![]() 02.03.2004 15:44:21 | |
---|---|
Muuten, tuntuu, että se just sitä joillekkin kitaristeille on, koska miten muuten selität sen, että jos jollekkin kitaristille sanon, että käytän .009 settiä, niin saan kuulla naurua, ja "vitun ämmä"? Tosin ei mua kyllä kiinnostakkaan, mikä on muitten mielipide siitä, mitä kieliä MÄ käytän. Niin, ehkä se joillekin on sitä. Tietysti kannattaa käyttää sellaista paksuutta, joka sopii itselle parhaiten. | |
![]() 02.03.2004 16:00:39 | |
Mua nyt ihmetyttää tässä jutussa se, että sanotaan .009 settiä automaattisesti "löysäks". Sillonhan 50 kiloo penkistä on kevyt kanssa. Ja eihän se oo, kaikille. Miettikää nyt, BB kingillä on joku .010 setti. Slashilla oli .010 setti. Niitten kädet on PUOLET isommat mitä mun kädet. Jos MULLE .009 setti on löysä, niin mitä on sillon .010 setti noille tyypeille? Ja esim Ace Frehley, sillä on paljon isommat kädet kun mulla, ja se käyttää .009 settiä. Voisin väittää, että mulle .007 setti on sama kun Acelle .009 setti. Miinusnappi hukassa? | |
![]() 02.03.2004 16:21:58 | |
Gypsy: Miettikää nyt, BB kingillä on joku .010 setti. Slashilla oli .010 setti. Niitten kädet on PUOLET isommat mitä mun kädet. Jos MULLE .009 setti on löysä, niin mitä on sillon .010 setti noille tyypeille? Ja esim Ace Frehley, sillä on paljon isommat kädet kun mulla, ja se käyttää .009 settiä. Voisin väittää, että mulle .007 setti on sama kun Acelle .009 setti. Heh, mä olen aivan tyytyväinen ysin kieliin siinä missä kymppeihinkin, tykkään soittaa lyhytmensuurisilla (Gibsonin) kitaroilla, ja mun kädet on kuin lapiot. Repikää siitä :-) Totta kai yli 25 bändisoittovuoden jälkeen on sormenpäissä sen verran kova nahka, että siihen vaikka iskee nauloja, mutta se ei olekaan pointti. Kaikki kitarat nyt kerta kaikkiaan eivät hyödy siitä, vaikka niihin laittais sentin paksuiset kielet, joten mieluiten pidän kitaroissa sellaiset kielet, ettei kuudennen soittelutunninkaan jälkeen tarvi alkaa ajatella, onko raskasta vai ei. Puhtailla soundeilla ja yksikelaisilla mikeillä varustetuilla Fenderin kitaroilla paksujen kielten hyöty korostuu. Ja pienemmät Rickenbackerit saattaa mennä vaikka rikki jos liian paksut kielet laittaa, kuten kuulemma kävi PK Keräsen 'backerille, mies kun soittaa vähintään .014 kielillä - meni niin jouseksi, ettei mitään järkeä. Bändikollegani soittaa kans normaalivireessä .014-.062 (tai .060) setillä, ja aika lailla saa hänen stratojaan säätää, että kestävät sellaisen jännityksen. Puu natisee tuskissaan, mutta kyllä ne sitten soikin. Pjäng! Myöskään vakiotallan säätövara ei ilman vippaskonsteja riitä. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 02.03.2004 16:25:39 | |
