Aihe: Minkälainen bändin pitäisi olla jotta sinä liittyisit siihen?
1 2
Levy-yhtiöHiddenStar
31.07.2018 13:48:23

Minkälainen tulisi olla bändin genre?
Mitkä pitäisi olla minimi saavutukset?
Mitä ulkomusiikillisia seikkoja?
Kuinka vitun valmis pöydän pitäisi olla?
Mitä jäsenen hakuilmoituksessa pitäisi pystyä jo lupaamaan?
Mitä vaadit bändiltä ennenkun edes harkitset vastaavasi jonkun puuttuvan jäsenen hakuilmoitukseen?
Mitä instrumenttia soitat?

Jotenkin tuntuu että suomi on täynnä potenttiaalia mutta kaikki istuu kotona ja odottaa että nightwish tai insomnium (ei mun tietääkseni oo muita bändejä?) hakee puuttuvia jäseniä.
Funkånaut
31.07.2018 23:16:56

Lähdetään siitä liikkeelle, että oikeinkirjoitus on hallussa.
"Say what you mean, mean what you say, and say it like you mean it." - Glenn O'Brien
ÄrGee
01.08.2018 03:03:41 (muokattu 01.08.2018 03:08:20)
Tai siitä että ilmoittajan bändi on oikeasti edes olemassa saattaa olla jo hyvä lähtökohta. Mitä on aika rankasti syytä epäillä aloittajan tapauksessa. Kuten myöskin kaikkia muita hänen ilmoituksissaan luvattuja asioita.

Olen viimeaikoina nähnyt aivan oikeidenkin bändien ilmoituksia, joista käy ilmi sellaisia varteenotettavia tavoitteita liittyen itse musiikin soittamiseen kuten tulevat äänitykset ja keikkailu. Josta taas päästään siihen, että hommaa tehdään ihan tosissaan, eikä sen takia että päästäisiin juomaan treenikämpälle pelkästään kaljaa.
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
basisti1971
01.08.2018 10:09:56
Moi.

Tervetuloa mnettiin.

Funkånaut: Lähdetään siitä liikkeelle, että oikeinkirjoitus on hallussa.

Vaikka kaikkialla näin nettiaikaan toitotetaan että on-line-oikeinkirjoitus ei ole indikaattori suuntaan eikä toiseen, valitettavasti olen senverran vanha että mulle opetettiin toisin ja olen samoilla linjoilla Funkånautin kanssa.

En itsekään ole mikään oikeinkirjoitusvirtuoosi (MOT), mutta taso joka omaa kiinnostukstani ei sammuta, ei saisi olla ihan kamalan paljon heikompi kuin oma -vaikkakin vaatimaton- taso.

Toisaalta, nykynuoret joita varmaankin bändiisi lähinnä haet, saattavat pitää kirotusvihreitä hyvinkin kotoisina ja miellyttävinä, luoden kuvan kiireisestä ja menestyvästä multitaskaajasta :).

Lyhyt vastaus otsikossa esittämääsi kysymykseesi omalta kohdaltani tulikin jo, eli:

ÄrGee: Olen viimeaikoina nähnyt aivan oikeidenkin bändien ilmoituksia, joista käy ilmi sellaisia varteenotettavia tavoitteita liittyen itse musiikin soittamiseen kuten tulevat äänitykset ja keikkailu. Josta taas päästään siihen, että hommaa tehdään ihan tosissaan, eikä sen takia että päästäisiin juomaan treenikämpälle pelkästään kaljaa.

Lisäksi korkeintaan ehkä se että soitetaan muutenkin kuin omaksi-, ja soittamisen iloksi, ellei tuo ole etukäteen ainoaksi päämääräksi ilmoitettu.

Ideasi/bändisi/projektisi lienee sillä tapaa hyvällä mallilla ettet ominta aluettani, basismia kaipaa, joten olen leikistä het' ulkona, mutta noin yleisesti ottaen:

Levy-yhtiöHiddenStar: Minkälainen tulisi olla bändin genre?
Jos yhden mieluisimman genren alle pitäisi kategorioida, olisi se Rock (kaikkine alagenreineen).

