Muusikoiden.net
03.12.2016
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miksaus / masterointi
1
riniti
06.10.2009 06:46:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen yrittänyt epätoivon (ja kahvin (1/2 Parisien-laatua, 1/2 Juhla Mokkaa!)) vimmalla opiskella miksausta / masterointia. Täällä on eri palstoilla asiasta loistavia kirjoituksia ja huomioita. Silti miksauksen ja masteroinnin välisestä (kauhun) tasapainosta on jäänyt jotakin ymmärtämättä. (Johtuu varmaan siitäkin että tulee kotioloissa miksailtua vain yksittäisiä biisejä.)
 
Onko onnistuneen miksausprosessin merkitys se että biiseille ei masterointivaiheessa todellakaan enää tehdä (vaikka voisikin) muuta kuin laitetaan kappaleet keskinäiseen balanssiin (= yhtenäinen ilme) ja säädetään kokonaisuudelle lopullinen volume?
 
Biisit ovat siis masterointivaiheeseen tullessaan kaikin puolin valmiita, kaikki tasot optimitapeissaan (ajatuksena se että mahtavaa, tälle ihmeelle masteroija ei voi mitään!)?
 
Silloinhan masterointi on (ainakin noin filosofisesti ajateltuna) miksauksen sateenvarjokäsite - masterointiprosessi on valmiiden biisien miksaus levyksi aivan samalla logiikalla kuin miksausprosessi on useiden eri raitojen miksaus valmiiksi biiseiksi - vai mitä?
 
Eli että kysymys on samasta asiasta mutta eri suuruusluokasta?
 
Perskutarallaa. Ei ole hyvä juttu jos kahvi puskee ulos korvista. Onneksi on isot korvat.
 
Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko)
Numb
06.10.2009 08:54:23 (muokattu 06.10.2009 08:54:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

riniti: Olen yrittänyt epätoivon (ja kahvin (1/2 Parisien-laatua, 1/2 Juhla Mokkaa!)) vimmalla opiskella miksausta / masterointia.
 
Kahvisetti ainakin on kuosissa.
 
Onko onnistuneen miksausprosessin merkitys se että biiseille ei masterointivaiheessa todellakaan enää tehdä (vaikka voisikin) muuta kuin laitetaan kappaleet keskinäiseen balanssiin (= yhtenäinen ilme) ja säädetään kokonaisuudelle lopullinen volume?

 
Siinä tehdään juuri se yhtenäinen soundi, eli vedetään volan lisäksi vielä mahdollisesti yleisekvalisointi, kompurat, limitterit yms.
 
Silloinhan masterointi on (ainakin noin filosofisesti ajateltuna) miksauksen sateenvarjokäsite - masterointiprosessi on valmiiden biisien miksaus levyksi aivan samalla logiikalla kuin miksausprosessi on useiden eri raitojen miksaus valmiiksi biiseiksi - vai mitä?
 
Kyl sen noinkin voi ajatella. Masteroinnissahan ei enää puututa yksittäisiin raitoihin, niiden balanssiin ja soundiin - se on tehty miksauksessa. Masteroinnissa tehdään se kokonaisäänitteen soundi.
 
Eli että kysymys on samasta asiasta mutta eri suuruusluokasta?
 
Minuta ei ole samasta asiasta kyse. Miksauksessa on vaikka nyt 12 kitararaitaa, 2 bassoraitaa, epälukuinen määrä raitoja eri rummuille 16 lauluraitaa, 3 synaraitaa + 47 raitaa erilaisia äännähdyksiä ja efektejä. Niistä tehdään sen biisin soundi.
 
Masteroinnissa on ne valmiit biisit, joista tehdään äänite. Eli ne vielä voidaan laittaa järjestykseen, siistiä hännät ja tehdä muutamia muita asioita. Tarkoituksena on luoda se kokonaisuus, jonka kopioita kaikki levitysversiot ovat.
 
Kaihomielinen ja poissaoleva jahkailija, joka vetäytyy mieluusti musisoimaan.
JoKo
09.10.2009 09:21:09 (muokattu 09.10.2009 09:28:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Biisit ovat siis masterointivaiheeseen tullessaan kaikin puolin valmiita, kaikki tasot optimitapeissaan (ajatuksena se että mahtavaa, tälle ihmeelle masteroija ei voi mitään!)?
 