Mua nyt ihmetyttää tässä jutussa se, että sanotaan .009 settiä automaattisesti "löysäks". Sillonhan 50 kiloo penkistä on kevyt kanssa. Ja eihän se oo, kaikille. Miettikää nyt, BB kingillä on joku .010 setti. Slashilla oli .010 setti. Niitten kädet on PUOLET isommat mitä mun kädet. Jos MULLE .009 setti on löysä, niin mitä on sillon .010 setti noille tyypeille? Ja esim Ace Frehley, sillä on paljon isommat kädet kun mulla, ja se käyttää .009 settiä. Voisin väittää, että mulle .007 setti on sama kun Acelle .009 setti. Onhan se noinkin. Mutta ei tuo käsien koko ole välttämättä mitenkään ratkaiseva tässä. Sitä paitsi esimerkiksi Kingin kitarassa on korkea action ja punotut kielet ovat hyvinkin paksut. Joka tapauksessahan sähkökitaroissa käytetään lähes poikkeuksetta aika ohuita kieliä verrattuna akustisiin instrumentteihin. Ehkä ysisetti ei ole kaikille löysä, mutta tuskin se kovin monelle on liian hevikään. | |
![]() 02.03.2004 16:26:45 | |
Mulla on joku 010-setti ja ne venyy ihan suhteellisen hyvin ja jos ei ihan täydellisesti, niin se on mun osaamattomuudesta kiinni... Ja Piina Jatkuu... | |
![]() 02.03.2004 16:38:53 (muokattu 02.03.2004 17:57:20) | |
mutta se ei olekaan pointti. Kaikki kitarat nyt kerta kaikkiaan eivät hyödy siitä, vaikka niihin laittais sentin paksuiset kielet, joten mieluiten pidän kitaroissa sellaiset kielet, ettei kuudennen soittelutunninkaan jälkeen tarvi alkaa ajatella, onko raskasta vai ei. No niinhän se onkin. Ja enhän mä ole koskaan sanonu, että pitäis soittaa sentin paksusilla, en tosiaan. Täällä oli esim yks ketju, missä muskotti sano, että vaan vässykät soittaa les paulia alle .011 setillä. No, niin se ehkä on, mutta mitä järkee mun on vaihtaa les pauliin .011 setti, jos mä en niillä pysty soittaan Mä kyllä tykkään siitä, miltä paksu setti tuntuu sormenpäihin, mutta mä en tee semmosella kitaralla mitään, jolla mun pitää jokainen sävelaskeleen venytys tehä kaikin voimin. Ja vaikka mä laskisin kielet niin matalalle, että ne rämisee, niin mä en silti pysty .011 setillä soittaan. Mutta, jos sulla itellä on lapiot, ja sä soitat .010:llä, niin sulla varmasti se tuntuu yhtä löysältä kun mulla tuntuis .005 setti. Revi siitä LISÄYS: Pikkuveli muuten just sano tossa muutama päivä sitten, että "perkele kun pitäs vaihtaa paksummat kielet kun tän hetkiset tuntuu ihan liian löysiltä". Ja sillä on muistaakseni .011 setti tällä hetkellä. Se on soittanu varmaan 5 kertaa vähemmän kun mä, mutta sillä on kyllä puolta isompi käsi. Käden koolla on helvetinmoinen merkitys. Ja noista kitaroista vielä. Kyllähän skaala vaikuttaa tosi paljon, mutta ei lyhempiskaalasella automaattisesti oo kevyempi soittaa. Esim 60 luvun tyyppisellä stratolla on mun mielestä kevyempi soittaa kun les paulilla. 70 luvun stratolla taas on helvetin raskas venyttää sen kapeen kaulan takia. LISÄYS: mutta se ei olekaan pointti. Mun pointti taas oli se, että jos esim Slash, tai kuka vaan, jolla on iso käsi ja puolet enemmän voimaa kun mulla, voi vetää .010 setillä, niin miten muka sillon edes .007 setti voi olla mulle liian ohut ja löysä? Väitän, että mulle ei edes .007 setti tunnu niin löysältä kun isokätiselle Slashille .010 setti. Miinusnappi hukassa? | |
![]() 03.03.2004 12:02:16 | |
