Aihe: Efekti lenkki
1 2
Fortune
29.09.2003 12:59:32
Eli siis pedaalin inputista vahvistimen sendiin ja pedaalin outputista vahvarin returniin?? Ja kitara normaalisti vahvarin inputtiin?

Kyl-lä.
pwallin
03.10.2003 14:17:55

Ei ku lenkki (hookoon sininen) kitaraan (miel. akustinen), send vahvariin (tai suoraan piuhaan jos soitat bluesia Merikarvian Merville) ja lopuksi return kiinni efektiin wahin ja särön ollessa matalaimpedanssien avulla kiinni siinä kitarapiuhan (miel. punainen kierrepiuha) ja roudarin (miel. opetettu apina) välissä. Varmuuden vuoksi irroita johto vahvistimen ja kaiuttimen väliltä ettei kuulu mitään häiriöitä (esim. soittoa). Jos esiintyy ongelmia, niin vika on varmaan siinä roudarissa...kantsii vaikka potkaista hieman niin voi auttaa. Piuhojen paloittelusurmakin auttaa usein jos plugeja ei saa irroitettua johtojen päistä ilman laulavaa oravalaumaa.

Äh, sori...no hiukan asiaakin.

Mulla oli joskus Gallien Krueger kombo ja siinä looppi ei toiminut kai oikein (tai en silloin osannut käyttää) kun vahvistimen mastervolume yliohjasi loopissa olleita räkkiefektejä sitä enemmän mitä kovemmalle mastervolumea väänsi...outoa ja siksi ei keikoilla voinut käyttää vaan hiljaa soitettuna kotosalla vain. Vuosien jälkeenkin mietityttää...
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
maniac4ever
04.10.2003 14:35:54
Saako sitten tehtyä efektilenkkiä jos ei oo vahvistimessa noita In- ja Outputteja ?
Kysyn vaan ku toisessa vahvistimessa on ja toisessa ei oo.
Fortune
04.10.2003 21:02:58
Saako sitten tehtyä efektilenkkiä jos ei oo vahvistimessa noita In- ja Outputteja ?
Kysyn vaan ku toisessa vahvistimessa on ja toisessa ei oo.

Jos pystyt tuikkaamaan signaalia jotenkin etusen ja päätteen väliin kotikonstein, niin siinähän se lenkki on.

Eli käytännössä ei, jollet ymmärrä elektroniikan päälle.
Mikko the Man
06.10.2003 14:45:08
Mun vahvistimessa(Line6, Spider) on vaan kitarapiuhan input ja sitten siinä on semmonen efektilooppi. Mut piuha, joka siihen menee on aika ihmeellinen. Se on samanlainen input, ku esim. podissa ja stompboxeissa...? eli miten mulla pitäs toimii?
Fortune
06.10.2003 14:57:37
Mun vahvistimessa(Line6, Spider) on vaan kitarapiuhan input ja sitten siinä on semmonen efektilooppi. Mut piuha, joka siihen menee on aika ihmeellinen. Se on samanlainen input, ku esim. podissa ja stompboxeissa...? eli miten mulla pitäs toimii?

Spider 1 -sarjan vahvistimissa ei ole efektilenkkiä. Se RJ-45 -naaraskappale on jalkapedaalia (FB4, Floorboard) varten ja se toinen reikä on kuulokkeille.
Mikko the Man
09.10.2003 19:08:09
Spider 1 -sarjan vahvistimissa ei ole efektilenkkiä. Se RJ-45 -naaraskappale on jalkapedaalia (FB4, Floorboard) varten ja se toinen reikä on kuulokkeille.

