![]() 28.11.2004 23:46:46 | |
---|---|
Monesti olen miettinyt esim. Dimebag Darrellin sooloilua, nimittäin välillä osa sooloista ei mielestäni mene edes mistään tietystä asteikosta, mutta kuulostaa silti täysin harmoniselta. Otetaan esimerkiksi vaikka Cowboys From Hellin soolosta pätkä: |-----------------------------------------------------------------------| |-----------------------------------------------------------------------| |------------------------------------------------------11-12-15-11-12-15| |------------------------------------11-12-15-11-12-15------------------| |------------------11-12-15-11-12-15------------------------------------| |11-12-15-11-12-15------------------------------------------------------| |------------------11-12-15p12p11-x-11-12-15p12p11-15p12-15^(1.5)| |11-12-15-11-12-15-----------------------------------------------| |----------------------------------------------------------------| |----------------------------------------------------------------| |----------------------------------------------------------------| |----------------------------------------------------------------| Näyttää siltä että tuossa on ainakin yhdistelty harmonista mollia ja bluesasteikkoa. Onko tälläisten lickkien tekemiseen jokin logiikka tai "ohjeita", kun ei tuo kuulosta kyseisessä biisissä ihan arpomalla päästä heitetyltä. :) | |
![]() 29.11.2004 07:21:34 | |
Monesti olen miettinyt esim. Dimebag Darrellin sooloilua, nimittäin välillä osa sooloista ei mielestäni mene edes mistään tietystä asteikosta, mutta kuulostaa silti täysin harmoniselta. Otetaan esimerkiksi vaikka Cowboys From Hellin soolosta pätkä: |-----------------------------------------------------------------------| |-----------------------------------------------------------------------| |------------------------------------------------------11-12-15-11-12-15| |------------------------------------11-12-15-11-12-15------------------| |------------------11-12-15-11-12-15------------------------------------| |11-12-15-11-12-15------------------------------------------------------| |------------------11-12-15p12p11-x-11-12-15p12p11-15p12-15^(1.5)| |11-12-15-11-12-15-----------------------------------------------| |----------------------------------------------------------------| |----------------------------------------------------------------| |----------------------------------------------------------------| |----------------------------------------------------------------| Näyttää siltä että tuossa on ainakin yhdistelty harmonista mollia ja bluesasteikkoa. Onko tälläisten lickkien tekemiseen jokin logiikka tai "ohjeita", kun ei tuo kuulosta kyseisessä biisissä ihan arpomalla päästä heitetyltä. :) Onko mahdollista, että taustalla oleva sointu vaihtuisi jossain välissä? Silloinhan tuo olisi ihan luonteva, jos taustalla olis vaikka kvartin siirtymä, tai ehkä useampikin sointu. Sooloissahan ei vääriä nuotteja olekaan, on vain niitä mitkä toimii ja niitä mitkä ei. Itselleni on aivan mahdoton ajatus ruveta miettimään, mitä asteikkoja mahdollisesti jossakin soolossa on, ja luulenpa, että se on muillekin sellaista 'jälkeenpäin selvitettävää' kamaa - mitä tulikaan soitettua? Miten selitän tämän faneille? Hauskimmat kitarakuviot mun mielestä on sellaisia, joissa soitetaan pää pystyssä ulos sävellajista hauskalla tai älykkäällä tavalla, ja päädytään kuitenkin lopulta oikeaan ääneen. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 29.11.2004 11:11:10 | |
Onko tälläisten lickkien tekemiseen jokin logiikka tai "ohjeita", kun ei tuo kuulosta kyseisessä biisissä ihan arpomalla päästä heitetyltä. :) Juu, ja tässä tapauksessa logiikkaa ohjaa geometria: Dime pyyhkäisee kaikkien kielten yli tuolla 11-12-15 -kuviolla. Vauhti on sen verran kiivas että yksittäiset äänet eivät soi kuin pienen hetken, ja muiden soitinten luoma harmoninen pohja on sen verran minimaalinen, että mitään isompaa riitasointua ei pääse syntymään. Toisaalta tuossa nimenomaisessa pätkässä ei myöskään ole mitään kovin mieleenjäävää melodista ainesta... The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | |
![]() 29.11.2004 14:14:36 (muokattu 29.11.2004 14:15:13) | |
Onko se nopeus nyt kuitenkaan SE juttu? (Hehe, kateellisten panettelua). Musta vaan tuntuu että ne parhaat soolot ei välttämättä oo nopeudella pilattuja. Mutta jos jotain pitäisi alkaa improvisoida sama kuinka hitaasti niin tuskin onnistuisi kun mulla ei oo hajuakaan millä perusteella (ilmeisesti helvetinmoisella asteikkojen opettelulla ynnä muulla) voi tietää juuri sillä hetkellä mistä kohdasta on hyvä tilauttaa joku luritus. Vaikka sooloissa ei vääriä nuotteja olisikaan niin pirun hirveiltä ne kuitenkin kuulostaa kun ite jotain yrittää :D We oil the jaws of the war machine and feed it with our babies.