Myös se mitä ja millä tyylillä soittaa, vaikuttaa. Itse en vaan saa les paulin mensuurilla 10-setillä sellasta jämäkkää hevanderisoundia. eli mulla on nyt muissa kitaroissa 11 ja stratossa 10. Tosin joku aika sitten 10:t oli kiinni lespassakin, ja olin ihan tyytyväinen, muttei se vaan soundaa yhtä hyvältä kuin 11. 9-setillä voisi olla varmaan hauska soitella nopeita sooloja ja muuta vähän kevyemällä tatsilla, mutta kun en minä sellasta juuri harrasta. Mutta tosiaan, mikä tuntuu parhaalta, niin sillä kannattaa vetää. Jotain 7-settiä on kyllä vaikea kuvitella, tuntuu ettei siihen saisi minkäänlaista otetta. Varmaan parin päivän totuttelulla sellasellakin kuitenkin vetäisi ihan tyytyväisenä :) I want to be the king and queen of cheese | |
![]() 03.03.2004 13:44:18 (muokattu 03.03.2004 13:45:42) | |
Minun suosikiksi on vakiintunut jo muutamia vuosia sitten 10-52 hybridisetti, joka toimii minulle erittäin hyvin. Alakielet on kivan paksut, mutta silti yläkielet eivät ole mitään "sormentappajia". Tuo setti toimii myös eri vireissä hyvin; E-vireessä ei tunnu liian kireältä, mutta sävelaskeleen, tai enemmän, laskutkaan ei saa kieliä veteliksi, kivaa. Ja tuo, mitä larinparaske sanoi, on täysin totta! Se, millaiset kielet sopii kenellekin, riippuu todellakin siitä, mitä soittaa ja millä tavalla! | |
![]() 03.03.2004 14:05:53 | |
Sitten taas kaverini iskän kitarassa on huomattavasti 'venyvämmät' kielet jolla on paljon helpompi tehdä mm. bendauksia. Onko ne vaan ohkasemmat vai mistä se johtuu? Olisi kiva saada kitaraani hieman joustavammat kielet Uudet kielet on aina alussa vähän jäykemmät kuin jonkun aikaa käytetyt. Ja oletko varma ettei kaverisi isän kitarassa ole normaalia matalampi vire. Hei tapsa, hei tapsa, HEI T A P S A !!!!!!!!!! | |
![]() 04.03.2004 09:45:37 | |
Mulla on kielet vaihtunu soittovuosia karttuessa aina paksumpiin ja paksumpiin. Ekat kielet tais olla jotain 8-settejä mut nyt ei pysty alle 11-setillä soitteleen. Ohuemmat vaan lipsuu sormien alla ja bendaukset menee yli. Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in | |
![]() 04.03.2004 17:01:46 | |
Mua nyt ihmetyttää tässä jutussa se, että sanotaan .009 settiä automaattisesti "löysäks". Sillonhan 50 kiloo penkistä on kevyt kanssa. Ja eihän se oo, kaikille. Miettikää nyt, BB kingillä on joku .010 setti. Slashilla oli .010 setti. Niitten kädet on PUOLET isommat mitä mun kädet. Jos MULLE .009 setti on löysä, niin mitä on sillon .010 setti noille tyypeille? Ja esim Ace Frehley, sillä on paljon isommat kädet kun mulla, ja se käyttää .009 settiä. Voisin väittää, että mulle .007 setti on sama kun Acelle .009 setti. Tähän väliin pieni anatomian oppitunti: Sormia liikuttavat lihakset sijaitsevat pääosin kyynärvarressa, joten käsien koolla ei ole varsinaisesti mitään merkitystä. Sormien paksuneminen soiton edistyessä onkin pääasiassa sormissa olevien jänteiden koon kasvua. Ja miten voit verrata ysisetin raskautta ja viidenkymmenen kilon penkkipunnerrusta toisiinsa, aivan eri lihakset siinä työskentelevät. Under Construction... | |
