproject.com | |
![]() 30.07.2005 14:48:32 | |
Tämä on nyt tätä kun körttiläiset väittelee keskenään että voiko sunnuntaina ajaa pyörällä vai pitäisikö jeesuksen pelossa vain korkeintaan kävellä. :D Vetihän Stam1nakin bassoja livenä nauhalta josta päästään taas kysymykseen että onko oikein vetää näitä "oikeita" soittimia nauhalta. Minun mielestäni se on oikein silloin kun homma vaan toimii. Oikeat soittimet rokmusiikissa: Kitara, basso, rummut, liidilaulu. Näitähän ei varmaan saa nauhalta laittaa. Meikät hoitaa noi playbackit siten että vedetään vaan lavalta kannettavan mp3-soittimen toinen mono d.i-boxin kautta pöytään, toinen mono (jossa synkattu klikki) rumpalin kuulokemonitorointiin. Niin, kyllä se pirun mp3-palikka toimii siinä missä muutkin laitteet. Niin. Eipä tuo kosketinhemmon puuttuminen lavalta montaa ihmistä haittaa. Aikoinaan kun kaveri kävi Ozzyn keikalla (heillähän on tämä kosketinherra piilossa) niin kysyin miten siellä hoidettiin kosketinosuudet ja kaveri sanoi ettei muista :). Noin paljon asiakas voi kiinnittää asioihin huomiota. Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?"
Dad: "It's a universal acronym."
Danae: "An acronym of what?"
Dad: "We Are Right."
— from the cartoon Non Sequitur by Wiley | |
![]() 31.07.2005 00:32:55 | |
Sitte ei saa ymmärtää silleen, et ei mitään nauhoja. Kyllä se nyt on ihan ymmärrettävää, et esim joku heavy bändi ottaa vaikka synat nauhalta, mut sit jos aletaan korvaan rumpaleita, kitaristeja ja basisteja, ni voi voi sentään! Telkasta tuli Suburbian Triben keikka vähän aikaa sitten. Kyllä oli todella ärsyttävää, kun syntikat vedettiin taustanauhalta, vaikka ne olivat jokaisessa biisissä tärkeässä asemassa. Se on tietysti ymmärrettävää, että jos settilistassa on pari biisiä, mihin synia tarvii. Mutta jos joka biisissä on synat, niin kyllä voisi bändi silloin kosketinsoittajan hankkia. Ainakin minun mielestäni. Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. Teknohumppaa! Kuunnelkaa ihmeessä! | |
![]() 31.07.2005 16:47:46 | |
Telkasta tuli Suburbian Triben keikka vähän aikaa sitten. Kyllä oli todella ärsyttävää, kun syntikat vedettiin taustanauhalta, vaikka ne olivat jokaisessa biisissä tärkeässä asemassa. Panin merkille saman. Koskettimet pauhasivat joka biisissä ihan pinnassa. Ennemmin heillä vaikka kitara nauhalta kuin kiippari. | |
![]() 01.08.2005 09:11:24 | |
Oikeesti vetäkää mielummin vaikka kahella kitaralla, ni ootte vähä ees uskottavia. Toi alkaa meneen oikeesti jo yleisön halventamiseksi/aliarvioinniksi Mielestäni kahden/yhden miehen show on halventamista. Eli tottakai kannattaa vetää playbackinä, suosittelen. Yleisöstä riippuen ei siellä pitäisi olla kuin pari poliisia sössöttämässä uskottavuudesta. Meininki on älyttömän rokkaavampi kuin jollain kurttuotsaisilla kamarimuusikoilla jotka vetää akustisesti, kaikki tykkää. | |
![]() 01.08.2005 14:50:32 (muokattu 01.08.2005 23:42:05) | |
