Aihe: yrittäisin bassoa 1 2 | |
---|---|
![]() 03.08.2004 20:46:27 (muokattu 03.08.2004 20:56:20) | |
no jos bassoa ajattelee rytmis oittimene (niinku se oikeasti on) niin se on vaikeampi soittaa ku kitara mut jos taas soolo soittimena niin sit se on vaikeampi mut parempi... en oo itse asiassa koskaan kuunnellut jacoa mut jamiroquaita oon ja yök! en tykkää yhtään... siis on siinä varmaan hyviä slap kikkoja ja tälläistä mut ei ole mun juttu... ei ei... pitää kuunnella jacoa ja sit katella mihin suuntaan kehittyä basistina =D EDIT: Joo mitähän tuli taas selitettyä... elikkä joo... siis se on rytmi soittimena helpompi jos pysyy rytmissä ja soolona vaikeampi soitin mut siistimpi saundi mun mielestä... nyt tuli oikei.. kait =D | |
![]() 03.08.2004 22:58:51 | |
Hevissä ei taida olla tahti aina niin paljon määräytynyt rumpujen mukaan, ainakaan laukkakompeissa? En itse kyllä ole oiken varma kun olen aloittelija myöskin. Riippuu muuten skenestä. Jotenkin jäänyt sellainen kuva että norjalaisbändeillä se basso välittää piupaut rummuista ja komppaa enemmän skittaa, mutta esim. Iron Maidenissa ja, herraparatkoon, deicidessä, ne hullut soittavat kyllä ihan rumpujen mukaan, ja sormin... | |
![]() 04.08.2004 14:35:18 | |
no jos bassoa ajattelee rytmis oittimene (niinku se oikeasti on) niin se on vaikeampi soittaa ku kitara mut jos taas soolo soittimena niin sit se on vaikeampi mut parempi... en oo itse asiassa koskaan kuunnellut jacoa mut jamiroquaita oon ja yök! en tykkää yhtään... siis on siinä varmaan hyviä slap kikkoja ja tälläistä mut ei ole mun juttu... ei ei... pitää kuunnella jacoa ja sit katella mihin suuntaan kehittyä basistina =D EDIT: Joo mitähän tuli taas selitettyä... elikkä joo... siis se on rytmi soittimena helpompi jos pysyy rytmissä ja soolona vaikeampi soitin mut siistimpi saundi mun mielestä... nyt tuli oikei.. kait =D Ei kai kitaraa ja bassoa kannata verrata "kumpi on vaikeampi" pohjalta laisinkaan, varsinkaan kun molemmille löytyy niin monia eri rooleja. Eikä sitä Pastoriusta välttämättä henkilökohtaiseksi vedenjakajaksi kannata ottaa, niin omaperäinen muusikko kuitenkin kyseessä. Mutta, kuuntelepa Jamiroquain A funk odyssey levyltä avausbiisi Feels so good, siinä käy aika hyvin ilmi toi basson rytmipolitiikka. Vaikket Jamiroquiaista tykkäisikään, ota se opiskelun kannalta. | |
![]() 04.08.2004 16:19:23 | |
no ei sitä toisaalta voi verrata mut toisaalta voi... no kuitenkin... pitää rueta soittelemaan jamiroquaita jos siinä on hyviä riffejä... | |
![]() 04.08.2004 16:54:25 | |
En viittiny avata uutta keskustelua, joten vastatkaahan tänne, viisaat. Eli bassonsoitto kiinnostaa kovasti, mutta juuri tällä hetkellä ei ole varaa bassoon. Tosin nailonkielinen kitara löytyy nurkasta. Kysymys kuuluukin, mitä bassojuttuja on kannattaisi opetella jo valmiiksi kitaralla? Onko järkevää opetella esim. oikean/vasemman käden tekniikkaa kitaralla, vai voiko tästä olla jotain haittaa. Tietysti tuossa kitaralla soittaessa oppii tuntemaan sävelet eri puolelta kaulaa, skaalat jne... | |
![]() 04.08.2004 17:10:23 | |