Mullon liput Maideni keikalle o/
Dickinson vai Pastilli? | |
![]() 29.11.2004 15:15:24 | |
soita metallican master of puppetsin soolo, siinä on nopeutta ja kohtuun helppoki | |
![]() 29.11.2004 15:25:20 (muokattu 29.11.2004 15:35:06) | |
Juu, ja tässä tapauksessa logiikkaa ohjaa geometria: Dime pyyhkäisee kaikkien kielten yli tuolla 11-12-15 -kuviolla. Vauhti on sen verran kiivas että yksittäiset äänet eivät soi kuin pienen hetken, ja muiden soitinten luoma harmoninen pohja on sen verran minimaalinen, että mitään isompaa riitasointua ei pääse syntymään. Toisaalta tuossa nimenomaisessa pätkässä ei myöskään ole mitään kovin mieleenjäävää melodista ainesta... Pointti onkin siinä, että kun minä koitan pyyhkäistä kaikkien kielien yli jonkin tietyn saman kuvion niin se kuulostaa melkein poikkeuksetta paskalta, tai vaihtoehtoisesti kromaattiselta sormiharjoituskamalta, mutta tuo pätkä kuulostaa tuohon taustaan tilutukseksikin melodiselta ja hyvin harmoniselta. :) Niin, ja sointu vaihtuu n. puolessa välissä tota juttua E5 -> C5. | |
![]() 29.11.2004 16:11:30 | |
soita metallican master of puppetsin soolo, siinä on nopeutta ja kohtuun helppoki Niin... tässä on nyt tullut jo koko pienen kitaristi-iän ajan tullut noita Metallican biisejä soitettuja... Kun ei vaan aina jaksais.... "Ensin vedetään tää riffi hitaasti ja sitten sama grindillä" | |
![]() 29.11.2004 16:25:02 | |
Otetaan esimerkiksi vaikka Cowboys From Hellin soolosta pätkä... Muistaakseni jostain luin että Dimebag itse sanoi tuosta ko. kohdasta jotain tyyliin: "eihän minulla ole hajuakaan mitä asteikoita tai juttuja pitkin tuokin menee, se vaan kuulosti hyvältä ja se on nyt siinä." | |
![]() 29.11.2004 16:39:10 | |
Muistaakseni jostain luin että Dimebag itse sanoi tuosta ko. kohdasta jotain tyyliin: "eihän minulla ole hajuakaan mitä asteikoita tai juttuja pitkin tuokin menee, se vaan kuulosti hyvältä ja se on nyt siinä." Hehheh, no täytyy kai sitten uskoa että se on vain heitetty päästä. Dimebagilla on vaan aika usein tuon tyyppisiä juttuja sooloissa, omaperäinen tyyli. | |
![]() 29.11.2004 23:04:06 | |
Muistaakseni jostain luin että Dimebag itse sanoi tuosta ko. kohdasta jotain tyyliin: "eihän minulla ole hajuakaan mitä asteikoita tai juttuja pitkin tuokin menee, se vaan kuulosti hyvältä ja se on nyt siinä." Muistan myös Dimebagin joskus sanoneen, että ei edes osaa muuta kun Em skaalan. | |
![]() 01.12.2004 12:31:20 (muokattu 01.12.2004 12:32:49) | |
Muistaakseni jostain luin että Dimebag itse sanoi tuosta ko. kohdasta jotain tyyliin: "eihän minulla ole hajuakaan mitä asteikoita tai juttuja pitkin tuokin menee, se vaan kuulosti hyvältä ja se on nyt siinä." Eddie Van Halen sanoi joskus jostain kahden käden täppäilypätkästä jotenkin näin: "Eihän siinä asteikossa ole D:tä, mutta kun nopeasti soittaa, niin sehän käykin siihen" (Vapaa suomennos tuolta oman muistin syövereistä) Asiaan: Ozzyn (varsinkin Randyn & Zakkin tekemiä) sooloja on ihan kiva harjoitella. Ei ne aina ihan helppoja ole, mutta todella kivoja soitella. Samoin G´n´R levy soimaan ja treenailee ensin niitä Slashin leadeja ja sitten kenties sooloja kun taidot alkaa karttua. Itse tosin en ole juurikaan jaksanut opetella sooloja 1:1, vaan olen itse improvisoinut ainakin osittain niissä kohtaa. Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi | |
![]() 01.12.2004 13:12:04 | |
...hajuakaan millä perusteella (ilmeisesti helvetinmoisella asteikkojen opettelulla ynnä muulla) voi tietää juuri sillä hetkellä mistä kohdasta on hyvä tilauttaa joku luritus. Perstuntumalla. So you did but did nothing. Sama meni mänät. | |
![]() 01.12.2004 13:28:20 | |
Schuldiner väänsi juuri yllämainittua harmonista mollia kauniisti sanottuna joka väliin. Mä oisin voinut melkein vannoa että se runnoi koko homman reilusti atonaaliseksi. Näköjäsä vääräs. | |
![]() 01.12.2004 21:11:55 | |
