Aihe: Sähkökitaran soittamisen aloittaminen
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15 16
Flamethrower
10.04.2010 21:47:47
Millaisikahan Burswood -merkkiset sähkökitarat on? Myyjän mukaan aivan Fenderin tasoa, mutta onko jollain täältä kokemuksia? Aloittelijalle tulossa, joten ei mikään maaginen tartte ollakkaan.
Lorvikatari
19.05.2010 21:44:55
Itse olen soittanut kitaraa kahdeksan vuotta, enkä ole ikinä ottanut minkään näköistä opetusta siihen.Olen sitä mieltä että kun aloittaa soittamisen ei kannata mennä ihan ensiksi tunneille kun soittimeen kannattaa perehtyä ensin niin kauan että hallitsee sen ja sitten voi yrittää tunteja, myös tunnit maksaa ja niihin kun menee saattaa innostus soittamiseen laantua. Itselleni on kehittynyt absoluuttinen sävelkorva soittamisen myötä, joten kaikki onnistuu.Jos meinaa soittaa kauankin kannattaa ostaa hyvät kamat ensimmäiseksi itselläni ei ole kovinkaan kummoiset ne mutta silti johonkin suuntaan niillä on päästy suosittelen kovaan heavy metalliin vaikka jotain 500e-200e maksavaa washburn hm-20 tai ltd mh-50 tai käytettyjä kitaroita. Omistan halvan 175e maksavan Eastone strato mallisen kitaran, honkkarista ostetun niin sanotun skitan ja tuon halvan ltd:en, vahvistin on Vox ad 50 vt, ihan jees sekin mutta ei kovinkaan erikoinen metallin soittoon. jos haluaa mennä vaikka keikalle tuuraamaan jotain kaveria niin sillon kannattaa joko olla hyvä sävelkorva tai sitten nuotit hallussa
Lorvikatari
22.05.2010 23:58:44
Jos haluaa soittaa heviä bändissä missä on rummut on järkevää olla vähintään 50w jossain määrin sekään ei oikeen riitä
Numb
23.05.2010 12:23:28

Lorvikatari: Jos haluaa soittaa heviä bändissä missä on rummut on järkevää olla vähintään 50w jossain määrin sekään ei oikeen riitä

Tämähän ei pidä paikkaansa. Muuttujia on pikkisen enemmän kuin vahvistimen wattimäärä. Esimerkiksi kaiuttimien herkkyyden kautta saattaa äänenpainetta tulla helpostikin saman verran lisää kuin tuplaamalla vahvistimen teho. Eli herkemmillä kaiuttimilla saadaan 25W vahvistimesta saman verran mökää kuin 50W koneesta.
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Zeeboo
23.05.2010 12:33:07
Numb: Tämähän ei pidä paikkaansa. Muuttujia on pikkisen enemmän kuin vahvistimen wattimäärä. Esimerkiksi kaiuttimien herkkyyden kautta saattaa äänenpainetta tulla helpostikin saman verran lisää kuin tuplaamalla vahvistimen teho. Eli herkemmillä kaiuttimilla saadaan 25W vahvistimesta saman verran mökää kuin 50W koneesta.

Totta joka sana, mutta epäilen että ^^peikko tuosta välittää
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Stanley the Parrot
17.07.2010 12:14:23
Millaisia harjoituksia kannattaisi tehdä, siis miten oppia paremmat otteet kitarasta, mulla on sellainen ongelma, että jos pitää painaa vaikka 4. kieltä 5. nauhan kohdalta, niin en vaan saa tarpeeksi suorassa kulmassa sormea siihen, vaan se osuu myös 3. kielelle ja silloin siitä ei tietenkään kuulu yhtään mitään. Eli siis sori vaikeesti selitetty, mutta tarkoitan että, en osaa pitää kitaraa oikein.
SiHiL
31.07.2010 14:33:01 (muokattu 31.07.2010 14:52:36)
Itse kysyisin tuosta peukalon asennosta että miten sen pitää olla? Eikö se niin mennyt että nojaa kaulaa vasten rennosti/luonnollisesti, ja pilkottaa sieltä samalla hieman. Sähkökitaralla soittelen.

