Aihe: (Toisten) soittokamojen kunnioitus?
1 2 3 4
Chaanim
10.11.2005 13:59:59
Sattuipa tuossa viime viikonloppuna niin, että treenikämpällämme treenaavalla toisella bändillä oli keikka. Ilmeisesti jonkinlaisia ongelmia oli laitteiston hankkimisessa, joten olivat päättäneet lainata treenikämpällä olevaa vahvistintani. Noh, tietenkin kavereita pitää auttaa ja ilomielin olisin luovuttanut vahvistimeni heidän käyttöönsä, mutta minultapa ei koskaan kysytty lupaa vahvistimen käyttöön.

Keikalla vahvistimen päällä poltettiin kynttilöitä ja tietenkin ne kaatuivat tai niiden alla ei edes ollut minkäänlaista alustaa (en oikein ole selvillä asiasta). Joka tapauksessa kynttilöiden vahaa valui vahvistimen päälle (eikä kovin pienissä määrissä). Lisäksi vahvistin oli saanut naarmuja ja kolhuja itseensä.

Kaiken huippu on se, etteivät he ilmoittaneet keikan jälkeenkään, että näin pääsi käymään. Tämä selvisi minulle vasta eilen eksyessäni treenikämpälle ja huomatessani, että vahvistimeni on valkoinen, tahmea, haisee alkoholijuomille ja pitää ihmeellistä (normaalista poikkeavaa) räminää suuremmilla äänenvoimakkuuksilla.

Suhteellisen halpa vahvistin tässä on kyseessä ja varmasti saadaan korjattua täysin toimivaksi, mutta jälleenmyyntiarvo ainakin laskee ulkonäön vuoksi. Jonkinlaista korvausta tuosta pitäisi pyytää, vaikkei kavereilta viitsisi. Köyhänä opiskelijanakaan tuo taloudellinen puoli ei harmita niin paljoa kuin kyseisen bändin käytös. Tässä pari päivää ajattelin odotella jonkinlaista korvausehdotusta, mutta jos mitään ei kuulu, niin jo heidän välinpitämättömyytensä vuoksi voisin vaatia koko vahvistimen hinnan. Takuukin vahvistimella tosin on voimassa, mutta enpä ainakaan itse kehtaa tuon näköistä vahvistinta viedä soitinliikkeeseen ja väittää, että ihan itsestään on hajonnut.

Mitenkäs muut ovat toimineet tällaisissa tilanteissa?

Ja tämän tarkoitus ei nyt ollut manata kyseistä bändiä alimpaan helvettiin, vaan muistuttaa kysymään ensin lupaa tavaroiden lainaamiseen tai ainakin ilmoittamaan jälkikäteen mitä laitteille on tapahtunut. :)
IommI
10.11.2005 14:59:34
On se ihmeellistä kun ei saada sitä turpaa auki ja kysyttyä lupaa.. Otat ja meet vain kysymään että missä mun vahvistinta on käytetty(edellyttäen sitä että oot varma "lainaajan" henkilöllisyydestä) jos se rupee änyttämään jotain ettei tiedä mistään mitään, niin väkivalta olis ainakin meikäläisen ratkaisu... Noh...

Tai toinen vaihtoehto on että otat asian vain puheeksi normaalin morjestelun yhteydessä ja jne... en mä tiedä..
Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse...
Khimil
10.11.2005 15:48:33

Kyllähän sitä kavereille saa ja pitääki kamoja tarvittaessa lainata, mutta kyllä mun mielestä on ihan kohtuullista kysyä lupaa lainaamiseen (tai ainakin ilmoittaa jos on omatoimisesti päättänyt lainata toisen tavaroita :) ja pitää kamoista myös hyvä huoli.

Itse varmaan mainitsisin kyllä asiasta jotain. Ei nyt tarvitse vihaa alkaa pitämään tai turpiin lyödä, mutta olen kyllä ihan kiinnostunut kuulemaan miten joltain voi sattua toisen vahvistin mukaan tuosta vaan eikä sanota missään vaiheessa mitään. Ehkä se yritti vaan lainata ovelasti salaa sitä vahvaria. Lainataan vaan yhdeksi illaksi, ei se mitään huomaa. Vaikka taisi tippua tuohon vähän steariinia...
Tämä on niitä päiviä kun kadun sitä, että lähdin pois yliopistolta.