Levy-yhtiöHiddenStar: Mitkä pitäisi olla minimi saavutukset?
&
Levy-yhtiöHiddenStar: Kuinka vitun valmis pöydän pitäisi olla?
Tapauskohtaista, tarpeeksi kiinnostavaa projektia voisi näin vanhemmallakin iällä lähteä rakentamaan jopa nollastakin.
Biisinäytteet, vaikka pyynnöstäkin lähetettävät ovat toki aina plussaa.
Plussaa on myös keikkailevan ja levyttävän bändin kyseessä ollessa edes jollain tapaa tunnettu keikkamyyjä/levy-yhtiö tms. tai minimissään kotisivut jonka keikkakalenteri ei koostu pelkistä yksityistilaisuuksista.

Ja jos on hirveä hoppu, vaikkapa 3*45 parissa kuukaudessa keikkakuosiin, ainakin tällaiselle vanhemmiten hivenen hitaammin oppivalle pitäisi melkein olla lähellä cover-osastoa, eli tulisi olla mahdollista opetella korvattavan kohteen soitannot mahdollisimman kivuttomasti äänitteiltä tai naamatusten.

Levy-yhtiöHiddenStar: Mitä ulkomusiikillisia seikkoja?
Mahdollisimman vähän feikkiä ja pakotettua habitusta.

Levy-yhtiöHiddenStar: Mitä jäsenen hakuilmoituksessa pitäisi pystyä jo lupaamaan?
Ei mitään, lupaukset voi mun mielestä jättää mahdolliseen koesoittoon.

Toisaalta, jos heti kärkeen lupaa keikkaliksaa alle liiton minimin, voi olla melko varma ettei yhteydenottoja ammattilaisten, eikä etenkään liiton jäsenten suunnalta juurikaan tule.

Levy-yhtiöHiddenStar: Mitä vaadit bändiltä ennenkun edes harkitset vastaavasi jonkun puuttuvan jäsenen hakuilmoitukseen?
Mielekkyyttä: kulutetun ajan + ajettujen kilometrien vs. saavutetun mielihyvän yhtälön tulee olla jollain ennaltamäärittelemättömällä aikajanalla positiivinen.
Ammattihaaveet jäivät jo muutama vuosikymmen sitten, joten mielihyvä kompensoi laihaa keikkapalkkiota varsin pitkälle.

Levy-yhtiöHiddenStar: Mitä instrumenttia soitat?
Bassoa.

Levy-yhtiöHiddenStar: Jotenkin tuntuu että suomi on täynnä potenttiaalia mutta kaikki istuu kotona ja odottaa että xxxx hakee puuttuvia jäseniä.
Musiikillisesti etenkin yksilötasolla potentiaalia löytyy varmasti ihan samalla tavalla kuin missä muuallapäin maailmaa tahansa, mutta bisnesmielessä tämä kapea markkina-alueemme pitää huolen siitä että valtaosa projekteista kuivuu kasaan oli kaupallista potentiaalia tai ei.

Projekti ilman kaupallista potentiaalia kun on (itsessään merkityksellistä) harrastamista tai taidetta, ja ninimitoimeentulonkin kasaan raapiminen useamman yksilön projektissa lähes poikkeuksetta tekee projektista mahdottoman ylläpidettävän.

Onnea ja menestystä ideallesi.

T:Samuli
Objectif Lune
01.08.2018 10:53:27

basisti1971: läpädidää

Samulille lähti plussa asiallisesta vastauksesta. Bändiskenessä on jo ihan tarpeeksi kyynisyyttä, vittuilua ja pahaa mieltä. Mitä tulee "oikeinkirjoitukseen", on myös olemassa monia terveydellisiä haasteita, jotka tekevät siitä joillekin vaikeaa, vaikka olisi muuten kuinka fiksu tyyppi. Oikeinkirjoituksesta vittuilu on ableistista.

