Aihe: Bändissätoiminta 1 2 | |
---|---|
![]() 07.02.2006 16:19:00 | |
Elikkäs minua kiinnostaisi: 1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Siinäpä niitä. :) www.mikseri.net/deathend | |
![]() 07.02.2006 16:38:55 (muokattu 07.02.2006 16:39:09) | |
Elikkäs minua kiinnostaisi: 1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? Myö on kitaristein ja basistein kolmisteen sillontällön spoiteltu biisejä läpi. Minä siis soitan bassoa, mutta kuitenki. Ei me mitään erityisiä harjotuksia. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Ei varmaan 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Ei. Ne tuntuu kumpuavan sieltä jostakin ihan itekseen, tai sitten niistä on jo olemassa joku visio. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Ei. Se säveltää kenellä on inspiraatio, eli kaikki jossain määrin. Siinäpä niitä. :) Miksi tämmöset kysymykset? "Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." | |
![]() 07.02.2006 17:05:28 | |
Elikkäs minua kiinnostaisi: 1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? kotona harjoitellaan yksikseen :D, ei ole mitään yhteistreenejä ollut. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? jakautuvat aika tasapuolisesti sen mukaan kumpi ne leadit osaa paremmin ekalla treenikerralla. 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Rumpalillamme on sen verran makua soitamiseen että ei häntä tarvitse neuvoa kompeissa. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Ei ole, kaikki osallistuu omalla tahdollaan. Siinäpä niitä. :) Niitäpä siinä :) | |
![]() 07.02.2006 17:08:38 (muokattu 07.02.2006 17:26:24) | |
Elikkäs minua kiinnostaisi: 1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? Sekä että. On sekä istuskeltu "kitarapartiona" naamat vastakkain kitaristikollegan keittiössä hiomassa unisonossa meneviä juttuja, että vain jauhettu koko bändillä jotain osaa sen sata kertaa samalla kun yksi hioo osuuttaan. Molemmat ovat toimivia tapoja. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Ei. Tarvittaessa molemmat, mutta yleensä aika tarkkaan sovitaan kerralla, että "soita sä tähän kiertoon soolo niin minä soitan sen perään riffin" tai "mä soitan tällaisen laskevan kuvion, vedä sä perusriffi ensin kvintistä, sitten oktaavista, basso voi jauhaa urkupistettä" tai jopa "mä vedän sooloa ykköselle ja kolmoselle, vedä sä kakkoselle ja neloselle". :-) 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Ei. Rumpalilla on vapaat kädet, mutta kappaleen säveltäjä saattaa hyvinkin ehdottaa, että "tässä osassa bassari ja virveli tulee ykkösellä" tai "keksipä joku kiva tomikomppi". Basistin ja rumpalin olisi myös hyvä treenata ainakin silloin tällöin kahdestaan ilman muuta bändiä. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Ei. Kaikille on tilaa. Mitä enemmän biisejä, sen enemmän mistä valita. Tietysti pitää yrittää olla lempeä - jos toinen saa vuodessa aikaan yhden biisin ja toinen sata, niin sitä yhtä biisiä kohtaan ei saa olla yhtä kriittinen kuin niitä sataa. (Mutta hyllylle sekin jää, jos ei oo hyvä.) Lisäys: Ja tosiaan, sovittamisessa kaikkia kuunnellaan. Multa on usein heivattu muiden toimesta kokonaisia säkeistöjä tai osia pois biiseistä, tai kehoitettu pistämään sanat uusiksi, ja yleensä se johtaa parempiin tai bändille sopivampiin biiseihin. Mustasukkainen omistaan ei saa olla. Siinäpä niitä. :) Soittamisen pitäisi olla iloinen asia (kun ei siitä rahaakaan saa). Kannattaa yrittää antaa muille tilaa, silloin omakin soitto kuulostaa valmiimmalta. Kaikkea ei tarvi soittaa täyteen. Lauluharmonioita kannattaa myös treenata, siitä paranee koko bändi. Ei vain pidä hermostua, vaikka ne äänet eivät sitten lähtisikään samalla tavalla kun bändin kanssa mesoaa, joskus kannattaa vaihtaa lauluosuuksia keskenään senkin pohjalta, kuka kerkiää ja pystyy laulamaan, eikä vain sen parhaan lauluäänen perusteella. Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan. | |
![]() 07.02.2006 17:20:25 | |
