Aihe: Kitaransoitosta kiinnostunut kaipaisi aloitus apuja.
1 2 3
Matecci
27.01.2009 10:51:30 (muokattu 27.01.2009 11:03:35)
Kitaraa ei ihan vielä ole,mutta olen tässä nyt alkajaisiksi jo ruennut teoriassa opiskelemaan ja painamaan mieleen esim, A,E ja D sointuja netin opetusvideoiden avulla,kunhan edellä mainitut oppii niin sitten lisää. Onko niistä hyvä lähteä liikkeelle vai miten pääsääntöisesti metallimusiikin soittooon suuntautuvan kannattaisi lähteä liikkeelle?

Haulla en löytänyt,en tosin ole varma käytinkö oikeita hakusanoja,mutta mistä löytäisi tyhmälle perus kitaran soittoon liittyvää sanastoa ja niiden "suomennoksia"?
Ovat termit vähän hakusessa...esim plokkaaminen,pikkaaminen,mallintavavahvistin,jne jne..?
ekikoo
27.01.2009 13:26:39 (muokattu 27.01.2009 13:34:12)
Oli noista termeistä muuan ketju
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=34505
e: balls, sattuikin tollanen enkku-suomi, mutta mielestäni oon nähnyt sellaisenkin mitä kysyttiin.

Nää vois olla lähellä
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=19764
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=33453
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
weelie
27.01.2009 15:40:36 (muokattu 27.01.2009 15:44:01)
Kitaraa ei ihan vielä ole,mutta olen tässä nyt alkajaisiksi jo ruennut teoriassa opiskelemaan ja painamaan mieleen esim, A,E ja D sointuja netin opetusvideoiden avulla,kunhan edellä mainitut oppii niin sitten lisää.

Heviä en ole soittanut enkä soita. Joten kommenttini saa vapaasti lytätä.

Mutta hevissä lähtisin siitä että soitetaan "voimasointuja" (eli "5-sointuja") ylös-alas kaulaa. Näillä ne perus-hardrockriffit soitellaan. Noista E ja A-soinnuista kun soitat vain kaksi tai kolme matalinta kieltä, niin siinä se vitossointu on, E5 ja A5. Niitä sitten soitat ylempää tai alempaa kaulaa, niin ovat eri korkeudella, ja aakkosien mukaan eri nimisiä. E nauhan (nauha = fret) ylempää on F5 ja kolmannelta nauhalta G5, viidenneltä A5, setsemänneltä B5, kahdeksannelta C5...

esim Black Sabbathin Iron Man on hyvä esimerkki simppelistä riffistä näillä vitossoinnuilla: http://www.guitarnoise.com/lesson/easy-guitar-riffs/

Jos haluaa jytisevämpää, voi pudottaa paksuimman kielen sävelkorkeutta kahden nauhan verran eli E:stä D:hen. Näin kun normaalisti soittaisit E5 = 022xxx niin nyt onkin 222xxx, eli soinnun voi hoitaa yhdellä sormella. Tästä vireestä DADGBE käytetään nimeä drop-D, eli pudotettu D. Sitä kai ainakin osa hevisteistä käyttää (ja käytetään sitä monessa muussakin musiikissa).

Sitten opettelemaan vaikkapa mollipentatonista skaalaa, sooloja varten.

Ja sitten jo kappaleiden kimppuun ja äkkiä. Windows media playerillä voi hidastaa kappaleita niin että äänen korkeus ei muutu, jotta helpommin voi soittaa mukana.
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
Kontiak
27.01.2009 16:12:03
Onko niistä hyvä lähteä liikkeelle vai miten pääsääntöisesti metallimusiikin soittooon suuntautuvan kannattaisi lähteä liikkeelle?

En itse lähtisi noista avosoinnuista liikkeelle. Tärkeämpää on sävelten nimet paksulta E-kieleltä ja A-kieleltä sekä jo mainitut vitossoinnut. Sitten alternate pikkaus.
tukse
27.01.2009 16:52:03
Hei,

Älä huoli. On meitä muitakin jotka on aloittanut vanhemmalla iällä.

Itse aloitin 27-vuotiaana, ja nyt on soittokokemusta vähän päälle 1 vuosi.

Slipknottia ei välttämättä kannata heti lähteä harjoittelemaan voi tulla äkkiä seinä vastaan :) Tai jos aloitat, niin harjoittele heti alternative piikkaus. Ilman sitä ei slipknotit taivu.

Kannattaa harjoitella mahdollisimman paljon, ja jos vaan on mahdollista niin soita joka päivä jonkinverran. Itse harjoittelen jokapäivä vähintään 1h verran (paitsi silloin jos on krapula).