Vastaanpa siis itsekin tosissaan sillä oletuksella, että jos oma bändi nyt hajoaisi, millä fiilksillä etsisin uutta:

Minkälainen tulisi olla bändin genre?
- Jotain vaihtoehtorockia. Omia biisejä, ei covereita.
Mitkä pitäisi olla minimi saavutukset?
- Joitain hyviä biisejä valmiina, joita on motivaatio lähteä skulaamaan. Kotona tehdyt demot riittää.
Mitä ulkomusiikillisia seikkoja?
- Kivoja tyyppejä, joilla on varaa vuokrata treenis
Kuinka vitun valmis pöydän pitäisi olla?
- Jotain potentiaalia pitäisi olla. Se voi olla demoissa, meiningissä, tyypeissä jne.
Mitä jäsenen hakuilmoituksessa pitäisi pystyä jo lupaamaan?
- Keikkoja, treenis ja miel. demoja biiseistä, joita lähdetään soittamaan
Mitä vaadit bändiltä ennenkun edes harkitset vastaavasi jonkun puuttuvan jäsenen hakuilmoitukseen?
- Tavoitteelisuutta ja hyviä biisejä. Keikkoja on kiva soittaa.
Mitä instrumenttia soitat?
- Skebaa

Tsemppiä!
Pelko: https://www.facebook.com/pelkohelsinki/ https://soundcloud.com/pelko-264900760
Levy-yhtiöHiddenStar
01.08.2018 20:27:32

Funkånaut: Lähdetään siitä liikkeelle, että oikeinkirjoitus on hallussa.

Ikävää jos sulla jäi kokonaan ymmärtämättä tän keskustelun pointti mun heikon oikeinkirjoituksen vuoksi.

https://duunitori.fi/tyopaikat/suomi/%C3%A4idinkielen/

Mut jos sulla on kerta tuo harvinainen suomenkielen osaaminen niin hae ihmeessä töihin opettajaksi.
Levy-yhtiöHiddenStar
01.08.2018 20:39:37

ÄrGee: Tai siitä että ilmoittajan bändi on oikeasti edes olemassa saattaa olla jo hyvä lähtökohta. Mitä on aika rankasti syytä epäillä aloittajan tapauksessa. Kuten myöskin kaikkia muita hänen ilmoituksissaan luvattuja asioita.

Tuota nyt ei voi kukaan todistaa minun kohdallani.

Olen viimeaikoina nähnyt aivan oikeidenkin bändien ilmoituksia, joista käy ilmi sellaisia varteenotettavia tavoitteita liittyen itse musiikin soittamiseen kuten tulevat äänitykset ja keikkailu. Josta taas päästään siihen, että hommaa tehdään ihan tosissaan, eikä sen takia että päästäisiin juomaan treenikämpälle pelkästään kaljaa.

Tuossa oli kieltämättä jo hyvääkin pointtia.

Älkää siis ymmärtäkö väärin. Noista mun pilapala hakemuksista huolimatta mä en itse etsi tällähetkellä jäseniä vielä mihinkään bändiin tai projektiin. Olen tällä hetkellä IHAN OIKEASSAKIN bändissä josta ei puutu jäseniä. Noita vaan on tullut aiemmin ihan oikeissakin viritelmissä koluttua ja läheteltyä hakemuksia ja siksi kiinnostaa tietää mitä tällä hetkellä liikkuu ihmisten mielissä tästä aiheesta.

Nytkin varmasti joku "soittakaa Paranoid" näsäviisastelija suivaantuu kirjoituksen kielioppivirheistä. Mut hei, hakekaa äidinkielenopettajiksi täältä

https://duunitori.fi/tyopaikat/suomi/%C3%A4idinkielen/

jäi varmasti pilkkuja välistä ja oli väärissä väleissä nii mää laitan tänne loppuun ,,,,,,,,,&&&&(0890,,,,,,......!!!!
Kefiiri
02.08.2018 10:06:30 (muokattu 02.08.2018 10:16:58)
Rolling Stonesiin liittymistä harkitsisin jos pyytäisivät. Tietty edellyttäisin että toiset Stonesit muuttavat Suomeen, alle puolen tunnin treenimatkan päähän.
En ole musiikin asiantuntija.
Levy-yhtiöHiddenStar
02.08.2018 10:32:12

Kefiiri: Rolling Stonesiin liittymistä harkitsisin jos pyytäisivät. Tietty edellyttäisin että toiset Stonesit muuttavat Suomeen, alle puolen tunnin treenimatkan päähän.

Tuossa on kyllä pointtia!

