timo_81 09.11.2004 22:15:17 | |
---|
Mikäpä mahtaisi olla halvin mahdollinen äänieriste treenikselle? n. 60 neliön kämppä ja ohuet seinät! Timo |
Teemu Tee 10.11.2004 13:46:28 | |
---|
Mikäpä mahtaisi olla halvin mahdollinen äänieriste treenikselle? n. 60 neliön kämppä ja ohuet seinät! Jos pyritään nimenomaan estämään äänen kulkua, massa on paras eriste. Hankkikaa jostain purkukohteesta villaa ja jotain rakennuslevyä (kovalevyt, lastulevyt, gyprocit käy hyvin), niillä saa aikaan ihan hyvät jutut. Miksei vanha kunnon sahanpurueristyskin voisi auttaa, onpa ainakin halpa. Pattinkikoolaus, tervapaperia päälle ja puruja sisään. Junttaa ne sitten tiukkaan ja lopuksi kaiken päälle jotain levyä. Tehokas olisi myös vanhoista tiilistä muurattu seinä, massa pitää äänet loitolla. Tosin vaikka tiilet saisi ilmaiseksi, muurauslaasti maksaa... Kunnollinen nykytyylinen systeemi seiniin on 2kpl 13mm kipsilevyjä + 100mm villa. Auttaa jo reilusti vanhan rakenteen lisänä. Mutta maksaa. Tyhjän saa pyytämättäkin |
Catja 18.11.2004 18:46:44 | |
---|
Vanhat kunnon patjat. |
Miikathebest 20.11.2004 17:03:28 (muokattu 20.11.2004 17:12:43) | |
---|
Haittaako se hirveästi jos kuuluu seinistä läpi? Sisäpintaan kannattaa laittaa jotain pehmeää hyvin ääntä absorboivaa materiaalia kaiun poistamiseksi. Sitä täytyy olla myös paksusti/tanakasti/runsaasti, jottei matalat taajuudet jumise. Monet erilaiset pinnat eivät olisi pahitteeksi, jotta huoneen akustiikka ei olisi täysin kuolut. Parhaiten saa eristettyä niin että rakentaa 2 huonetta sisäkkäin. "lattian väliin" hiekkaa, jotta rakenteet eivät pääsisi resonoimaan. Seinien ja katon väliin tyhjää. http://www.hut.fi/Misc/Electronics/ … rrastus.audio+video/akustiikka.html Tässä oma versio: http://personal.inet.fi/musiikki/miikathebest/koppi.htmBetoniseinien sisäpuolelle villaa, koolaukset, haltexiä(tai isotexiä, joka on halvempaa), lautakattoon n. 5cm absorboiva akustointilevy(niemä en muista), betonilattiaan lattialämmitys & kokolattiamatto. Kahdella seinällä n. 30... 40cm villaa, yhdellä 20cm ja yhdellä ei yhtään. Kyllä siinä on sellainen "tunne" että siitä yhdestä seinästä ääni kimpoilee takaisin vähän enemmän. |
Tuuge 22.11.2004 07:59:03 | |
---|
mulla on taas ongelmana ovi... kämppä on siivessä ja sisäänpäin olevia seiniä peittää erittäin paksut kaapistot, ja ulospäin suuntautuva meteli ei haittaa, ärsyttävät naapurit ansaitsevat muutenkin kaikkea pahaa. ovi on ongelma... se on tosin syvennyksessä. olisiko mahdollista väsätä jonkin mallinen verhosysteemi oven eteen eristämään ääntä. tarkoitus olisi pysytä kulkemaan ovesta sisään ja ulos. Pääasia että bassot kuuluu! |
Miikathebest 22.11.2004 10:00:24 | |
---|
Oveen vaan liimat, ruuvaat tai vaikkapa teippaat paksun levyn ääntä imevää kamaa. Meillä on nahkajäljitelmäverho oven edessä. Lähinnä ulkonäkösyistä. Ei se ääneen paljoa vaikuta. |
Kure 22.11.2004 10:10:31 | |
---|
Kyttäät jonku koulun tai jonku vastaavan julkisen tilan remonttiraksan ja käyt pyytämässä ettei purkuporukka vetele ihan solmuun akustiikkalevyjä kun purkavat niitä ja roudaat levyt treenarille ja listoilla kiinni. Olen yhden treenarin akustiikan rakentanut tällä tavalla ja parhaimmillaan olen saanut ehjiä akustiikkalevyjä yhden vaihtolavakuorma-autollisen verran... |
Dj.Dumbass 22.11.2004 21:26:00 | |
---|
Vanhat kunnon patjat. Ei, vaan ne vanhat huonokuntoiset patjat. hoho. Ja anopille Niket... |
severia 24.11.2004 19:06:01 | |
---|
Riipuvat kankaat toimivat erittäin hyvin ja todella helppoja laittaa |
-Q- 26.11.2004 12:42:08 | |
---|
Riipuvat kankaat toimivat erittäin hyvin ja todella helppoja laittaa
..Eivätkä eristä ääntä yhtään. Paksut, seinästä irti olevat verhot tappavat jonkin verran kaikua, mutta naapuriin kuuluu tasan yhtä paljon meteliä. |
Miikathebest 28.11.2004 00:20:00 | |
---|
...mutta naapuriin kuuluu tasan yhtä paljon meteliä. Se vain kuulostaa siltä... kyllä ne "oikeasti" absorboivat sitä ääntä ainakin hieman. |
-Q- 28.11.2004 11:58:40 | |
---|
..kyllä ne "oikeasti" absorboivat sitä ääntä ainakin hieman.
