![]() 01.03.2004 22:27:02 | |
---|---|
JulGubbe: Ja sähkömagneettinen mikrofonihan nimenomaan reagoi kitaran rungon värähtelyyn, koska runko on ferromagneettista ainetta. Heh, sulla on nyt se insinööriongelma, että ajattelet laitteiden toimivan vain ja ainoastaan sillä tavalla kuin ne on tarkoitettu. Ei sähkökitaran mikki ota ainoastaan kielen värähtelyä, se kokonaisuus ei oo mitenkään hermeettisesti eristetty virtapiiri jossa vain yksi asia vaikuttaa toiseen - kokeile vaikka huutaa sähkökitaran mikkiin, kyllä se kuuluu, vaikka huonostikin. Tai koputa sitä muovitikulla, joka ehdottomasti ei johda sähköä - kuuluu. Mikin soundille on aivan olennaista se, mihin sillä on runkokosketus. Koko runko muodostaa soinnillisen "mikrofonin" muutenkin kuin sillä, miten sunko vaikuttaa kielten värähtelyyn - ja onhan se vaikutus niinkin olemassa: kytke irtonainen sähkökitaranmikki vahvistimeen, ja tuo se sähkökitaran kielten luo, ja sitten akustisen kitaran kielten luo - molemmat soundaavat erilaisilta. Mutta se, että rungon sointi vaikuttaa aina, ei kuitenkaan tarkoita, että olis olemassa yhtä parasta runkoa, ei edes yhtä parasta runkoa tiettyyn musiikinlajiin tai vireeseen. On vain erilaisia kitaroita, joista jotkut sopivat toisille soittajille ja jotkut toisille, jotkut harvat keskimääräisesti hyvät (PRS, Gibson, Fender, kaikki laatumerkit) useammille kuin monet keskimääräisesti huonot (Stagg, Vester, Fenix, Applause...). Tää selitys lienee paras lopettaa tähän, koska yhtä oikeaa totuutta ei ole olemassakaan. Se on jokaiselle omansa, ja selviää vain kokeilemalla. "Kavereiden" varma tieto on about huonointa tietoa mitä tarjolla on, ellei kaveri satu olemaan esim ammattisoittaja, soitinrakentaja tai pitkän linjan kitarakauppias. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 05.03.2004 20:29:34 (muokattu 05.03.2004 20:34:34) | |
ja onhan se vaikutus niinkin olemassa: kytke irtonainen sähkökitaranmikki vahvistimeen, ja tuo se sähkökitaran kielten luo, ja sitten akustisen kitaran kielten luo - molemmat soundaavat erilaisilta. Ja tällä demonstraatiolla voidaan osoittaa, että sähkökitara ei ole akustinen kitara. Se miten tämä selvittää sen, miten sähkökitara toimii, on hieman hämärän peitossa. Tää selitys lienee paras lopettaa tähän, koska yhtä oikeaa totuutta ei ole olemassakaan. Se on jokaiselle omansa, ja selviää vain kokeilemalla. Ei sähkökitarat ole mitään transkendenttisiä objekteja, jotka toimivat mielivaltaisesti joidenkin Feng Tsui aatteiden rajoissa. Ja miksi aina väittelyt lopetetaan täällä toteamalla, että joopajoopa joo, ei oo olemassa totuuksia, niin on vaan erilaisia mielipiteitä niin. Se on tietysti hyvä tapa lopettaa keskustelu, jos ei keksi enää mitään argumentteja omien väitteiden tukemiseksi. Kysynpä siis. Onko kukaan ottanut ikinä sähkökitaran mikrofonia irti, asentanut sen täsmälleen samalle korkeudelle kielistä, täsmälleen samalle etäisyydelle tallasta siten, että se ei kuitenkaan ole kosketuksessa runkoon. Ja vieläpä siten, että siihen on kytketty täsmälleen samat komponentit täsmälleen samassa järjestyksessä ja täsmälleen saman piuhan kanssa kytketty vahvistimeen. Jos joku on kokeillut tämän ja todennut, että ääni kuulostaa huikaisevan erilaiselta, uskon että olen väärässä. Nimim. En väitä etteikö runko vaikuta kitaran saundiin. Tottakai se vaikuttaa. Mutta suuuuresti epäilen ja olen vakuuttunut siitä, ettei rungon merkitys ole loppujen lopuksi niin suuri kuin kaikenmaailman kitarauskovaiset luulevat. Tähän tältäerää. EDIT: mainittakoon, että ruuvasin kerran mikrofonin puoliksi irti ja tungin rungon ja mikkien väliin vaahtomuovia. ERO OLI HUIKAISEVA! ei vaan, mitään eroa en kuullut. Tosin korvissani on vaikkua, olen tyhmä, lapsellinen ja ruma ja kaiken lisäksi väärässä, koska olen väärässä. minulla ei ole minkäänlaisia musikaalisia lahjoja, en osaa soittaa ja olen muuten vaan perseestä. Loppujen lopuksi: Eipä tällä asialla taida olla yhtään mitään merkitystä. Lopultakin on ihan paskan hailee vaikuttaako runko ja mihin vaikuttaa. Mutta voi siitä silti väitellä, koska väittely on hauskaa! "Elämän tarkoitusta pohtiva ihminen on sairas."