Kiitoksia tiedosta...
frozen inside
28.09.2006 11:33:38
mites tuota ku mulla on semmonen craten gt1200h nuppi ja kaappi ja sielä nupin takana on lukee insert ja manuaalissa luki että se on insert/effect loop, mutta missään ei näy semmosta takasin tuloreikää..eli on vain yks reikä. tosin kaapissa on sitte kaks reikää mutta toiseen menee piuha vahvistimesta ja toinen on varmaan sitä varten jos olis toinen kaappi? en tiiä valistakaa tyhmää
mitä ei muista ei ole edes tapahtunut..drunk n roll
Lennu
28.09.2006 14:34:46

mites tuota ku mulla on semmonen craten gt1200h nuppi ja kaappi ja sielä nupin takana on lukee insert ja manuaalissa luki että se on insert/effect loop, mutta missään ei näy semmosta takasin tuloreikää..eli on vain yks reikä. tosin kaapissa on sitte kaks reikää mutta toiseen menee piuha vahvistimesta ja toinen on varmaan sitä varten jos olis toinen kaappi? en tiiä valistakaa tyhmää

Lukeeko siinä esim. että tip=send ja ring=return? Inserttipiste on semmonen, että siihen tulee inserttipiuha, jonka toinen pää on "stereo" ja toisessa päässä on kaksi monoplugia. Toisella sisään ja toisella ulos.
"Ei, sä et näköjään ollenkaan käsitä missä suunnassa ongelmat on." "Mä käsitän,mut mä en tiedä sitä että saatko sä niihin ammattitaitoista apua?"
frozen inside
28.09.2006 18:34:55
ahaa..eiku siinä lukee pelkästään insert, mutta craten sivuilla katoin tuota mallia nii luki 1/4" Insert/Effects Loop, mutta vahvistimen takana lukee pelkästään että insert. Eli pitääkö minun ostaa tuommonen kakspäinen piuha että saan siitä lenkin tehtyä? Eli se menis sillee että inserttiin se stereopää ja sitte efektiin in ja outputtiin ne kaks päätä? Ja paljonko ne yleensä maksaa ne johot..ei varmaan hirveästi
mitä ei muista ei ole edes tapahtunut..drunk n roll
Ra.
29.09.2006 03:00:25 (muokattu 29.09.2006 03:00:50)
En tiedä mistä johtuu, mutta ainakin minulla wahi käyttäytyy ihan eri lailla kitaran ja inputin välissä, kuin efektilenkissä. Jos lykkäät sen kitaran ja vahvistimen väliin se ei vaikuta paljoa yhtään. Sitten kun looppaat sen, niin se antaa kunnon wahin, mutta kun pistät sen nolla asentoon kuuluu vahvistimesta kitara hyvin hiljaa.

Okei siis wahi efektilenkkiin, jotta saa wahista kunnolla irti, mutta toisaalta kun et käytä wahia vola taso laskee niinkö?
Ja ratkaisu on?

Muutenkin, mulla on tulossa pari säröpedaalia, wahi ja delay. Jälkimmäiset lenkkiin, mutta kumpi ensin?
"Who'd win in a wrestling match, Tom Morello or God?"
Murgo
29.09.2006 13:34:21

ahaa..eiku siinä lukee pelkästään insert, mutta craten sivuilla katoin tuota mallia nii luki 1/4" Insert/Effects Loop, mutta vahvistimen takana lukee pelkästään että insert. Eli pitääkö minun ostaa tuommonen kakspäinen piuha että saan siitä lenkin tehtyä? Eli se menis sillee että inserttiin se stereopää ja sitte efektiin in ja outputtiin ne kaks päätä? Ja paljonko ne yleensä maksaa ne johot..ei varmaan hirveästi

Mulla saman vahvarin comboversio. Se liitin on todellakin efektilenkki, se on stereojakki, en muista oliko tipissä send ja ringissä return ja sleevessä ground vai toisinpäin mutta kytkentä on ohjekirjassa. Tein siihen piuhan itse yhdestä stereo ja kahdesta monoplugista sekä "kaksiosaisesta" koaksiaalikaapelista. Tarvikkeet biltemassa jotain alta 10€. EQ:ta olen siinä pitänyt.
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää.
Lennu
30.09.2006 13:08:19

Okei siis wahi efektilenkkiin, jotta saa wahista kunnolla irti, mutta toisaalta kun et käytä wahia vola taso laskee niinkö?
Ja ratkaisu on?

Muutenkin, mulla on tulossa pari säröpedaalia, wahi ja delay. Jälkimmäiset lenkkiin, mutta kumpi ensin?