njoo, tuun vastaan vähän :) Käytännössä mikä tahansa materiaali vaimentaa tai heijastaa enemmän kuin ei mikään. Käytännön hyöty tuollaisilla verhoilla on kuitenkin niin pieni, että on parempi jättää tekemättä ja säästää rahansa johonkin oikeasti hyödylliseen. |
Cornflake 28.11.2004 15:36:37 | |
---|
-Q-: Käytännön hyöty tuollaisilla verhoilla on kuitenkin niin pieni, että on parempi jättää tekemättä ja säästää rahansa johonkin oikeasti hyödylliseen. No jaa. Riippuu niin verhosta, tilasta, paneettojen kulmasta mutta tuo voi dempata ihan kivastikkin. Oikeassa olet toki siinä että ei tuo ongelmaa poista, mutta tuon lainauksen loppuosan kanssa olen aikalailla erimieltä. Jos kuminan kanssa on vähääkään onkelmia tuo on mainio apu. Eikä oikeasti maksa juuri paskaakaan jos vähän funtsii miten tuon toteuttaa. |
-Q- 28.11.2004 20:54:53 | |
---|
..Jos kuminan kanssa on vähääkään onkelmia tuo on mainio apu.
Tähän voi auttaa ja samoin tuohon aiemmin mainitsemaani kaikuun (vai puhutaanko me ehkä samasta asiasta), ainakin korkeammilla taajuuksilla. Alapäätä sillä ei taltuteta. Mun musa/elokuvahuoneessa on ikkunaseinä verhoiltu paksulla sametilla, ja kaikuun se helpotti kyllä. Edelleenkin kun kysyjä tavoittelee äänen_eristystä_. Tehkää testi; Ota pala sitä haluamaasi verhokangasta, ja laita se korvasi ympärille stereoiden soidessa. Hiljeneekö ääni? Korkeista taajuuksista häviää ehkä kaks Db:tä niin että juuri huomaa jotain tapahtuneen, mutta alapää tulee niinkun ennenkin ja naapureita *tuttaa ihan yhtä paljon. |
Cornflake 29.11.2004 15:39:45 (muokattu 29.11.2004 15:41:05) | |
---|
-Q-: (vai puhutaanko me ehkä samasta asiasta) Eikös kumina ja kaiku ole vähän niinkuin samaa sarjaa? Alapäätä sillä ei taltuteta. No ei tietty. Ei ainakaan sitä ihan alinta. Riippuu taas tietty mistä ja mikä verho roikkuu. Mun musa/elokuvahuoneessa on ikkunaseinä verhoiltu paksulla sametilla, ja kaikuun se helpotti kyllä. Mun treenikämpän seiniä kiertää paksut matot reippasti irti seinästä ja mukavasti auttaa. Alapäähänkin tuo on itseasiassa auttanut, kun olen kuin vahingossa saanut kasattua kaiken maailman mukavasta romusta ikäänkuin träppejä tuo verhon taakse jääneille hyllyille. Kohta alkaa ongelma olla jo että demppaa liikaa (akustiikka). Joskus se tärppää hölmömmälläkin:-) Edelleenkin kun kysyjä tavoittelee äänen_eristystä_. Ymmärretään. Ollaan ymmärretty kokoajan, kuten tuosta ed kirjoituksesta luulisi käyvän ihan selkeästi ilmi. EDIT: Lisätty yksi K. |
-Q- 29.11.2004 18:34:29 | |
---|
Alapäähänkin tuo on itseasiassa auttanut, kun olen kuin vahingossa saanut kasattua kaiken maailman mukavasta romusta ikäänkuin träppejä tuo verhon taakse jääneille hyllyille. Kohta alkaa ongelma olla jo että demppaa liikaa (akustiikka).
