Aihe: Huiluääni vai mikä onkaan?
1 2
moottorisaha
09.06.2005 00:10:16 (muokattu 09.06.2005 00:11:02)

Itse taisin treenata pinchejä n. viikon verran, jonka jälkeen tajusin homman kunnolla. Vetäisee vaan peukalon sivulla kielen reunaan käytännössä samaan aikaan kuin plektralla, mutta jos katsotaan hidastuksena, niin se tulee tietysti hieman jäljessä. ;)

Joku G-kielen 7. väli on mielestäni hyvä kohta treenata noita.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
sunder
09.06.2005 00:14:20
Outoa, mahtaa sitten huiluäänet olla ainoa asia, minkä osaan suhteellisen hyvin aloittelijaksi. 1,5v soittanu ja en muista erityisemmin harjoitelleeni niitä, mutta silti olen osannut sen taidon niin kauan kuin muistan.

Saattaa toisaalta johtua siitä, että soittelin 8-9v sitten jonkun aikaa kitaraa, ja siltä ajalta ois jääny pohja tälle. Isoveljeltä sitte matkimalla oppinu kyseisen tekniikan.
moottorisaha
09.06.2005 00:16:45

No särö ehkä auttaa huomaan sen äänen paremmin.

Ei siinä mistään huomaamisesta ole kyse, vaan siitä että ne pinchit kuuluu vitusti kovemmalla äänenvoimakkuudella ja tehokkaammin kunnon säröllä.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Keppis
09.06.2005 10:18:28
Ei siinä mistään huomaamisesta ole kyse, vaan siitä että ne pinchit kuuluu vitusti kovemmalla äänenvoimakkuudella ja tehokkaammin kunnon säröllä.

No suunnilleen tätä tarkoitin.
Virsissä on munaa!
Sampe
10.06.2005 11:31:37
Ainakin omasta mielestä pinchit lähtee helpommin paksulla plektralla.
Uskotteko vai valehtelenko lisää?
kurisutofaa
14.06.2005 18:14:20
mulla on vielä vähän epäselvä miten se tehään...

elikkä onko sillä väliä mistä kohtaa kieltä pinchissä vetää plekun ja sormen ohi? Kun esimerkiksi: pitän sormea vaikka 17. välissä niin sitten vedän kuvitteellisen 29 välin kohalta plekun ja sormen silleen niin soi samalla tavalla kuin soittais 17. välin ja sit koskettais hellästi siitä 29 välin kohalta niin soi oktaavia korkeempaa. Tuo on ainut tapa miten tähän mennessä saanut soimaan, mutta pitäisikö sitä saada soimaan mistä kohtaa tahansa kieltä?
sunder
14.06.2005 22:03:57

elikkä onko sillä väliä mistä kohtaa kieltä pinchissä vetää plekun ja sormen ohi? Kun esimerkiksi: pitän sormea vaikka 17. välissä niin sitten vedän kuvitteellisen 29 välin kohalta plekun ja sormen silleen niin soi samalla tavalla kuin soittais 17. välin ja sit koskettais hellästi siitä 29 välin kohalta niin soi oktaavia korkeempaa. Tuo on ainut tapa miten tähän mennessä saanut soimaan, mutta pitäisikö sitä saada soimaan mistä kohtaa tahansa kieltä?

Kyllä sen saa soimaan usealta kohtaa joka kieleltä. Äänet ovat sitten eri korkusia eri paikoista soitettuna.
moottorisaha
14.06.2005 23:45:19

Koita vaan vedellä eri kohdista, kyllä se jossain vaiheessa irtoaa.
paavi
15.06.2005 10:21:42

Jeps, sulla on logiikka tuossa kohdillaan. Helpoiten nimenomaan nämä pinch harmonicit lähtee, kun iskee plekulla esim. 5, 7, 12 tai 24 frettiä ylempää kuin se kohta kielessä, jota painat sormella alas. Koko homman pointti on jakaa kielen värähtely kokonaisosiin. Plekulla näpätään värähtelyyn solmukohta, joka jakaa kielen esim. 4 yhtä pitkään osaan.

Käytännössä näitä nyt ei niin tarvitse miettiä tarkkaan ellei todella halua soittaa selkeää melodiaa näillä huiluäänillä.
Everybody is going to the party Have a real good time
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)