Kysymys kuuluukin, mitä bassojuttuja on kannattaisi opetella jo valmiiksi kitaralla? Onko järkevää opetella esim. oikean/vasemman käden tekniikkaa kitaralla, vai voiko tästä olla jotain haittaa. Koita plokkailla (opetella korvalla) bassolinjoja levyiltä ja tosiaan tutki sitä otelautaa (sehän on idealtaan sama kitarassa ett' bassossa), mistä löytyy mikäkin sävel jne. Näppäilykäden soittotekniikkaa on jotakuinkin mahdotonta opetella, kyseessä kun on kuitenkin eri soitin (selvin ero basson paksummat kielet), kaulalla operoivalla kädellä idea on sama, bassossa nauhavälit vain ovat suuremmat. | |
![]() 05.08.2004 20:31:12 | |
Koita plokkailla (opetella korvalla) bassolinjoja levyiltä ja tosiaan tutki sitä otelautaa (sehän on idealtaan sama kitarassa ett' bassossa), mistä löytyy mikäkin sävel jne. Näppäilykäden soittotekniikkaa on jotakuinkin mahdotonta opetella, kyseessä kun on kuitenkin eri soitin (selvin ero basson paksummat kielet), kaulalla operoivalla kädellä idea on sama, bassossa nauhavälit vain ovat suuremmat. Mmmmmun mielestä skitalla on kaulakädelläkin aika eri hommat kuin bassolla, tosin se kai on soittajasta kiinni. Mä nyt olen tällainen onneton itseoppinut ja sen varmasti näkee ja kuulee mutta kyllä taimausta joutuu kaulallakin käyttämään hiukka hemmetin eri tavalla kuin skitalla, esimerkiksi demppaan siten, että en nosta sormea kokonaan pois kieleltä uskomattoman tarkan nuotin jälkeen, kun taas kitaralla se on oikea käsi mikä pitää kielet kurissa. Mutta tämä nyt taitaa olla tottumuskysymys. | |
![]() 06.08.2004 17:54:49 | |
Mennään niihin yksityiskohtiin kun kaveri on soittanut jonkun hetken ;) | |
![]() 07.08.2004 01:27:57 | |
Mennään niihin yksityiskohtiin kun kaveri on soittanut jonkun hetken ;) Höpö ja höpö. parempi palauttaa poika samantien maan pinnalle jotta jatkaa helpolla kitarallaan.... :-) | |
![]() 07.08.2004 23:16:44 | |
Oon NIIN epätoivoinen, kun en löydä basistia! Mietinkin, täytyykö tässä ruveta itse sen kepakon kanssa riehumaan. Miten neuvoisitte kekkuloimaan, kun niin kovin Cobainista tykkään. Eikös niillä ole säkeistöt bassopohjaista kenkuttelua?..Vaikeaa on laulajan yhtäkkiä soittajaksi ryhtyä, kun kitaraakin osaa vaan kusisesti kompata. Ja jos nauhavälitkin on pitkiä kuin Juha Mieto, niin loppuu tältä tytöltä sormista pituus... | |
![]() 08.08.2004 20:32:25 | |
ei nyt nirvanan biisit oo vaikeita soittaa... ihan rytmi hommia vaan... rumpujen kanssa vaan samaa tahtia... ja laulaaki on helppo samalla... kannattaa kokeilla... | |
![]() 11.08.2004 03:45:14 | |
Kokeilla joo, mutta kannattaa pitää mielessä, että basso ei ole kitara eikä soitto kitaralla auta juuri paskaakaan basson kanssa tai toisinpäin. Ja jos bassoa lähdetään soittamaan, niin kannatta soittaa oikein. Siis nuotilleen oikein. Se ei ole niin helppoa kuin luulisi, koska siten ja vain siten voi löytää grooven, ja ilman sitä bassolla ei tee hevon vittuakaan. | |
![]() 11.08.2004 22:04:59 | |
Kokeilla joo, mutta kannattaa pitää mielessä, että basso ei ole kitara eikä soitto kitaralla auta juuri paskaakaan basson kanssa tai toisinpäin. Ja jos bassoa lähdetään soittamaan, niin kannatta soittaa oikein. Siis nuotilleen oikein. Se ei ole niin helppoa kuin luulisi, koska siten ja vain siten voi löytää grooven, ja ilman sitä bassolla ei tee hevon vittuakaan. No niin! Näitä sanoja haeskelin tässä ketjussa kitaristina vähän aikaisemmin. Kiitos. | |