![]() 04.03.2004 17:05:33 | |
No niinkun sanoin, mun handuun .009 setti ei tunnu kuminauhoilta. Billy Gibbons soittaa .008 setillä. Ace Frehley soittaa .009 setillä. Soittikohan yngwie .008 setillä ja sillä on kuitenkin iso käsikin. Ynkkä käyttää kasisetin punomattomia kieliä ja kymppisetin punottuja, koska hänen mukaansa punomattomien kielien paksuus ei vaikuta niin olennaisesti saundiin kuin punottujen kielien paksuus. Under Construction... | |
![]() 04.03.2004 18:37:30 (muokattu 04.03.2004 18:57:56) | |
Ynkkä käyttää kasisetin punomattomia kieliä ja kymppisetin punottuja, koska hänen mukaansa punomattomien kielien paksuus ei vaikuta niin olennaisesti saundiin kuin punottujen kielien paksuus. Ynkan mukaan koverretulla otelaudalla ja soittamisen keveydellä ja nopeudella ei oo kanssa mitään tekemistä keskenään. Ynkka on myös mies joka opetteli bluesin 2 viikossa. On se vaan aika äijä, hähä. Ja mitenköhän liitty asiaan? Ynkalla nyt on kuitenkin PUOLET isompi käsi, PUOLET paksumpi käsivarsi, ja PUOLET pienempi kalu, ymmärrätkö? Mutta .009 setin punomattomat ei oo kuitenkaan sille liiottelua? Mutta .008 tai .007 setti mulle on? Tähän väliin pieni anatomian oppitunti: Sormia liikuttavat lihakset sijaitsevat pääosin kyynärvarressa, joten käsien koolla ei ole varsinaisesti mitään merkitystä. Sormien paksuneminen soiton edistyessä onkin pääasiassa sormissa olevien jänteiden koon kasvua. Väität ettei mitään merkitystä oo sormien lihaksilla? Mitenköhän pienkätiset kitaristit useemmin valittaa kuinka ei voi käyttää paksuja kieliä. Mistä johtuu se, että kun soitat monta tuntia pötköön ja jos vielä teet paljon venytyksiä, niin ottaa käsistä? Kyllähän ne lihakset siellä duunia tekee jos rupee tuntuun. Ja miten voit verrata ysisetin raskautta ja viidenkymmenen kilon penkkipunnerrusta toisiinsa, aivan eri lihakset siinä työskentelevät. Ja miksköhän en voi? Kun sä pidät näitä anatomiantuntejas, niin selvästikkin huomaa, että sä et oo ymmärtäny mistä oli puhe. Puhe oli siitä, että ei kukaan voi sanoo, että .009 setti on kevyt ja löysä kaikille. Siihen vertasin, että jos 50 kiloo pidetään yleisesti kevyenä penkistä, niin ei kuitenkaan voida sanoo jos joku sitä ei jaksa nostaa, että vika on esim pelkässä nostotekniikassa. Miksei 50 kiloo voi olla jollekkin painava? Sano nyt miksen voi verrata. Eri lihaksista on kyse mutta lihas on kuitenkin lihas. Koita nyt jumalauta ymmärtää mistä on kyse niin ei turhaan tarvi ruveta jostain joutavista turiseen. Tähän loppuun voin vielä pistää kuvan Albert Kingistä joka soittaa .009 kielillä. http://www.algonet.se/~tmaker/A.King.1B.gif Jos tolle .009 setti ei oo liiottelua niin semmosta settiä ei oo tehtykään, mikä olis mulle liiottelua. Ja ei tarvi sanoo, että "sillä on ala E .050" tiedän itekkin ja sillä ei oo mitään merkistystä. Ja ketjun alottaja voi tietenkin viedä kitaransa liikkeeseen ja ne kyllä kattoo ja sanoo, jos kitarassa on jotain vikaa mistä raskas soitettavuus johtuu. Kitarassa ei kuitenkaan välttämättä oo mitään vikaa ja .009 setti saattaa muuten vaan tuntua raskaalta ketjun alottajalle. Jos siitä halutaan väitellä vielä, että ysi setti on muka kaikille löysä niin sopii. Häviät kuitenkin, koska se ei oo löysä mullekkaan. Miinusnappi hukassa? | |
