Aihe: Mitä opit?
1 2 3 4 5
Lennu
13.01.2008 09:16:26

Mä ainakin mieluummin käytän lukuisat reenitunnit sävelkorvan ja korvakuulon reenaamiseen ku ulkoaopetteluun. Pääsee paljon helpommalla ku ei tarvii opetella ulkoa mitään (paitsi sanat tietty...)

"C, sitten F, öö, G, sit tais olla E7 , ei ei ku C joo, se se oli, ootas, meen alusta uusiks..." -ei oo mun juttu, joku tykkää...

Hehee. Kirjoittajahan nimenomaan tarkoitti sitä, että käyttää sitä sävelkorvaansa. Jos miettii missä tahansa biisissä, että tuleeko E7 vai C, niin kannattaa kyllä miettiä mielummin vaikka tennistä harrastuksekseen.
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
IJarro
13.01.2008 14:49:11
Hehee. Kirjoittajahan nimenomaan tarkoitti sitä, että käyttää sitä sävelkorvaansa. Jos miettii missä tahansa biisissä, että tuleeko E7 vai C, niin kannattaa kyllä miettiä mielummin vaikka tennistä harrastuksekseen.

Kirjoittaja tarkotti sitä ja mä komppasin sitä lisää =)

E7 ja C asiaan auttaa taas pienoinen teoriatuntemus. Vaihtoehdot kasiutuu musto-osaan jolloin se hatusta heittokaan ei oo enää yhtää nii hankalaa,
Let's do some living after we die...
marge14
14.01.2008 16:00:37
Joo ihan täyttä hepreaa nää jutut on :D
Retard1
20.01.2008 20:14:41 (muokattu 20.01.2008 20:15:18)
Sointuja ehkä 10-15 kpl, skaaloja pari. Sooloja en yhtään. Tällä hetkellä yritän saada Megadethin riffejä kuulostamaan joltakin.

E: Ja nyt olen pikkusen yli vuoden soittanut.
Luoti pähkinä on jumala
marge14
20.01.2008 20:48:34
Tänään harjottelin n1½h sointujen vaihtelua,sitten niitä 1-2-3-4 harjotuksia ja sit muutenvaan soittelin jotain ja yritin keksiä riffejä. Huomenna ois tarkotus hakee suuri kitarakirja ja siitä kattoa vähän teoriaa. Mitäs mun kannattaa eka opetella teoriasta?
IJarro
21.01.2008 13:21:40
Tänään harjottelin n1h sointujen vaihtelua,sitten niitä 1-2-3-4 harjotuksia ja sit muutenvaan soittelin jotain ja yritin keksiä riffejä. Huomenna ois tarkotus hakee suuri kitarakirja ja siitä kattoa vähän teoriaa. Mitäs mun kannattaa eka opetella teoriasta?

Jo haluut oppiakin sitä teoriaa, kannattaa löytää siihen opiskeluun joku motiivi.

"Teorian oppiminen" ei ole hyvä motiivi opiskella teoriaa.
Ota lähtökohdaks joku asia jota et osaa ja jonka haluaisit oppia.
Esim, jos haluat opiskella nuotteja, aloita nuoteista. Jos sointuja, aloita niistä.

Ja siis juu tietty eihän sitä heti alkuun kannata alkaa välidominantteja ja maantieteellisiä muunnesointuja opettelemaan...

Nuoteista ois ehkä paras alottaa. (vrt. turha opetella englannin kielioppia ellei perus sanasto ole hallussa). Nuotit on kirjoitetun musiikin kieli ja suurin osa musiikin teoriaa ja termistöä pohjautuu niihin.
--Tomppa--
23.01.2008 21:44:49
Jo haluut oppiakin sitä teoriaa, kannattaa löytää siihen opiskeluun joku motiivi.

"Teorian oppiminen" ei ole hyvä motiivi opiskella teoriaa.
Ota lähtökohdaks joku asia jota et osaa ja jonka haluaisit oppia.
Esim, jos haluat opiskella nuotteja, aloita nuoteista. Jos sointuja, aloita niistä.

Ja siis juu tietty eihän sitä heti alkuun kannata alkaa välidominantteja ja maantieteellisiä muunnesointuja opettelemaan...

Nuoteista ois ehkä paras alottaa. (vrt. turha opetella englannin kielioppia ellei perus sanasto ole hallussa). Nuotit on kirjoitetun musiikin kieli ja suurin osa musiikin teoriaa ja termistöä pohjautuu niihin.

Tahtoisin oppia soinnuttamaan biisejä, mistä aloitan?
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
marge14
25.01.2008 21:21:11
Jei nyt menee perus soinnut tosta vaan ettei mee aikaa esim c-soinnun sormittamiseen ^^ nyt vois treenata sit 5 ja septimi sointuja tosin niitäki jo osaan jonku verran..
Diablero
31.01.2008 18:33:56
Itse opin ekan vuoden aikana perussoinnut; duurit, mollit, seiskat ja joitain erikoisempiakin. Barret tuotti hankaluuksia kun olin silloin 9v.
Lisäksi opin komppausta ja näppäilyä. Tuli varmaan soitettua kaikki biisit koulun musiikkikirjasta läpi silloin. Oli hyvä opettaja, joka oli samalla myös meidän luokanopettaja ja musiikinope. Apua rytmin suhteen oli varmasti siitä, että kävin samaan aikaan rumputunneilla.

