Aihe: Kitaransoitosta kiinnostunut kaipaisi aloitus apuja.
1 2 3
Matecci
29.01.2009 23:35:29
Siis miten tällaista luetaan?

E-------------------
H-------------------
G-------------------
D--2--3--4--5--6--7
A--0--1--2--3--4--5
E--0--1--2--3--4--5

Kopsasin tuon vaan esimerkiksi tuolta viitossointu topicista.
rontoo
29.01.2009 23:44:42 (muokattu 29.01.2009 23:46:08)
Siis miten tällaista luetaan?

E-------------------
H-------------------
G-------------------
D--2--3--4--5--6--7
A--0--1--2--3--4--5
E--0--1--2--3--4--5

Kopsasin tuon vaan esimerkiksi tuolta viitossointu topicista.

D--2-
A--0-
E--0--
ala e-kieli (paksuin kieli) ja a-kieli soi vapaana d-kieleltä painetaan toisesta välista. Päräytetään nää kolmeiltä soimaan.
Matecci
30.01.2009 11:19:38
Mikä olisi sellainen tunnettu voimasointu metalliriffi,jossa kaikki soinnut olisivat mahdollisimman lähellä toisiaan kaulan pituus suunnassa? Alkuun todennäköisesti tulee olemaan hankalaa siirtyä pitkiä matkoja pitäen sormituksen samana..
Kaulan samalta kohdalta soinnut voisivat vaihdella kylläkin korkeampiin/matalampiin. Toivottavasti tosta edes ymmärtää mitä ajan takaa.
Tabitkin jos sitten sille löytyisi,niin olis jees.

Onko muilla tullut aloittelijana otekäden olkalihakseen pakottavaa kiristyksen tunnetta,kun rannetta kääntää ja koittaa sormituksen saada oikeelle soinnulle?
Varmaan sekin hellittää,kunhan tottuu.
rontoo
30.01.2009 11:48:49
Mikä olisi sellainen tunnettu voimasointu metalliriffi,jossa kaikki soinnut olisivat mahdollisimman lähellä toisiaan kaulan pituus suunnassa? Alkuun todennäköisesti tulee olemaan hankalaa siirtyä pitkiä matkoja pitäen sormituksen samana..
Kaulan samalta kohdalta soinnut voisivat vaihdella kylläkin korkeampiin/matalampiin. Toivottavasti tosta edes ymmärtää mitä ajan takaa.
Tabitkin jos sitten sille löytyisi,niin olis jees.

Onko muilla tullut aloittelijana otekäden olkalihakseen pakottavaa kiristyksen tunnetta,kun rannetta kääntää ja koittaa sormituksen saada oikeelle soinnulle?
Varmaan sekin hellittää,kunhan tottuu.

Magadeth:in Symphony for destruction riffiä vois koittaa.

(Intro and Verse Riff)
------------
------------
------------
--------3-2-2
--------3-2-2
-1-3-1-1-0-0

kolme ekaa nuottia palm mutella. Kuuntele rytmitys biisistä.

mulla tuli aina kin alkuun käsi kipeeks ihan ihmepaikoista. Kivut loppuu kyllä kun lihakset on saanu jonkun aikaa treeniä, älä kuitenkaan rasita liikaa kerralla.
Matecci
03.02.2009 14:09:40
Nyt olen pääsyt aloittamaan treenemisen ihan oikeasti,mutta tosta Rolandin Cube20:ssä oleva valmis metal soundi ei kuulosta ihan siltä mitä olen kuvitellut. Toimisikohan se drob D vireys kitarassa paremmin sen kanssa? Miten se käytännössä viritetään? Vahvarissa on oma tuner,joten sen avulla varmaan onnistuu?
vhei
03.02.2009 14:59:59

Nyt olen pääsyt aloittamaan treenemisen ihan oikeasti,mutta tosta Rolandin Cube20:ssä oleva valmis metal soundi ei kuulosta ihan siltä mitä olen kuvitellut. Toimisikohan se drob D vireys kitarassa paremmin sen kanssa? Miten se käytännössä viritetään? Vahvarissa on oma tuner,joten sen avulla varmaan onnistuu?

Drop D:ssä viritetään alin eli paksuin kieli alaspäin D:hen. Drop D:ssä kun painaa alinta kieltä seiskanauhalta, sen pitäisi kuulostaa samalta kuin viitoskieli vapaana.