Toisaalta saattaahan se olla että joku niistä jää kohta eläkkeelle ja tarvivat sitten uutta verta. Täältäpäinhän ne ensimmäiseksi etsii jäseniä.

Ei sitä yli puoltatuntia kyllä jaksa reeneihin ajaa... menee koko ilta ajellessa.
https://youtu.be/ebQAKNMagbg
LaMotta
02.08.2018 11:00:26

Levy-yhtiöHiddenStar: Jotenkin tuntuu että suomi on täynnä potenttiaalia mutta kaikki istuu kotona ja odottaa että nightwish tai insomnium (ei mun tietääkseni oo muita bändejä?) hakee puuttuvia jäseniä.

Omien piisien suhteen suurin ongelma on löytää soittelijoista niitä joita asia kiinnostaa. Tuntuu olevan helpompaa vain soitella niitä ianikuisia covereita.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Funkånaut
02.08.2018 11:03:10

Objectif Lune: Samulille lähti plussa asiallisesta vastauksesta. Bändiskenessä on jo ihan tarpeeksi kyynisyyttä, vittuilua ja pahaa mieltä. Mitä tulee "oikeinkirjoitukseen", on myös olemassa monia terveydellisiä haasteita, jotka tekevät siitä joillekin vaikeaa, vaikka olisi muuten kuinka fiksu tyyppi. Oikeinkirjoituksesta vittuilu on ableistista.

Pointti on yksinkertainen.

Jos haetaan vakavissaan henkilöitä projektiin, silloin pitää panostaa jo itse ilmoitukseen; se kun on projektin käyntikortti sitä entuudestaan tuntemattomille ja sillä luodaan äärimmäisen tärkeä ensivaikutelma. Jos haetaan vakavissaan jengiä projektiin, mutta ilmoitus näyttää minuutissa hutaistulta, niin ei se kovin vakuuttavaa kuvaa anna lukijalle projektin ammattimaisuudesta tai sen vakavuudesta. Ensivaikutelman voi tehdä ainoastaan kerran ja jos ensimmäinen vaikutelma on ilmoitusten kieliasun perusteella "harrastelijoiden puuhastelua", niin sitä mielikuvaa on todella vaikea mitenkään lukijan päässä muuttaa.

Mikäli kirjoittaminen on hankalaa (mitä se valtaosalle onkin, itsekin olen tarkastanut ja kirjoittanut tämän viestin jo moneen kertaan), niin sen tekstin/ilmoituksen voi ennen julkaisemista oikoluettaa muillakin. Mitä virallisemmasta tekstistä kyse, sitä useammalla kannattaa se luetuttaa ennen julkaisemista. Vaivannäkö näkyy tekstissä ja mitä enemmän näkee tekstin eteen vaivaa, sitä paremmalta se näyttää lukijan silmissä ja sitä parempi mielikuva syntyy lukijalle. Todennäköisesti herättää huomattavasti useamman potentiaalisen jäsenen kiinnostuksen, mikä lienee bändi-ilmoituksen päätavoite. Herättää kiinnostusta mahdollisimman usean silmissä.

Yksinkertaistettuna: Mitä ammattimaisemmista tavoitteista on kyse, sitä ammattimaisempaa toimintaa vaaditaan jo ihan pelkistä ilmoituksista lähtien. Harrastelijat viestivät virallisissa yhteyksissä, joihin jäsenten hakuprosessin voi laskea, harrastelijoiden tavoin ja ammattilaiset ammattilaisten.

Loppuun: Onnea aloittajan projektiin!
"Say what you mean, mean what you say, and say it like you mean it." - Glenn O'Brien
Antti1
02.08.2018 11:07:43
Funkånaut: Pointti on yksinkertainen.

Joku voisi puhua brändistäkin, varsinkin jos on kyse jostain levy-yhtiön humppaorkesterin laulajahausta. Kaikki ilmoitukset on markkinointia ja huono markkinointi on kaikessa yksinkertaisuudessaan vain huonoa.
Levy-yhtiöHiddenStar
02.08.2018 11:30:54 (muokattu 02.08.2018 13:38:57)

Tuossahan tuli jo paljon hyviäkin pointteja! Kiitos niistäkin.

Oikein kirjoitus on kyllä tärkeä ja katoava kansanperinne. Uskoisin kuitenkin, että oikeinkirjoitus ei ihan pelkästään riitä hakemuksia tehdessä.