![]() 04.03.2004 19:52:12 | |
Ynkan mukaan koverretulla otelaudalla ja soittamisen keveydellä ja nopeudella ei oo kanssa mitään tekemistä keskenään. Ynkka on myös mies joka opetteli bluesin 2 viikossa. On se vaan aika äijä, hähä. Ja mitenköhän liitty asiaan? Ynkalla nyt on kuitenkin PUOLET isompi käsi, PUOLET paksumpi käsivarsi, ja PUOLET pienempi kalu, ymmärrätkö? Mutta .009 setin punomattomat ei oo kuitenkaan sille liiottelua? Mutta .008 tai .007 setti mulle on? Noita ynkän lausahduksia en ole miksikään totuuksiksi väittänytkään, jos et sitä tuosta jo aiemmin tajunnut. Noilla ynkän fyysisillä mitoilla nyt ei paljoa ole merkitystä, kun puolet siitä kuitenkin on rasvaa. Siis mitä tarkoitat liiotellulla tässä tapauksessa, liian kevyetkö? Väität ettei mitään merkitystä oo sormien lihaksilla? Mitenköhän pienkätiset kitaristit useemmin valittaa kuinka ei voi käyttää paksuja kieliä. Mistä johtuu se, että kun soitat monta tuntia pötköön ja jos vielä teet paljon venytyksiä, niin ottaa käsistä? Kyllähän ne lihakset siellä duunia tekee jos rupee tuntuun. En ole väittänyt sormien lihaksia täysin merkityksettömiksi. Mutta, jos haluat lisää voimaa sormiisi, niin tehokkaimmin saat sitä kyynärvarren lihaksia harjoittamalla. Onko näillä pienikätisillä kitaristeillä myös pieni kyynärvarren ympärysmitta? Tai ylipäätänsä minkälainen lihaskunto heillä on? Kyllähän sitä kenellä tahansa alkaa käsistä voimat loppumaan, kun monta tuntia teet venytyksiä putkeen. Ja miksköhän en voi? Kun sä pidät näitä anatomiantuntejas, niin selvästikkin huomaa, että sä et oo ymmärtäny mistä oli puhe. Puhe oli siitä, että ei kukaan voi sanoo, että .009 setti on kevyt ja löysä kaikille. Siihen vertasin, että jos 50 kiloo pidetään yleisesti kevyenä penkistä, niin ei kuitenkaan voida sanoo jos joku sitä ei jaksa nostaa, että vika on esim pelkässä nostotekniikassa. Miksei 50 kiloo voi olla jollekkin painava? Sano nyt miksen voi verrata. Eri lihaksista on kyse mutta lihas on kuitenkin lihas. Koita nyt jumalauta ymmärtää mistä on kyse niin ei turhaan tarvi ruveta jostain joutavista turiseen. En ole väittänyt ysisettiä tai viidenkympin penkkipunnerrusta kevyeksi kaikille, joten säästä keuhkoamisesi muille. Suosittelisin sinulle vaikka pientä ulkoilua, niin ei tarvitse tulla tänne harrastamaan tuollaista lapsellista kiukuttelua. Tähän loppuun voin vielä pistää kuvan Albert Kingistä joka soittaa .009 kielillä. http://www.algonet.se/~tmaker/A.King.1B.gif Jos tolle .009 setti ei oo liiottelua niin semmosta settiä ei oo tehtykään, mikä olis mulle liiottelua. Ja ei tarvi sanoo, että "sillä on ala E .050" tiedän itekkin ja sillä ei oo mitään merkistystä. Ai sillä ei ole merkitystä, jos ala-e on .050" paksu? Under Construction... | |
