Aihe: Soittamisen aloittaminen vanhemmalla iällä
1 2 3 4 521 22 23 24 25 26 27 28
weelie
12.05.2015 16:42:45 (muokattu 12.05.2015 16:48:05)
jnen: Just tuo,vastauksesi ei avaa tuota taulukkoa yhtään,millä tavalla antamasi esimerkki liittyy tuohon taulukkoon,miten tuo taulukko oikein toimii?

ok. No pitää varmaan tehdä joku video jossa selitän, kun ei sanat riitä kertomaan...

tuossa taulukossa on kaikkien sointujen tarvitsemat sävelet. Sointunimet vasemmalla, sävelten (tai itseasiassa intervallien) nimet ylhäällä.
http://pickingjjcale.blogspot.com/
jnen
12.05.2015 16:58:32 (muokattu 12.05.2015 16:59:49)
Melkoisen vaikeaselkoisia nuo erilaiset taulukot joihin törmää kaikialla mistä koettaa kitarointia selvitellä.
Pitäisi ensin ymmärtää mitä niissä esitetään,tuokin on sellainen josta ei saa yhtään kiinni mistä oikein on kyse.
Aivan samanlaisia ovat erilaiset transponointitaulukot,esimerkiksi Kitarat.infossa on tyypillinen transponointitaulukko mutta en yhtään ymmärrä miten sitä käytetään,miten tuollaista pitää lukea?
Mikä on sointuaste ja miksi se on esimerkiksi I tai IV ?
Tuotakaan en ole onnistunut ymmärtämään?
Siinäkin on kyllä ohje mutta en löydä ohjeen esimerkkejä taulukosta,aivan sama tilanne kaikkien muidenkin taulukoiden kanssa,miksei niissä ole koskaan korostettu annettun esimerkin sointuja sillä se helpottaisi kummasti oivaltamaan mistä on kyse.
sustain65
12.05.2015 17:09:37
jnen
12.05.2015 18:08:52 (muokattu 12.05.2015 18:14:00)
Nuo samat asiat ovat tulleet vastaan useammassakin lähteessä ja nuottien opiskelu on käynnissä mutta tuo taulukkohässäköiden tulkintaongelma on ja pysyy
Miten esimerkiksi tuollaista transponointitaulukkoa käytetään,miten se toimii?

Muutenkin tuollainen teksti jää avautumatta koska en oikein ymmärrä mitä siinä koetetaan selittää,noita pitäisi avata jotenkin esimerkein eikä pelkkänä tekstinä.
baron
12.05.2015 18:11:29 (muokattu 12.05.2015 18:20:33)

sepisti: Jatketaan kyselytuntia: Onnistuuko pelkkien sointujen transponoiminen lennossa? Mitä jos lappuun on merkattu pelkät sointuasteet? Meneekö prima vistana mistä tahansa sävellajista? Tai miten se sun ulkoa opeteltu tuttu kappale, pystytkö soittamaan sen mistä tahansa sävellajista?

1. Aina on parantamisen varaa, tälläkin hetkellä työn alla Tenni/Varpama: Vapaa säestys ja improvisointi jossa on tehtävinä sekä sointuasteiden perusteella soittamista että transponointia
2. "Risuaidat" on haasteellisia (esim F#-duuri, G#-molli) mutta b-sävellajit menee suhteellisen mukavasti.

Tietysti minkälaisesta piisistä on kysymys, onko kolmen soinnun rokkipiisi vai jazzpiisi jossa on tonikisaatioita ja sointu vaihtuu kaksi kertaa tahdissa ja sisältää sointujen laajennuksia ja sointusävelien muunnoksia.

Mutta mitä tekemistä tällä on kitaristien nuotinlukutaidon kanssa?
Osa kertoi hyvin hallitsevansa ja osa vähemmän hyvin.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
jnen
12.05.2015 18:55:13
Noihin erilaisiin taulukoihin pitäisi saada jonkinlaista otetta,turhauttavaa kun jokainen opus toppaa ensimmäisiin taulukoihin.
Olen yrittänyt etsiä mahdollisimman selkeää opasta kitaransoiton aloittavalle mutta ainakin tähän saakka käsiin sattuneeet ovat liian vaikeaselkoisia,jopa tuo monien kehuma Kitaristin työkalupakkikin toppasi jo alkuunsa kun en ymmärrä annettuja tehtäviä tai en osaa arvioida olenko ymmärtänyt oikein,sitä kun ei mistään tiedä kun juuri se tieto ja osaaminen puuttuu.
Ei suuremmin huvita opetelle jotakin väärin koska sen korjaaminen on myöhemmin työlästä.