Sigmund Freud | |
![]() 05.03.2004 20:48:34 (muokattu 05.03.2004 20:51:17) | |
Ei sähkökitarat ole mitään transkendenttisiä objekteja, jotka toimivat mielivaltaisesti joidenkin Feng Tsui aatteiden rajoissa. Ei siitä ollutkaan kyse. Kyse oli siitä, että oli sähkökitaran mikrofoni kuinka hyvin tahansa tehty ja vahattu, se on silti mikrofoni. Aina se jonkun verran mikrofoninen on. Ja miksi aina väittelyt lopetetaan täällä toteamalla, että joopajoopa joo, ei oo olemassa totuuksia, niin on vaan erilaisia mielipiteitä niin. Se on tietysti hyvä tapa lopettaa keskustelu, jos ei keksi enää mitään argumentteja omien väitteiden tukemiseksi. Vastausta ei ollut tarkoitettu tyydyttämään sun tiedonhaluasi, herra kitarainsinööri, vaan kertomaan _aloittelijoille_ ettei aina kannata uskoa mitä "isot pojat" puhuvat - varsinkin jos ne isot pojat eivät ole edes meikäläisten kokoluokkaa... (100kg) korvissani on vaikkua, olen tyhmä, lapsellinen ja ruma ja kaiken lisäksi väärässä, koska olen väärässä. minulla ei ole minkäänlaisia musikaalisia lahjoja, en osaa soittaa ja olen muuten vaan perseestä. Pukki on nyt ottanut liikaa voimajuomaa. Kisa on kovin epätasapainoinen. :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 05.03.2004 21:15:11 | |
Ei siitä ollutkaan kyse. Kyse oli siitä, että oli sähkökitaran mikrofoni kuinka hyvin tahansa tehty ja vahattu, se on silti mikrofoni. Aina se jonkun verran mikrofoninen on. No, enpä tuohon väitä vastaan. herra kitarainsinööri, vaan kertomaan _aloittelijoille_ ettei aina kannata uskoa mitä "isot pojat" puhuvat Tuota insinööriloukkausta en kyllä paina villaisella. Tervetuloa steissille "keskustelemaan" asiasta. Olen se iso manne siinä portaiden yläpäässä. Mutta kuinka oikein tunnistan sinut... hmm. Hei, keksin koodin: tule sanomaan "kaikki mannet pitäisi tappaa" niin tiedän että olet kivi. "Elämän tarkoitusta pohtiva ihminen on sairas."
Sigmund Freud | |
![]() 05.03.2004 21:36:09 | |
Olen se iso manne siinä portaiden yläpäässä. Mene sä Iloiseen Katupoikaan odottamaan, mä tulen kohta perässä. Huuda vaikka "olen vasikka" kun oot siellä, niin tiedän koska tulla... No, toi insinöörijuttu perustui muistikuvaan, että sulla oli joskus joku selitys kitaran soinnista, ja siinä oli oikein kuvakin à la Otaniemen akustiikanlaboratoriot tms. vai muistanko väärin? Ei insinööreissä mitään pahaa ole, mä tunnen monia (varmaan parikymmentä) diplomi-insinöörejä, joista - yllätys yllätys - kellään ei oo ollut teekkarihaalareja eikä kukaan oo myynyt Äpyjä, eikä yksikään laita teekkarilakkia vappuna päähänsä. Eli ei se insinööriys sinänsä pahenna. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 05.03.2004 22:51:48 | |
Nimim. En väitä etteikö runko vaikuta kitaran saundiin. Tottakai se vaikuttaa. Mutta suuuuresti epäilen ja olen vakuuttunut siitä, ettei rungon merkitys ole loppujen lopuksi niin suuri kuin kaikenmaailman kitarauskovaiset luulevat En jaksanut muuta kun silmäillä threadia, muttä tää otti silmään. En ole mikään asiantuntia, mutta yhden Les Paul kopion olen rakentanut ja lukemattoman määrän mikki, kaula ja body yhdistelmiä stratoilla kokeillut. Eli OMIEN havaintojen mukaan bodyn puuaines ja etenkin otelaudan materiaali vaikuttaa saundiin paljon enemmän kuin mikit, oli ne sitten vintage-yksikelaiset tai hevi-tuplamikit. Mikit on vaan kuorrutus kakun päällä, mutta ominaissaundi lähtee puista ja ainakin stratocasterissa tuntuisi otelaudan materiaali vaikuttavan mielettömästi. jep, eli noi kokemukset oli stratoista. Täytyis joskus kokeilla Les Paulilla kanssa noita eri mikki-yhdistelmiä, että tietäis miten Paulissa vaikuttaa noi eri mikit. | |
![]() 06.03.2004 16:35:43 | |
mutta ominaissaundi lähtee puista ja ainakin stratocasterissa tuntuisi otelaudan materiaali vaikuttavan mielettömästi. Hmmm. Tuo kuulostaa ihan järkevältä. Nimittäin. Energian siirto rungon ja kielten välillä riippuu suurimmaksi osaksi kaulan ominaisvärähtelyistä, tallan ollessa käytännössä liikkumaton (ainakin kiinteätallaisissa kitaroissa). Energian siirtymisellä tarkoitan siis resonointia, eli sitä miten kielen värähtelyn energia siirtyy rungon värähtelyksi tietyillä taajuuksilla tehokkaammin kuin toisilla. Otelaudan materiaali vaikuttaa hyvinkin paljon tuohon kaulan värähtelyyn. Tämän valossa onkin odotettavissa, että otelaudan materiaali vaikuttaa saundiin. "Elämän tarkoitusta pohtiva ihminen on sairas."
Sigmund Freud | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)