Aihe: Mitä pedaaleja tai efektejä bassolle, vai tarteeko ollenkaan? 1 2 | |
---|---|
![]() 24.03.2013 13:48:20 | |
Yllättää kyllä tämä ''vihapuhe'' basistien efektitenkäyttöä kohtaan. Itse olen 100% basisti, kitaraa en edes osaa soittaa kuin haparoiden jotain juttuja, nekin bassolla opittuja. Silti olen sairastunut kitaristien vakavimpaan sairauteen, kamarunkkaukseen. En edes pysty ajattelemaan bassoa ilman säröä ym. Tuli ostettua jopa envelope filter, jota en olisi ihan nopeasti uskonut bassolla käytettävän, ennen kuin aloin kuuntelemaan Musea. Ihan tuosta bändistä vielä, kuka väittää, ettei tällainen basso kuulosta hyvältä: http://www.youtube.com/watch?v=E1cSLmKUYak Hullu basisti. | |
![]() 31.03.2013 00:20:00 | |
Kalmo: Itse en ole ikinä bassoa soittanut tai omistanut, mutta yllätyin, että muutamassa postissa suositeltiin reverbiä. Äänityspuolella kun matalille äänille laitettu kaiku on usein nopein tapa saada lopputuloksesta epämääräistä mössöä. Mutta en minä vastaan väitä, kunhan yllätyin. Olikohan ideana öysätä kaikua vain basson yläpäähän? Tiedä häntä sitten... I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too | |
![]() 06.04.2013 22:22:27 | |
Joskus soittelen bassoakin ja eipä siinä paljoa efektejä tarvi kun efektiä on sormissa tarpeeksi. Sensijaan basson saundeja saa ruuvata mikseristä ja vahvistimesta, että saisi kivan purevan eikä mössöä. | |
![]() 15.04.2013 01:25:30 (muokattu 15.04.2013 01:28:38) | |
Se on tietenkin tärkeää, että on hyvä perussoundi ja hyvin soitetut nuotit, jotka vieläpä sopivat kulloiseenkin kappaleeseen. Sen sijaan, että on jatkuvasti häiritseviä avaruusääniä tai joku basistin oma, biisistä erillinen show meneillään. Oikein käytettyinä efektit ovat kuitenkin joskus hyvä juttu, kokonaisuudenkin kannalta. Tässä yhden ihmisen näkemys parhaista esimerkeistä: http://www.sourceaudio.net/blog/pos … test-bass-effects-songs-of-all-time The Top 10 Greatest Bass Effects Songs of All Time: 1.) Red Hot Chili Peppers: Coffee Shop - Wah Pedal 2.) NIN: Closer - Envelope Filter 3.) Pink Floyd: One of These Days - Delay & Tremolo 4.) Jamiroquai: Deeper Underground - Distortion 5.) Red Hot Chili Peppers: Sir Psycho Sexy - Distortion & Envelope Filter 6.) Beastie Boys: Sabotage - Fuzz 7.) Parliament: P-Funk (Wants to Get Funked Up) - Envelope Filter 8.) Phish: Boogie On Reggae Woman - Distortion and Envelope 9.) The O'Jays: For the Love of Money - Flanger 10.) Justice: D.A.N.C.E. - Compressor Parhauksista voi varmaan olla montaakin mieltä. Joka tapauksessa, esim. Fuzzin käyttö Sabogessa tuntuu biisin kuulemisen jälkeen hyvältä idealta. Etukäteen moni olisi varmaan ollut valmis kuulemattakin lyttäämään huonona ideana. Tosin tuskinpa aivan kaikki biisin kuulemisenkaan jälkeen tuosta soundista pitävät, mutta se heille sallittakoon. Eli makuasia. | |
![]() 16.04.2013 07:33:39 | |
LP96: Kauheata ylisoittamista-- Ja basisti voi aivan hyvin lopettaa sen bassoilun, jos luulee että on soolokitaristi eikä basisti. Onko se niin vaikeaa soittaa junnaavia bassolinjoja? Bassohan on mitä mahtavin rytmi ja melodiasoitin komppailuun että sooloiluun. Itseäni puolestaan välillä vituttaa ja tekisi mieli vaihtaa monenkin bändin basistin tilalle kitaristi niin tulisi sen pohjasävelrenkutuksenkin sijasta jotain muuta soitantaa. Vaikea sanoa onko kyse basistin mielikuvituksen puutteesta, taidottomuudesta, laiskuudesta vai ihan vain väärästä harrastuksesta/ammatista. | |
![]() 18.04.2013 18:41:33 | |
Basso on kielisoitin siinä kun kitarakin. Sillä on omat puutteensa ja myös vahvuutensa ja voipi sitä käyttää vähän niinkuin komppikitarana jos tarvetta on. Efekteistä senverran että kappaleen ja musiikkityylin vaatimuksilla voi mennä jollei halua kokeilla (mitä kyllä suosittelen). Aloittelijalle vaikka limiter/enhancer tasoittamaan ja joku odb3 säröttimeksi. Multimutaaja ehkä? Semmoista halpaa kivaa. Blues is the rule! | |
![]() 19.04.2013 09:50:11 | |
Äsken leikin Zakk Wylde choruksella. Lähti jännä lätinä. Sopis varmaan Guns n' rosesin soitteluun. Let there be rock | |
![]() 19.04.2013 19:20:48 | |
Kun kumartaa toiselle, byllistää toiselle. Kun toinen haluaa kuulla kikkailua, efektejä ja kaikkia tekniikoita sekoitettuna basistilta, toinen tuomitsee sirkuspelleksi ja vaatii jämäkkää perusasiaa. Do we need harmonics in the range above 8 kHz? Are a lot of dogs going to listen to your solos? - J. Johansson | |
![]() 19.04.2013 20:25:14 | |
Täysin makuasia ja biisistä/genrestäkin riippuvainen juttu tarvitseeko vai ei. Itse vedin joskus multiefektin 12 eri patchilla keikkaa (3 perussoundia plus eri biiseille jotain spesiaalia soolo/väliosa/intro/outrojuttua), siellä oli kaikkea turbosäröstä step sequencer -ohjattuun pitch shiftiin (käytännössä arpeggiator). No, se olikin sellaista progehtavaa crossover-metallia ja Tool oli kova esikuva. Nyt on tippunut neljän pedaalin efektilaudaksi joista niistäkin yksi on viritysmittari. Muut ovat Mad Professor Blueberry -särö, Behringerin kompura jonka vaihdan johonkin vähän laadukkaampaan sitten kun jaksaa ja MXR Micro Chorus. Kyllä minä suosittelen tuota multiefektiä, sillä pääsee hyvin hajulle miltä minkäkinlainen efekti suunnilleen kuulostaa ja sen mukaan voi sitten laajentaa tai supistaa omaa käyttöään. Itsellä on ollut käytössä Line6 Bass POD XT Live, Korg AX3000B ja Zoom B2.1U eikä noista ole mistään sinänsä ollut valittamista, kaikissa hyviä ja huonoja juttuja. Samoin Bossin lauta on kuulemma hyvä mutta ei ole omalle kohdalle osunut. Laulaja on lyömäsoitin. | |
![]() 02.05.2013 23:43:58 | |
Bassolla saa tosiaan sormien avulla, basson namiskuukkeleita ja vahvistinta säätelemällä tehtyä aika lailla erilaisia ääniä. Ennenkuin on oppinut nämä, eipä taida olla hyötyä lähteä muuta kikkailemaan. Itse tykkäisin kikkailla jollain tällaisel Mu-Tron 3:sella: http://www.youtube.com/watch?v=MaKHzdiwk8Y | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)