Opettelin itsekseni 1-vuoden ajan, ja nyt oon ottanut soittotunteja. Eli yksikseenki pärjää.
Matecci
28.01.2009 00:37:44
Tämä ilta onkin tullut nyt niitä vitos-sointuja päntättyä,aamulla taas silmät ristissä töihin:) Onhan noissa muistamista,mutta eiköhän ne pikkuhiljaa mielessä ala pysymään.

Tuossa weelie oli laittanut linkin ironmanin riffistä,niin miten noita oikein tulkitaan? Mistä mihin suuntaan luetaan ja mitä ne numerot ja muut merkit ovat?

Minulle on jo parikin henkilöä "varoitellut" täällä Slipknotin haasteellisuudesta,mutta jotenkin minusta esim,Before I Forget biisi ei nyt niiiin vaikealta äkkiseltään kuulosta,no se alku ainakaan..?

Heti ensi viikon alussa haen soittokamat kyllä himaan,viikonloppuna muutto,niin en viitsi tielle vielä hakee pyörimään..
Todella kova polte olisi jo päästä vähän kokeilemaan kaikkia noita juttuja,joita on opiskellut lähipäivät.
xtrainer80
28.01.2009 08:53:21
Tämä ilta onkin tullut nyt niitä vitos-sointuja päntättyä,aamulla taas silmät ristissä töihin:) Onhan noissa muistamista,mutta eiköhän ne pikkuhiljaa mielessä ala pysymään.

Tuossa weelie oli laittanut linkin ironmanin riffistä,niin miten noita oikein tulkitaan? Mistä mihin suuntaan luetaan ja mitä ne numerot ja muut merkit ovat?

Minulle on jo parikin henkilöä "varoitellut" täällä Slipknotin haasteellisuudesta,mutta jotenkin minusta esim,Before I Forget biisi ei nyt niiiin vaikealta äkkiseltään kuulosta,no se alku ainakaan..?

Heti ensi viikon alussa haen soittokamat kyllä himaan,viikonloppuna muutto,niin en viitsi tielle vielä hakee pyörimään..
Todella kova polte olisi jo päästä vähän kokeilemaan kaikkia noita juttuja,joita on opiskellut lähipäivät.

Toivottavasti ei käy kuin mulle, tilasin kitaran ja odotellessa opettelin aika läjän sointuja ulkoa, mm. niin että piirtelin niitä tabulatuurimuodossa paperille. Kun kitara saapui, olin jo niin että "jees, mukavaa kun osaan jo perussoinnut soittaa". Kitara käteen ja - kuinka väärässä olinkaan! Sormiin sattui, kielet särisi ja soinnusta toiseen vaihtaminen nopeasti - ihan mahdotonta. No, kärsivällisyyttä vaan ja pikkuhiljaa alkoi sujua. Tässä tapauksessa voin toki vaan katsoa peiliin, kun luulin osaavani ennen kuin olin koskenutkaan kitaraan. :D Tsemppiä treenaamiseen!
Matecci
28.01.2009 11:25:43
Xtrainer,kirjoitit täsmälleen silleen kuin minä olen ajatellutkin,että mitä tulee tapahtumaan sitten oikeasti kun kitaran käteeni saan... Ruma tosiasia usein pilaa kauniin teorian:) No treeniä treeniä sitten vaan paljon.
xtrainer80
28.01.2009 11:34:05
Xtrainer,kirjoitit täsmälleen silleen kuin minä olen ajatellutkin,että mitä tulee tapahtumaan sitten oikeasti kun kitaran käteeni saan... Ruma tosiasia usein pilaa kauniin teorian:) No treeniä treeniä sitten vaan paljon.

No, ensimmäinen kitarani oli teräskielinen akustinen, sähköllä on ehkä aavistuksen verran helpompi saada puhtaampi ääni alkuun. Tarkoitukseni ei suinkaan ollut lannistaa, se että opiskelee sointuja ennen kuin saa kitaran, on vain positiivista! :)
lapivil
28.01.2009 14:12:27
Moi!