Edit. esim tässä kaksi eri versiota Diosta ja kummatkin pitävät peukaloa eri tavalla. Onko tuolla toisella kaverilla ote jotenkin klassisen kitaran ote? Itse kun yritän ottaa, niin peukalo menee kaulan taakse pitkittäin mutta ote tuntuu silti ihan hyvältä.

http://www.youtube.com/watch?v=EvY7AqQdXJ0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=RlFRzBmCn9k&feature=related

Ja tässä vikassa vielä kolmaskin tapa:

http://www.youtube.com/watch?v=DCyIktG-ah8&feature=related

Oma tapani tuntuu tosin ihan hyvältä, en tiedä sitten onko se väärin. Vaikuttaa ainakin samantaipaiselta kuin ensimmäisen videon soittajalla, että peukaloa ei siis näy ollenkaan tuolta kaulan takaa, vaan se on kaulansuuntaisesti siellä piilossa.

Onko sillä peukalon asennolla loppujen lopuksi niin paljon väliä sähkökitaran kanssa, kunhan tuntuu hyvältä, eikös?
Tumppi.
01.08.2010 20:49:32
Olen soitellut pikkupoikana rumpuja ilman opetusta sitten menin ehkä noin vuoden päästä soittotunneille ja kyllästyin rumpuihin kun olin vuoden verran jo ehtiny soittaa. sitte aloitin harjoittelemaan kitaraa velipojan kitaralla kun sitäkään ei kumminkaan kitara kiinnostanu. Sitte jonkin ajan päästä menin kitara tunneille ja nytte oon käyny yhen vuoden tunneilla ja nyt syksyllä menen taas. Täytyypi todeta että tuosta rumpuharjoituksesta oli kitaransoittoon paljon apua, pysyy tahdissa jne.

Edelliseen kommenttiin lisätäkseni ei peukalon asennolla pitäisi olla muuta väliä kuin että et vaan demppaa e-kieltä esim Em nuotissa.
Scrobble
01.08.2010 23:16:39 (muokattu 01.08.2010 23:29:15)
Ei mtn.
vesa2
18.08.2010 14:27:05 (muokattu 19.10.2010 20:26:25)
HEHHEH
Wheeler
18.08.2010 23:19:13
Olen tässä vähän aikaa soitellut mutta en tahdo onnistua minkään soittamisessa plektran kanssa. Onko sillä kovin paljoa väliä että käyttääkö plektraa vai ei ?
Volle
19.08.2010 10:11:02
vesa2: Kerro se fysiikan kaava jolla voidaan osoittaa mikrofonin olevan huono? Ainankaan I=U/R ei päde tässä tapauksessa!

Kai se kaava on se, että huono mikki kuulostaa huonolta, mikä taas on mieltymys- ja osin tottumuskysymys. Mitattavia arvoja, joista voi päätellä hieman saundin suuntaa, mikeissä on aika paljon muitakin kuin kelan tasavirtavastus R. Esim. vaikkapa kelan induktanssi.
Numb
21.08.2010 20:59:03 (muokattu 22.08.2010 12:44:03)

Wheeler: Olen tässä vähän aikaa soitellut mutta en tahdo onnistua minkään soittamisessa plektran kanssa. Onko sillä kovin paljoa väliä että käyttääkö plektraa vai ei ?

Riipuu. Plektralla tulee erilainen soundi, mutta ei se mikään välttämättömyys ole. Esim. Mark Knopflerin tyyli ja soundi on pitkästikin peräisin sormilla soittamisesta.

edit: Lisätäänpä sen verran, että myös Smoke on the Waterin riffi on soitettu sormilla ilman plektraa.
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
WnbPunk
24.08.2010 18:29:36
Numb: Riipuu. Plektralla tulee erilainen soundi, mutta ei se mikään välttämättömyys ole. Esim. Mark Knopflerin tyyli ja soundi on pitkästikin peräisin sormilla soittamisesta.

edit: Lisätäänpä sen verran, että myös Smoke on the Waterin riffi on soitettu sormilla ilman plektraa.

Jeff Beck ei myöskään käytä plektraa ellen väärin muista?
Onko näin?
into60
02.09.2010 19:17:04
black_guitar: Kysyn onko http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_112v_bl.htm tällä järkeä aloittaa kitaransoitto vain kannattaako ostaa kalliimpi.
Toinen kysymys riittääkö tämä bändi soittoo http://www.thomann.de/fi/roland_cube15x.htm .

