Aihe: Taustakankaan koko?
1 2
killutin
23.02.2006 16:25:53
Olemme bändin kanssa hankkimassa taustakangasta/banderollia/backdroppia, miksi kukin sitä tykkää sanoa.
Mutta minkä kokoinen sen olisi syytä olla? (Siihen tulisi bändin nimi.)
Mitään areenoita emme kiertele, vielä, mutta millä kokoluokan kankaalla pärjäisi näissä suomen kokoluokan keikkamestoissa?
Pieni rumpalipoika
23.02.2006 21:29:45

5m x 1,5m.
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
Roberto
25.02.2006 11:23:21

5m x 1,5m.

:) Meinasin sanoo et 7x4...
Pieni rumpalipoika
25.02.2006 14:42:44

Jep. Toimii mainiosti jos keikkailee pelkästään Nosturissa, Tavalla, Urheiluhalleissa ja festareiden päälavoilla. Muualla korkeus ei riitä ;-) Hyvä kikka flagan monikäyttöisyyteen on se, et bändin nimi ei oo kovin isolla ja reunoille kehittelee jotain muuta sälää. Pienemmissäkin mestoissa saa bändin nimestä esille muutakin ku kaks kirjainta.
Pieni rumpalipoika
25.02.2006 14:46:04

Ja lisäks vielä kantsii teettää pikkuflagoja, joissa ei tietty tarvii olla bändin nimeä, mut jotain muuta orkan ilmeeseen liittyvää, joilla voi lavastaa isompiakin mestoja. Eli ripustelee kaappien päälle, lavan etureunaan jne. Harmi ettei kuvia nyt Kronikin flagoista, jotka yks Maiju duunas tekstiilitaiteen gradunaan. On mageimmat mitä tästä maasta löytyy ;-)
kivi
26.02.2006 00:37:47 (muokattu 26.02.2006 00:38:45)
Mistä tulikin mieleen: Lauri, onks mun vanha taustakangas vielä sulla? Vois ens viikolla vaikka poimia talteen, jos se ei oo sadoissa muutoissasi kadonnut. Laittaisin museoon.
:-)

...Näin nyt muistaessa...
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
killutin
26.02.2006 02:22:29
Aika hurjalta tuntuu joku 2x5m...
Mutta ei joku 1x1m oikein säväytä, eihän sellainen näytä edes miltään.
Mikä olisi sellainen yleispätevä koko?
Toimii pienemmissäkin paikoissa, mutta tarpeen vaatiessa näkyy myös suurremmaltakin taustalta?
Roberto
26.02.2006 11:28:11

Aika hurjalta tuntuu joku 2x5m...
Mutta ei joku 1x1m oikein säväytä, eihän sellainen näytä edes miltään.

Juuei. Näyttää siltä kun joku nenäliina roikkuis seinällä.

Mikä olisi sellainen yleispätevä koko?
Toimii pienemmissäkin paikoissa, mutta tarpeen vaatiessa näkyy myös suurremmaltakin taustalta?

Tehkää niin iso kun vaan jaksatte.. logo tms. asia sivusuunnassa keskelle ja tarpeeksi ylös, niin siitä voi aina taitella pienempää jos ei mahdu.
Diablero
27.02.2006 03:44:53
Kai se vähän riippuum siitä minkäsortin keikkapaikkoja on tiedossa. Mihinkään pikkukoppiin tuskin kannattaa ruveta mitään viismetrisiä lakanoita ruveta vetämään.

Perus rafla/klubikeikoille varmasti riittää joku seuraavanlainen:
Korkeus on hyvä n. 2m
Leveys 3-5m
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua VIELÄKIN joka päivä
Pieni rumpalipoika
27.02.2006 07:08:46

Suurimmassa osassa keikkamestoista leveyttä riittää viitisen metriä. Ja jos ei riittäis niin tekstin ollessa pienemmällä, reunat voi taitella. Olennaista tos on myös se, et koko bändi mahtuis flagan reunojen sisään leveyssuunnassa ja mahdollisesti ruman seinän saa peitettyä. Korkeus on se mistä on pulaa. 2m korkeilla kirjaimilla vaaditaan tilalta n. 4m korkeutta, et se näkyy soittajien takaa...
killutin
06.03.2006 13:45:48
Ilmeisesti järkevää olisi teettää erillinen pienempi kangas, vaikka joku 3mx1,5m ja hankkia isompi kangas sitten pohjalle?
tattis
08.03.2006 15:56:47
Taustakankaan kokoon löytyy hyvä periaate:
Kankaan korkeus on kirjainkorkeus kertaa 2.
Pituus on hyvä olla merkkien lukumäärä kertaa korkeus.
Eli esim. bändillä Teeny Weeny 50cm kirjaimilla kankaan koko on
1 X 5,5m (myös välit lasketaan kirjaimiksi)
Tanssiminen on turhaa pyörimistä hyvän "tavaran" ympärillä.
kivi
08.03.2006 15:59:24
Taustakankaan kokoon löytyy hyvä periaate:
Kankaan korkeus on kirjainkorkeus kertaa 2.
Pituus on hyvä olla merkkien lukumäärä kertaa korkeus.
Eli esim. bändillä Teeny Weeny 50cm kirjaimilla kankaan koko on
1 X 5,5m (myös välit lasketaan kirjaimiksi)

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Banderollin voisi ehkä laskea noin, mutta taustakangas on lavan "takaseinä".
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
sormunen
08.03.2006 16:12:09

Mitään areenoita emme kiertele, vielä, mutta millä kokoluokan kankaalla pärjäisi näissä suomen kokoluokan keikkamestoissa?