Mut. En usko että vireen vaihtaminen muuttaa tilannetta, eiköhän se aika samalta kuulosta edelleen.

Et sanonut miten soundi on pielessä? Jos se on sellaista sirinää eikä oikeata metalliääntä (TM), niin sitten voi koittaa vähän pistää gainia pienemmälle. Mutta sellaista ääntä kuin suosikkiartistin levyllä on tuskin tulet saamaan ulos; levyllä kun lopputulokseen vaikuttaa varsinaisten vermeiden lisäksi myös muiden soitto ja miksaus.
Matecci
03.02.2009 21:55:39
Tuskin se mitenkään pielessä on,mutta kun esim Slipknotin keikalla olin,niin heidän soundinsa tapaista se ei ainakaan vastaa lähellekkään..

Muuten,minusta tuntuu,että kitarani kutos ja vitos kielet särisevät vaikka miten yritän painaa niitä..? Voivatko ne olla liian lähellä nauhoja? Varsinkin ilman sähköjä kun soittaa,niin huomaa...vai onkohan vika vain käyttäjässä?
Jumina5/6
03.02.2009 23:34:44
Muuten,minusta tuntuu,että kitarani kutos ja vitos kielet särisevät vaikka miten yritän painaa niitä..? Voivatko ne olla liian lähellä nauhoja? Varsinkin ilman sähköjä kun soittaa,niin huomaa...vai onkohan vika vain käyttäjässä?

Varsinkin uudet kielet särisee kyl useimmiten vähän, jos ne nyt soi kuitenkin niin ei se haittaa. Kieliähän vois tietysti nostaa, mut se taas vaikeuttaa soittoa hieman. Kyllä omassa ~1500e kepissäkin särisee vähän, mut tykkäänkin pitää kieliä niin lähellä otelautaa ku pystyy.

Tohon olkapään puutumiseen, johtuu vaan luultavasti siitä että jännität kättä liikaa. Samaa tulee joskus harvoin itelläkin kun treenaa jotain vaikeampia kikkailuja puoliväkisin, näin 15 vuodenkin jälkeen. Se rentous tulee sit pikkuhiljaa, mut pientä taukoa kannattaa pitää jos oikein tuntuu, ettei saa jännetupintulehdusta aikaan.
Black Hippies Underground
Matecci
04.02.2009 11:02:22
Miten kokeneemmat hoidatte alternate pikkauksen? Itse olen kokeillut erilaisia käden asentoja ja plekua kääntelemällä,mutta ongelmani on plekun tarttuminen kiinni kieleen ylöspäin pikatessa.. Pikataanko kieltä mahdollisimman vähän hipaisemalla? Plekuja minulla on kolme ja kaikki erilaisia,kun ei osto hetkellä ollut tietoa mikä olisi paras.. Löytyy extra heavy mallisia ja sit ohuempi vähän muodoltaan pyöreämpi.
tukse
04.02.2009 13:52:23
Heh,

Tässä on sulle video aiheesta:

http://www.youtube.com/watch?v=7JfgJOocz-s&feature=related

Kannattaa myös katsoa miten muut soittaa niitä biisejä joita harjoittelet. Youtubesta niitä löytää.
Kontiak
05.02.2009 22:14:23 (muokattu 05.02.2009 22:14:51)
Miten kokeneemmat hoidatte alternate pikkauksen? Itse olen kokeillut erilaisia käden asentoja ja plekua kääntelemällä,mutta ongelmani on plekun tarttuminen kiinni kieleen ylöspäin pikatessa.. Pikataanko kieltä mahdollisimman vähän hipaisemalla? Plekuja minulla on kolme ja kaikki erilaisia,kun ei osto hetkellä ollut tietoa mikä olisi paras.. Löytyy extra heavy mallisia ja sit ohuempi vähän muodoltaan pyöreämpi.

Soita enemmän.

Aloittelevan kitaristin esteet kehittymiselle (yleensä myös tässä järjestyksessä:

1. Soittokamat: Se on kamojen vika, kun ei ole tarpeeksi säröä tai samanlainen saundi kuin levyllä. Mikäli kamat eivät ole rikki, niin tästä ei pääse yli muuten kuin hokemalla itselleen, ettei vika ole kamoissa, vaan kamojen käyttäjässä.