Masterointiin meneviä biisejä ei kannata laittaa ns. mahdollisimman kovaa (ellet miksaa nauhalle tai jollekin 16-bittiselle formaatille). Liian kovat tasot vaikeuttavat masteroijan työtä.
 
Koko masteroinnin pointti on se että biisit kuunnellaan (ja tehdään mahd. korjaukset) akustisesti virheettömässä tilassa (ja vielä toisella korvaparilla), näin ne saadaan kuulostamaan hyvältä mahdollisimman monissa soittimissa ja tiloissa. Harvat miksausstudiot ovat ihanteellisia masterointiin koska niissä on yleensä paljon enemmän esim. laitteita joista ääni heijastuu värittäen kuuntelua.
 
riniti
10.10.2009 16:05:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoKo: Masterointiin meneviä biisejä ei kannata laittaa ns. mahdollisimman kovaa (ellet miksaa nauhalle tai jollekin 16-bittiselle formaatille). Liian kovat tasot vaikeuttavat masteroijan työtä.
 
Tämä on askarruttanut mieltä. Olen funtsaillut kappaleita, joissa osa materiaalista tulee äänitystilanteessa kovalevylle jo lähtökohtaisesti kohtuullisen kovaa ja osa voi olla hyvinkin hentoista lirkuttelua (luonnonäänet, jne.)
 
Ihmettelyni muuttui krooniseksi siinä vaiheessa kun kopsasin koneelle referenssibiisiksi Eminemin biisin Kill You (helkutinmoinen kappale...) - samalla pyydykseen ui edeltävä Public Service Announcement 2000 (sisältää pelkkää puhetta), josta huomasin että kas, amplitudikäyrä on näytöllä varsin maltillinen, rajat eivät pauku lähelläkään.
 
Tarkoittaako se sitä, että biisiä (= puhetta) ei ole ajettu läheskään täysille missään vaiheessa, ei miksauksessa, ei sen paremmin masterointivaiheessa?
 
Eli valitaanko levyn referenssibiisiksi (sekä miksauksessa että masteroinnissa) aina kovaäänisin melskaus, johon muut kappaleet vertautuvat?
 
Entä jos hentoinen Public Service Announcement 2000 olisi levyn kovaäänisin kappale? Olisiko sen tasot vedetty siinä tapauksessa (viimeistään masteroinnissa) tappiin?
 
Vai ollaanko sitä täällä luonnonpuistossa taas ihan pihalla?
 
Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko)
Antti1
11.10.2009 00:44:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

riniti: Vai ollaanko sitä täällä luonnonpuistossa taas ihan pihalla?
 
Sä ajattelet sen asian liian monimutkaisesti. Miksauksessa tehdään se paketti, jolle sitten masterointisetä/-täti tekee ainoastaan kaiken tarpeellisen ja/tai tehtävissä olevan. Mitään ei vedetä tappiin, jos se ei palvele tarkoitusta. Levy voi olla täynnä hiljaisia biisejä. Levyllä voi yksi biisi tulla perkeleesti ja toinen hiljaa. Biisissä voi olla kohtia, jotka tulee lujaa, tai hiljaa.
 
Kaikki riippuu kaikesta. Jos esim. miksaaja ei jätä masterointiin dynamiikkaa, niin peli on jo siltäosin "menetetty" --> dynamiikkaa ei saa lisää taiottua varsinaisesti, muttei kaikessa sitä aina tarvitakaan.
 
Miksaus ja masterointi eivät vastaa toisiaan, masterointiin voi kuulua pelkästään vaikka feidausten tekeminen, lasimasterin valmistelu biisijärjestyksien osalta yms. Sitten taas toisaalta masterointisetä voi yrittää vaikka epätoivoisesti kaivaa soittimia esiin tekemällä taikatemppuja kompuroilla, ekvalisaattoreilla yms.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
riniti
11.10.2009 13:48:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Sä ajattelet sen asian liian monimutkaisesti.
 
Joo, arvelinkin että pihalla ollaan.
 
