![]() 18.06.2003 18:11:07 | |
---|---|
Kyseessä eivät ole millit vaan tuumat. Ohuin kieli .009-setissä on siis 0,2286 mm paksu. -MacGyver Jep, tuumiahan ne. Olisivat aika pirun ohuita kieliä jos milleistä puhuttaisiin. Hehe.... ;-) - Aardfather | |
![]() 18.06.2003 18:12:40 | |
Ei muuten juurikaan veny, ne kiristyy. :D Aika lailla sopiva setti. Kyllä ne kielet venyy ja siinä samalla myöskin kiristyy. :-) - Aardfather | |
![]() 19.06.2003 12:12:43 | |
Kyllä ne kielet venyy ja siinä samalla myöskin kiristyy. :-) - Aardfather En nyt jaksa tästä ruveta kinaamaan, mutta siitä kiristymisestä vär. taajuuden kasvaminen johtuu. Pelkästä venymisestä seuraisi soivan pituuden kasvaminen ja massa/pituus suhteen pieneneminen ja taajuuden pieneneminen. Force=4*myy*L^2*F^2 (myy=kielen massa/ pituusyksikkö, F=taajuus) Melko venymätöntä tavaraa tossa käytössä noi metallit. Aika häviävän pientä on se. Mutta olkoot. | |
![]() 19.06.2003 13:54:06 | |
En nyt jaksa tästä ruveta kinaamaan, mutta siitä kiristymisestä vär. taajuuden kasvaminen johtuu. Pelkästä venymisestä seuraisi soivan pituuden kasvaminen ja massa/pituus suhteen pieneneminen ja taajuuden pieneneminen. Force=4*myy*L^2*F^2 (myy=kielen massa/ pituusyksikkö, F=taajuus) Melko venymätöntä tavaraa tossa käytössä noi metallit. Aika häviävän pientä on se. Mutta olkoot. Ja tämä perustuu Charlierin epäjohdonmukaisuus periaatteeseen ja on todistettu diskreetein menetelmin. Se on näemmä muutenkin ihan sama mitä sitä väittää. | |
![]() 19.06.2003 15:58:07 | |
En nyt jaksa tästä ruveta kinaamaan, mutta siitä kiristymisestä vär. taajuuden kasvaminen johtuu. Pelkästä venymisestä seuraisi soivan pituuden kasvaminen ja massa/pituus suhteen pieneneminen ja taajuuden pieneneminen. Force=4*myy*L^2*F^2 (myy=kielen massa/ pituusyksikkö, F=taajuus) Melko venymätöntä tavaraa tossa käytössä noi metallit. Aika häviävän pientä on se. Mutta olkoot. Voi helvetti. Mitä helvetin tekemistä tällä on kitaransoiton kanssa??? Perkele, minä pistän menemään enkä mieti näitä nörttien kaavoja. | |
![]() 19.06.2003 16:40:56 | |
Niin siis kyllähän se kieli nyt vaan venyy kun sitä kerran sormilla venytetään(!) kitaraa soittaessa ja luonnollisesti myöskin samalla kiristyy (siihenhän se koko homman idea juuri perustuukin!) Venytyksen ja kielen kiristyksen jälkeen taas kieli palaa samaan tilaan kuin ennen venytystä, eli samaan pituuteen ja kireyteen. Uutena kielet taas venyy mutta eivät kiristy (paitsi hetkellisesti), koska aineseos mistä kielet koostuu antaa periksi. Mutta uusien kielten venyttämisen jälkeen soitettaessa ja kieltä venytettäessä kieli ei enää anna periksi vaan kiristyy jolloin myös kielen sointitaajuus nousee. Kieli ei voi kiristyä venymättä ellei kielen aineen koostumusta tai kielen rakennetta muuteta, eli kitaran soitossa kieltä venytetään juuri sen takia että se saataisiin kireämmälle. En nyt jaksa tästä ruveta kinaamaan, mutta siitä kiristymisestä vär. taajuuden kasvaminen johtuu. Nimenomaan näin ja tämän kiristymisen aikaansaamiseksi kieltä täytyy venyttää. Pelkästä venymisestä seuraisi soivan pituuden kasvaminen ja massa/pituus suhteen pieneneminen ja taajuuden pieneneminen Aivan. Ja näin juuri uusille kielille käy jonka takia ne täytyy venyttää kunnes kielen aine ei enää anna periksi jolloin kielet kiristyy niitä venytettäessä. - Aardfather | |
![]() 19.06.2003 16:41:59 | |
Voi helvetti. Mitä helvetin tekemistä tällä on kitaransoiton kanssa??? Perkele, minä pistän menemään enkä mieti näitä nörttien kaavoja. Asiaa! :-) - Aardfather | |
![]() 20.06.2003 10:20:06 | |