Liekkö sitten parempi jos vain keskittyisi opettelemaan mielenkiintoisia kappaleita ja jättäisi koko teorian kun ei tässä pääse askeltakaan eteenpäin,oppiminen toppasi suunnilleen tuohon kolmisoinnun tajuamiseen ja nyt pähkäiltävänä oleva seiskasointu jää sitkeästi hämäräksi,en ainakaan noista kirjojen selityksistä saa selvää olenko ymmärtänyt.
Numb
12.05.2015 18:57:25

jnen: ...pähkäiltävänä oleva seiskasointu jää sitkeästi hämäräksi,en ainakaan noista kirjojen selityksistä saa selvää olenko ymmärtänyt.

Se onkin hyvä miettiä itse, että mitä tässä nyt oikein tapahtuu, mikä soinnussa muuttuu, että siitä tulee seiska. Kun sen hahmottaa, on hahmottanut aiheen teorian.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
jnen
12.05.2015 19:21:21
Niinpä,vaan kun en löydä selítystä jonka ymmärtäisin,tai paremminkin sellaista jonka ymmärtäisin ymmärtäneeni.
Noissa opuksissa olisi suotavaa olla myöskin annettujen tehtävien ratkaisut.
AaBeeCee
12.05.2015 21:40:16
jnen: Jos kysyt yhden selkeästi esitetyn kysymyksen, niin lupaan yrittää parhaani antaakseni yksinkertaisen kitaristin yksinkertaisen vastauksen.
Minusta musiikin teoria ei ole itselleni ongelma, kun on tullut aika paljon opiskeltua, niin luulen, että musiikinkin teoriankin voisi opiskella melko syvällisesti. Enemmänkin on ongelmana, että miten oppisi kuulemaan musiikkia ja nuotteja tarkemmin ja paremmin. Tässähän ei riitä pelkät aivot ja teoria, vaan pitäisi saada tuo anturi, eli korva, jotenkin paremmaksi. Kukaan ei varmaankaan osaa sanoa edes sitä miten kuulee, että peräkkäisistä nuoteista toinen soi toista korkeammalla taajuudella!? Miksei missään kerrota miten nuottien korkeuksia pitäisi kuunnella; mikä siinä äänessä on se sävelen korkeus? Itselläni esim. äänen sointi sotkee tuota sävelkorkeuden kuulemista.
Varmaan olisi kuvataiteilijallekin vaikea selittää sanoilla vihreän ja punaisen eroa...
weelie
13.05.2015 10:27:24
jnen:
Mikä on sointuaste ja miksi se on esimerkiksi I tai IV ?
Tuotakaan en ole onnistunut ymmärtämään?

Nuo on numeroita.

Esim näin: Duuriskaalassa on seitsemän säveltä (tai kahdeksan jos laskee toistuvan juurisävelen, eli oktaavin):
C duuriskaala: CDEFGAB
ja nämä sävelet on numeroitu:
1=C
2=D
3=E
4=F
5=G
6=A
7=B
8=C

ja kun soitetaan C duurissa, kaikki soinnut kappaleessa (PERIAATTEESSA) tehdään vain noista seitsemästä sävelestä. Ja niistä tehden, nämä ovat ne mahdolliset kolmisoinnut:
1=C (siis C duuri)
2=Dm (siis D molli)
3=Em
4=F
5=G
6=Am
7=Bdim
8=C

ja näissä käytetään numeroina roomalaisia numeroita, ja usein myös niin että pienellä kirjoitettu tarkoittaa mollia ja isolla kirjoitettu duuria:
I=C (siis C duuri)
ii=Dm (siis D molli)
iii=Em
IV=F
V=G
vi=Am
vii dim=Bdim
I=C

http://cdn2.ricmedia.netdna-cdn.com … he-harmonization-process.jpg?66d07c
(sori, taas yksi taulukko, mutta mulle tämäkin on selkeä, sitä toki voi erikseen vielä selittää)
baron
13.05.2015 13:20:45

weelie: Nuo on numeroita.

Mä oon jossain aikaisemmassa viestissä yrittänyt kertoa saman mutta mikään ei tunnu menevän läpi.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
jnen
13.05.2015 16:25:36
weelie: Nuo on numeroita.