Minulla on jääkaapin kokoisia vaikeuksia ymmärtää se keskimääräinen taso, johon kappaleet tulisi ajaa. Teen esim. parhaillaan (rauhallista) biisiä, johon tuli äänitettyä pohjat (kitara, rummut, jouset) aika hiljaa. Nyt väsään kappaleeseen laulun, jonka jälkeen pohjaa on mitä ilmeisimmin nostettava ylös.
 
Kysymys kuuluu: nostetaanko pohjia vain sen verran kuin suhteessa lauluun tarvitsee? Voisi nimittäin myös ajatella että nostetaan pohjat laulun ohi, sitten nostetaan myös laulua. Lopulta tasot sitten ovatkin "tapissa".
 
No. Kyseleminen viisaammilta vahvistaa joskus turhan heikkoa uskoa omaan tekemiseen.
 
Täytynee viskaista lähitulevaisuudessa jokin kappale demolistalle ja toivoa että siihen putoaa asiallista, asiantuntevaa kommentointia.
 
Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko)
Antti1
11.10.2009 13:58:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

riniti: Kysymys kuuluu: nostetaanko pohjia vain sen verran kuin suhteessa lauluun tarvitsee?
 
Ei, ei, ei. Mitään ei ole tarpeen nostaa suhteessa mihinkään, päinvastoin. Ota tämä tavaksi: pistät kaiken "nollatasolle" (liu'ut sekkarista nollakohdassa siis) ja rupeat laskemaan niitä, jotka kuuluvat liian lujaa. Tälleen sä saat pidettyä masterkanavan möykän miinusmerkkisenä, joka on tavoitteena.
 
Missään vaiheessa miksausta ei ole varsinaisesti tarpeen nostaa mitään tasoja tuosta enää lujemmaksi. Mieluummin sitten teet kompressoinnit yms. sen soundin takia, et tason noston. Jos käsittelyn myötä tasot tippuvat paljonkin alaspäin, niin niitä voi nostella, mutta muista jättää aina masterkanavaan pelivaraa masterointia ajatellen. Tähän kuuluu myös se ajatusmalli, ettei kaikkea dynamiikkaa ole rutattu valmiiksi pois miksauksesta, jolloin masteroinnissa enää nostettaisiin piikkitasot nollan tuntumaan (esim. -0,3).
 
Tää on nyt niin pitkä systeemi ruodittavaksi, että mitenkä sen lyhyesti selittäisi... No vaikka näin: älä pyri vetämään miksauksessa tasoja vielä mihinkään suuntaan, vaan jätä se myöhempiin vaiheisiin. Haet mahdollisimman hyvän soundin sekä balanssin ja hae se niin, että masterissa on työstövaraa piikeissä vaikka 3dB ennen nollatasoa. Tottakai myös signaalien dynamiikkaa käsitellään ja jopa ryhminäkin, mutta sillä tasojen tappiin vetämisellä ei kannata vaivata ihan liikaa päätään. Tietty sellainen megalujaa laitettava masterraita vaatii tietynlaisen lähtökohdan miksauksesta, mutta parempi olisi opetella nykysäröilyn sijaan tekemään mahdollisimman hyvää soundia. Möykkää saa lisää stereoiden volapotikasta.
 
Oh my goodness. What am I gonna do in a submarine?
riniti
12.10.2009 00:54:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt tuli kyllä AnttiYkköseltä hyvät selitykset! Kiitokset avusta! Sain rauhan ja voin keskittyä hyvien soundien ikuistamiseen.
 
Aika ei ole lukujärjestys. Mahdottomat asiat on alettava heti. (Paavo Haavikko)
j.stern
12.06.2010 11:41:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvät argumentit Antti ykköseltä. Käytännössä on aika vaikeaa, kun on kerinnyt toteuttamaan alhaisilla tasoilla tehdyn äänityksen, mahdollisesti vielä jonkin verran särisevän miksauksen alhaisilla tasoilla, ja sen päälle vielä ylikaiuttanut kappaleen, asiakkaan vaatimuksesta. Sitten masteroidessa on lähes mahdotonta saada suuren dynamiikaan omaavaa balladia samalle tasolle, kuin samalle levylle tarkoitetut rokkijytinät.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti