Aihe: Mitä opit?
1 2 3 4 5
sepisti
27.02.2008 00:50:48 (muokattu 27.02.2008 00:52:15)
Mun mielestä lähtökohta on väärä jos laskee, että kuinka monta sointua osaa ottaa. Tietenkin perus avosoinnut kannattaa opetella aluksi, vaikka ei teoriasta vielä mitään ymmärtäisikään. Mutta jos osaat E soinnun ottaa avosointuna ja ymmärrät barréiden toimintatavan niin osaat ottaa tuolloin 12 eri sointua.

Pointtini on se, että kannattaa opetella ymmärtämään, miten sointuja muodostetaan. Tämän jälkeen naurat niille, jotka laskevat, kuinka monta sointua osaavat ottaa. Se on vähän sama kuin jos alkaisi laskea, kuinka monta kertaa on saanut pesää:)

E: typo
Mäntä-Seppo ja K%rpä-Kari JYRÄÄ!!!
Epämuusikko
27.02.2008 21:47:02
Pointtini on se, että kannattaa opetella ymmärtämään, miten sointuja muodostetaan. Tämän jälkeen naurat niille, jotka laskevat, kuinka monta sointua osaavat ottaa. Se on vähän sama kuin jos alkaisi laskea, kuinka monta kertaa on saanut pesää:)

Tai laskee, kuinka moneen osaa laskea.

Jos tietää otelaudan äänet ja osaa muodostaa soinnut päässä, niin taivas on rajana.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
Enya
28.02.2008 14:28:00
Pistin Sepistille plussan. Vedän taas sen rakentamisen tähän, tosin leegot jätän rauhaan, mutta totean lakonisesti, että onhan siitä hyötyä, jos tietää mitä tekee =) Pitää avautua sen verran, että viimein kun pääsin teoriatunneille ja asiat alkoi loksahdella paikoilleen - niin ensimmäinen reaktio oli suoranainen vitutus, että ei ollut vain viitsinyt vaivautua ottamaan asioista selvää aiemmin. Ihan vaan siksi, että sitä kuvitteli jotenkin, että se olisi vaikeaa.. Se riipaisi. Ja syvältä. Se oma typeryys siis.

Tuossa yksi tuttavaperheen 11-v naskali aloitti akustisen soiton ja olen teorian kanssa tuota vähän avustellut - aloitettiin heti siitä, että miten asteikot voi rakennella ihan itse. Tämä oli hänestä "tosi cool". Hän kertoi käyneensä (ja käy edelleen, kun patistin että opiskella pitää) ihan oikealla opettajalla, jonka myötä hän oli oppinut ottamaan muutaman duurisoinnun ja pari mollia. Kysyin häneltä, että mitä hyötyä siitä on? Poika tuumasi, että "No, osaan soittaa muutaman piisin, jossa noita sointuja käytetään.."

Eikö ole - vertailen taas - parempi, että opettaa miehen kalastamaan, kuin että antaa hänelle yhden päivän kalatarpeet? Näin näen tämänkin asian =) ..tosin ilman, että millään tavalla "halveksun" muulla tavalla opiskelemista, omalla kohdalla tuo oli vain niin iso "järkytys", että sen jälkeen yksikin kerta, jos olen kuullut jonkun muun tuttuni käyttävän samaa "tekosyytä" kuin minä vuosia, että "En mä opi kuitenkaan" tai että "..äh, siihen menee liikaa aikaa.." niin nousee kyllä sellanen tappi otsalle että ei tosikaan. Ja kun siihen oikeasti ei tarvita kuin se hetken oivallus, että se uppoaa ja nälkä loppuelämän tarpeiksi on kasvatettu niin, että joka ikinen annos tuntuu taivaallisen hyvältä ja yhä vaan tekee mieli lisää..

Tosin, eri laillahan jokainen niitä tarpeitaan täyttää, eikä se sano että se, mitä itse koin menettäneeni, olis mikään menetys kenellekään toiselle. Sitä kun vaan tahtoo auttaa ja näyttää, että se helpompikin tie, loppupeleissä, on olemassa, sitä kun kuitenkin kaikki etsii, eiks vaan? Tai sit ei. Mutta noin periaatteessa. Meen tästä pätemästä, sori. Sen vielä sanon, että tarkoitus ei ollut tuotakaan kyseistä maikkaa millään tavalla dissailla, paitsi että nämä tekee sitä ihan oikeasti työkseen, niin onhan siellä taustalla myös pedagogiset järjestelmät, miksi ja mitä missäkin vaiheessa opetetaan. Tai ainakin pitäis olla. No siis, näin olen käsittänyt - minä kun en ammatiltani opettaja ole (vielä), vaikka kovasti sellaiseksi tahtoisinkin! Enkä tiedä sitäkään, että oliko tämä ensimmäinen opettaja tuolla pojalla sit ihan ammattisellainen, mutta nyt on kuulemma, ja asteikoitakin on tutkittu lisää =) No niin.. venyy ja paukkuu taas *poistuu*
Nauti omin käsin tekemisestä ja iloitse onnistuneesta lopputuloksesta ;)
marge14
29.02.2008 13:41:36
No nyt olen soittanut 5kk ja osaan Judas priest - Breaking the law, Norther - Frozen sky
Metallica - Unforgiven, Metallica - One ( sooloo opettelen tällä hetkellä) Metallica - Nothing else matters.