Minun kielitaito vastaa jotain 7 vuotiaan tasoista ja sen tiedostan.
Tuo mun "musa projekti" ei siis ole varsinaisesti mikään systeemi, mihin hakisin jäseniä. Olen itse startannut ja kuopannut useita bändi projekteja vuosien mittaan. Tällä hetkellä vedän vain vähän henkeä ja mietin, millaista musiikkia/projektia rupeaisin seuraavaksi tekemään.

Soitan tällä hetkellä metallibändissä bassoa. Olen alunperin kitaristi, mutta täälläpäin ei löytynyt enää valmista ryhmää jos ei juostanut periaatteistaan. Kyseisessä bändissä en itse ole säveltäjä, joten sävellän ja työstän asioita tällä hetkellä varastoon. Pakko tehdä musiikkia ja ei voi oppia jos ei tee!

Ihmetyttää tuo basistien älyn mollaaminen :D. Olen soittanut noin kymmenessä bändissä, ja ainut bändi missä basisti on porukan tyhmin, on se mihin menin itse soittamaan bassoa.. Muutoin basisti on ollut porukassa se, joka ymmärtää jotain demottamisesta, on koulutettu, ymmärtää tietokoneista, sammuu reeneihin, käy töissä, sammuu töihi... onko se vain niin, että huumorinkin täytyy olla jotenkin tuttua ja turvallista.

Juho-
Levy-yhtiöHiddenStar
02.08.2018 12:24:05 (muokattu 02.08.2018 12:34:58)

Tuntuuko että genren merkitys vähenee kokemuksen karttuessa, tai kasvaa mentäessä pohjoiseen ja itään päin? Kyse siis bändeistä jotka tekevät omia biisejä.
Vessajono
02.08.2018 16:51:57
Funkånaut: Yksinkertaistettuna: Mitä ammattimaisemmista tavoitteista on kyse, sitä ammattimaisempaa toimintaa vaaditaan jo ihan pelkistä ilmoituksista lähtien. Harrastelijat viestivät virallisissa yhteyksissä, joihin jäsenten hakuprosessin voi laskea, harrastelijoiden tavoin ja ammattilaiset ammattilaisten.

Plussa kirjattu.

Sitten tietysti pitäis löytää vielä oikeat kanavat. En tiedä, mikä esimerkiksi wantedin taso ja tilanne nykyään on, mut viimeksi kun mä siellä roikottelin ilmoitusta niin yhteydenotot oli luokkaa "on tos yhen kaverin kans vähä Ganesii soiteltu".
Bullitt: Sama kai se olisi sulkea tämä sivustokin tai ainakin potkia kaikki Vessajonoa ja Anssi Kelaa lukuunottamatta vittuun, kokolailla kaikki muut kun täällä taitavat olla amatöörejä.
Stoalainen
02.08.2018 17:53:09
Vessajono: En tiedä, mikä esimerkiksi wantedin taso ja tilanne nykyään on, mut viimeksi kun mä siellä roikottelin ilmoitusta niin yhteydenotot oli luokkaa "on tos yhen kaverin kans vähä Ganesii soiteltu".

Sinänsä ymmärrän aloittajan turhautumisen ja ajatuksen, mitä viestillään hakee. Mulla on ollut oma ilmotus nyt kolmisen kuukautta Wanted-palstalla ja oon saanut yhden vakavasti otettavan yhteydenoton - siis sellaisen, joka vastaa edes etäisesti sitä, mitä tällä hetkellä haen. En mielestäni vaadi mahottomia - vai sekö on se ongelma? Asun kuitenkin Turun kokoisessa kaupungissa, niin tilanne on vähintäänkin hämmentävä. Toisaalta, ehkä kanava on vain väärä; syntyisköhän tuloksia jos pyrkis tapahtumiin, joissa mahollisesti pyörii samanhenkistä porukkaa?
I came here to drink milk and kick ass - and I just finished my milk.
Levy-yhtiöHiddenStar
03.08.2018 09:48:51

kazaa: Mulla on ollut oma ilmotus nyt kolmisen kuukautta Wanted-palstalla ja oon saanut yhden vakavasti otettavan yhteydenoton