![]() 12.08.2004 16:17:30 | |
Juu itse olen nyt n 1.5 vuotta soittanut bassoa ja ostin juuri uuden (vampyre 5 vielä euforiassa asiasta) Täytyyhän se myöntää että aika laimealta kaikki soittamamme biisit kuulloostaa ilman bassoa. Mielestäni Niravanan biisit on ihan kivoja alkuun, helppoja ja "kivoja" kunhan saa rytmistä kiinni --Aasinsillalla asiaan--> Metronomin kanssa kannatta viettää aikaa ja opetella 4/4 3/4 2/4 1/4 (meneekös ne nyt noin nuo ajan ilmaukset, pahoiittelen jos ei mene mutta toivottavasti idea selviää...^^) tahdit monella eri tempolla - -t-a-r-k-a-s-t-i - Osaan itse soittaa, kolmella eri tempolla: 30, 60 ja 90 Mitä mieltä olette itse metronomi harjoittelun tärkeydestä? | |
![]() 13.08.2004 00:21:02 | |
Juu itse olen nyt n 1.5 vuotta soittanut bassoa ja ostin juuri uuden (vampyre 5 vielä euforiassa asiasta) Täytyyhän se myöntää että aika laimealta kaikki soittamamme biisit kuulloostaa ilman bassoa. Mielestäni Niravanan biisit on ihan kivoja alkuun, helppoja ja "kivoja" kunhan saa rytmistä kiinni --Aasinsillalla asiaan--> Metronomin kanssa kannatta viettää aikaa ja opetella 4/4 3/4 2/4 1/4 (meneekös ne nyt noin nuo ajan ilmaukset, pahoiittelen jos ei mene mutta toivottavasti idea selviää...^^) tahdit monella eri tempolla - -t-a-r-k-a-s-t-i - Osaan itse soittaa, kolmella eri tempolla: 30, 60 ja 90 Mitä mieltä olette itse metronomi harjoittelun tärkeydestä? Vähän hölmö kysymys, basistin on oltava robotintarkka jotta soitto groovaisi. Eli metronomisparraus tattakai top-10 -listaan! | |
![]() 13.08.2004 19:50:00 | |
Vähän hölmö kysymys, basistin on oltava robotintarkka jotta soitto groovaisi. Eli metronomisparraus tattakai top-10 -listaan! Juu ensin tarkkuus ja sitten kaikki muu.... | |
![]() 18.08.2004 10:13:51 (muokattu 18.08.2004 10:21:19) | |
Geezer Butler muistelee ensimmäistä Black Sabbath-keikkaansa Bass Player-lehdessä (July 2004) : "We had a week to prepare for it, and I didn´t even own a bass! It sounds ridiculous now, but I couldn´t afford one. So I tuned down the strings on my Fender Telecaster (electric guitar), and we learned 18 songs. I can´t even imagine what the Tele must have sounded like. The other guys had to have a lot of faith in me (laughs). I borrowed a Hofner Beatle bass for the gig - that was the very first time I played a bass guitar. It had only three strings on it, but it was much better than the detuned Tele. I didn´t know how to set the amps properly, and people were throwing bottles at me. That was a tough, nerve-racking gig." "If it weren't for electricity we'd all be watching television by candlelight." -George Gobol | |
![]() 21.08.2004 03:47:35 | |
Vähän hölmö kysymys, basistin on oltava robotintarkka jotta soitto groovaisi. Eli metronomisparraus tattakai top-10 -listaan! Niin, tähän vielä tarkennus, että soiton ei tarvitse olla _iskulleen_ tarkkaa, vaan toimia kokonaisuuden kanssa. Joskus se vaatii eteen, joskus taakse soittamista. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)