Aihe: Harjoittelu : Puhtaat bendit ja vibratot
1 2
re infecta
18.06.2003 14:43:47
Olen soittanut kitaraa nyt noin kaksi kuukautta. Haluaisin liittää harjoitteluun yhä enemmän bendejä ja tästä sovelluksena myös vibratot. Ongelmana on kuitenkin se, että en tiedä varsinaisesti, mihin esimerkiksi bendi sopii hyvin / missä niitä yleisemmin käytetään? Vibratohan soitetaan pääasiassa fiilispohjalta.

Lähes kaikissa metallibiisien tabloissa, joita olen nähnyt, löytyy bendejä ja vibratoja. Lisäksi erityisesti blueslickseissä noita on kuhisemalla.

Olen lukenut Cyberftet.com:sta bendeistä ja harjoitellut niitä järjestelmällisesti. Mutta jotenkin tämän sivuston harjoitukset eivät riitä. Tarvitsisi mennä syvemmälle ja harjoitella lisää. Bendit onnistuvat ainakin jotenkuten jos aivan erikseen keskityn soittamaan bendin juuri tietyltä kieleltä, juuri tietystä välistä, mutta en osaa liittää niitä soittooni luonnollisesti. En tiedä milloin olisi hyvä vingauttaa puolisävelaskeleen ja milloin koko sävelaskeleen bendi. Lisäksi tarvitsisin vielä neuvoja tekniikassa, jotta bendeistä tulisi mahdollisimman puhtaita.

Hitaasti tässä on lähdettävä liikkeelle ja sormivoimathan kehittyvät vähitellen. Tätähän voi vissiin auttaa bendaamalla kahdella sormella ja pitämällä peukaloa otelaudan reunan yli? Mutta lisää vinkkejä, jotta oppisin nämä kitaristin perustekniikat. Harjoituksia, linkkejä hyviin bendi-/vibartotabloihin, kuva- ja videotiedostoihin jne.

Kiitos kaikista vastauksista.
Agnostikon rukous: "Oi Jumala, jos on olemassa jumala, pelasta sieluni, jos minulla on sielu." - Ernest Renan
Aardfather
18.06.2003 15:45:45 (muokattu 18.06.2003 15:50:23)
Musiikkihan on kokonaisuudessaan tunnetta/fiilistelyä eli niitä "bendejä" voi laittaa mihin haluaa maun mukaan. Ei siihen mitään sääntöä ole eikä pidäkään olla. Kyllä sitä ajan myötä oppii sitten mikä mihinkäkin sopii. Jos se kuulostaa hyvältä niin sillon se on ok. Hyvä perussääntö on kuitenkin että ei kannata mitään tehdä liikaa. :-)

Harjoittelusta sen verran, että treeniä vaan paljon niin sormi ja rannevoimat kasvaa ja venytyksetkin alkaa sujumaan paremmin ja helpommin. Ei siihen mitään muita konsteja eikä neuvoja ole. Samalla myös niin sanottu "lihasmuisti" kehittyy, joten kannattaa keskittyä siihen että yrittää aina soittaa oikein eli esim. venytykset yrittää saada aina oikealle korkeudelle. Kerran oikein opittu asia menee aina oikein ja väärin opittu aina väärin. Liika hätäily on pahasta, eli älä yritä soittaa liian nopeesti alkuun. Hiljaa hyvä tulee ja ahkeralla ja sitkeellä treenillä. :-)

- Aardfather
Jäärä
18.06.2003 15:59:22
Bendit onnistuvat ainakin jotenkuten jos aivan erikseen keskityn soittamaan bendin juuri tietyltä kieleltä, juuri tietystä välistä, mutta en osaa liittää niitä soittooni luonnollisesti. En tiedä milloin olisi hyvä vingauttaa puolisävelaskeleen ja milloin koko sävelaskeleen bendi.

Tähän auttaa asteikoiden tunteminen, johon saat apua esim. näistä m.netin F.A.Q:sta.
Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan.
re infecta
18.06.2003 16:11:32 (muokattu 18.06.2003 16:31:48)
Tähän auttaa asteikoiden tunteminen, johon saat apua esim. näistä m.netin F.A.Q:sta.

Olen lukenut nuo kertalleen. Ei kuitenkaan näin aloittelijalle auennut ehkä toivotulla tavalla. Tarvitsisin nyt täsmäapua käytännön harjoitteluun ja soittoon.
Agnostikon rukous: "Oi Jumala, jos on olemassa jumala, pelasta sieluni, jos minulla on sielu." - Ernest Renan
re infecta
19.06.2003 18:20:38
Kamoon... Eikö mukamas yhtään konkreettista harjoitteluvinkkiä bendien ja vibratojen treenaamiseen? En voi uskoa... Miten te itse aloittelija-aikoinanne kehititte bendaustaitojanne jne.?
R.Cooley
19.06.2003 19:02:37
Kamoon... Eikö mukamas yhtään konkreettista harjoitteluvinkkiä bendien ja vibratojen treenaamiseen? En voi uskoa... Miten te itse aloittelija-aikoinanne kehititte bendaustaitojanne jne.?

En kehitellyt enkä hirveästi kehittele vieläkään. Vibratoa kylläkin käytän. Bendit on helvetin hienoja jos ne osaa, mutta minä en osaa.

Ajattelen kehittää niitä myöhemmin ekana soinnut, asteikkoja, teoriaa lisää, ja muuta, sitten kermana kakun päälle opettelen 2,5 sävelsakeleen bendit.
Satriani on voittamaton
booster
19.06.2003 20:27:04
Bendejä on IMO hyvä opetella/harjoitella siten, että soittaa bendin ja sitten "tarkistaa" alemmalta kieleltä että onko soittanut oikein.
Ja kun bendaa, pitää muita sormia bendaavan sormen "takana" tukemassa.

Jos joku tietää miten vibraattoja voi harjoitella, kertokoon. Musta tuntuu ettei muuten kun soittamalla ja soittamalla.
Kitarakamakaavio
Wanted:
Strato (Fender, Yamaha, Squier) T:reen alueelta Keinokuorma Rumpali
re infecta
19.06.2003 21:32:26
Jos joku tietää miten vibraattoja voi harjoitella, kertokoon. Musta tuntuu ettei muuten kun soittamalla ja soittamalla.

Joitakin hyviä biisejä, joissa bendaukset ja vibratot tärkeässä osassa?
Hotakainen
19.06.2003 22:26:55
Kyllä ne pentit saa lähtemään ihan perstuntumalla.
Talbot on oikeasti hyvä auto...
re infecta
24.06.2003 17:40:07 (muokattu 24.06.2003 17:41:05)
Kehittelin seuraavanlaisen harjoituksen treenatakseni bendien tarkkuutta.

Aloitan kuudennelta kieleltä ja etenen ensimmäiselle. Jokaisen kielen välistä soitan 3., 7. ja 12. väleiltä alkaen peräkkäiset kolme säveltä, esim. ala-E kieleltä G, G#, A ja takaisin A, G#, G. Sitten pyrin soittamaan samat sävelet bendaamalla. Eli soitan G:n, bendaan puolikkaan sävelaskelta (G#) ja lisään bendiä vielä puolikkaan sävelaskeleen (G) ja sitten tulen taas alas A, G#, G. Sama juttu ala-E:n 7. välin H:sta ja 12.välin E:stä. Sitten siirryn yhden kielen korkeammalle. Mielestän ihan toimiva treeni. Korvakuulolta voi sanoa, milloin bendi onnistui ja milloin bendaa liikaa/liian vähän.

Kuudennen kielen bendit täytyy totta kai tehdä vetämällä "alaspäin" kieliä. Myös A-kielellä joutuu tekemään ainakin koko sävelaskeleen bendit alas... Onko oikein/teenkö jotain väärin? Muilla kielillä sitten bendaan työntämällä kieliä ylöspäin / kohti omaa pärstääni.
Peter Gunn
24.06.2003 20:43:09

No eikös se perussääntö ollut, että kolmea paksuinta väännetään alaspäin ja kolmea ohuinta ylös. Tosin D-kieltä tulee väännettyä kumpaakin suuntaa, riippuen kumpi on helpompi.
Mouhi
25.06.2003 15:54:50

