Aihe: Nyt muuten pelottaa.. (hjelppiä!) 1 2 | |
---|---|
![]() 01.03.2004 14:27:31 | |
Olet väärässä. Kielet vetää tallaa ihan samalla vetovoimalla, olit sen sitten pistäny vireeseen keinolla millä hyvänsä. JA, samalla pienenee myös kielten vetovoima = talla laskee. Kun se ei vaan mene noin. ...hmm...Itseasiassa näin siinä kyllä käy miten selitin, että kielet nousevat tosi korkealle jos virittelee yhden kerrallaan vireeseen floykkatallalla, olen joskus kokenut asian. Ei se talla palaudu alaspäin, vaikka se seuraava isketään vireeseen ja edellisen vire laskee. Kokeile koskematta mihinkään muihin säätöihin, väitän, että käy näin. HUOM. Kaikki kielet irti aluksi. : ) Life is a bummer baby. | |
![]() 02.03.2004 02:02:58 (muokattu 02.03.2004 03:56:35) | |
...noinhan käy silloin, jos vaihtaa kaikki kielet kerralla Floyd Rose tallalliseen kitaraan, ja virittää jokaisen yhden kerrallaaan oikeaan vireeseen, joka kielen virityksen jälkeen talla nousee, ja aina kun virittää seuraavan edellisen vire laskee...lopulta kun saat kaikki vireeseen talla osoittaa kattoa. Tällä lauseella sä väität, että uutta kieltä kiristettäessä edellisen viritetyn kielen vire laskee, mutta sen vetovoima säilyy, mikä on mahottomuus. Nyt kuvitellaan, että meillä on tässä kitara, mikä on perusvireessä .009 kielillä. Talla on balanssissa, joten kielten vetovoima on sama kun tallan vastaveto, 38,65 kiloo. Kitara on 25,5" skaalalla. Nyt otetaan kielet irti. Laitetaan uus ala E kiinni, ja viritetään se perusvireeseen. Nyt talla on ihan takana, koska E:n 6,71 kilon vetovoima ei vedä sitä vielä mihinkään. Nyt otetaan A kieli, jonka vetovoima perusvireessä on 7,17 kiloo. Jos viritetään A kieli perusvireeseen, niin jo viritetyn E:n vire laskee, jollon sen vetovoimakin vähenee, koska talla alkaa nousta = E löystyy = Vetovoima pienenee = vire laskee. Nyt, jos me viritetään E ja A perusvireeseen, niin niitten yhteisvetovoimaks tulee 13,88, väkisinkin, viritettiin ne sitten miten tahansa siihen perusvireeseen. Nyt lisätään vaan kieliä ja aina viritetään. Kun ollaan saatu koko setti kiinni, ja vireeseen, niin muistetaan, että koko .009 setin vetovoima on 38,65 kiloo. Talla on ollu kokoajan säädettynä niin, että se vastaa .009 setin kielten vetoo, eli on balanssissa kun siihen tulee 38,65 kilon veto. Jos talla olis säädetty niin, että se vastustaa 30 kilon vedon, niin talla olis ylhäällä, ja jos se taas olis säädetty vastaan 45 kilon veto, niin se olis liian takana ja .009 setin 38,65 kilon vetovoima ei riittäis vetään sitä vaakatasoon. JOS, tässä meiän kuvitellussa kitarassa olis ollu ennen kieltenvaihtoo .010 setti, minkä vetovoima on 46,98 kiloo, niin talla olis vastaavasti ollu säädettynä vastaan 46,98 kilon vetovoima. Ja siinä tapauksessa .009 setin 38,65 kilon vetovoima ei riittäis vetään tallaa mikä on säädetty vastaan .010 setin 46,98 kilon vetovoima ja talla jäis liian taakse. JOS taas olis vaihdettu päinvastoin, eli .010 setti kitaraan minkä talla on säädetty vastaan .009 setin veto, eli 38,65 kiloo, niin .010 setin 46,98 kilon vetovoima olis ollu liikaa tallalle ja talla olis noussu pystyyn. Joko olen tyhmäkusipääääliöhomo, tai sitten en. Toivosinkin, että joku levitointia harrastava guru vastais tähän. Miinusnappi hukassa? | |
![]() 02.03.2004 09:46:17 | |
Tällä lauseella sä väität, että uutta kieltä kiristettäessä edellisen viritetyn kielen vire laskee, mutta sen vetovoima säilyy, mikä on mahottomuus. Olen ehkä ilmaissut asian väärällä tavalla, enkä varmaan selkeästi. Noin minulle on käynyt ja käy joka kerta jos en tee kuten selitin. Hyvin perustelet, enkä tuohon paljon osaa enää, enkä halua sanoa mitään. Jos kuitenkin omistat floykkatallallisen kitaran joskus, kokeile huviksesi kuinka käy. Ehkä minulla on sellaiset säädöt, että noin tapahtuu. En muuten ole ainoa henkilö joka tähän on törmännyt: http://www.ibanezrules.com/tech/setup/tuning.htm "There is a trick to it at this stage. With both non-tremolo and 'vintage' tremolo guitars you can bring each string to pitch independently of the other strings. This