TheWickerMan 26.12.2003 18:31:34 | |
---|
Kyllähän ne vaikeita oli, mutta ei siinä vuotta mene. Mulla meni kesä. "Vittu, kaikki on joskus aloittelioita" - Lord of the strings |
Mimi 28.12.2003 15:15:50 | |
---|
Ei ne barret nyt niin tolkuttoman vaikeita voi olla. Kyllä se oli ihan yhtä helvettiä sillon joskus alussa... Kumminkin kun miettii että jos sattuu vaikka olemaan semmonen 14-kesäinen neitokainen niin voi tuottaa hieman vaikeuksia repiä niitä barreja menemään... Tuli allekirjoittaneen kerran jos toisenkin manattua kitaran kehittäjä alimpaan helvettiin kun ensin niin hienosti asettelee sormet siihen otelaudalle ja kaikki on periaatteessa oikein, ja sit ainoo ääni mikä siitä lähtee on epämääräinen krpräm.... Harjoittelua vaatii ja voimaa sormiin toi barreilu, ajan myötä ne kehittyy, ihan sen mukaan kuinka paljon niitä käyttää, joillain menee vuosi joillain kaksi kuukautta... itse olen kohta soittanut muutaman vuoden ja suurin osa menee ja soikin ihan hyvin, mutta jotkut tökkii edelleen, yleensä vähän kitarasta riippuen soi joko hyvin tai sitten hyvin huonosti.... "Jos oikeutta enemmän vain nähdä saan, voin verhoutua vaikka lumenvalkeaan. Mutta jos maailma jatkaa pimeän matkan taivallusta, ylläni on surupuku, ja surupuku on musta..."
NOMEN EST OMEN |
Schnowotski 02.01.2004 14:56:41 | |
---|
Puoli-barret on aika ovelia. Keskisormellahan ne otettiin? Itselläni alkaa jotenkin nekin jo menemään kun juuri kokeilin. Napsivat kaikki tyngät pois, viidakko-haravalla, viidakko-saksilla Nips, Naps, Nops
AST-jeesusteippi |
Noidanmetsästäjä 02.01.2004 22:53:25 | |
---|
Barreet on kyllä veikeä keksintö... Muuten, mikäköhän helvetti sormiani vaivaa? Viitisen vuotta olen soittanut ja kolmisen vuotta barreita soitellut mutta edelleen etusormeni jotenkin "vääntyy", eli A - kieli ei oikein koskaan soi puhtaana, muut kielet kylläkin... Taitaa olla nivelet paskana, vai? |
Väinämöinen 03.01.2004 00:15:35 | |
---|
Mulla meni useampikin vuosi barréjen oppimiseen. Mutta ne sentään opin. Naiset edustavat kauneuden voittoa älystä, miehet älyn voittoa moraalista (Dorian Grayn muotokuva, Oscar Wilde) |
viltsu77 03.01.2004 06:19:47 | |
---|
aika hyvä biisi barre otteiden reenaukseen on esim. proud mary. itte oon sitä hinkkaillu aika kiukulla ja jännetuppitulehdus alkaa olee kohta tosi asia .. :) |
paavi 05.01.2004 06:48:18 | |
---|
Sellaista vain, että kyllä barre-ote on erittäin hyödyllistä opetella kunnolla. Vähänkin vaativampi arpeggiokin usein hyödyntää barrea. Moni ehkä sanoo opetelleensa barren parissa viikossa, mutta usein siinä menee aikaa ennenkuin sointu on puhdas. Kannattaa kiinnittää huomiota nimenomaan soinnun puhtauteen. Jos painaa liikaa, osa kielistä taipuu ja soi ylävireisesti. I know the pieces fit |
Robert 05.01.2004 13:38:07 | |
---|
Pari vuotta siinä meni, mutta nyt soivat barre-soinnut jo varsin sujuvasti. Tosin peukalon kanssa ei oikein barre vielä onnistu. Harjoittelemalla hyvä tulee... Musiikki parhaimmillaan on sitä, että yksinkertaisen sointukulun päälle improvisoidaan teknisesti haastava soolo... |
paavi 05.01.2004 15:35:22 | |
---|
...Tosin peukalon kanssa ei oikein barre vielä onnistu... Mitäs jengi täällä oikein tarkoittaa barrella peukalon kanssa? Sitä, että peukalolla painetaan kieliä alas (lähinnä paksuimpaa kieltä)? Käytän itsekin sitä joskus, mutta en mä siitä mitään barrea saa. Se on usein vain vaihtoehtoinen tapa barrelle soittaa vastaava sointu. Tietääkseni barre tarkoittaa otetta, jossa etusormella painetaa useita kieliä yhtäaikaa. Saako joku vielä painettua samaan aikaan peukalolla? I know the pieces fit |
