Aihe: Kitaran soittoa aloittelialle.
1 2 3
jari2905
24.05.2004 08:49:28
Onkos olemassa mitään kitaraohjelmaa tietokoneelle?Ainakin johonkin "guitar guruun" törmäsin netissä.

Kannattaa kokeilla guitar pro -nimistä ohjelmaa..
Anzu
30.05.2004 15:01:19
Itse olen soittanut kohta vuoden verran ja aloitin itse harjoittelemaan rämpyttämällä jotain helppoja kappaleita. Nyt olen käymässä läpi Bruce Buckinghamin tekemää kitaraopasta. Siinä kerrotaan tärkeimmät soinnut, asteikot, rytmit ja teorian perusteet akustisen ja sähkökitaran soitossa.
Kirjan mukana tulee myös harjoitus levy. Kirjasta on ainakin mulle ollut paljon apua. Kirja maksoi 24 euroa.
ragdell
31.05.2004 10:40:59
itse alotin kirjalla. williams leavit vol.1. hyvä kirja,maksaa parikymppiä.siinä enemmän perehdytään enemmän nuotteihin vaikka tietenkin soinnut tulevat siinä samalla.
Black Zombie 82
16.10.2019 04:28:54 (muokattu 16.10.2019 04:29:23)

Itse opettelin ekana Nirvanan Come as You are ja toisena Deep Purplen Smoke on the Water. sitten en enempää jaksanutkaan opetella, ja aloin tehdä omia biisejä.

Mutta sanoisin, että kannattaa alkuun opetella muutama perussointu ja pari asteikkoa ja kokeilla alkuun joitain helpohkoja kappaleita. Ja siitä sitten pikkuhiljaa ja rauhallisesti. Hiljaa hyvä tulee.
KaRa
20.10.2019 19:09:12
Improvisointi on parasta treeniä. Kettuun sellaset toivelaulukirjat.
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
Black Zombie 82
29.01.2020 11:22:54 (muokattu 29.01.2020 11:31:32)

Nyt kun aloin tässä 20 vuotta kitaraa soittaneena miettimään, mikähän olisi ensimmäinen biisi jonka opin soittamaan, voin sanoa; ei mikään. En osaa soittaa yhtään kenenkään muun tekemää kappaletta kokonaan. No okei, muutaman Black Sabbathin kappaleen ilman sooloja. Ja Iggy Poppin Passenger. Jo alusta asti orientoiduin omien kappaleiden tekemiseen. Ja soinnut opin vasta muutaman vuoden riffiteltyäni vitossoinnuilla. Ja nuotit vasta myöhemmin. Alkuun nuotit tuntuivat tosi vaikeilta, mutta se johtui vain yksinopiskelusta. Kun pääsin musiikkiopistoon ja opettaja opetti, niin mieleni salaman lailla kirkastui kyseisenkin asian suhteen. Ymmärrän että nuotit eivät välttämättä motivoi (rock)kitaristia, kun on keksitty myös tabit. Mutta kyllä itse nykyään suosin mieluummin nuotteja. Mutta koska nuotteja ei yksinkertaisesti kaikkiin biiseihin ole edes tehty, niin tabit on hyvä vaihtoehto. Toki korvakuuloa kannattaa treenata, mutta siinä on se riski, että oppii väärin. Itse en ainakaan ole oppinut yhtä ainutta biisiä korvakuulolta. Lukuunottamatta jotain Ukko-Nooaa tai Tonttu-ukot hyppikää tms.

Lord of the strings: Opettele Paranoid.

Mä en osaa sitä vieläkään, vaikka olen soittanut jo 20 vuotta.
nightbird
30.01.2020 07:17:18
Yksi asia ainakin on heti alussa opetella soittoasento sellaiseksi ettei väsy kädet ja sen jälkeen pää. Jos nimittäin tuo menee heti alussa pieleen ja keho sen tallentaa muistiinsa
nii sitä on hankalampi sitten sieltä myöhemmin pois pyyhkiä.
Saattaa tappaa opettelun halun jos homma kipeyttää ranteet sun muut.
Siihen saat varautua että otelautakädessä sormenpäät on alussa hellänä ja punaisena ennenkuin iho sormenpäissä kovettuu ja paksuuntuu.
Tuon soittoasennon hakeminen on varmaankin noissa kirjoissakin niitä ensimmäisiä juttuja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)