2. Perustiedot: soittoasennot, kikkakolmoset rentouteen pääsemiseksi, perusperiaatteet vaikka plektran asennosta, perusperiaatteet treenaamisesta ja siitä kuinka oppia lisää. Tämän hidasteen yli pääsee kätevästi ottamalla soittotunteja.

3. Treenaaminen: Vaikka periaatteet olisivatkin hallussa, niitä täytyy käyttää paljon, että ne jäävät selkärankaan ja siirtyvät sitten päivittäiseen tekemiseen. Tähän tehokas lääke on oman soiton äänittäminen, muiden kritiikki tai keikat.

Korjataan sen verran, että toki noista voi päästä itsekin yli, (maailmalla on tunnetusti monta esimerkkiä siitä) mutta aikaa se voi viedä hyvin paljon enemmän.
Matecci
06.02.2009 15:24:29
Enpä löytänyt haulla vastausta tällaiseen,joten kysäisen täällä..
Eli törmäsin Cradle of filthin biisin tabeissa tällaiseen:

-7v--8v--7v--6v--

Mitä tuo v tarkoittaa?
tukse
06.02.2009 19:14:35 (muokattu 06.02.2009 19:21:19)
tukse
10.02.2009 17:00:44
Joko sklipknot sujuu?
Matecci
11.02.2009 16:10:06 (muokattu 11.02.2009 17:49:10)
Se Before i forget sujuu ihan ok,paitsi soolo. En ole tosin aivan sata varma soitanko täsmälleen oikein,mutta kyllä se kovasti samalta ainakin kuulostaa.
Siinä tosin ei tarvitse kummosia sormikikkailuja,niin nyt olen alkanu treenaa Metallican biisejä. Enter Sandman intro sujuu ihan hyvin ja jotenkuten myös vähän pitemmälle. Onen intro alkaa sujua. Nyt työn alla on The Day That Never Gomes,mutta se tuottaa ongelmia. Heti se eka Hetfieldin soittama riffi,niin sormet ei tahdo millään asettua omille tonteilleen,muistaakseen pitää eka kieleltä soittaa 12 nauhalta,tokalla 13:sta ja kolmannella 14:sta,niin tuppaavat kokoajan sormet koskettamaan myös vääriä kieliä,varsinkin kun nimettömällä soittaa sen kolmoskielen 14:sen,niin samainen sormi osuu hipoen myös ekaan ja tokaan kieleen pilaten kaiken.. Hammetin eka riffi siitä sujuu osittain ihan ok.

Smoke on the water suju oikeastaan heti ekalla yrityksellä:)

Piti myös keppi käyttää jo liikkeessäkin,kun yläkielet eivät soineet enää ollenkaan kahdelta ensimmäiseltä nauhalta soitettaessa. Kaula oli ilmeisesti vähän elänyt ja päässyt pikkuisen vääntymään,mutta siellä taivuttelivat ja pikkuisen nostivat sitä muovi jutskaa johon kielet loppuvat ennen virittimiä,niin nyt toimii loistavasti..en muista kyseisen palikan nimee,niin toivottavasti tosta nyt jotenkin ymmärsi mitä tarkoitin:)
Matecci
29.03.2009 01:11:30
Iltoja pitkästä aikaa! Tässä treenailun merkeissä on tullut mieleen,että kun kiinnostaisi kokeilla noita drob vireyksiä enemmän kitarassani,esim drob B,C ja D,niin kannattaisiko kielet vaihtaa paksumpiin? Ilmeisestikkin ysisetti on tässä kiinni.
Kitarana siis Ibanez RGR321 ja vahvari Roland Cube 20X

Kieliäkin löytyy varmaankin monilta valmistajilta ja eri hintaisia,mutta paljonko kannattaa sijoittaa kunnon settiin?
Jermakki
29.03.2009 14:07:56
Kunnon settiin kannattaa sijoittaa niin paljon kuin on varaa. Tietenkään hinnakkain ei ole aina paras.
Matecci
29.03.2009 20:32:24
Voisko joku viskata pomminvarmasta kielisetti valinnasta suosituksen,jotka toimivat hyvin drob vireyksissä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)