Tuota näppäilyä ei valitettavasti tullut harrasteltua paljoakaan sen jälkeen. Nyt olen kaivanut jotain klasarinuotteja esiin ja aloittanut treenaamisen pitkästä aikaa ja kyllä on taidot ruosteessa...
Mr_Odo
31.01.2008 20:14:47
Mä opin soittamaan Animalsin house of the rising sunin, rainbown i surrender, satunnaisia biisien alkuja, skaaloja (c-duuri jos sitä skaalaksi lasketaan, pentanoniset, harmoniset) ja joitain sooloja esim. november rain ja yli vaikeit (ynkkaa, rhoadsia ;) ynm. en oppinut nimim. ei kannata puolenvuoden kokemuksella alkaa harjoittelemaan)
"It's little more tricky..." - Yngwie Malmsteen
Fullmoon
02.02.2008 17:14:57
kuukauden (tai vähän reilun) oon soittanu akustisella ja osaan näitä riffejä..
deep purple-smoke on the water (:DD)
hurriganes-roadrunner
kiss-i was made for loving you
judas priest-breaking the law
megadeth-a secret place (en kovin hyvin vielä :))
metallica-sad but true (jotenkuten menee)

tyytyväinen oon ollut siihen mitä oon oppinut ei kuukausi niin pitkä aika oo.. :D
Migeman
03.02.2008 22:28:38 (muokattu 03.02.2008 22:30:49)
Ite oon muutaman kuukauden akustista näpränny ja soinnut alkaa pikkuhiljaa sujua, en vaan tiiä mitä tässä nyt opiskelis seuraavaksi.
Nuoteista en tajuu yhtään mtn ja tabeilla soittaminen ei jotenki oikein innosta. =I
Tabeista toki oppis jotenkin soittaa monia eri kappaleita suht helposti, mutta mieluummin opettelis soittamaan ennenminkin "kunnolla" eikä vaan tabulatuureista.
marge14
04.02.2008 21:55:30
Oliko teillä kitaransoitossa alussa niin vaiheita että joskus ei huvittanu yhtään ja sit välillä taas soitti iha mielellään? mulla on hirveetä vuoristorataa tää..
Lennu
05.02.2008 08:36:42

Oliko teillä kitaransoitossa alussa niin vaiheita että joskus ei huvittanu yhtään ja sit välillä taas soitti iha mielellään? mulla on hirveetä vuoristorataa tää..

Kyllä se semmosta oli. Ja kandeekin pitää taukoja välillä.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
weelie
05.02.2008 10:18:59

no varmasti. Eikä se lopu vaikka jo jotain osaisikin.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
lakerust
20.02.2008 21:54:57
20 sointua, duuriskaalan,molliskaalan,kroomaattisenskaalan+improvisointi skilliä, jotenkuten nuottien lukua, paljon sekalaisia riffejä ja introja, aika monet eri soittotekniikat(täppäykset,legatot,näpytykset ja muut siistit), noin 15kappaletta ja korva kuulolta opettelua hieman+tietenkin virittämisen ja paljon nippelitietoa teoriaan liittyen.........................................KOULU KÄRSI ja ihan pirusti :(
IJarro
22.02.2008 17:15:05
...KOULU KÄRSI ja ihan pirusti :(

Erittäin fiksua.

Kitaristinaluistahan noin 90% tulee tienaamaan sillä vielä joskus leipänsä ja ns "oikeisin ammatteihin" koulujen kautta valmistuneista vain n 15% saa töitä.
lakerust
23.02.2008 14:33:56
Erittäin fiksua.

Kitaristinaluistahan noin 90% tulee tienaamaan sillä vielä joskus leipänsä ja ns "oikeisin ammatteihin" koulujen kautta valmistuneista vain n 15% saa töitä.

Tällästä tää life on :)
Zeitii
24.02.2008 12:21:10
No nyt olen soittanut 5kk ja osaan Judas priest - Breaking the law, Norther - Frozen sky
Metallica - Unforgiven, Metallica - One ( sooloo opettelen tällä hetkellä) Metallica - Nothing else matters.

Ja sitten osaan jonkunverran nuotteja ja osaan noin 20 sointua ja perusbareet.
tahtilajimerkinnät ynnä muuta perus komppaamista. Pari skaalaakin osaan ja voimasointuja.
Epämuusikko
24.02.2008 14:07:39
E7 ja C asiaan auttaa taas pienoinen teoriatuntemus. Vaihtoehdot kasiutuu musto-osaan jolloin se hatusta heittokaan ei oo enää yhtää nii hankalaa,

Soinnuillahan on konkreettisten äänien ja mahdollisten tapauskohtaisten lisäksi esi ominaisuuksia, kuten "tendenssi mennä johonkin päin" (eihän ne nyt suoranaisesti enää päde, mutta se soundi ja "liikkeen mahdollisuus" on olemassa"), tendenssi purkautua (sussat, jne, näidenkin kohdalla "ei se, tapahtuuko purkausta vaan se että se voisi tapahtua", eli soinnun.... sointi, kuulokuva). Tämän lisäksi juurikin Lennun lausahdusta tulkiten, että kun niitä sointuja sitten pistelee niin sieltä alkaa muodostua sointukulkuja. Niitä kun kelaa niin korvakuulolta asioiden poimiminen helpottuu ja muuttuu tapauskohtaisesta ronklaamisesta yleispätevien "sääntöjen" soveltamiseksi. Säännöistä nyt sen enempää, toivottavasti ymmärrätte mitä ajan takaa.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)