makoskela 24.09.2003 13:28:14 | |
---|
Soitin ostetaan soittamisen takia, ei säätämisen. Mutta tokihan on hyvä jos viitsii opetella. Ilmeisesti mun teekkarivuosista on jo niin pitkä aika, että en enää pysy kärryillä. En mä mitään tollaista ole väittänyt. Kovassa käytössä soittimet vaan tuppaavat vikaantua etc. Ja kyllä mua häiritsee soittaa kitaralla, jonka intonaatio on perseellään. Sävelkorva? GAS = Guitar Auction Syndrome |
Lennu 24.09.2003 13:34:06 | |
---|
Soitin ostetaan soittamisen takia, ei säätämisen. Mutta tokihan on hyvä jos viitsii opetella. Hehheh, huono päivä? Enhän minäkään sitä tarkoita, että sitä pitää koko ajan olla hinkkaamassa ja ruuvaamassa. Vaan että perussäätäminen on vaan hyvä itse osata, koska se ei niin vaikeaa ole. Ei intonaation säätö, eikä kaularaudan säätö. Perussäädöt, ei mitkään nauhojen vaihdot. Ne kuuluu siihen soittamiseen. Primus inter pares! |
makoskela 24.09.2003 14:58:44 | |
---|
Enhän minäkään sitä tarkoita, että sitä pitää koko ajan olla hinkkaamassa ja ruuvaamassa. Vaan että perussäätäminen on vaan hyvä itse osata, koska se ei niin vaikeaa ole. Ei intonaation säätö, eikä kaularaudan säätö. Perussäädöt, ei mitkään nauhojen vaihdot. Ne kuuluu siihen soittamiseen. Juuri näin.
GAS = Guitar Auction Syndrome |
Acid_Dare 24.09.2003 15:26:25 | |
---|
Oma mielipiteeni tästä asiasta on, että on hyvä ainakin jollain tasolla oppia säätämään omaa soitintaan (virittäminen, kieltenvaihto, intonaatiot yms.). Vaikeammissa korjaus operaatioissa kylläkin suosittelen ammattilaisen apua. Yksi käytännön esimerkki: Kolhaiset kitaraasi ja huomaat, että se on mennyt epävireeseen, mikäli et osaa säätää kitaaaraasi kuntoon kunnolla joudut sen kuljettamaan huoltoon -> aikaa, vaivaa ja rahanmenoa. Jos taas osaat homman säädät vain kitaran 'nopsaan' kuntoon ja säästyt kaikelta tuolta vaivalta. Lisäksi kovasti epävireisellä kitaralla soittaminen on ainakin epämiellyttävää pitemmänpäälle. niin, Soitin ostetaan yleensä pääasiallisesti soittamista varten säätäminen on vain apukeino saada se kuulostamaan hyvältä. |
Fortune 24.09.2003 16:04:05 | |
---|
Hehheh, huono päivä? . Joo, auto pomppasi katsastuksessa :) Meni vähän överiksi, samasta asiasta kai me puhumme. Tartuin vain tuohon "ei säädöistä kannata mitään maksaa" -sutkaukseen liian innoissani ja kas, "snowball effect" Vieläkään en kaularautaan koske, koska se on liian pelottava värkki, mutta tokihan intonaatiot yms. väärin mennessään helposti peruttavat operaatiot uskaltaa tehdä tumpelompikin. Kaularaudan suhteen minut on peloteltu niin hyvin ruotuun, että saa olla osaavien heiniä. Ehkäpä voisi suositella taas sitä neuvoa, että maksaa sille ammattilaiselle sen ekan säädön hinnan ja menee vierestä katsomaan, miten homma hoidetaan kunnolla? Pitäisi varmaan joskus itsekin mennä tuon kaularaudan suhteen oppimaan... |
makoskela 24.09.2003 17:43:08 | |
---|
Pitäisi varmaan joskus itsekin mennä tuon kaularaudan suhteen oppimaan... Helppoahan se on kuin lasten lyöminen. Heh. Aloita 1/16 käännöillä varovasti, usein 1/4 kierros riittää. Itse olen pitänyt kaulat aika lailla suorina, bluesmiehet tuppaavat vääntämään kaulat jousipyssymäiseen muotoon. Oikein säädettu kaulan kaarevuus helpottaa myös intonaation säätämistä. Niinikään tallan korkeus on suoraan sidoksissa kaulan käyryyteen. Ja vastaavasti floikkarin (jonka nimeen käsittääkseni kiroat) jousiston kireyteen vaikuttaa kaulan tuoma vastavoima. Ei siis pelkkien kielien. GAS = Guitar Auction Syndrome |
Fortune 24.09.2003 20:11:17 | |
---|
Pulma ei ole minulla sen tiedon puute, että miten sitä tulisi säätää, vaan käsien ja aivojen välisen yhteyden pätkiminen kaikenlaisten käsitöiden suhteen :) Piirtäminen sentään onnistuu, soitossani ei ole mitään järkeä. Epäilen että tämäkin johtuu logistisista ongelmista, tiedän kaikki nuotit, mutta jossakin kohti sisäistä jakeluketjuani sössitään niin pahasti, että ne eivät mene oikeisiin kohtiin biisiä :) |
K.a.o.s 31.10.2003 13:05:19 | |
---|
Liian monessa paikassa kitaran perussäädöt sitäpaitsi laitetaan päin p***settä, vaikka niistä maksaisikin paljon.
Joo...Huomasin kans! vein kitarani huoltoon maksoin 50e ja sain huonompi kuntoisena takaisin... naks! ja Pois.... |