Mä oisin voinut melkein vannoa että se runnoi koko homman reilusti atonaaliseksi. Näköjäsä vääräs. Tässä joku päivä otin ja kuuntelin miltei putkeen koko tuotannon Humanista eteenpäin, ja valehtelematta joka ikisellä biisillä se harmoninen molli pisti korvaan... vaihtelu olisi virkistänyt. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | |
![]() 05.12.2004 13:24:43 | |
Onko se nopeus nyt kuitenkaan SE juttu? (Hehe, kateellisten panettelua). Musta vaan tuntuu että ne parhaat soolot ei välttämättä oo nopeudella pilattuja. Mutta jos jotain pitäisi alkaa improvisoida sama kuinka hitaasti niin tuskin onnistuisi kun mulla ei oo hajuakaan millä perusteella (ilmeisesti helvetinmoisella asteikkojen opettelulla ynnä muulla) voi tietää juuri sillä hetkellä mistä kohdasta on hyvä tilauttaa joku luritus. Vaikka sooloissa ei vääriä nuotteja olisikaan niin pirun hirveiltä ne kuitenkin kuulostaa kun ite jotain yrittää :D Opettelet toki niitä sooloja mistä itse pidät. Kyllä niistä jotain pätkiä saa aina poimittua. Muutenkin sellaisten kitaristien soittoa josta itse tykkää, turha se on opetella jotain sellaista tyyliä joka ei itteään miellytä. Jos et nyt kokoajan ihmeellisiä kikkailua kuuntele, niin aika useat biisit pysyvät nätisti muutamassa sävellajissa. Perusasteikoksi riittää siis tuntea duuri/molli-asteikot. Tietysti kitaralla on kiva ne opetella koko kaulalta, niin siinähän oppii hyvin eri moodit myös. Ja Pentatoninen tietysti. Pentatoninen on siitä armelias, että se sisältää kaikista vähiten dissonoivia ääniä joten sieltä saa yleensä melko mutulla jo mukavaa ääntä aikaan. Korvillahan sitä musiikkia kuunnellaan ja itse myös kuulet mihin mikäkin sopii. Yritys/erehdys metodilla vaan eteenpäin. Ihan kivaa perusreeniä on sooloilla cd:ltä tulevien kappaleiden päälle. Jos pelkää omaa soittoaan, niin eihän sitä mitään saa soitettua. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein | |
![]() 05.12.2004 18:05:11 | |
Olen "soittanut" kitaraa (enemmän ja) vähemmän n. 10 vuotta. Vieläkään en osaa soittaa sooloja, tai siis osaan jotain mielestäni alkeellista improvisoida. Oikeastaan mitään sooloja en ole ikinä harjotellut. Kyllähän se välillä pännii tavallaan, että joka toinen teini tiluttaa mut suohon. Mutta se komppaus onkin mun juttu. Ja täytyy sanoa, että tuntui tuossa muutama päivä sitten oikein hienolta, kun arvostamani henkilö (bändin vieraileva kosketinsoittaja, vanha velho) tuli sanomaan, että sä soitat muuten helvetin hyvin. Onneksi kaikki eivät katso niin niiden soolojen ja "tekniikan" perään... Siis mitä tällä nyt halusin sanoa, on se, että ei ole pakko sooloilla jos ei nappaa. :) Ja mitä sooloilun aloitteluun tulee, niin varmaan kannattaa aloitella jollain helpohkoilla sooloilla, ja opetella soittamaan niitä tyylillä ja tunteella. Tekniikkaa kannattaa harjoitella tietenkin (se jäi multa aikoinaan väliin), siihen löytyy netistä varmaan tsiljoona eri harjoitusmetodia. Tuo jo mainittu Roy Stetinan opus on kyllä ihan jees, mutta on niitä muitakin. Ottaa sitten pikku hiljaa mukaan nopeampia ja teknisempiä sooloa. Se on vaan aika kauhean kuuloista, kun joku vetää sooloa taitojensa ylärajalla. Ja aluksi tietenkin treenataan hitaasti. Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. | |
![]() 06.12.2004 19:54:50 | |
No Iron Maidenia aika vahvasti diggailen ja meinaa pala kurkkuun tulla kun ensin miettii että hitto tässähän on hyvä biisi, tän opettelen ja sitten tulee soolo joka on ihan yli taitojen. Kai se tarpeellisella opettelulla ne kinkkisimmätkin maidenin soolot menisi, mutta vie varmaan vuosia päästä sille tasolle. Toisaalta tykkään taas joistain rokkisooloista joissa ei ole juuri mitään tekemistä mutta ne vaan kuulostaa kivalta. Joutuu niitäkin silti pienen hetken treenaamaan. We oil the jaws of the war machine and feed it with our babies.