Mä käytän 0.11-0.50 settiä d-vireessä. Ei tavinnu rukata keppiä että toimisi. HEI OLEN DIEGO | |
![]() 23.06.2003 20:20:46 | |
Tässä kantapään kautta voin sanoa että kielten vaihto paksumpiin aloittelijalle ei välttämättä ole hyvä idea, soitto vaikeutuu ja bendit ottaa sormiin vähän enemmän, lisäksi kitaran säätö paksummille kielille voi olla työläs prosessi. Ainakaan aloittelijana vireen laskeminen ei kannata koska korva ei totu samalla tavalla kaulan saundeihin kuin pitäisi, ainakin omasta mielestäni... ja katkeaa ne paksummatkin kielet, kyse on enemmänkin soitto tekniikasta ja kitaran komponenteista kuin kielien paksuudesta... Itse vaihdoin joskus paksumpiin ja laskin virettä, ei ollu kovin hyvä idis... "Face Your Fears, Live Your Dreams" | |
![]() 24.06.2003 16:20:06 | |
Tässä kantapään kautta voin sanoa että kielten vaihto paksumpiin aloittelijalle ei välttämättä ole hyvä idea, soitto vaikeutuu ja bendit ottaa sormiin vähän enemmän, No eikö se ole vain hyvä juttu? Sitten kun tottuu bendaamaan paksuilla kielillä niin tuskin siitä haittaakan on? Alussa toki voi ollla vaikeaa mutta ainakin minä suosittelen kyllä vaihtamaan paksumpiin! | |
![]() 25.06.2003 09:28:31 | |
En suosittele paksuja kieliä alottelijalle. Soiton ja venytysten opettelu on muutenkin aivan tarpeeksi vaikeaa ja raskasta alussa joten kyllä kannattais alottaa ohuemmilla kielillä. Sitten kun soitto alkaa sujua vähän paremmin ja ranne- ja sormivoimat on kehittyny niin että soitto ohuilla kielillä sujuu mallikkaasti niin sitten vasta kannattaa vaihtaa paksumpiin jos haluaa. Kyllä paksummilla kielillä treenaaminen muuten on ihan hyvä idea jolloin taas ohuemmilla kielillä soittaminen on sen jälkeen helpompaa. - Aardfather | |
![]() 25.06.2003 12:45:58 | |
En suosittele paksuja kieliä alottelijalle. Soiton ja venytysten opettelu on muutenkin aivan tarpeeksi vaikeaa ja raskasta alussa joten kyllä kannattais alottaa ohuemmilla kielillä. Joo. Kyllä ne sormet oli tarpeeksi kipeenä muutenkin. 009,010 tai niiden yhdistelmä riittää varmasti alkuun. Jos on akustinen käytössä, niin sillä voi tehdä näitä "voimaharjoituksia". Jo siirtymisen ysistä kymppiin huomaa (IMO) varsinkin yläkielillä aika selvästi venytellessä. Eipä tarvitse heti ruveta myöskään kaularaudan kanssa askartelemaan. Lieneekö tämä 010-012-kielisarjojen suosiminen ehdottaman tarpeen sanelemaa vai tarjonnan luomaa kysyntää. 60- ja 70-luvun kitarasankarit suosivat jopa 008-sarjoja, paljolti juuri venytysten takia. Alkuun piti itse tehdä sopiva satsi yhdistelemällä banjon kielistä ylä-E normaalisarjaan. Valmistajat tulivat siis vasta perässä. Nyt taas on tosi heavy meininki. Tietysti on nämä (alennetut) erikoisviritykset, floikkatallat sun muut jotka varmaan edellyttää omia juttujaan myös kieliltä. Olen kyllä tästä kehityksestä ulkona kuin se kuuluisa lumiukko, sen myönnän. Floikka-Tokai menikin myyntiin jo kauan sitten. Paksuilla kielillä saa kyllä enemmän voimaa soundiin. Pitääpä kokeilla seuraavaksi 010-052-sarjaa. Jospa tulis hieman lisää sitä Stevie Rayn Texasia... "Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC) | |
![]() 12.08.2003 18:06:27 | |
Vähän minullekkin apua: Eli siis vaihdoin teräskielisen akustisen kielet setistä 010-046 settiin 012-054 ja ei oikeen tahdo pysyä ne tallan tapit siellä alhaalla. Osa niistä(ainakin 6. kielen) tappi tulee ylemmäs kun yritän virittää. Eli apua. "It's better to burn out than to fade away" -Neill Young | |
![]() 12.08.2003 20:30:17 | |