The Love Ambassadeurs @ mikseri.net
Wack @ Virastojazz.net
Kukkis 77
10.11.2005 15:49:37

Taannoin silloinen manageri kysyi että voisiko eräs suomessa rundilla ollut ulkomaalainen bändi lainata treenikämppäämme muutamien treenien ajaksi. Sanoimme että sopiihan tuo. No, bändi otti omistajan elkeet ja suurinpiirtein asui kämpällämme eikä uskonut että me treenataan sillon ku me halutaan ja ne treenaa sillon kun me ei treenata. Sitten niitten rumpali kysyi että voiko se lainata mun china-peltiä keikoille kun siinä kuulemma oli niin hyvä soundi. Sanoin että, ei käy kun tartten sitä itte. No eiköhän tämä mulkku sitten kuitenkin vienyt sen pellin ja (onneksi sentään) palautti sitten vaivihkaa kun häipyivät Suomesta. En kerinnyt edes vetää lättyyn. Annoinkin managerille aika tulista palautetta.

Sanottakoon vielä että bändin tyypit näyttivät IHAN tytöiltä, vaikka miehiä olivatkin. Sellainen helvetin kimeä äänikin. Salettiin homoja. Hyi helvetti. Ja ihan vitun huonoa musaa vetivät.
Mihi est propositum in taberna mori
Chaanim
10.11.2005 16:58:03 (muokattu 10.11.2005 16:58:48)
Kyllä on tiedossa vahvistimen lainaajat juu :) Eikä sekään nyt niin paha, että kiiruspäissään eivät lupaa kysyneet kun kuitenkin vahvistin oli jostain saatava ja treenikämpälläkin olen aina antanut vahvistintani käyttää, mutta se ettei vahvistimelle koituneista vaurioista ilmoitettu edes jälkikäteen, ei ollut hirveän reilua. Tässä nyt ajattelin kuitenkin pari päivää vielä odotella...
The Nakkisormi
10.11.2005 18:44:58

Sanottakoon vielä että bändin tyypit näyttivät IHAN tytöiltä, vaikka miehiä olivatkin. Sellainen helvetin kimeä äänikin. Salettiin homoja. Hyi helvetti. Ja ihan vitun huonoa musaa vetivät.

Mötley Crüe?
Proud member of KISSARMY
kampela
10.11.2005 19:03:07

Parempi vaan kun ei lainaa kellekkään yhtään mitään, saa vaan turhaan stressata, saatana!
Peruna kerrallaan..
Jii
10.11.2005 19:08:41
Ei sellaista aina ole, soittokamojen kunnioitusta.

Tulin entiselle pändikämpälle aikoinani ja mun vahvistimesta on volapotikka katkennut. Itekseenhän ne sitä tekee?

Tästä tuli kyseltyä kaikilta kämpässä aikaansa viettäviltä pumpuilta, mutta kukaan ei koskaan tunnustanut tekoa. Olisi pitänyt varmaan esittää asia rakentavammin, mutta kyrpii edelleen.
rijnswand
11.11.2005 10:54:00

Jos se kerran pitää ihmeellistä ääntä niin viet sen korjaamolle ja sitä ennen ilmotet että sitä lainanneet kaverit maksaa laskun. Oli lupa eli ei, niin se joka rikkoo, maksaa. Jos kysessä on joku ihan halpa vahvistin, jota ei kannata viedä korjattavaksi, niin sovit niiden kanssa jonkun könttäkorvauksen, joka kattaa osan uudesta vahvistimesta.

Vitun amatöörit, muusikot on yleensä aika joviaalia porukkaa mitä näihin juttuihin tulee. Lainaksi siis yleensä saa kunhan reilusti kysyy. Ja maksaa sitten jos rikkoo.
mikko
Tomtom
11.11.2005 11:09:17
Turpaan ekaks ja sitten korvaus. Toisten kamoihin ei kosketa ilman lupaa. Mun mielestä pitäisi olla ihan automaattinen toimintatapa bändikämpillä. Kaikkien kamat on kuitenkin enemmän tai vähemmän sekasin ja missä sattuu, niin varovaisuutta pitää olla.