Dickinson vai Pastilli? | |
![]() 07.12.2004 00:54:24 | |
No Iron Maidenia aika vahvasti diggailen ja meinaa pala kurkkuun tulla kun ensin miettii että hitto tässähän on hyvä biisi, tän opettelen ja sitten tulee soolo joka on ihan yli taitojen. Kai se tarpeellisella opettelulla ne kinkkisimmätkin maidenin soolot menisi, mutta vie varmaan vuosia päästä sille tasolle. Toisaalta tykkään taas joistain rokkisooloista joissa ei ole juuri mitään tekemistä mutta ne vaan kuulostaa kivalta. Joutuu niitäkin silti pienen hetken treenaamaan. Ootko Ac/Dc;ta soitellut? Ei ehkä yhtä vaikeaa mutta ihan kivaa harjoitusta ainakin vähäksi aikaa. Guns And Roses voisi olla myös ihan hyvä. Vapaata tilaa myytävänä. | |
![]() 07.12.2004 14:00:26 | |
Ootko Ac/Dc;ta soitellut? Ei ehkä yhtä vaikeaa mutta ihan kivaa harjoitusta ainakin vähäksi aikaa. Guns And Roses voisi olla myös ihan hyvä. Olisi varmaan syytä. Jostain syystä en ole ko. bändiin sekaantunut, pari biisiä joskus kuullut. Muistaakseni suht. samantyyppistä musaa kuitenkin, eli jos sitä bändiäkin saisi tässä pystyyn niin voisi lisäillä listalle. We oil the jaws of the war machine and feed it with our babies.
Pastilli? | |
![]() 08.12.2004 01:28:48 | |
Olen "soittanut" kitaraa (enemmän ja) vähemmän n. 10 vuotta. Vieläkään en osaa soittaa sooloja, tai siis osaan jotain mielestäni alkeellista improvisoida. Oikeastaan mitään sooloja en ole ikinä harjotellut. Kyllähän se välillä pännii tavallaan, että joka toinen teini tiluttaa mut suohon. Mutta se komppaus onkin mun juttu. Vähän sama vika... olen soittanut nyt suunnilleen 10 vuotta kitaraa pääsoittimenani, joskin välillä on ollut pitkiäkin jaksoja jolloin ei ole tullut koskettua koko soittimeen... sooloilu on vaan tullut vähän niinkuin "kaupanpäällisiksi" minulle, kun olin bändin ainoa kitaristi pitkän aikaa (ja nykyäänkin vedän soolot). En osaa pahemmin tiluttaa, en ole erinopee nakkisormi ja tekniikka on itseopittu yritys-erehdys-metodilla ajan myötä - joten se voi olla joko ihan ok tai sitten todella todella huono. Tiedä hänestä... Välillä ottaa vain päähän kun ei joskus tullut opeteltua musiikin teoriaa lainkaan ja kun en pysty vetämään mitään supertiluja soolojen sekaan. Jää vähän sellainen olo että "enhän mä osaa yhtään mitään." Toisaalta, on pitänyt sitten keksiä sooloihin jotain muuta paikkaamaan tuota puutetta. Ja onhan se vähän niinkin että jos soolot on joka kappaleessa pelkkää tilutusta suurella ylinopeudella niin siihen puutuu hetken päästä... Mitä sooloilun opetteluun tulee, niin luultavasti noita asteikkoja kannattaa tapailla ja muutenkin kokeilla erilaisia juttuja. Kun niitä tarpeeksi kelaa edestakaisin niin jossain vaiheessa se iskostuu mieleen sillä tavalla ettei tarvitse erikseen ajatella mihin suuntaan sormia laittaa. Eli vähän niinkuin perstuntumalla. Se antaa mahdollisuuden miettiä vähän suuntaa mihin seuraavaksi sooloa lähtee viemään ja soitto on varmemman oloista vaikka kyse olisi osittain tai jopa täysin improvisoidusta soolosta. Pitää vain jaksaa soittaa ja kokeilla eri juttuja, ajan myötä sitten tulee paremmin sinuiksi soittimensa kanssa. Just my 2 cents... | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)