is not so with a floating tremolo! Though each saddle is separate from the others, they are all mounted together on a single, large plate. In order to get your strings evenly in tune, you will need to tune in "stages". What we mean by this is this: start with the low E string. Turn the tuner until the string is no longer slack, and then move on to the A string. Do this with all the strings. Remember, you're not trying to achieve any type of tuning yet - you're just pulling up all the slack. After this is done, begin with the low E again, and turn the tuner about half a turn, then move to the A string. Do this to all the strings. Then repeat it. Check yourself with a tuner. Eventually, you will get close to being in tune. When everything is close, go ahead and finesse your tuners so they are in tune. *Why is this lengthy process necessary,* you might ask, *and why can't I just tune normally?* Good question! The answer is that attempting to tune "normally" will result in a tremolo unit that has pulled up from the body to such an extent that the action is now about half an inch high, and totally unplayable. Doing it this way will keep your action low and tremolo in the right place." ...ok, ei väitellä enää, peace? : ) Life is a bummer baby. | |
![]() 02.03.2004 16:45:30 | |
Miksi. Joutuu niitä todennäkösesti joka tapauksessa säätämään. Ihan perushommaa. No floikkatalloista en tiedä, mutta kyllä pelkästään jousilla saa perus-kelluvat tallat ihan hyviin asentoihin. Ja vielä kun hommaa sellasia hieman jäykempiä jousia (ei perusletkufenderjousia) niin avot. Ruuveja aina vääntämällä saa helposti ne ruuvinkolot kulutettua niin, että eivät pidä enää kunnolla otettaan ruuvit noisa. Ja minä poika en tikkuihin ja liimaan koske, en. Hoidan homman jousilla. "These go to eleven.." | |
![]() 03.03.2004 14:35:33 (muokattu 03.03.2004 14:41:45) | |
Kärsä: ...ok, ei väitellä enää, peace? : ) Ok, ok, ei ollukkaan tarkotus väitellä, nyt kiinnostaiskin tietää mistä tommonen johtuu. Joku fysiikkaa lukenu sais kertoo. Jusstus: No floikkatalloista en tiedä, mutta kyllä pelkästään jousilla saa perus-kelluvat tallat ihan hyviin asentoihin. Ja vielä kun hommaa sellasia hieman jäykempiä jousia (ei perusletkufenderjousia) niin avot. Ruuveja aina vääntämällä saa helposti ne ruuvinkolot kulutettua niin, että eivät pidä enää kunnolla otettaan ruuvit noisa. Ja minä poika en tikkuihin ja liimaan koske, en. Hoidan homman jousilla. Jos Floyd Rose tallaan lisäät jousia, niin saa aika hyvä tuuri käydä, että säätämättä selviäisit. Ja säätäminen on Ihan perushommaa. Miinusnappi hukassa? | |
![]() 03.03.2004 15:55:35 | |
Jos Floyd Rose tallaan lisäät jousia, niin saa aika hyvä tuuri käydä, että säätämättä selviäisit. Ja säätäminen on . Yksi hyvä syy lisää olla käyttämättä floikkatalloja. :) "These go to eleven.." | |
![]() 03.03.2004 16:05:25 (muokattu 03.03.2004 16:07:34) | |
Yksi hyvä syy lisää olla käyttämättä floikkatalloja. :) No sillonhan sekin on yks hyvä syy olla soittamatta kitaraa, että jos vaihdat kitaraan .014 kielet, missä on ennestään ollu .009 kielet, niin joudut säätään kaularautaa. Ei Floyd Rosessa mitään vikaa oo. Oon omistanu muutaman Floyd Rose kitaran ja ei ne mun mielestä ollu niin vittumaisia vehkeitä, mitä täällä aina annetaan ymmärtää. Jos tarvetta olis niin hommaisin vieläkin kitaran missä on Floyd Rose. Ja se jousien säätäminen on tosiaan tosi pikku homma, eikä mun oo ikinä tarvinu käyttää liimaa ja tikkuja niihin säätöruuvin reikiin vaikka oon paljon joutunu säätäänkin niitä ruuveja. Mutta pistän nyt tähänkin viestiin tän: nyt kiinnostaiskin tietää mistä tommonen johtuu. Joku fysiikkaa lukenu sais kertoo. Jos joku kertois. Miinusnappi hukassa? | |
![]() 04.03.2004 13:33:40 | |