Bendeihin tulikin jo paljon vinkkejä.
Lisäisin tähän vielä, että otat vaikkapa molliasteikon "sormiesi alle" ja alat soittaa sitä ylöspäin bendaamalla aina seuraavaan säveleen. Ja vastaavasti alaspäin, siten että siirryt alaspäin yhden sävelen ja bendaat edelliseen.
Tai ota viritysmittari ja tarkkaile siitä, miten hyvin bendit osuvat kohdilleen.
Vibraatossa suosittelisin heti alussa kiinnittämään huomiota että keinutat sitä musiikin sykkeen mukaan; se luo rauhallisen ja tyylikkään soundin. Toisaalta joksus ehkä haluaa luoda levottoman ja muutenkin radikaalimman vibraaton; siinä on oma tehonsa. Kiinnitä pian huomiota myös siihen, että lisäät vibraattoa säveliin AINA kun vain mahdollista. Tämä on tärkeää, sillä vibrattomat pitkät äänet ovat usein kovin tylsän kuuloisia.
Kitaristin taidon mittari on sitten se, että yhdistät bendin ja vibraaton. Tämä on kitaran ylivoimaisesti tehokkain efekti, johon muilla soittimilla ei juurikaan pysty. Kuuntele mikä tahansa blueskappale, ja kuulet mitä tarkoitan.
It's not the speed that kills you.
PIM
25.06.2003 16:12:32
Tehokkaita kikkoja on myös steel-kitaramainen bendaus kiinteää säveltä vasten eli soittaa kaksi nuottia yhtä aikaa ja bendaa vaan toista tai vähän vaativampi variaatio missä bendaa kahta nuottia yhtäaikaan, mutta toista vain puolisävelaskeleen ja toista kokosävelaskeleen niin että nuottien välinen intervalli muuttuu. Bluesissa erityisen tärkeä on bluesskaalan toisen sävelen neljäsosasavelaskeleen bendaus ja siihen yhdistetty BB King tyyppinen vibraatto. BB-vibrassa taas oleellista on se että liike lähtee ranteesta ja se alkaa venyttämällä kieltä lattiaa kohti sillä työntämällä ylöspäin homma ei kertakaikkiaan lähde käyntiin.
Kesäkuun tarjous: Fostex digitaali-8-raitapaketti VM200&VR800 yht. 650e, Pignose G40V täysputkivahvistin 300e
Hitaasti hyvä tulee
26.06.2003 11:37:02
Olen soittanut kitaraa nyt noin kaksi kuukautta. Haluaisin liittää harjoitteluun yhä enemmän bendejä ja tästä sovelluksena myös vibratot. Ongelmana on kuitenkin se, että en tiedä varsinaisesti, mihin esimerkiksi bendi sopii hyvin / missä niitä yleisemmin käytetään? Vibratohan soitetaan pääasiassa fiilispohjalta.

Vasta kaksi kuukautta soitellut/harjoitellut, ja nyt jo pitäisi opetella bendit ja vibratot???!!! Niin muuttuu maailma, Eskoseni. Eiköhän olisi aihellisempaa opetella perusjutut ensin kunnolla ja sitten vasta kikkailut. Vai ajattelitko kenties jo ensi kuussa opetella sweeppaamaan tiluja...? :-D
re infecta
26.06.2003 11:57:39 (muokattu 26.06.2003 12:06:23)
Vai ajattelitko kenties jo ensi kuussa opetella sweeppaamaan tiluja...? :-D

Näitä olen harjoitellut jo noin 3 viikkoa.

Toki opettelin aluksi aivan perusjuttuja: perussoinnut, barreotteen, perusteet sointujen rakentamista jne (esim. miten voimasoinnut rakentuvat ja miten voin soittaa open-c:n barrella jne.). Olen treenaillut myös skaaloja, joista osaan soittaa n. t=230 duuri-, molli-, duuripentatonisen, mollipentatonisen, blues-, doorisen ja fryygisen skaalan. Metronomin kanssa olen harjoitellut viime aikoina.

Olen harjoitellut asioita, jotka tuntuvat mielenkiintoisilta ja juuri siinä järjesteyksessä kun ne ovat alkaneet kiinnostaa. En noudata minkäänlaista "oppikirjamaista" järjestystä treenissäni. Itseopiskelunahan tämä on kokonaisudessaan mennyt ja vaikeata on kun kukaan lähipiirissä ei tiedä kitarasta tai kitaran soittamisesta yhtään mitään.