Näissä tapauksissa jokainen vois käyttää hieman tämmöstä kristillistä ajattelutapaa, että "mietippä kun sattuis omalle kohdalle", eli jos aikoo lainata jonkun kamoja ilman lupaa, niin mikä mahtaisi olla oma suhtautuminen siihen että omia kamoja lainataan kysymättä. Itse lainaan esim. omaa nuppia ja kaappia auliisti kun vaan joku muistaa kysyä. Jos taas saan kiinni jonkun omien kamojen kimpusta kysymättä, niin toiminta on ensimmäisen rivin mukaista.

..no ei oikeesti. Melkein ainakin.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
firecane
11.11.2005 11:40:42

Tuollainen ilman lupaa "lainailu" on kyllä ihan hanurista, varsinkin jos kamat ei ole samassa kunnossa palautuessaan.

Meillekin kävi kerran niin, että mentiin treenikselle, niin virvelin teline oli lähtenyt lainaan. No potikka otassa rakenneltiin vara-bassocombosta, kitaratelineestä ja jeesus-teipistä virvelille teline, että päästiin rokkia veivaamaan.

Totta kai sitä lainaisi, jos kysytään, mutta ilman lupaa, niin näen kyllä heti punaista.
Parempi puut pinossa kuin sormi suutarin persiissä.
Tietysti Pauligin
11.11.2005 13:22:05
Koko juttuhan on lähes sama kun varastaisit kaljaa kaupasta ja palauttaisit tyhjät pullot. "Enhän minä varastanut, palautinhan ne." Hieman eri kunnossa tosin.
Perkele.
Kyllähän sitä lainaa jos kaveri tarvitsee mutta kyllä nyt saisi luvan kysyä ja palauttaa ehjänä.
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
malmiw
11.11.2005 15:04:01

Ei jumalauta

Vaikka lainaajat olisivatkin kavereita niin tuollainen ei vetele.

Ite kilahtaisin ainaki suunnattomasti jos treenikseltä häviäis kamaa tai lainattais ilman lupaa.

Eri asia on jos ja kun lainataan niin kysytään lupa jos lupaa ei heru niin sitten ei lainata, jos lupa heruu niin sitten lainataan ja pidetään kamoista huolta.

Itsestään selvyys on tässä tapauksessa että kaikki korvataan mikä hajoaa, toi nyt on sanomattakin selvää.

Sanot pojille että hoitaa sen asian kuntoon elikkä vaikka vievät laitteen huoltoon tai vastaavaan minkä lopputulos tyydyttää sinua.!
S.i.r.
11.11.2005 17:03:15 (muokattu 11.11.2005 18:28:33)
Joskus takavuosina oli kimppakämppä jonkin ihme hörhöporukan kanssa, ja silloin sattui ja tapahtui kaikenlaista. Parhaana muistan sellaisen tapahtuman, kun saavuttiin treenikämpälle, ja tarkoituksena oli soittaa sitä hevinsaatanaa. Muutenhan tuo olisi ihan hyvin onnistunut, vaan kun olivat sitten hörhöt onnistuneet katkaisemaan meikäläisen bassosta kolme kieltä (pelkällä G-kielellä on jo hevinkin veivaaminen hiukka hankalaa), ja hajottamaan rumpalilta yhden pellin. Mun ja kitaristin vahvistimetkin oli toki muistettu jättää päälle. No, armottoman vitunhuutosession jälkeen päätimme jättää treenit väliin ja alettiin siinä sitten juomaan viinaa. :) Muistelisin, että hörhöt saivat sitten joskus hiukan myöhemmin aiheesta meiltä varsin tiukkasävyistä palautetta, jossa oli otsaanlyöntikilpailun syntyminenkin varsin lähellä.

Toinen muistamani kerta tapahtui sitten toisessa treenikämpässä muutamaa vuotta myöhemmin. Istuskelin kotona, ja puhelimeni soi, ja siellä naapuritreeniksen kaveri kyselee, että tiedänkö, mitä meidän treenikämpällä tapahtuu... no, eipä siellä muuta, kuin että vuokranantaja oli tullut omilla avaimillaan sisään ja alkanut soittaa kännisten kavereidensa kanssa täysillä hakaten jotain prkln suomirock-vääntöä meidän kamoilla. Lupaa tällaiseen toimintaan ei tietenkään ollut. Perkele, jotain rajaa sentään! Taisi siinäkin jotain tuhoja syntyä, mutta en enää sen tarkemmin muista.
Cornflake
12.11.2005 17:15:19
Kerran lainasin paria 58:a kunnon möttömetallikeikalle. Hitto että ne haisi bläkmetallille perästäpäin pitkään:-) Hyh helvata.