Riippuu siitä, haluatko wahittaa sitä delaysignaalia, vai että kaiku olisi se, mikä wahista sillä hetkellä tulee ulos. Mä liputtaisin viimesimmän puolesta.
"Ei, sä et näköjään ollenkaan käsitä missä suunnassa ongelmat on." "Mä käsitän,mut mä en tiedä sitä että saatko sä niihin ammattitaitoista apua?"
ANtTIKRISTUS
01.10.2006 16:36:00
Mäki tein tuon lenkin ja se on harvinaisen perseestä jos nyt asian näin ilmaisisin. Mulla on Morleyn Pro Series II Wah/Volume petaali ja vahvarina Laneyn tf200 hybridi härpäke, niin kuulostaa aivan onnettomalta. Ja se volumen käyttö on kanssa ihan perseestä. Se wahi vaikuttaa enemmänkin äänenvoimakkuuteen kun sitä polkee ja sitten, kun painaa sitä switchiä niin äänet on niin pienellä notta saatana. Paskan möivät, puran koko perkeleen.
EI OLE KENELLÄKÄÄN POKKAA PAINAA TÄSTÄ
Murgo
02.10.2006 13:17:14

Eri efektit käyttäytyy eri lailla efektilenkissä. Täällä on ollut juttua tuostakin, joku sanoi, että säröt,kompurat wahit kitaran ja vahvarin väliin ja modulaatiot(kaiut,phaserit,mitä niitä onkaan) efektilenkkiin. Totesin myös, että säröpoljin efektilenkissä ainakin minulla kuulosti paskalta,mutta EQ taas toimii hyvin.
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää.
anttileinonen
20.12.2008 14:00:36

Vanha topikki, mutta laitetaanpa uutta :

Terve,
hommasin Bogner Alchemist kombo vahvistimen ja ihan hyvältä peliltä vaikuttaa. Mun mielestä nuo reverb ja delay ovat aika ok helppoja käyttää/kuulostaa hyvältä, mutta hieman mietityttää tuo effect loop!

Nimittäin olisinkin yleensä kysynyt, että miten sitä kantsis käyttää?!? Huomasin, että jos sitä vahvarin takana olevaa loopin level-nappia kääntää sanotaan klo 1 tai 2 (13 ja 14 myös heheh) niin soundista katoaa tietty "putken aitous". Säröllä puuroutuu ja tuntuu, että putkista lähtee tehot. Kaulamikillä bassokielet soi vähän niin ja näin. Jotain tuossa on mitä ei tiedä tai osaa laittaa ok. Loop säädön puoliväli tai hieman alle on ok, mutta silloin kaikki efektilaitteet eivät kuulu kunnolla! Mikä mättää vai eikö osaa säätää? Manuska neuvoo säätämään kaikkia loopissa olevia efektejä 100% wet = "Set FX devices to 100% wet." Mitähän tuokin sitten tarkoittaa? Kaikissa efekteissä ei ole level-säädinmahdollisuutta...

Elikä lyhyesti, neuvokaapa takaisin putkimaailmaan palannutta, että miten kantsis laittaa seuraavat efektit vahvarin kans : (kitaralla varmaan ei ole merkitystä, mutta Fender Lite ash strato ja Duncanin everything axe setin mikit)
- kitaran ja vahvarin välissä tällä hetkellä Ibanezin TS7 ja Dunlop CryBaby wah
- loopissa tällä hetkellä SEND:stä lähtien : Ibanezit CF7 chorus/flanger, DDL20 delay, PC10 chorus/flanger, PH7 phaser ja viimeisenä Electro-Harmonics Pulsar tremolo -> RETURN
- loopissa on Fenderin 3-m piuhat ja DC adapteri on Ibanezin, on riittänyt aiemmin

Pitäskö noiden paikkoja jotenkin vaihtaa, vai onko piuhat vain väärinpäin tai liian pitkät/väärän tyyppiset, syökö signaalin tehoa tms :-/ Vahvari on uusi eli putkissa ei pitäs olla mitään, cleanina soi ihan ok ja särökin on parempi ilman tota loop-hässäkkää! Se loop level säädin takana on aika ranttu ja herkkä, joten tarkkana pitää olla jos ei muuta voi tehdä. Efektien vaihto ei nyt heti tulisi kyseeseen, näillä pitäs pärjätä.

Tiedoista kiitollisena,
Andy Oulusta
2008 takaisin putkimaailmaan...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)