Enpäs tiedä notta onko ihan paska keino, mutta itse olen huomannut tuon saman kivun pienissä sievissä kätösissäni, ja hieman lepoa lihaksille saa, kun jättää paukalon kokonaan pois soitannasta. Heh, täytyy muistaa kuitenkin, että ei se peukalo siellä ole mukana sitä varten, että lihakset tulisi kipeiksi vaan sitä varten että soittaminen olisi helpompaa. Näin minä painottaisin opettajan ominaisuudessa. Jos jätät peukalon pois barresoinnuista (siis kunnon barre, jossa etusormi pitää monta kieltä alhaalla), niin onhan se paljon vaikeampaa. Kokeilin hieman itsekin. Silloin rasitus kyllä poistuu hieman sieltä peukalon seudun lihaksista, mutta siirtyy ranteeseen ja pidemmällekin käsivarteen. En kyllä näe mitään pointtia tuossa tekniikassa... muuta kuin ehkä sen, että sen jälkeen helpommalla tekniikalla soittaminen on taas kaksin verroin hauskempaa ja että kehittäähän tuo sitten omituisia tukilihaksia monipuolista soittoa varten. =) karpela diem (tartu tanjaan) |
Heh, täytyy muistaa kuitenkin, että ei se peukalo siellä ole mukana sitä varten, että lihakset tulisi kipeiksi vaan sitä varten että soittaminen olisi helpompaa. Näin minä painottaisin opettajan ominaisuudessa. Jos jätät peukalon pois barresoinnuista (siis kunnon barre, jossa etusormi pitää monta kieltä alhaalla), niin onhan se paljon vaikeampaa. Kokeilin hieman itsekin. Silloin rasitus kyllä poistuu hieman sieltä peukalon seudun lihaksista, mutta siirtyy ranteeseen ja pidemmällekin käsivarteen. En kyllä näe mitään pointtia tuossa tekniikassa... muuta kuin ehkä sen, että sen jälkeen helpommalla tekniikalla soittaminen on taas kaksin verroin hauskempaa ja että kehittäähän tuo sitten omituisia tukilihaksia monipuolista soittoa varten. =) Tottahan tuokin on... Eikä tuota tule yleensä käytettyäkään, paitsi silloin, kun oikeasti alkaa lihakset tuntumaan makaronille, lepokeinona ikäänkuin. Eikä tuo oikein toimi jos soittaa sähköisellä tai seisaaltaan. Itse olen käyttänyt vain akustisella ja istualtaan. Ja tuo on aivan totta että jännitys siirtyy tuossa lähestulkoon koko käteen. No, mutta käyttäkäämme siis oikeampaa tekniikkaa (jokainen voi sitten itse määritellä oikean tekniikkansa)... Mako eräässä topikissa: "Kohta on great balls on fire itse kullakin kun nuo Mnetin femakot™ rynää tänne" |
E----------5------------- H----------5------------- G----------6------------- D----------7------------- A----------7------------- E----------5-------------
Tuossa siis A-duuri barresointuna. Etusormi ottaa nuo vitosnauhan sävelet (painat etusormella kaikki kielet vitosnauhalta), keskisormella kutonen ja seiskat lopuilla sormilla.
Vibrato lähtee syrämmestä. |