Ja sitten osaan jonkunverran nuotteja ja osaan noin 20 sointua ja perusbareet.
tahtilajimerkinnät ynnä muuta perus komppaamista. Pari skaalaakin osaan ja voimasointuja.

Mitä helvettiä.. miten paljon te jaksatte soittaa?
marge14
29.02.2008 14:00:58
Ärsyttävää ku yleensä kattoo netistä tabeja nii ne on väärin..
Askorbiinihappo
29.02.2008 18:10:32

Ärsyttävää ku yleensä kattoo netistä tabeja nii ne on väärin..

No, saatana, älä katso, vaan opettele korvakuulolta! Tabit on vähän niinkun mauste, ei itse ruoka. Ja jos et jaksa soittaa, älä soita. Kuka pakottaa? Ei varmasti kukaan. Kyllä sitten kun inspis iskee, niin sitä jaksaa vaikka 2 tuntia putkeen.
Kannattaako koko elämäänsä uhrata kitaransoittoon, jos vaan komppaa...no EI! Ushimir FTW!
Zeitii
29.02.2008 20:09:39
Mitä helvettiä.. miten paljon te jaksatte soittaa?

Soitan noin 3-6h päivässä riippuen fiiliksestä ja kun tuo koulu pitäisi hoitaa. Itse en ole kyllä opetellut yhtään kappaletta korvakuulolta vielä. Ei yksinkertaisesti taidot vielä riitä :)
Askorbiinihappo
01.03.2008 10:22:06

Soitan noin 3-6h päivässä riippuen fiiliksestä ja kun tuo koulu pitäisi hoitaa. Itse en ole kyllä opetellut yhtään kappaletta korvakuulolta vielä. Ei yksinkertaisesti taidot vielä riitä :)

Mä olen jo pitkään opetellut korvakuulolta. Tosin kaikki mitä opettelen, ei aina ole optimaalisesti oikein. Mitä sitten? Jos joku rokkipoliisi nillittää, että "Soitat ton kohan väärin blaa blaa", niin siinäpähän sitten vaan. Arvaatkos mikä on paras tapa oppia soittamaan korvakuulolta? No sepä justiinsa! Korvakuulolta soittaminen. Aloita vaikka jollain I Will Stayn soololla. Todella helppo opetella.

Ja tosta "monta tuntia päivässä"-jutusta sen verran, että se on TÄYSIN yksilöllistä. Joku kuluttaa kitaran varressa koko päivän, itselleni kaksi tuntia päivässä on jo aika maksimirajoissa. Kokeilemalla se kehittyy. Sitten kun ei enää huvita soittaa, älä soita. Ja seuraavana päivänä taas otat kitaran käteen, kun siltä tuntuu. Joskus voi olla, että ei huvita yhtään, tai suututtaa, kun joku juttu ei mene. Pidä silloin päivän/viikon/kuukauden mittanen tauko. Sen jälkeen on taas aivan uudet kuviot mielessä. Tietysti asia on hieman eri, jos sun on opeteltava joku kohta tiettyyn aikaan mennessä. Tällöin sitä kannattaa vaan rohkeasti harjoitella, pitää ehkä jossain välissä tauko, tehdä jotain aivan muuta, ja taas palata takaisin samaan juttuun.

Muistakaa, ihmiset, että 15-vuotiaana kitaran soitto ei ole työtä, se on HARRASTUS. Meillä teineillä on n. 40 v. aikaa opetella soittamaan.
Kannattaako koko elämäänsä uhrata kitaransoittoon, jos vaan komppaa...no EI! Ushimir FTW!
VJP
03.03.2008 01:01:15
Ei sitä teoriaa, skaaloja, sointujen rakentamista yms. tarvitse välttämättä "opetella" niin kuin koulussa päntätään aakkoset. Ainakaan siihen ei kannata asennoitua niin. Paljon enemmän ja helpommin oppii miettimällä sointujen rakenteita, sisäistämällä ja oivaltamalla hiljalleen mistä on kyse ja kokeilemalla soittimen ääressä miltä oivallukset kuulostavat. Tällä tavalla ei myöskään kahlitse itseään pelkäksi kitaristiksi, sillä samat asiat pätevät kaikilla muillakin soittimilla. Jos kitaristi käsittää D-duurin vain tabina tai sormituksena, hän tuskin löytää sitä pianosta. Toinen kitaristi, joka on käsittänyt soinnun rakenteen ja esim. sen, että D-duurissa on pohjasävel, suuri terssi ja kvintti, löytää luultavasti saman soinnun pianosta paljon nopeammin.