Esim näin: Duuriskaalassa on seitsemän säveltä (tai kahdeksan jos laskee toistuvan juurisävelen, eli oktaavin):
C duuriskaala: CDEFGAB
ja nämä sävelet on numeroitu:
1=C
2=D
3=E
4=F
5=G
6=A
7=B
8=C

ja kun soitetaan C duurissa, kaikki soinnut kappaleessa (PERIAATTEESSA) tehdään vain noista seitsemästä sävelestä. Ja niistä tehden, nämä ovat ne mahdolliset kolmisoinnut:
1=C (siis C duuri)
2=Dm (siis D molli)
3=Em
4=F
5=G
6=Am
7=Bdim
8=C

ja näissä käytetään numeroina roomalaisia numeroita, ja usein myös niin että pienellä kirjoitettu tarkoittaa mollia ja isolla kirjoitettu duuria:
I=C (siis C duuri)
ii=Dm (siis D molli)
iii=Em
IV=F
V=G
vi=Am
vii dim=Bdim
I=C

http://cdn2.ricmedia.netdna-cdn.com … he-harmonization-process.jpg?66d07c
(sori, taas yksi taulukko, mutta mulle tämäkin on selkeä, sitä toki voi erikseen vielä selittää)

Kiitos taas vastauksesta.
En ihan tarkkaan ymmärrä mitä tuossa transponoinnissa tapahtuu ja miksi.
Taulukot jäävät aukeamatta koska esimerkin selitys jää aina hiukan hämäräksi eikä koskaan ole varmuutta onko ymmärtänyt,todennäköistä on että en kun riittävät tiedot puuttuvat.
Mikä tuon linkkisi taulukon idea on?
jnen
13.05.2015 16:40:26
baron: Mä oon jossain aikaisemmassa viestissä yrittänyt kertoa saman mutta mikään ei tunnu menevän läpi.
Kyllä minä sen tajuan että ne ovat numeroita,olen monta kertaa kysynyt miten tuo hässäkkä toimii,siis miten nuo numerot liittyvät säveliin ja miksi,siis miten se taulukko toimii.
Ongelmana näyttää olevan se etten osaa kysyä oikein tai kysymystäni ei ymmärretä.
Olen ollut sähköpostienkin vaihdossa parin henkilön kanssa jotka osaavat varmasti opettaa soittamista ja musiikin teoriaa mutta kumpikaan ei tunnu ymärtävän mitä kysyn.
Käsketään opiskellä kitaran otelautaa ja/tai nuotteja vaikka kysymys ei koske niitä vaan noita turkasen taulukoita joiden toimintaa en ymmärrä tai ainakaan en tiedä olenko ymmärtänyt oikein ja juuri siksi koetan kysellä ja selvittää noiden tarkoitusta.
weelie
13.05.2015 16:47:19 (muokattu 13.05.2015 17:05:45)
jnen: Kiitos taas vastauksesta.
En ihan tarkkaan ymmärrä mitä tuossa transponoinnissa tapahtuu ja miksi.
Taulukot jäävät aukeamatta koska esimerkin selitys jää aina hiukan hämäräksi eikä koskaan ole varmuutta onko ymmärtänyt,todennäköistä on että en kun riittävät tiedot puuttuvat.
Mikä tuon linkkisi taulukon idea on?

Taulukko vain kertoo aivan saman kuin kerroinkin tuossa viestissäni.

Lisäksi siinä näkyy sävelet mitkä kuuluvat noihin seitsemään kolmisointuun jotka C duuriskaalasta saa tehtyä:

C duuri (duuri=major) soinnussa on sävelet C E ja G
D molli (molli=minor) soinnussa D, F ja A -sävelet.
E molli soinnussa E, G ja B sävelet.
jne.

Transponointi esim C:stä D:hen on sitä että kaikki soinnut ja melodian sävelet siirtyvät kaksi nauhaa ylemmäksi (koska C-sävelestä D-säveleen on tuo kaksi nauhaa, eli yhden kokosävelaskeleen). Esimerkiksi kun Bob Dylan laulaa sen verran korkealta, niin hän laittaa laitteen nimeltä Capo-laitteen kitaran kolmannelle nauhalle (eli ikäänkuin nostaa kaikkien kuuden kielen sävelkorkeutta kolme nauhaa, jolloin avoin E-kieli soikin G:nä) kun hän soittaa Mr. Tambourine man käyttäen ihan perus-avoimia sointuja: https://www.youtube.com/watch?v=OeP4FFr88SQ
jnen
13.05.2015 16:55:33 (muokattu 13.05.2015 16:58:27)
Ok,kiitos,näin pähkäilin mutta en ollut oikein varma.
Tiedon puutteessa on se hankaluus ettei koskaan voi olla varma onko ymmärtänyt.
Tässä on aivan sama ongelma kuin vieraan kielenkin itseopiskelussa,koskaan ei tiedä onko ymmärtänyt ja onko ratkaisu oikea.
ekvirtanen
13.05.2015 18:46:24

Kiitoksia muuten kaikille jotka olette noista tabeista jaksaneet kertoa. Paljon on viisastunut lukemalla tätä ketjua.
Ei ne oo virheitä vaan "improvisaatiota"
sepisti
13.05.2015 23:02:05
Unohtakaa nyt ne taulukot. Ei musiikissa mitään taulukoita tarvitse, jos on tarkoitus ymmärtää teorian syvintä olemusta :)

Tohtori Toonika on hyvä kirja. Sen kun aloittaa alusta ja tekee niitä tehtäviä, niin pitäisi alkaa asioiden selkiintyä. Ei ole mitään oikotietä. Jos ei ymmärrä mikä on duuriskaala, ei ole mitään mahdollisuuksia tajuta seiska-sointua.

Tsemppiä nyt vaan.
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
weelie
13.05.2015 23:12:01 (muokattu 13.05.2015 23:30:19)
weelie: ok. No pitää varmaan tehdä joku video jossa selitän, kun ei sanat riitä kertomaan...

tuossa taulukossa on kaikkien sointujen tarvitsemat sävelet. Sointunimet vasemmalla, sävelten (tai itseasiassa intervallien) nimet ylhäällä.

Tässä video, jossa tosin höpisen osin vähän sekavia, mutta toivottavasti selkiää taulukon tarkoitus... https://youtu.be/RHv7guwU6L4

(ja varmasti tulee lunta tupaan taas tästä, koska mä olen ihan omin nokkineni nämä opetellut, joten kaikki termit ei ole suoraan jostain teoriaraamatusta :) )

Olen kyllä samaa mieltä että tätäkään taulukkoa ei lopulta tarvitse, sillä näissä on logiikka, eli kun on näitä käynyt jonkin verran läpi, ne oppii ja on soinnunnimestä on helppo muistaa mitä säveliä siihen tarvitsee. On olemassa duuri ja molli kolmisoinnut ja muut soinnun ovat vain noiden laajennuksia / muunnoksia. Mollissa on terssi alennettu, sus soinnussa on terssin sijaan 2 tai 4. 13. dimissä on alennettu kvintti. ja kutos ja seiskasoinnuissa lisätään kolmisointuun tuo kutonen tai seiska. jne.
ekvirtanen
14.05.2015 11:56:54

Löysin paikallisesta kirjastosta tällaisen kirjan;

Nimi: Opi soittamaan bassoa - aloittelijan opas
Tekijä: Phil Capone
Kustantaja: Nemo

Mukana on cd-levy josta voi kuunnella jokaisen tehtävän oikein soitettuna ja ilman bassoa. Ainakin itse olen tuosta opuksesta pitänyt. Nyt on menossa oppitunti 14. Countrytreeniä ja esim. oppitunti 12. koski duuriasteikkoa pähkinän kuoressa.
Ei ne oo virheitä vaan "improvisaatiota"
jnen
14.05.2015 17:12:15
weelie: Tässä video, jossa tosin höpisen osin vähän sekavia, mutta toivottavasti selkiää taulukon tarkoitus... https://youtu.be/RHv7guwU6L4

(ja varmasti tulee lunta tupaan taas tästä, koska mä olen ihan omin nokkineni nämä opetellut, joten kaikki termit ei ole suoraan jostain teoriaraamatusta :) )

Olen kyllä samaa mieltä että tätäkään taulukkoa ei lopulta tarvitse, sillä näissä on logiikka, eli kun on näitä käynyt jonkin verran läpi, ne oppii ja on soinnunnimestä on helppo muistaa mitä säveliä siihen tarvitsee. On olemassa duuri ja molli kolmisoinnut ja muut soinnun ovat vain noiden laajennuksia / muunnoksia. Mollissa on terssi alennettu, sus soinnussa on terssin sijaan 2 tai 4. 13. dimissä on alennettu kvintti. ja kutos ja seiskasoinnuissa lisätään kolmisointuun tuo kutonen tai seiska. jne.

Kiitos taas opastuksesta,terssi ja kvintti on jo selkeää samoin kuin otelauta mutta edelleenkin tuokin taulukko on selityksestä huolimatta epäselvä samoin kui tuo seiska,en edelleenkään oikein ole varma mitä siinä tapahtuu mutta eiköhän tuokin joskus selvinne..
Pitänee jättää nuo taulukot ja keskityä noiden asteikoiden kahlaamiseen ja nuottien opetteluun.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)