Vähän minullekkin apua: Eli siis vaihdoin teräskielisen akustisen kielet setistä 010-046 settiin 012-054 ja ei oikeen tahdo pysyä ne tallan tapit siellä alhaalla. Osa niistä(ainakin 6. kielen) tappi tulee ylemmäs kun yritän virittää. Eli apua. Noin mullekkin kävi muutaman kerran, mutta kun se kerran siellä pysy, sinne jäi. Painoin sitä tappia alas samalla kun viritin. Sekään ei joka kerta auttanut. Kato kanssa että se kieli on siinä tapissa kiinni kun virität. Eli siis se pompula siellä kielen päässä siinä viritys pompulassa kiinni kun painat sen virityspompulan alas. Ettei siis jää löysää ja siitä saa kieli vauhtia. Joo, tulihan sekavaa tekstivä. | |
![]() 07.10.2003 19:25:32 | |
Force=4*myy*L^2*F^2 (myy=kielen massa/ pituusyksikkö, F=taajuus) Tääh... Nyt alkaa tulee koodia. Pitäisköhän jonkun nyt selvittää mitä vaikutusta metallien lämpölaajenemisella tai bändikämpän ilmanpaineella on kitaran soundiin... :) | |
![]() 08.10.2003 11:57:51 | |
Pitääpä kokeilla seuraavaksi 010-052-sarjaa. Jospa tulis hieman lisää sitä Stevie Rayn Texasia... Itse asiassa muistan lukeneeni jossain, että Stevien käyttämät kielet olivat 13-56... Mä käytän yleensä 11-50, ja tottakai ne venyy (tai sitten kiristyy, en ota kantaa kuin fysiikka ei oo mun laji) vaikka mulla on hennon tytön sormet. Treenaus- ja tottumuskysymys tämähän on vain. Mutta mainitsemasi 10-52-sarjan olen äskettäin laittanut kakkoskitaralleni (kokoaskeleen alas viritettynä). Nyt pitäisi hankkia ylimääräinen jousi tallan alle. En ole kuitenkaan vielä päättänyt, teenkö näin vai vaihdanko takaisin normaalisatsiin... ...and sunshine's waiting for me a little further down the road... | |
![]() 08.10.2003 17:54:33 | |
Itse asiassa muistan lukeneeni jossain, että Stevien käyttämät kielet olivat 13-56... Minä taasen muistelen, että SRVllä oli 13 setti, mutta alin tai pari alinta oli basson kieliä, eli semmonen custom setti. Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu. | |
![]() 08.10.2003 21:55:26 | |
Minä taasen muistelen, että SRVllä oli 13 setti, mutta alin tai pari alinta oli basson kieliä, eli semmonen custom setti. SRV:hän diggasi paksujen kielien soundista. Veti sen sitten ihan överiksi. Jonkun lähteen mukaan 70-luvulla sillä oli stratossa .018-en muista alapäätä-setti ja vire oli Eb. 80-luvulla yleensä kuitenkin runttasi menemään .013-.056(.060). Sormenpäät ei kuitenkaan aina kestäneet ja hää joutus paikkaamaan niitä pikaliimalla(!). Palasi kuitenkin en muista kenen suosituksesta .011-settiin In Step albumin aikoihin. Väittäkää vaan vastaan. Voin jostain kaivaa sen jutun esille jos löydän. Mutta basson kieliä sillä tuskin oli kitarassa. | |
![]() 09.10.2003 08:04:23 | |
Mulla ainakin teetti helvetinmoisia vaikeuksia kun vaihdoin 10-setin jälkeen 11-settiin. Tuntu että kielet ei veny sitten ollenkaan, joten vaihdoinpa melkein heti ohuemmat mutta 09-settiin tällä kertaa. Hyvältä tuntuu. Niin juuri. Ohuilla kielillä on kevyt soittaa. Vaikuttaako se kielen paksuus soundiin merkittävästi? Mulla oli ysit ja vaihdoin 11:ta niin niissä oli kunnon basso ääni. Vai oliko se siinä että kun ei ollut mitään millä virittää kitara joten ne ei ollu edes D-vireessä. Saako tollaset paksut kielet myös soimaan hyvin kun vetää ne eadghe vireeseen? | |
![]() 21.03.2006 16:08:09 | |
Toivottavasti joku huomaa:):)mitäs toi venytys sit auttais??mulla napsuu kielet kans aika kivasti et auttaaks se siihe ratkasevasti et ne on sit pitempää elossa?ärsyttää vähä ostella noit kielii vähä välii:D:D oon soitellu jo sähkistä sen puol vuotta ja reilut mut nyt alkaa vast aukee nää kaikki kikat... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)