Tuli niin moneen kertaan esille tuo että aiot suuntautua metallimusiikkiin, niin nyt alkajaisiksi suosittelisin hetkeksi "unohtamaan" sen alkeiden opettelemisen kannalta. Sillä ei nyt käytännössä ole merkitystä mitä musiikkia aiot soittaa kun perusasioissakin on jo opittavaa. Opettelet sointuja ja miten saat puhtaita ääniä kitarasta jne, sormituksia yms. Ei kannata tosiaankaan heti lähteä tabulatuureista raastamaan jotain hevibiisejä, se ei johda mihinkään hyvään. Toki kun osaat jo vähän soittaa niin voit soitellakkin mitä biisejä haluat. Ei kitaransoiton tarvitse olla kokoajan orjallista ja tärkeäähän se on soittaa mistä tykkää. Mutta pointtina olikin nyt vain se ettet juutu siihen sahailemiseen ja riffittelyyn niistä tabeista ja sitten huomaat että soitat päin vittua. :)
elais
28.01.2009 21:49:48
Ihme ettei kukaan ole maininnut soittotekniikan tärkeyttä. Munsta kannattaa lähteä heti alussa siitä että kädet ovat jotakuinkin oikeissa asennoissa, niitä kieliä ei rutisteta otelautaa vasten rystyset valkoisina ja olkapäät saavat olla rentoina. Jos opettelee alussa väärän soittotavan, sitä on myöhemmin vaikea lähteä muuttamaan. Netistä löytyy (yllättäen!) kosolti opetusvideoita aloittelijoille, kirjastoissa on myös kitaralle soitonoppaita. Soitonoppaista löytyy yleensä ainakin pari sivullista juttua käsien asennoista ja siitä miten plektraa pidellään.

Ja ettei vallan unohdu: venyttele soittamisen jälkeen!
Joo, linkissä on venytyksiä basisteille, mutta kyllä ne ranteet ja kädet ja sormet rasittuvat kitaransoitossakin.
http://www.student.oulu.fi/~mkkuure/bassovenytys.html

Onnea matkaan!
"Nothing is impossible. The word itself says I'm possible."
ravensoul
28.01.2009 22:42:19 (muokattu 28.01.2009 22:44:45)
Tuli niin moneen kertaan esille tuo että aiot suuntautua metallimusiikkiin, niin nyt alkajaisiksi suosittelisin hetkeksi "unohtamaan" sen alkeiden opettelemisen kannalta. Sillä ei nyt käytännössä ole merkitystä mitä musiikkia aiot soittaa kun perusasioissakin on jo opittavaa. Opettelet sointuja ja miten saat puhtaita ääniä kitarasta jne, sormituksia yms. Ei kannata tosiaankaan heti lähteä tabulatuureista raastamaan jotain hevibiisejä, se ei johda mihinkään hyvään. Toki kun osaat jo vähän soittaa niin voit soitellakkin mitä biisejä haluat. Ei kitaransoiton tarvitse olla kokoajan orjallista ja tärkeäähän se on soittaa mistä tykkää. Mutta pointtina olikin nyt vain se ettet juutu siihen sahailemiseen ja riffittelyyn niistä tabeista ja sitten huomaat että soitat päin vittua. :)

Vahvaa komppia. Tänsuuntaista jo tuossa sanoinkin sivulauseessa. Vähintäänkin ihan alkeisjutut haltuun jossakin määrin ennenkuin keskitytään täpöillä sahaamaan tabeista ulkoaopeteltuja vitosriffejä ymmärtämättä mistään mitään. Enkä tarkoita sitä, että olisi väkisin opeteltava perussoinnut ja rämpyteltävä ikivihreitä, jotka ei kiinnosta vittuakaan. Vaan vaikkapa siinä heviriffittelyjen välissä opetella ihan perusasioita. Esim. tyyliin että tietää mikä on tahti, tempo, aika-arvo, kolmisointu, asteikko jne. ja mikä merkitys näillä on. Helpottaa kummasti soittelua ja biisien opettelua kun alkaa hahmottaa asioita eikä vain opettele ulkoa riffiä riffin perään. Tuo lapivilin viimeinen lause pitää valitettavan hyvin paikkansa. Youtube on esimerkkejä pullollaan.

Ihme ettei kukaan ole maininnut soittotekniikan tärkeyttä. Munsta kannattaa lähteä heti alussa siitä että kädet ovat jotakuinkin oikeissa asennoissa, niitä kieliä ei rutisteta otelautaa vasten rystyset valkoisina ja olkapäät saavat olla rentoina.

Tää on munsta vähän kaksipiippuinen juttu. Rentous jne. tietty mutta ihan aluksi ei välttämättä kannata yrittää väkisin opetella jotain tiettyä käsien asentoa ja tekniikkaa siksi, että nettisivun opetusvideossa sanottiin niin. Se saattaa olla omille näpeille hankala ellei peräti väärä tyyli, kun niitä händyjä on niin erilaisia. Itte yritin alussa turhaan opetella plekukäden asentoa klassiseen nyrkissä pitämiseen kunnes turhautumisten jälkeen hiljalleen muotoutui oivallus, että mulle sopii parhaiten rento 'räpylä melkein levällään' -meininki.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Kontiak
28.01.2009 23:38:56 (muokattu 28.01.2009 23:39:34)
Mutta pointtina olikin nyt vain se ettet juutu siihen sahailemiseen ja riffittelyyn niistä tabeista ja sitten huomaat että soitat päin vittua. :)

Hyvä sääntö pitää mielessä on: kun treenataan, niin ei soitella ja kun soitellaan, niin nähdään, miten on treenattu. Jos kaveri haluaa soitella Slipknottia ja metallia, niin miettikääs itse, mitä kannattaa treenata.