Joo, ei tuossa varsinaista ongelmaa ollut, tulipahan vaan mieleen.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
poppamies
12.11.2005 17:34:50

Kyllä edellytys lainaamiselle on lupa. Itselle on vuosien varrella sattunut joitan ikäviä juttuja kun ihmiset on lainaillut minun vehkeitä. Aikojen alussa kun reenikämppänä oli joku työväentalo/elokuvateatteri niin rummuistani rikottiin lähes kaikki kalvot. Ei löytynyt korvajaa. Myöhemmin on kerran tökätty 74-mallin Precision basso vahvistimen kajarilähtöön. Mikithän siitä paloi. Samassa paikassa on soitettu bassocombon virtapuoli rikki. Ei tämän enempää kuitenkaan minulle. Koskaan ei ole mitään vahinkoja sattunut kun ihmiset ovat oikein luvan kannsa lainailleen laitteitani. Toinen asia tietenkin on että ei mikään parane lainaamalla...
Myytävänä Fender 15" 150W bassoelementti! Ehjä ja EDULLINEN!
Teijo K.
12.11.2005 17:42:29

Kerran lainasin yhdelle pnukbändille bassonuppia. Kaatoivat kaljat tai jotku kiljut sisuksiin. Kärähti siitä tietty se laite ja mitään korvauksia ei tietenkään kuulunut tai näkynyt ikinä. Enpähän ole pahemmin lainaillut senjälkeen, hyvin tarkkaan harkiten vainen.
Munsta.
aijommi
14.11.2005 20:36:38 (muokattu 14.11.2005 20:37:06)
Huh helvetti, meillä on treenis toisen bändin kanssa, toivottavasti ei ikinä käy tuommoisia ikäviä "lainailuita". Onneksi heput eivät siellä käykkään kuin ehkä kerran kuukaudessa, saadaan useimmiten olla rauhassa.
markotetri
15.11.2005 23:42:47
Mä olen tottunut siihen, että kavereilta lainataan ja kavereille lainataan kalustoa kun siihen on tarvetta. Jos lainaat, kysy lupa ja jos rikot, korvaat.

Esim täältäkin tuttu -ez- oli Tampereella keikalla, vuokrakamoilla. Keikan jälkeen lavalta varastettiin mikrofoni. Ennen kuin kamojen omistaja ehti edes kunnolla kuulla, mitä oli tapahtunut, bändin pojat laittoivat hatun kiertämään ja kaupasta haettiin uusi. Että näin.

Toisaalta, mä teen hommia aikuisten ja ammattilaisten kanssa...
Artificiality is normal to the medium.
Ihme Basisti
17.11.2005 10:15:51
Toisella keikallani soitti meidän bändi sekä kaksi muuta. Toisessa näistä oli basisti ja toisessa ei. Meitin bändin soundcheckin jälkeen tesmaili soundejaan seuraava, jossa siis oli basisti. Itelläni oli tietenkin opiskelijalle maltaita maksanut Ampegin bassocombo lavalla, jota sitten seuraavan bändin basisti aivan ilman lupaa käytti. Oli vielä combon nähdessään todennut notta "Vai mitä et mä soitan tolla myös?", johon vastasin vain tylysti ei. Heidän soundcheckin aikana ryntäsin sitten lavalle ja vein virtapiuhan mukanani. Perkele tommonen peli ei vetele. Annoin sitten kuitenkin oman bändin keikan jälkeen sen lainaksi, mutta vain sillä ehdolla, että itse olen paikalla ja jos jotain tavaroilleni käy, niin rikkoja maksaa automaattisesti uuden hinnan niistä.

Tavaroita on tullut lainattua sitten useammankin kerran ja ylläolevasta periaatteesta en ole koskaan myöntänyt minkäänlaisia poikkeuksia. Onneksi kuitenkaan millekään tavaralle ei ole käynyt mitään.
Tämmönen basistin retku
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)