Paljon on vielä opittavaa, mutta onneksi on netti ja erityisesti Muusikoiden.net tukena.
Olen taikuri: Kaiken minkä laitan suuhuni, muuttuu paskaksi.
gunner
26.06.2003 12:00:21
Ja sen bendin pitäis lähteä ranteesta, ei vaan sormista. En nyt osaa paremmin selittää että miten...
Näin ainaki kitaramaikka opetti, ja menee kyllä bendit nyt paljon paremmin ku aiemmin.
Herra Rapu
26.06.2003 12:04:02

Näitä olen harjoitellut jo noin 3 viikkoa.

Kai toi oli läppä.

Ensimmäisen vuoden "pitäisi" kulua alkeissa ja rytmikitaran opettelussa..

Semmonen pyramidiajattelu ois ihan terve tossa kitaransoiton harjoittelussa.
Paino ei ole mikään ongelma.
FAT = MOTION
re infecta
26.06.2003 12:10:55 (muokattu 26.06.2003 12:22:21)
Kai toi oli läppä.

Sweeppaukseen olen lähinnä vain tutustunut. Osaan yhden aivan perussweepin. Kiinnosti lähinnä vain tutustua tähän tekniikkaan. Palaan tähän sitten myöhemmin.

Ensimmäisen vuoden "pitäisi" kulua alkeissa ja rytmikitaran opettelussa..

Mitä asioita tarkemmin ottaen luet alkeisiin? Miten harjoitella niitä? Tarkoitatko rytmikitaraharjoittelulla komppaamista?

Semmonen pyramidiajattelu ois ihan terve tossa kitaransoiton harjoittelussa.

Minkälainen oli oma pyramidisi? Miten sen pitäisi mielestäsi rakentua? Mitä pohjalla, mitä keskellä, mitä huipulla?
Olen taikuri: Kaiken minkä laitan suuhuni, muuttuu paskaksi.
Herra Rapu
26.06.2003 12:37:48

Sweeppaukseen olen lähinnä vain tutustunut. Osaan yhden aivan perussweepin. Kiinnosti lähinnä vain tutustua tähän tekniikkaan. Palaan tähän sitten myöhemmin.

Mitä asioita tarkemmin ottaen luet alkeisiin? Miten harjoitella niitä? Tarkoitatko rytmikitaraharjoittelulla komppaamista?

Minkälainen oli oma pyramidisi? Miten sen pitäisi mielestäsi rakentua? Mitä pohjalla, mitä keskellä, mitä huipulla?

Alkeet voi käsittää vaikka muutamia sointuja, yksinkertaisia melodioita, otelaudan opettelua jne.. vähän liukuva käsite tuo alkeet.

Ja sitten teoriaa sopivassa suhteessa soittoon nähden.

Miten tuon komppaamisen nyt käsittää, mutta tarkoitin lähinnä rytmikitaran roolia eri musiikkilajeissa eli nuotiolaulusäestykset akustisella, blues/rock -jutut, jne.

Omasta mielestä kannattaa kehittää suht vahva rytmikitarataito ennenkuin siirtyy noihin soolojuttuihin.

Loppupeleissä se on paljolti siitä kiinni minkälaisia tavoitteita itse asettaa tai minkälaiseksi kitaristiksi haluaa.

Rytmikitaristi vai soolokitaristi (mutta soolokitaristinkin pitää osata rytmikitaristipuoli kunnolla)
kotinäprääjä vai kitaristina bändissä vai studiomuusikko..

Nyt ei pysty kaikkea kertomaan, töistä kun kirjoittelen mutta täällä on moni muukin ketä voi kertoa näkemyksensä asiasta.
Paino ei ole mikään ongelma.
FAT = MOTION
Alien
26.06.2003 13:46:00
Nyt tässä jutussa mättää jokin. Jos kitaraa on soiteltu vasta pari kuukautta ja jo nyt ollaan harjoittelemassa ja omaksumassa tilusweeppejä sointujen sijaan, niin kyseessä täytyy olla teknisesti ja soittotekniikan tajultaan aivan huikealla tasolla oleva otus :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)