Aihe: Floyd Rose -talla (viritys)
1 2
Lennu
11.12.2003 20:36:51

Kielet siis pitää jotenkin saada samaan suhteeseen, jotta ne ovat kaikki vireessä silloin kun talla on "tasapainossa" eli ei keuli eikä pukita =)??? No kerros miten.

- Viritä kielet mittarivireeseen
- jos talla keulii, niin kiristä niitä takana olevia ruuveja, joilla se jousiankkuri on ruuvattu runkoon kiinni.
- jos 'pukittaa' (hauskoja termejä), niin löysää tai ota yksi jousi pois (jos niitä on enemmän kuin kaksi)

Akkuruuvari tai säädettävä sähköpora ruuvipäällä on ihan lyömätön työkalu tähän.

Eli yritä saada balanssiin niin, että talla on suorassa ja kitara vireessä. Erittäin yksinkertainen asia, kunhan vaan oivallat sen kerran.

Tiedän, on mullakin noihin hermo mennyt.
Ces chaussettes sont ã vous?
Shields
11.12.2003 21:15:32
Näin tekisinkin, mutta en saa millään ilveellä kaikkia kieliä samaan aikaan mittarivireeseen. Yhden kun saan, niin toinen on jo laskenut ties kuinka paljon. No mutta joka tapauksessa nyt saa riittää tältä päivältä. Huomenna... huh, uudestaan =)
"Ain't it funny how it is, you never miss it til it's gone away"
Fortune
11.12.2003 21:22:20
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
Lennu
11.12.2003 21:35:09 (muokattu 11.12.2003 21:35:35)

http://www.swing-guitars.com/pic/tuneomatic.jpg

;)

Älä kiusaa :)

Kyllä se Shields siitä lähtee, kun ruuvailet kärsivällisesti.
Spiridon
11.12.2003 22:45:57
Näin tekisinkin, mutta en saa millään ilveellä kaikkia kieliä samaan aikaan mittarivireeseen. Yhden kun saan, niin toinen on jo laskenut ties kuinka paljon. No mutta joka tapauksessa nyt saa riittää tältä päivältä. Huomenna... huh, uudestaan =)

No vittumaistahan tuo on. Kokoajan se lähenee oikeaa virettä kun yhden kielen virität mittarivireeseen. Eli varmaan jotain ainakin kymmenen kertaa saat virittää, varsinkin jos kyseessä on uudet kielet jotka "venyy" tuossa alussa niin perskutarallaasti.
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
Shields
11.12.2003 23:06:07
No vittumaistahan tuo on. Kokoajan se lähenee oikeaa virettä kun yhden kielen virität mittarivireeseen. Eli varmaan jotain ainakin kymmenen kertaa saat virittää, varsinkin jos kyseessä on uudet kielet jotka "venyy" tuossa alussa niin perskutarallaasti.

Niin kai, mutta kun yhä uudestaan ja uudestaan viritin kieliä oikeaan vireeseen, niin kielet kiristyivät ja kiristyivät aiheuttaen tallan "keulimisen". Sitten korjasin tallan kulmaa...niin ja siitä jatkan sitten huomenna.

Hyvää Joulua!!!!
randy
12.12.2003 11:30:56
Otetaanpa nyt ihan alusta:

- Kielilukot auki, kaikki
- tallavirittimet puoleen väliin.
- viritä ala-e ylävireeseen
- viritä muut kielet
- viritä ala-e mittarivireeseen
- tarkista kaikkien vire
- viritä kaikki mittarivireeseen
- kiristä kielilukot
- tarkista vire ja säädä tarvittaessa tallavirittimillä.

Voi jumalauta! onneksi on tune-O-matic :)
Lumiukolla on valkonen perse.
Lennu
12.12.2003 13:06:14

Voi jumalauta! onneksi on tune-O-matic :)

Eläbbä muuda virkadda. Floyditkin mulla on lukittu.
Shields
12.12.2003 18:24:59
Floyditkin mulla on lukittu.

Meinaatko että sulla on sellanen puupalikka siellä tallan takana olevassa kolossa?
Olli S.
12.12.2003 19:38:30 (muokattu 12.12.2003 19:38:50)

Meinaatko että sulla on sellanen puupalikka siellä tallan takana olevassa kolossa?

En omista, enkä ole koskaan säätänyt Floikkaa, mutta eikö kannattavinta oli tehdä semmoinen puupalikka, joka pistää tallan vaakaan kanteen nähden ja virittää kitara silloin kohdalleen, säätää intonaatio ja pistää jouset sopivan tiukalle? Vastaväitteitä saa esittää.
Viimeinkin se musiikkinäyte!
Lennu
12.12.2003 20:44:23

En omista, enkä ole koskaan säätänyt Floikkaa, mutta eikö kannattavinta oli tehdä semmoinen puupalikka, joka pistää tallan vaakaan kanteen nähden ja virittää kitara silloin kohdalleen, säätää intonaatio ja pistää jouset sopivan tiukalle? Vastaväitteitä saa esittää.

On on. Mutta ei siitä sen jälkeen ole sitä hyötyä, mihin se on suunniteltu. Mä olen tehnyt niin vain siksi, että halvalla sain ja noita floikkia pursottaa kaapit pullollaan odottamassa uusia ritsaprojekteja.

Kyllä se kiinteä, mieluiten tuneomatic on se paras. Se on rokimpikin. Mutta kyllä sillä floikalla oppii elämään, pitää vaan oppia ne niksit.
Olli S.
13.12.2003 15:13:56

On on. Mutta ei siitä sen jälkeen ole sitä hyötyä, mihin se on suunniteltu. Mä olen tehnyt niin vain siksi, että halvalla sain ja noita floikkia pursottaa kaapit pullollaan odottamassa uusia ritsaprojekteja.

Kyllä se kiinteä, mieluiten tuneomatic on se paras. Se on rokimpikin. Mutta kyllä sillä floikalla oppii elämään, pitää vaan oppia ne niksit.

Tarkoitin siis, että pistää sen puupalikan sinne säädön ajaksi. Sitten kun säädöt on kohdallaan, niin säätäis jouset sopivalle ja ottais palikan pois. En ole kokeillut, mutta näin minä sen järkeilisin. Edelleen saa lytätä teorian.
Viimeinkin se musiikkinäyte!
Fortune
13.12.2003 17:12:15
Tarkoitin siis, että pistää sen puupalikan sinne säädön ajaksi. Sitten kun säädöt on kohdallaan, niin säätäis jouset sopivalle ja ottais palikan pois. En ole kokeillut, mutta näin minä sen järkeilisin. Edelleen saa lytätä teorian.

Se talla eläisi joka tapauksessa vähän, ei sitä saa niin jämerästi ja tasaisesti aseteltua. Ja sitten olisivat säädöt perseellään.
"Look behind you, a three-headed guitar!"
Lauri666
13.12.2003 20:03:52
Ei se Floidi vaadi kuin: aikaa, kärsivällisyyttä, hermoja ja tottakai HYVÄN FLOIDIN!
Let me live another day Without sorrow, without shame Let me feel the wind on my face Let me feel the sun And live my days with fun Let me sing this hymn to life
Shields
13.12.2003 21:25:23
Ei se Floidi vaadi kuin: aikaa, kärsivällisyyttä, hermoja ja tottakai HYVÄN FLOIDIN!

Totta! Itse muuten sain jo eilen kitarani vireeseen, joten tämä threadi alkaa olla tässä. Kiitoksia kaikille vinkeistä!!!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)