Muutama vuosi sitten yhdellä bändillä etsittiin laulajaa pari vuotta. Tuona odottelu aikana ehti bändissä vaihtua melkein kaikki jäsenet pariin kertaan, ja käydä laulamassa muutama eri laulaja. Näistä laulajista yksi oli niin huono, ettei se kelvannut edes meille. Kaksi muuta malttoi roikkua mukana noin puoli vuotta, kunnes heidät piti päästää menemään. Molempia laulajia odoteltiin pelkästään reeneihin parhaimmillaan 2 kuukautta. Tunti reenien alkamisen jälkeen ilmoitettiin, ettei juuri tänään pääse paikalle.

Tuollainen tyhjän päällä odottelu pistää rivit rakoilemaan.
ÄrGee
03.08.2018 16:47:43
Levy-yhtiöHiddenStar: Muutama vuosi sitten yhdellä bändillä etsittiin laulajaa pari vuotta. Tuona odottelu aikana ehti bändissä vaihtua melkein kaikki jäsenet pariin kertaan, ja käydä laulamassa muutama eri laulaja. Näistä laulajista yksi oli niin huono, ettei se kelvannut edes meille. Kaksi muuta malttoi roikkua mukana noin puoli vuotta, kunnes heidät piti päästää menemään. Molempia laulajia odoteltiin pelkästään reeneihin parhaimmillaan 2 kuukautta. Tunti reenien alkamisen jälkeen ilmoitettiin, ettei juuri tänään pääse paikalle.

Tuollainen tyhjän päällä odottelu pistää rivit rakoilemaan.

Vaikeintahan on löytää sopivat tyypit, joita kaikkia kiinnostaa lähes samat asiat. Hyviä soittajia on maailma pullollaan, mutta hyviä tyyppejä on sitä vähemmän. Tarvitaan erittäin paljon pitkäjänteisyyttä että homma saadaan toimimaan edes jollain tasolla, ja se on ilmeisesti loppunut. Vaikka ei olisi musiikin ammattilainen, niin voi silti edes yrittää toimia ammattimaisesti.

Periaatteessa kannattaisi pitää enemmänkin ovia auki eri suuntiin, mutta jos projekteja on liian monia samaan aikaan, niin voi olla vaikea säilyttää tietynlaista keskittymistä ns. oikeisiin asioihin.
TO THE STARS!!! "Mieshän veteli puikoissa kuin taikuri Disneyn fantasiassa piiskaten koko orkesterin ihan pirun kovaan vireeseen." -Mescalero
MannihilatoR
06.08.2018 20:13:11

Levy-yhtiöHiddenStar: Tuossahan tuli jo paljon hyviäkin pointteja! Kiitos niistäkin.

Oikein kirjoitus on kyllä tärkeä ja katoava kansanperinne. Uskoisin kuitenkin, että oikeinkirjoitus ei ihan pelkästään riitä hakemuksia tehdessä.

Minun kielitaito vastaa jotain 7 vuotiaan tasoista ja sen tiedostan.
ja ei voi oppia jos ei tee!

Juho-

Myös oikeinkirjoitusta voi harjoitella. Itselläni ei ole mitään kiinnostusta bändiä kohtaan, jos kirjallinen ulosanti on ameeban tasoa. Ei voi odottaa paljon muultakaan.
Vessajono
07.08.2018 15:05:45
kazaa: Toisaalta, ehkä kanava on vain väärä; syntyisköhän tuloksia jos pyrkis tapahtumiin, joissa mahollisesti pyörii samanhenkistä porukkaa?

Sekin voi tietysti olla. Ja tokihan kaupunkikin vaikuttaa, tosin Turussa luulis tosiaankin kyllä porukkaa olevan. Porissa en covertouhuja lukuunottamatta saanut kuuden vuoden aikana ensimmäistäkään bändiä aikaiseksi ja nyt kun oon vuoden asunut Jyväskylässä, soitan viidessä bändissä.
Bullitt: Sama kai se olisi sulkea tämä sivustokin tai ainakin potkia kaikki Vessajonoa ja Anssi Kelaa lukuunottamatta vittuun, kokolailla kaikki muut kun täällä taitavat olla amatöörejä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)