Lord of the strings 05.01.2004 22:07:53 | |
---|
Ei kai siinä muta taritse, kuin voimaa nakeissa. "Who are you? How did you get in?" "Well, I'm the locksmith and... I'm the locksmith" |
larinparaske 07.01.2004 11:48:53 | |
---|
Tietääkseni barre tarkoittaa otetta, jossa etusormella painetaa useita kieliä yhtäaikaa. Saako joku vielä painettua samaan aikaan peukalolla? -Esim perusduuribarressa (peukun kanssa) painetaan kuitenkin vielä e ja h kieltä etusormella, hence barre :) Tuo peukun kanssa tehty 'barre' on mun mielestäni sellanen tietynlaisten kuvioiden soittamista sen soinnun ympärillä (4 ja 2 esim) helpottava juttu, perusbarrella ne on joskus vähän työläitä etenkin jos skitta roikkuu vähän alempana. I want to be the king and queen of cheese |
paavi 07.01.2004 13:13:31 | |
---|
-Esim perusduuribarressa (peukun kanssa) painetaan kuitenkin vielä e ja h kieltä etusormella, hence barre :) Niinpä. Tuo tuli kyllä mieleen. Tajusinkin tässä, että itse jätän aina tuon e-kielen soittamatta tuossa tapauksessa ja painan etusormella vain h-kieltä. Joko demppaan e-kielen tai annan sen soida vapaana. Tuo peukun kanssa tehty 'barre' on mun mielestäni sellanen tietynlaisten kuvioiden soittamista sen soinnun ympärillä (4 ja 2 esim) helpottava juttu, perusbarrella ne on joskus vähän työläitä etenkin jos skitta roikkuu vähän alempana. I agree. I know the pieces fit |
kmkota 27.01.2007 19:32:50 | |
---|
Etusormen asentoa kannattaa kokeilla muutta jos ei millään soi kaikki kielet puhtaana, esim etusormea vähän takakenoon. Niinku miten takakenoon? |
Hutte 19.02.2007 22:17:56 (muokattu 19.02.2007 22:18:59) | |
---|
rölölööö onpas vanha ketju. Laitetaan illan vietteeksi tälläinen iltasatu :-) Juu tosiaan kuten joku jo mainitsi niin barreet avaa aloittelijalle ihan uuden tien. Ymmärtää että se A- sointu tulee muualtakin kuin sieltä kakkos välistä. Mielestäni barreet ovat kuitenkin vähän samanlainen asia kuin hiukan pidemmän aikaa soitelleille pentanoniset asteikot, erittäin hyödyllisiä, jopa välttämättömiä, mutta niihin ei saa jumittua. Kun alkaa perus barreet onnistumaan kannattaa tosiaan tiputtaa se etusormi alas sieltä E ja A kieliltä. Itselle ainakin kävi niin ettäkun aloin ottamaan barreja periaatteessa vain puolikkaina (E ja A kielet tyhjinä) niin huomasin että tästähän ne kaikki soolotkin lähtee (varsinkin blues ja rock, hyvänä esimerkkinä Hendrixin soolot). Tähän meni aikaa kuitenkin varmasti aikaa 4-5 vuotta. Pointtina tässä jutussa oli enivei se, että kun ne barreet händlää niin niihin ei saa takertua, ja jäädä soittamaan etusormi pystyssä sointua toisen perään. Näin avautuu myös mahdollisuus soitella sointumelodioita (vai mikä onkaan oikea nimitys niille). Tämä nyt vain tälläisenä maanantai illan iltasatuna, nämä eivät olleet mitään "totuuksia", mutta ns."itseoppineena kitaristina" olen tälläistä kantapään kautta oppinut. Näillä mennään |
Bald Anus 19.02.2007 23:47:39 | |
---|
Peukaloa ei saa jännittää paljoa, se alkaa tuntumaan "kivalta". Tuolla pääsee pitkälle, kevyin ottein. "Remember, Sully when I promised kill you last? I LIED!" ~John Matrix
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
projekti 20.02.2007 09:36:49 | |
---|
Kannattaa tutustua myös avoimiin virityksiin, jos ei ole sitä vielä tehnyt. Niillä barreet on helpompia kuin nenän kaivaminen.. Ultra Pro. |