Budjettini on 400 euroa.

Kyllä nuo tietysti käy aloittelijalle, mutta muutama asia kannattaisi ottaa huomioon kun lähdet kitaraa ostamaan? Ensiksi kannatta käydä musaliikkeissä kokeilemassa erityyppisiä kitaroita ja verrata niiden kaulaa miten hyvin ne istuu käteen. Toki thomannin kautta säästää, mutta kun et tiedä minkälainen keppi sieltä tulee?
voi toki käydä testaamassa samallaista liikkeessä. Halvastakin kitarasta saa hyvän ja soitettavan mutta se vaatii ammattitaitoa? kielet esim. paksuus, kaulasäätö suoruus miten korkealle kielet säädetty jne. Tätä kannattaa kysy liikkeessä kun ostaa kitaraa. Hyvät liikkeet säätää kitarasi ja laittaa sen soitettavaksi! Kannattaa myös huomioida vaihtoehtona käytetty. Vahvistin on hyvä hintalaatusuhteessa mutta bändikäyttöön ilman pa laitteita liian kesy
Accord
12.09.2010 22:10:38
Onko Jackson merkkiset kitarat minkä laatuisia?
Numb
13.09.2010 11:23:08

Accord: Onko Jackson merkkiset kitarat minkä laatuisia?

Niitä on monenlaisia. Kalliit ovat oikein hyviä, ja sitten ne halvat... eivät ole ihan niin hyviä.
Laakso
14.09.2010 14:46:49
Numb: Tämähän ei pidä paikkaansa. Muuttujia on pikkisen enemmän kuin vahvistimen wattimäärä. Esimerkiksi kaiuttimien herkkyyden kautta saattaa äänenpainetta tulla helpostikin saman verran lisää kuin tuplaamalla vahvistimen teho. Eli herkemmillä kaiuttimilla saadaan 25W vahvistimesta saman verran mökää kuin 50W koneesta.

TIEDOKSI VAIN
25W vahvarista ei oikeasti saa riittävästi mölyä ulos, vaikka olisi putkivehje ja tehot RMS
ellei tosiaan soiteta jotain Jazia tai humppaa.

Kun ryhdytään huudattamaan tuollaista pikkuvahvaria volat täysillä, niin laite on kaput muutaman viikon soittamisen jälkeen.

50W Putkivahvari kestää jo kohtuulailla Säröpainoitteista rääkkäystä.
Laakso
14.09.2010 15:45:59
Metallipuolen musaa / bändihommia aloittaville soittajille tiedoksi. Tuplakelasten mikkien kuuluukin hieman hurista, mutta jos hurisee ihan tajuttomasti niin kannattaa hoitaa kitaran maadoitus ja muu elektroniikka " esim Jakki" kuntoon. Kartoittaa soittaako omaan tyylilajiin sopivalla vahvistimella. Kierron aiheuttavat groundloopit on syytä ottaa huomioon laadukkailla piuhoilla tms. muuntaja ratkaisuilla.

"jos teillä on hirveesti muita kun soittolaitteita kämpillä niin erottakaa ne samoista jatkojohdoista / rasioista"

Aloittelijoille en kehottaisi vaihtamaan mikrofoneja keskivertokitaraan, ellei ole varma siitä että kitaran elektroniikka ja puun laatu on kyllin tasokasta tehdäksen tarvittavan parannuksen sointiin.

Monia hyviä ohjeita on tullut. Osana tähän soittamiseen liittyy kuitenkin se että kokeilemisen kautta ne omat ongelmat on koettava ja kohdattava. Siten myös edistyy soittajana ja oppii kuulemaan sävyeroja vahvistimissa kitaroissa ja mikrofoneissa ym.

Jos soittaminen on ns. verissä ja motivaatio kohdallaan niin kyllä ihminen tekee kovasti työtä hankiakseen siihen ne oikeanlaiset / tarvittavat varusteet. Tarkoitan tietenkin edistymisen myötä, ei heti.

Terveisin yli 20 vuotta kitaranvarressa heilunut jonkin sortin gearhead Urpo
Zeeboo
14.09.2010 17:14:37
Laakso: ...aloittaville soittajille tiedoksi. ...

Siinäpä olikin topakka tietopaketti.
White men can't Monk
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)