Elikkäs minua kiinnostaisi: 1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? Pitämällä korvat auki sen suhteen mitä toinen kitaristi, ja muutkin jäsenet soittavat. Yhteissoitto paranee yhdessä soittamalla, muita kuuntelemalla, ja kuulemaansa reagoimalla. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Ei ole. Toisten osiin (niin komppi-, kuin lead ideoihin/osioihin) kyllä saatetaan puuttua, ja ehdotella kaikenlaista. 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Ei siinä nyt yleensä mitään vaikeuksia ole. Komppeja saatetaan tosin joskus testailla vaikka kuinka monta erinlaista. Ainoa komppi mitä en hyväksy (ainakaan mielelläni) on triolihumppa :) Se kun ei mielestäni sovi ikinä mihinkään ja kuulostaa aina ihan paskalta, plus vielä se että jos tempo on nopea, niin kärryiltä saattaa tippua aika helposti. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Eipä ole. Kaikki ovat mukana sävellystyössä, ja kaikkien ehdotuksia otetaan vastaan. Ongelmaa ei ole myöskään siinä jos muut jäsenet ovat sitä mieltä että esim. minun riffini ei ole sopiva johonkin kohtaan. Silloin se heivataan riffien kaatopaikalle, tai johonkin muuhun biisiin tai jotain. | |
![]() 08.02.2006 10:31:24 | |
1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? Tällä hetkellä vaikutan ainoana kitaristina. Yhteissoittoa ei varsinaisesti olla "treenattu" millään harjoituksilla ym. Yleensä homma menee siten että riffin tekijä (kitaristi 1) näyttää toiselle (kitaristi 2), miten riffi menee, sitten soittaa sitä ad infinitum, kunnes kitaristi 2 pääsee mukaan. Tämän jälkeen yleensä tulee kitaristilta 2 korjausehdotus, jolloin nyt _kitaristi 2_ soittaa korjattua - omasta mielestään parempaa - riffiä, kunnes kitaristi 1 pääsee mukaan. Ja uudestaan. Ja uudestaan... 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Ei juuri edes kiinnosta. 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Rumpali on sen verran pelimies, että tietää kyllä, mitä tekee. Joskus saatan omissa biiseissäni johonkin kohtaan huomauttaa, että tohon kohtaan aattelin semmosta ratatata-bang-bang-BOOM! -juttua. Itse en kuitenkaan rumpujen soitosta edes ymmärrä juurikaan mitään. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Itse sävellän ja sanoitan, ja silleen tämä homma on vain äänettömästi sovittu. Proggishan lähti siitä, että halusin saada pöytälaatikkoon kertyneitä biisejä narulle kuullakseni, että toimiiko ne mitenkään. Sovitustyössä kommentteja otetaan kyllä vastaan, ja annan ihan mielelläni periksi näissä asioissa jo senkin takia, ettei muut kuvittele sen yhden olevan semmoinen hirveä kusipää. Siinäpä niitä. :) Niinpä. Kaikki tuntee apinan, apina ei tunne ketään. | |
![]() 08.02.2006 15:32:44 | |
1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Itse soitan nykyään lähinnä bassoa, mutta 2. kitaraa soittaessani sovittiin aina toisen kitaristin kanssa että kumpi soittaa mitäkin. Mulla yleensä oli komppivastuu, introleadit yms. peruskama, toinen sitten sooloili ja päällesoitti. Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? Harmonia löytyi yleensä helposti soiton aikana. Kun molemmat kuulee hyvin toisensa ja muun bändin niin hyvin menee. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Ei. Se oli toinen vaan en minä. 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Jos biisin tekijällä oli visio siitä mitä biisi tarvitsee niin näytettiin joko käsiä heiluttelemalla komppia tai sitten soittamalla. Jos ei osannut soittaa niin sitten tehtiin midinä rumpuraita (ja yleensä koko muu biisikin). 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Ne jotka osaa ja haluaa. Toisia joutui välillä patistamaankin. "Vittu kun täällä on kylmä..." Perkele, ei Kannaksellakaan '42 lämmin ollu! | |
![]() 08.02.2006 15:47:42 | |
1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? En mitenkään, koska toista kitaristia ei ole. Hyvä niin. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Ei. :) 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Ei ole vaikeuksia. Välillä tosin oikea ja vasen aivolohkoni kamppailee keskenään mutta aina lopulta yhteisymmärrys löytyy :) 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Yhtään flaidista ei oo vielä ollu, ja tuskin tuleekaan. | |
![]() 08.02.2006 17:17:21 | |
Elikkäs minua kiinnostaisi: 1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? En harjoittele yhteissoittoa kitaristin, vaan rumpalin kanssa; soitan bassoa. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Pääasiassa leadkitaristi soittaa leadit. Komppikitaristi laulaa. Joskus harvoin kun minulle suodaan kunnia soittaa bassoliidiä, olen otettu. 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Ei ole. Rumpali päättää itse. Ideoita hän toki kuuntelee auliisti. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Se säveltää joka säveltää. Uusia biisi-ideoita kuitenkin syntyy koko ajan ja paskimmat biisit/riffit kannattaa suosiolla haudata tunkiolle muhimaan. Siinäpä niitä. :) "Aus einem verzagten Arsch kommt kein fröhlicher Furz. Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua." | |