Hmmm mielenkiintoista mikä keskustelu tästäkin on saatu aikaan, mutta onhan se ihan ymmärrettävää kun ajatellaan millainen lataus pahamaineiseen sanaan "playback" sisältyy. Tarkoitus ei todella tällä ratkaisulla ollut mitenkään halventaa yleisöämme, vaan luoda ensimmäisestä lavakeikastamme edes jonkinlainen kokonaisuus pienen pieneen ilmaistapahtumaan. Eli ajatus playbackin käyttämisen taustalla oli lähinnä mahdollisuus monipuolistaa äänimaailmaa, kun tosiaan biisejämme on mahdotonta esittää kahden naisen voimin akustisesti ilman, että koko idea häviää. Nyt kuitenkin kävi niin, ettei koko playbackia tarvittu. Laulajaneidon kurkku oli edelleen niin tulehtunut, ettei hänen auttanut muu kuin keskittyä syntikan pimputteluun ja välispiikkeihin :( Itse soitin myös synaa ja kitaraa. En tiedä miten tämä koko homma toimi, mutta ainakin paikallisen lehden toimittaja oli keikan jälkeen kiinnostunut tekemään meistä jutun erikseen, sillä hän oli pitänyt sävellyksistämme ja saanut keikan perusteella vaikutelman, että suhtaudumme säveltämiseen vakavasti ja pidämme siitä todella. Käytimme esityksessämme myös muutamaa vierailevaa tähteä ja voin sanoa, että nyt olen entistä enemmän playbackin käyttämisen kannalla. En nimittäin todellakaan tiedä miten äkkiä saisimme oikeasti hyviä ja tahdissa pysyviä soittajia tähän hätään. Mieluummin vedän itse soittamani taustanauhan päälle, kuin tuskailen... En tajua miksi pitäisi myöskään hätäisesti kasata bändi vain siksi, että saisi uskottavuutta, jota meillä ei muutenkaan taida olla. Olemme nais"muusikoita" ja itse olen vasta aloittelija soittohommissa, joten se siitä. Eikä minua suoraansanottuna kiinnosta edes minkäänlainen uskottavuuden hankkiminen missään harrastuksessani, moinen tuntuisi lähinnä kiviriipalta, kun voisi keskittyä vain oman juttunsa tekemiseen ja luottaa näkemyksiinsä. Miksi ei pitäisi lähteä keikalle, jos sellaisia on tarjolla jo heti alkuvaiheessa. Todella hyvää kokemusta, vaikka kuinka perseelleen menisi. Oli muuten huvittava lausahdus, että playbackillä soittamalla syötäisiin oikeiden kunnon pändien leipää. Mitään rahoja ei toistaiseksi ole missään näkynyt (lukuunottamatta matkakorvauksia, joita ei olisi edes pyydetty). Hinku keikoille vaan on kova ja aina kun on kyse musiikkia tekevistä naisista, niin niitä keikkoja tuntuu olevan rutkasti tarjolla tällaisille surkeille räveltäjillekin ;) Mitä sitten tulee omiin kokemuksiin kuuntelijana keikoista, joilla synat ovat tulleet taustanauhalta...olen ollut vain tyytyväinen, kun homma on pelannut kokonaisuutena...vaikka ainahan se olisi ihanaa kun olisi joku oikea ihminen hääräämässä syntikoiden takana. Ps. minulla ei olisi mitään sitä vastaan, että bändiimme ilmaantuisivat motivoituneet, lahjakkaat, asiansa osaavat rumpali, kitaristi, basisti, miesvokalisti/"örisijä", synisti jne jne...mutta tällä hetkellä olemme todella tarkkoja siitä ketä tähän systeemiin otetaan. Seuraavalle keikalle tosin reenaamme parin sessiopojan kanssa joten kaipa tämä tästä :) | |
![]() 01.08.2005 19:10:32 | |
Ottakaa yhteytte ni meitsi tulee soittaan heti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Turhaa | |
![]() 04.08.2005 01:59:15 | |
Joo tuu vaan soittamaan, se oliskin huikeeta ;) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)