![]() 04.03.2004 19:55:41 (muokattu 04.03.2004 20:15:19) | |
Otin tähän tuolta alummasta ketjua mitä olen sanonu: kielien kireys (tai että ne tuntuu kireeltä) voi johtua monesta asiasta. Esim kaulan muodosta/leveydestä/paksuudesta, otelaudan muodosta, skaalan pituudesta, nauhoista, kielten korkeudesta... LISÄYS: ja tietenkin siitä kielten paksuudesta. Osta vaikka .008 setti ja kokeile. Ja jos kielet on korkeella niin pistä vähän matalemmalle. Mutta tottakai, nauhat vaikuttaa, skaala vaikuttaa, kielet vaikuttaa, kaulan paksuus, leveys ja muoto vaikuttaa, kielten korkeus vaikuttaa, helvetin moni juttu vaikuttaa siihen kuinka jäykiltä kielet tuntuu, niinkun sanoinkin tuolla alummassa ketjua. Niinkun olen sanonu, monet jutut vaikuttaa. Voi johtua ihan mistä vaan noista + muista syistä, JA voi johtua siitäkin että .009 kielet voi tuntua raskailta ketjun alottajalle. Miks kukaan haluaa poistaa sen vaihtoehdon kokonaan? Okei, ei oteta sitä ollenkaan huomioon. Eli mennään suoraan ja vaihdetaan nauhat, 200 euroo. No, entä jos ei autakkaan? Mennäänkin ja ostetaan uus kitara. No, entä jos ei autakkaan? Nyt vituttaakin, että rahaa meni tonni ja oiskohan sittenkin pitäny miettiä, että ne kielet olis voinu ihan luonnostaan tuntua raskailta. Eli miks haluatte poistaa kokonaan sen vaihtoehdon, että .009 setti saattaakin olla syynä raskaaseen tuntumaan ja kitarassa ei välttämättä ookkaan vikaa? En ole väittänyt ysisettiä tai viidenkympin penkkipunnerrusta kevyeksi kaikille, joten säästä keuhkoamisesi muille. Suosittelisin sinulle vaikka pientä ulkoilua, niin ei tarvitse tulla tänne harrastamaan tuollaista lapsellista kiukuttelua. Sitä tässä ketjussa on väitelty, tuntuu siltä, että perustuslaissa sanotaan .009 setin olevan liian ohut. Ja .007 on jo ihan liiottelua. Ihmisiä on erilaisia, voimakkaita, heikkoja, lyhyitä, pitkiä, lihavia, laihoja... miten siis .009 setti on löysä? Ja .007 jo liiottelua? Ai sillä ei ole merkitystä, jos ala-e on .050" paksu? Ei, sano mulle, jos mulle, pienikätiselle, ohutkäsivartiselle .007 setin punomattomat kielet on ihan liiotellun ohuet, niin mitä .009 kielet mahtaa olla albertille? Albert kingin kädet näyttäis olevan sen verran isot, että sen peukalo vastaa mun nyrkkiä. Miinusnappi hukassa? | |
![]() 04.03.2004 19:59:53 | |
Eli miks haluatte poistaa kokonaan sen vaihtoehdon, että .009 setti saattaakin olla syynä raskaaseen tuntumaan ja kitarassa ei välttämättä ookkaan vikaa? Itse en ole tuota vaihtoehtoa lainkaan poissulkenut, jos ketjun aloittaja on 50-kiloinen kynäniska, niin kyllähän silloin ysisettikin on hankalasoittoinen. Eli tuossa tapauksessa suosittelisin pientä punttitreeniä. Under Construction... | |
![]() 04.03.2004 20:10:12 | |