Kohta joku tulee sanomaan että "haluun soittaa pelkkää kitaraa, en mitään pianoa." Helpommaksi asiat kuitenkin tulevat, kun ne käsittää kokonaisvaltaisesti eikä pelkkinä sormituksina ja tabeina. Tai mitä minä tästäkään tiedän, en minä mikään opettaja ole...
Zeitii
03.03.2008 21:05:26
tuota soiton opettaja on minullekkin sanonut
Epämuusikko
04.03.2008 10:32:26 (muokattu 04.03.2008 10:33:40)
Eikö ole - vertailen taas - parempi, että opettaa miehen kalastamaan, kuin että antaa hänelle yhden päivän kalatarpeet? Näin näen tämänkin asian =) ..tosin ilman, että millään tavalla "halveksun" muulla tavalla opiskelemista, omalla kohdalla tuo oli vain niin iso "järkytys", että sen jälkeen yksikin kerta, jos olen kuullut jonkun muun tuttuni käyttävän samaa "tekosyytä" kuin minä vuosia, että tai että niin nousee kyllä sellanen tappi otsalle että ei tosikaan.

Aamen, plussaa ja pusuja.

Jos kitaristi käsittää D-duurin vain tabina tai sormituksena, hän tuskin löytää sitä pianosta. Toinen kitaristi, joka on käsittänyt soinnun rakenteen ja esim. sen, että D-duurissa on pohjasävel, suuri terssi ja kvintti, löytää luultavasti saman soinnun pianosta paljon nopeammin. Opetelkaa kaikki soittamaan hieman pianoa, pääsoittimeen katsomatta. Vaiva maksaa itsensä 10000% takaisin.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
Väinämöinen
05.03.2008 12:35:21
Opetelkaa kaikki hieman musiikin teoriaa. Vaiva maksaa itsensä 10000% takaisin.

Eiköhän kyse ollut kumminkin tästä. Kyllä ne sointurakenteet löytyy kitaralla ja bassollakin, miksei vaikka laulamalla, kunhan asianmukainen teoriapohja on kunnossa.
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner Caught In The Between
Enya
05.03.2008 14:08:08 (muokattu 05.03.2008 14:08:45)
Kiitoksia Epämuusikolle (heittää vastapusun). Lainaan tähän vielä omaa maikkaani: "..eli se, mikä sitä konkreettista työtä vaatii, on itse soittaminen - eikä teoria. Ja mikä järjetöntä, ihmiset ajattelee tasan päinvastoin; että teoria vaatis enemmän työtä mitä soitto - ja sit skipataan just se kaikkein oleellisin.. sanotaan et soiton pitäis olla hauskaa ja et siinä pitäis olla sitä tiettyä vapautta. No mistä sä tiedät mikä on vapautta, jos sulla ei ole niitä rajojakaan..?" Komppaan villisti revitellen.
Nauti omin käsin tekemisestä ja iloitse onnistuneesta lopputuloksesta ;)
Zeitii
05.03.2008 20:23:29
Määritelkää korvakuulolla opetteleminen. Jos kyse on siitä että kuuntelee kappaletta monta kertaa putkeen ja hyräilee mukana ja sitten katsoo kirjasta oikeat tabit ja muistaa melodian ja soittaa oikein(?) jos tämä on korvakuulolla opettelemista niin sitten olen opetellut kaikki kappaleet sillä.

Voin olla väärässäkin, joten selvittäkää tämä minulle.
Pomeranssi
05.03.2008 21:23:34
Määritelkää korvakuulolla opetteleminen. Jos kyse on siitä että kuuntelee kappaletta monta kertaa putkeen ja hyräilee mukana ja sitten katsoo kirjasta oikeat tabit ja muistaa melodian ja soittaa oikein(?) jos tämä on korvakuulolla opettelemista niin sitten olen opetellut kaikki kappaleet sillä.

Mun mielestä korvakuulolta opettelu tarkoittaa sitä, että otat sen kitaran syliin, laitat biisin soimaan, ja alat etsimään samoja ääniä, ja opettelet ns. ilman tabeja tai nuotteja sen biisin.
Kirahvi sanoo öri-öri-öri.
--Tomppa--
05.03.2008 21:36:37 (muokattu 06.03.2008 21:22:01)

Kuuntelet kappaleen, otat kitaran syliin, soitat kappaleen. (Tai voi suoraan nuotintaakin ilman soittovaihetta, jos osaa.)

Tämän minä määrittelen korvakuulolta opetteluksi.

E:Voi naama kuinka hidas ihminen voi olla :/
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Askorbiinihappo
05.03.2008 21:38:19

Mun mielestä korvakuulolta opettelu tarkoittaa sitä, että otat sen kitaran syliin, laitat biisin soimaan, ja alat etsimään samoja ääniä, ja opettelet ns. ilman tabeja tai nuotteja sen biisin.

Komp. Just näin.
Zeitii
05.03.2008 21:58:05
aa. okei. Lähdenpi tästä purkamaan jotain sooloa sitten korvakuulolta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)