![]() 08.02.2006 17:44:34 (muokattu 08.02.2006 17:45:07) | |
Elikkäs minua kiinnostaisi: 1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? Me vaan vedetään basistin kanssa sitä niin pitkään kun se lähtee, mutta paras vaihtoehto varmaan olisi metronomin kanssa. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Ei, koska olen ainut kitaristi. Varmaan alussa kannattaa kokeilla kumpiakin, kyllä se sitten siitä muotoutuu kumpi sitä soittaa. 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Ei, paha mennä selittämään jos rumpali jotain vetää, kun ei itse kummiskaan tiedä parempaa. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Ei, yleensä kitaristi tai basisti soittaa keksimänsä ja siitä sitten porukassa vaan muovaamaan sitä hyväksi (jos se ei sitä jo ole). Siinäpä niitä. :) Kylläpä meni ihmeelliseksi. Willi länsi...ja pyssyt paukkaa! | |
![]() 08.02.2006 18:08:21 | |
1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? Basisti kun olen niin sitä tulee treenattua yhteissoittoa molempien kitaristien kanssa. Se yhteissoitto tulee ihan luonnostaan kun lukee korvillaan mitä jokainen soittaa. Välillä myös teletappimeiningillä tulee arvattua mitä kaverit aikoo. Pitkällinen soittaminen samojen kavereiden kanssa kehittää keskinäisiä soittokemioita. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Toinen kitaristi on alistettu vain komppaamaan. Saa toki heittää leadia jos pyytää. 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Ei, rumpali tekee mitä tykkää, mutta ottaa kritiikin vastaan ja koittaa parantaa komppejaan. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Se tekee joka jaksaa, mutta yleensä biisit on kasattu minun ja rumpalin tekemistä riffeistä. Olen ottanut/Minulle on sysätty niin sanotun taiteellisen johtajan rooli, joten jos minä vastustan niin yleensä biisin teko loppuu siihen. Välillä tämä tietysti johtaa pieneen eripuraan bändin sisällä, mutta minkäs teet. "Hyvän nopeuden saavuttaminen vaatii paitsi kärsivällisyyttä, myös progressiivisuutta!" -Rumpali Kainuusta | |
![]() 08.02.2006 19:53:12 | |
Elikkäs minua kiinnostaisi: 1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? Yksi kitaristi eli meikäläinen eli ei ole paljoa tarvetta kitarareeniin siinä mielessä. Kotona soittelen huvikseni, mutta en oikeastaan reenaa, muuten kuin bändin kanssa. Silloinkin kun kaksi kitaristia oli, bändireeneissä katteltiin niitä kuvioita ja sielläkin aika vähän. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Ei varmaankaan, jos olen ainoa kitaristi. Sen sijaan sitten kyllä olen koittanut ronkkia basistilta joskus hieman leadimpaa roolia bassolle. 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Toisinaan, yleensä ei. Joko se menee "luonnostaan" oikein eli suunnitellusti tai sitten pitää sanoa "soita näin". Joskus taas sitten se "väärä" komppi jää siihen. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Ei oo. Ongelma on lähinnä se, että biisit voisivat olla parempia. :) Nam. | |
![]() 08.02.2006 23:31:30 | |
1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Ei treenien ulkopuolella mitenkään. Kyllä sen kuulee jos yhteissoitto kusee(eli aina). Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? Ei. Koska treenit on vaan kerran viikossa niin porukka treenaa biisejä kotonaan. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Ei. Tilanteen ja taitojen mukaan ne jaetaan. 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Ei. Säveltävä osapuoli päättää sen asian. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Ei. Jos joltain syntyy bändille sopivaa matskua niin mikäs siinä. Imekää Pastilli? | |
![]() 09.02.2006 11:04:11 | |
3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Rumpali osaa hommansa. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Ei, niitä sävelletään loppuun, mitkä kuulostaa hyvältä. | |
![]() 09.02.2006 14:28:43 | |
1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? Jauhan itekseni kun ei oo toista kitaristia, mutta silloin kun oli, niin treenattiin vaan biisejä niin maan perkaleesti. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Kumpikin yritti keksiä liidejä ja se kumman oli parempi niin se soitti omansa. Joskus kyllä pidennettiin niitä kohtia missä molemmat oli keksiny hienon leadin. 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? EI. Rumpalin tontti. Rumpali hoitaa. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Kaikki tekee. Paitsi rumpali. Sillä on jo oma tontti. :D THV-klubi #44.
"Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis | |
![]() 09.02.2006 16:04:04 | |
Elikkäs minua kiinnostaisi: 1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? Tunnollisesti opettelemme osamme niin hyvin että osaamme. Sitten vaan muilutetaan palaset yhteen. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Ei. Toinen soittaa, koska se osaa. 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Ei yleensä. Yleensä biisintekijällä suhteellisen selkeä mielikuva tuotoksestaan ja sitä kautta rytmiikasta. Mutta lopulliset ratkaisut tekee rumpali, sehän niitä rumpuja soittaa. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Ei. Se tekee, keneltä sattuu hyvää tavaraa tulemaan. Ja kaikilla tietysti täydet oikeudet esittää parannus/muutosehdotuksia. | |
![]() 11.02.2006 09:34:27 | |
Elikkäs minua kiinnostaisi: 1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? molemmat harjottelee kotona osansa. Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? eipä niihin vielä mitään erityisiä yhteistreenejä ole tarvittu. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Ne on nakitettu mulle, en valita, kun ei ole vielä tullut niin vaikeita etten osaisi soittaa. 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Säveltäjä tekee kompit, rumpali sitten muokkaa ne semmosiks, että ne pystyy soittamaankin. 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? se säveltää keltä kappaleita tulee. (eli toinen kitaristi, julmettu.) Punttisika #3 Runkku Monsteri #4 | |
![]() 11.02.2006 09:45:37 | |
Elikkäs minua kiinnostaisi: 1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? Ei me mitään erikseen harjoitella 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Ei 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Ei 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Ei Tällä kertaa lakkaat ilmoittamasta itsellesi, milloin teillä on treenit? Baarimikko | |
![]() 11.02.2006 13:34:07 (muokattu 11.02.2006 13:36:28) | |
Elikkäs minua kiinnostaisi: 1. Miten harjoittelet yhteissoittoa toisen kitaristin kanssa? Teettekö jotain harjoituksia vai jauhatteko vaan niin pitkään kuin se menee? No, meillä on aina bändi treenien ohessa vapaa mutoista jamittelua.. jazz, rock... jne monipuolista tavaraa, improvisoituna. Se auttaa tosi hyvin koko bändin yhteis peliin. "Sanaton kommunikointi" kehittyy, se tietty katseen vaihto rumpalin kanssa tietää 3/4 filliä jne. Onnistuneet kohdat tuovat hymyt kaikkien soittajien kasvoille.. se on sitä fiilistä. Yhteis pelissä toisen kitaristin kanssa ei ole ongelmia, olen harjoitellut lähes kaikki kappaleet "kitaristin urani" aikana korvakuulolta joten toisen kitaristin mukana pysymyminen ei tuota juurikaan ongelmia. Tärkeintä on kuunella mitä tapahtuu, ei pitäisi "vakoilla" missä välissä toisellla on sormet vaan kuunella tai aistia sävelet. 2. Onko vaikeuksia päättää kumpi soittaa Lead:t? Ei ole vaikeuksia, niissä joustetaan tilanteen mukaan, katseiden vaihtaminen ja sanaton komunikointi liittyy tähänkin. Ei minua haittaa vaikken saisi vetää sooloa, siinä musiikissamme on kuitenkin paljon muutakin. 3. Onko rumpukompin päättämisessä vaikeuksia? Ei lainkaan, rumpalilla on 99% ajasta valmiina mielessään rumpukomppi. Eikä siis mitään peruskomppia. "Diggaan tätä jamittelua, jättää niin paljon tilaa kikkailla." 4. Onko ongelmia siinä, että kuka säveltää kappaleet? Ei, toinen kitaristi kasaa biisit valmiista ideoista/riffeistä. Ja niitä sitten muokataan kunkin soittajan mieltymysten mukaan. Esim. basisti saa päättää omat osuutensa, tai ehdottaa vaikka jotain koukkua... Siinäpä niitä. :) Siinäpä niitä juu. Kannattaa muistaa, bändi hommien perus idea pitäisi olla se että homma on hauskaa ja pelaa yhteen. Ei kannata heti aloittaa mitään vaikeita kovereita jne. Lisäksi olisi mukavaa jos soittajat olisivat opetelleet soittamaan kunnolla temmossa. Siis metronomi kotona päälle. Vaikka 5 minuuttia päivässä kun erillaisia komppeja harjoittelee välillä vaihtaen tempoa niin auttaa jo kummasti! edit: Soittakaa jotain semmoista musaa josta kaikki pitävät, ja joka ei ole liian nopeaa tai omien taitojenne äärirajoilla. Kuulostaa paljon paremmalta jos bändi soittaa helppoa materiaalia hyvin, kuin juuri ja juuri selviää rankasta nopeus kaahauksesta lävitse ehjin nahoin. | |
![]() 11.02.2006 16:20:18 (muokattu 11.02.2006 16:25:19) | |
Edit.Tuli kaks kertaa. Hevi-Mies on eri mies. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)