No koko vaihtelee. Korkeus 2-5 m, leveys 2-11 m. Näillä pärjää varmaan nykyäänkin klubeilla, tanssipaikoilla, festivaaleilla ja melkein muissakin halleissa. Aktiiviaikoina mä pyrin välttämään bändin logoa tai nimeä ainakin ainoana elementtinä taustakankaassa paitsi koko-ongelmien takia niin myös sen takia, että taustaseinät ovat mikä minkäkin mallisia. Sen sijaan pyrin hakemaan kulloinkin rundattavasta levystä jonkun strukturoitavan elementin, mitä toistaa. Sen kanssa sitten toimiii nimisymbolikin iisimmin.

Hyvä idea on myös tehdä kaksi kangasta, joista toinen on klubeihin ja toinen festivaaleille ja halleihin. Myös toinen isompi pohja on hyvä idea. Jos käyttää mustaa pohjaa, niin sehän on siinä, mutta voi käyttää myös vaikkapa ruiskutettua pohjastruktuuria.

Luontevin lopputulos tulee ruiskulla kevyelle kankaalle, mutta silloin olisi hyvä tietää, mitä tekee.

Lavaa saa lavastettua kätevästi myös PA -kankailla, verhoamalla rumpulavaa ja myös verhoamalla valostandeja. Yhdellä rundilla mulla tuli valostandit sisään myös festivaalikeikoille, koska ne oli verhoiltu ja niillä myös rajattiin tila. Bändi käytti näetsen isosta lavasta tollasta kynnysmaton suuruista plänttiä.

Tää Tattiksen neuvo nyt oli totaalista puutaheinää. Mistä näitä oikein sikiää?
Bonham
08.03.2006 16:15:57
Ihan vaan semmonen huomio, että onko myös bändin logo/fontti olemassa ja tai sopiva lakanaan???

Pelkkä leipäteksti ei kesää tee...
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Fortune
08.03.2006 16:21:30
Ihan vaan semmonen huomio, että onko myös bändin logo/fontti olemassa ja tai sopiva lakanaan???

Pelkkä leipäteksti ei kesää tee...

On se tyhjää parempi sekin. Sama se sille keskimääräiselle känniääliölle on, millä fontilla se nimi siellä on.

Logoilla nyt on muutenkin eniten merkitystä bändin visuaalisesti maanisille tapauksille :)
Look behind you, a three-necked guitar! Tilaa Muusikoiden.net -paita!
Bonham
08.03.2006 16:23:10
On se tyhjää parempi sekin. Sama se sille keskimääräiselle känniääliölle on, millä fontilla se nimi siellä on.

Logoilla nyt on muutenkin eniten merkitystä bändin visuaalisesti maanisille tapauksille :)

Jaa, että paska logo on parempi kuin ei logoa laisinkaan?

Mä olen eri mieltä
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Fortune
08.03.2006 16:41:33

Mä olen eri mieltä

No jos pointtina on se, että bändin nimi jää mieleen, niin parempi sinne on jotakin sutata kuin ei mitään.

Hyvännäköinen on aina parempi, mutta jos sellaista ei ole, niin kyllä se nimi jää Comic Sansilla painettunakin mieleen (mikä nyt on demotason bändeillä sen lakanan pääasiallinen funktio).
Look behind you, a three-necked guitar! Tilaa Muusikoiden.net -paita!
kivi
08.03.2006 18:13:45

Mä olen eri mieltä

Niin, siis, jos tässä on hakusessa se, onko parempi ettei ole taustakangasta ollenkaan kuin että olisi vanhasta lakanasta ja roudarinteipistä käsivaralla tehty "kiva" takalakana, olen ehdottomasti sitä mieltä että ne lakanat voi jättää kotiin. Tehdä askeettisuudesta ja korostamattomuudesta tietoinen valinta.

Sen sijaan noita mestoja kierrellessä tulee yllättävän usein tarpeeseen, että mukana olisi riittävän iso musta tai muuten tasavärinen kangas, ihan vain että saisi ne soittoruokalan sisustukset tilapäislavalta näkymättömiin. Samoin pienempiä rättejä vahvistimien alla olevien kaljakorien sun muiden peitoksi.

Tällä hetkellä näyttää isojen poikien sarjassa olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että lavan perällä on "aktiivinen" logo - putkea, valoa, ehkä servo-ohjattua liikettä tai tultakin, ja tämä paljastuu setin puolivälissä kun edessä ollut täsmälleen saman kuvan staattisena sisältänyt taustakangas pudotetaan.
Boltsa
08.03.2006 21:47:39
Sen sijaan noita mestoja kierrellessä tulee yllättävän usein tarpeeseen, että mukana olisi riittävän iso musta tai muuten tasavärinen kangas, ihan vain että saisi ne soittoruokalan sisustukset tilapäislavalta näkymättömiin. Samoin pienempiä rättejä vahvistimien alla olevien kaljakorien sun muiden peitoksi.

Toi on totta. Joskus oltiin keikalla jossain (ei nyt muista missä) niin taustana oli jokin palkintokaappi tai vastaava. Ei kiva :D
Oman bändin, nimeltään [core], ensidemo pian ulkona, kotisivuni www.boltsa.org kertovat lisää piakkoin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)