Jeah, en kyllä oikein tiedä itsekään miksi se menee noin, mutta se teksti jonka luit sieltä linkistä ainakin selvitti asian paremmin kuin itse osasin. Mielenkiintoinen juttu kylläkin tämä floikan käyttäytyminen, oma älykkyys ei kyllä riitä hirveästi fysiikan lakien pohdiskeluun. Eilen vaihdoin kielisetin kieli kerrallaan, jolloin ei kyllä ikinä mitään ongelmia synny floikan kanssa. Etenkään kun samaa 009-042 settiä käyttää, joka on minun näpeilleni ihan sopivan pehmyt setti ja saa reunaa ja alapäätä ihan tarpeeksi soundiin ja voi vetää jokaisen kielen kerralla vireeseen. Life is a bummer baby. | |
![]() 18.03.2004 09:45:33 | |
Kun se ei vaan mene noin. ...hmm...Itseasiassa näin siinä kyllä käy miten selitin, että kielet nousevat tosi korkealle jos virittelee yhden kerrallaan vireeseen floykkatallalla, olen joskus kokenut asian. Ei se talla palaudu alaspäin, vaikka se seuraava isketään vireeseen ja edellisen vire laskee.) Oon touhunnu floikkien kanssa ties miten kauan eikä koskaan ole kyllä noin käynyt. Ja fysiikan lakienkin mukaan toi on mahdotonta. Kokeiles nyt sitten ihan oikeesti äläkä vaan sano kokeillees... Pitää syödä hyvin että jaksaa tiluttaa | |
![]() 18.03.2004 10:54:10 | |
Et varmaankaan lukenut kaikkea ihan ajatuksella. Forget it. Floikkia oon käyttänyt noin 12 vuotta...Mutta joo, ei tästä jaksa enää. Kiitos kommentista. Life is a bummer baby. | |
![]() 18.03.2004 21:27:05 (muokattu 18.03.2004 21:28:22) | |
Minullahan kävi sitten tuuri kun vaihdoin tuon washburnin ihmekielien (oli hieman custom setti: muistaakseni .52 - .09) tilalle .011-sarjan, niin tarvitsi vain laittaa yksi jousi lisää ja vähän säätää ruuveja. Aikaa meni n. 15 min jos sitäkään. Ja on ensimmäinen floikkakitarani. Ja tallakin on aivan viivasuorassa kanteen nähden ja vire pysyy. Taitaa tällainen tuuri olla harvinaista. Tyypillinen onnettomuus: "viuh-kops-fiddu-sori-piipaa" -SURf Myykää minulle Washburnin kova keissi! | |
![]() 19.03.2004 01:15:38 | |
Minullahan kävi sitten tuuri kun vaihdoin tuon washburnin ihmekielien (oli hieman custom setti: muistaakseni .52 - .09) tilalle .011-sarjan, niin tarvitsi vain laittaa yksi jousi lisää ja vähän säätää ruuveja. Aikaa meni n. 15 min jos sitäkään. Ja on ensimmäinen floikkakitarani. Ja tallakin on aivan viivasuorassa kanteen nähden ja vire pysyy. Taitaa tällainen tuuri olla harvinaista. Ääh, kyllä floikkatallan säätää aika nopeasti kunhan tietää mitä tekee. Floikan säätämisen hankaluutta aina liioitellaan. | |
![]() 26.03.2004 01:41:32 (muokattu 26.03.2004 01:42:22) | |
Sen verran tarttee sanoo että itte en KOSKAAN irrota kaikkia kieliä samaan aikaan vaan otan eka vanhan E-kielen pois ja kiristän uuden kielen suurinpiirtein vireeseen. Sitten H-kiäli ja sama homma. Kaikki kielet ku irrottaa yhtä aikaa ni ei tee gutaa. Kitaran kaula ja runko on "tottunu" siihen kielten vetoon, sitä ei pidä poistaa kokonaan. | |
![]() 26.03.2004 18:21:38 | |
Kyllä minä irroitin Washburnista kerralla kaikki kielet, ja otin floikankin irti, kun putsasin sen kepakon. Tunnu missään. Kakkoskitara oli osina, kaulakin irrallaan muutaman kuukauden, ja hyvin pelittää vielä. Tyypillinen onnettomuus: "viuh-kops-fiddu-sori-piipaa" -SURf Elkee enää mitään myykö, rahat loppu perskeles! IMIK #10 | |
![]() 27.03.2004 15:31:23 | |
Itsellänikin on joskus aikoinaan ollu samankaltaisia ongelmia... Mullaki kävi niin että talla osotti kattoon kielten vaihdon jälkeen => tallan jouset (2kpl) veny melkoisesti => marssin lähimpään musa liikkeeseen ja ostin tallaan kolmannen jousen => ei nouse talla enää ja on keppi paljon jämäkämpi soittaakin. =>SUOSITTELEN!! | |
![]() 27.03.2004 16:45:02 | |
Kaikki kielet ku irrottaa yhtä aikaa ni ei tee gutaa. Kitaran kaula ja runko on "tottunu" siihen kielten vetoon, sitä ei pidä poistaa kokonaan. Voi ne kaikki kielet ottaa kerralla pois, kunhan ei pidä kitaraa ilman kieliä liian pitkään. Aika hankalaa olisi alkaa putsaamaan otelautaa kielten ollessa paikoillaan. Under Construction... | |
![]() 30.03.2004 21:09:56 | |
Mullaki kävi niin että talla osotti kattoon kielten vaihdon jälkeen => tallan jouset (2kpl) veny melkoisesti => marssin lähimpään musa liikkeeseen ja ostin tallaan kolmannen jousen => ei nouse talla enää ja on keppi paljon jämäkämpi soittaakin. =>SUOSITTELEN!! Mulla kävi just samoin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)