Eli sillä verholla/matolla/kankaalla ei juurikaan ole asian kanssa tekemistä, vaan tuolla muulla tavaralla siellä verhon takana. Ymmärretään. Ollaan ymmärretty kokoajan, kuten tuosta ed kirjoituksesta luulisi käyvän ihan selkeästi ilmi.
Ja sori vaan, en mä ihan tajunnut että puhutaan samasta asiasta. Sun tekstit kertoo kokoajan siitä verhojen ym. sälän tuomsta akustisesta ja soinnillisesta hyödystä ja haitasta. Äänen eristämisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, mikä on ollut mun ainoa pointti. Ääntä kun eristetään, niin tehdään "kelluvaa" lattiaa ja seiniä seinien sisälle eikä ripusteta verhoja kuin koristeeksi. Mutta joo. Eiköhän tätä jankaamista riitä jo. Mun puolesta kukin saa ripustaa mitä tykkää, ei se mua oikeasti niin paljon vaivaa :) ..Mä oon muuten tainnut käydä teidän treeniksellä.. |
Cornflake 29.11.2004 19:19:44 (muokattu 29.11.2004 19:20:21) | |
---|
-Q-: Äänen eristämisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, mikä on ollut mun ainoa pointti. Huomattu on. Mä halusin vain selventää näinkin mustavalkoista toteamusta kuin: Käytännön hyöty tuollaisilla verhoilla on kuitenkin niin pieni, että on parempi jättää tekemättä ja säästää rahansa johonkin oikeasti hyödylliseen. Tuosta voi joku saada sen kuvan että ko. toimenpide on _ylipäätään_ tyhmää touhua, josta olen ihan käytännön kokemuksen perusteella tasan eri mieltä. Eikä jauheta akustiikasta / matoista tosiaan enempää, vaikka mieli tekisikin:-) Onhan tämä todellakin OT varsinaisen aiheen kannalta. Varsinaisen aiheen suhteen olet nähdäkseni ihan oikeassa. Ei siinä mitiä. |
Sa,kke 05.03.2005 19:30:40 (muokattu 05.03.2005 19:31:50) | |
---|
Jeps, jeps. Nyt kysyn vielä sellaista, että kun asun 2 kerroksisessa puutalossa jossa 5asuntoa (3Alhaalla+2ylhäällä). Omistan tästä tilasta kellarin joka on alimmassa kerroksessa. Alimman kerroksen toiseessa päädyssä (vastakkaisessa kellarista) on yksi asunto. Suoraan yläpuolella on oma suntoni. Mitenkhönä on. Pystyykä jotenkin eristämään huoneen, niin, että ääntä ei naapurustoon kuulu? Betoni seinät ovat, ja lattia puuta. Tulipas sekava teksti. Mutta siis oman asuntoni lisäksi omistan oman kellarin, johon ei muilla ole asiaa... And rämina goe's on... r0k r0k. "Nazi punks fuck off" |
...And Justice For All 05.03.2005 19:32:15 | |
---|
Mattoja, patjoja yms. romua seinille, halpaa. © ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä. |
JE 06.03.2005 01:35:34 | |
---|
Ehkä hieman offtopiccia mutta: Niksinurkalla joskus ehdotin _akustoinniksi_ pakkasharson ostamista. Se on halpaa ja sitä saa paljon, kaiken lisäksi se on siedettevän näköistä (Valkoista) ja käyttäjien mukaan sitä myös voi värjätä. Kämpällämme se ainakin jonkun verran auttoi sellaiseen kovaan ja kaikuvaan ääneen. Nyt tuntuu pehmemmältä, vaikka se vankka soundi pysyi. |