Itse en ole tuota vaihtoehtoa lainkaan poissulkenut, jos ketjun aloittaja on 50-kiloinen kynäniska, niin kyllähän silloin ysisettikin on hankalasoittoinen. Eli tuossa tapauksessa suosittelisin pientä punttitreeniä. Noni, siinä se o. Näin se on. Ja mä en oo missään vaiheessa sanonu, että se johtuu nimenomaan just tästä ja olenkin luetellu muita syitä, mistä saattaa kanssa johtua, mutta käyppäs huvikses lukeen ketjun alusta, mitä kommenttia siellä tulee kun ketjun alottaja sanoo, että sillä on d'addarion .009 setti ja se tuntuu raskaalta. "!!! .009 setti on löysä kun mikä!!!111, ei voi tuntua raskaalta". Tää oli se, mistä tää kaikki pitkä jauhaminen synty. Miinusnappi hukassa? | |
![]() 04.03.2004 20:19:34 | |
Noni, siinä se o. Näin se on. Ja mä en oo missään vaiheessa sanonu, että se johtuu nimenomaan just tästä ja olenkin luetellu muita syitä, mistä saattaa kanssa johtua, mutta käyppäs huvikses lukeen ketjun alusta, mitä kommenttia siellä tulee kun ketjun alottaja sanoo, että sillä on d'addarion .009 setti ja se tuntuu raskaalta. "!!! .009 setti on löysä kun mikä!!!111, ei voi tuntua raskaalta". Tää oli se, mistä tää kaikki pitkä jauhaminen synty. No tuohan on sitä bullshittiä mitä toiset kitaristit toisilleen jauhaa ja ne puheet on syytä jättää omaan arvoonsa. Oma mielenkiintoni tähän ketjuun heräsi, kun väitit käden paksuuden (ei siis kyynärvarren) korreloivan käytetyn kielisetin kanssa. Under Construction... | |
![]() 04.03.2004 21:03:39 | |
Oma mielenkiintoni tähän ketjuun heräsi, kun väitit käden paksuuden (ei siis kyynärvarren) korreloivan käytetyn kielisetin kanssa. Ei kyllä minunkaan mielestä korreloi. Itsekin soitan 25.5"-skaalaisella kitaralla jossa on .11-.50- kielisetti, vaikka käteni eivät varmasti ole ainakaan keskimääräistä isommat. Ihmiset ovat toki yksilöllisiä, eivätkä paksut kielisarjat ehkä sovi kaikille. Sormivoimissakin voi olla eroja, mutta en pitäisi käden kokoa niinkään ratkaisevana juttuna. Eiväthän esimerkiksi pitkät ihmisetkään nosta automaattisesti penkistä enemmän. miten siis .009 setti on löysä? Ja .007 jo liiottelua? Ehkä ysisetti on sulle sopiva valinta. Mutta tuo .007 on mielestäni jo siitä syystä liioittelua, ettei sellaisilla kielillä voi saada hyvää soundia. Eihän kukaan nykyisin edes valmista moista sarjaa! Tämä alkaa kyllä olla täysin loppuun kaluttu aihe. | |
![]() 06.03.2004 01:13:15 | |
Kyllä se on näin että jokaiselle on oma sopiva kielisettinsä. Merkkikin vaikuttaa TODELLA PALJON. Minulle se on Dean Markleyn ei-bluesteel 10-52-setti. GHS:t käyvät välillä kitarassa, mutta eivä siihen jää kun siihen soittoon ei vaan saa sitä tuntumaan. Tuntuu kaverin 09-42:illä Daddarioilla aseistettua stratoa soitettaessa että ei olisi kieliä kitarassa ollenkaan. Ei mitään "palautetta" kieliltä. Ja näissä Dean Markleyissä on jämäkkä soundi. Paljon sustainia. Helvetin hyvä tuntuma ja kestävät kauan. Feivöriit. DR:t, Pyramidit, GHS:t, Daddariot, Fenderit jne siis kokeiltu ja pois heitetty jo. Ernieitä en ole kokeillutkaan. Musiikkityylinä Straitsista Agentsiin. Ja plektraa ei käytetä missään musiikissa. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)