Tuollaiset soittoasentohommelit ja muut itse soittamista edeltävät perusjutut on parempi katsoa opettajan kanssa. Sitähän onkin jo tässä ketjussa suositeltu, niin en toista enää.
Matecci
29.01.2009 09:52:04
Vielä niistä vitos-soinnuista,eli olen nyt teoriassa käynyt läpi niitä sellaisella otteella kun esim soitetaan G5,(jos oikea ilmaisu) niin eka sormi on kolmosnauhan kuudennella kielellä eli paksuimmalla,kolmas vitosnauhan viidennellä ja neljässormi vitosnauhan neljännellä kielellä,pitäähän paikkansa?
Onkos niitä nyt miten paljon muita "otteita" joilla niitä soitetaan? Olen kuullut mainittavan myös kahden sormen power chordsin?
Onko hyviä vinkkejä miten sormet saa pysymään samassa otteessa kun vaihdetaan soinnusta toiseen? Luulen,että siinä tulee minulle treenattavaa paljon.
weelie
29.01.2009 10:15:50 (muokattu 29.01.2009 10:31:12)
Vielä niistä vitos-soinnuista,eli olen nyt teoriassa käynyt läpi niitä sellaisella otteella kun esim soitetaan G5,(jos oikea ilmaisu) niin eka sormi on kolmosnauhan kuudennella kielellä eli paksuimmalla,kolmas vitosnauhan viidennellä ja neljässormi vitosnauhan neljännellä kielellä,pitäähän paikkansa?
Onkos niitä nyt miten paljon muita "otteita" joilla niitä soitetaan? Olen kuullut mainittavan myös kahden sormen power chordsin?

No monesti varmaan soitetaan myös niin että viitos ja neloskieli otetaan samalla sormella. Toisaalta tuossa ei ole aivan pakko soittaa sitä neljättä kieltä lainkaan, tosin saundi on silloin ohkaisempi. Laita youtubeen hauksi power chords, niin kyllä sieltä oppia löytyy...

Itse lähdin soittajana siitä, että opettelin avoimia sointuja (C, A, G, E, D ja niiden mollit ja seiskat) ja samalla noita vitossointuja (tai siis boogierokkia, joissa noita käytetään myös). Samalla myös rautalankabiisejä, riffejä, jne. Sitten myös mollipentatonista.

Oikeaoppisesti aloittaen käsittääkseni pitäisi lähteä siitä että oppii avoimet soinnut ja duuriskaalan, ja opettelee sitten ukko nooat jne korvakuulolta.

Yleensä kitaran soittoa opetetaan asemasta, eli siis niin että käsi pysyy kaulan pituussuunnassa samassa kohtaa, kun taas barre-sointuja tai noitavitosia opetellessa taas painottuu tuo pituussuunnassa oppiminen. MIelestäni pituussuunnassa oppiminen on paljon havainnollisempaa, "kuin piano soittais, nappulat on siinä peräkkäin järjestyksessä". Eli mielestäni tavallaan olisi parempi jos ensi oppisi skaalat sun muut pituussuunnassa, eikä asemasta, kuten avosoinnuilla oppii.

Musiikin aakkoset (A,B,C,D,E,F,G) menevät kieltä pitkin ylöspäin niin että E ja F sekä B ja C ovat peräkkäisin nauhoin, muissa väleissä on yksi nauha välissä. Eli kun kolmosnauhalta otat tuon G5 niin siitä siitä kaksi nauhaa ylöspäin on A5, sitten kaksi nauhaa ylöspäin B5, mutta sitten onkin vain yksi nauha ylöspäin C5. EF on kielikoulu ja BC tarkoittaa ennen kristusta (huonoja muistisääntöjä, joo, mutta parempi ku ei mitää).

Ja kipeetä se tekee aluksi joka tapauksessa. Jos sormenpäihin sattuu, se on niinku pitääkin aluksi, mutta jos ranteeseen sattuu, niin se on huonompi juttu, eli pidä heti taukoa.
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
tukse
29.01.2009 11:22:03
Itse kun aloitin kitaransoiton, niin tutustuin tähän sivuun:

http://www.justinguitar.com/

Oikein hyviä vinkkejä, ja videomateriaalia. Symppis opettajaki. Suosittelen tutustumaan.
Matecci
29.01.2009 17:38:46
Joo kävinpä just kitara kamat maksamassa ja vähän testaamassa...siis apuva kun ei meinaa sormet kunnolla taittua edes siihen voimasointujen soitto otteeseen:)
Tarvii jonkin verran sormi jumppaa vissiin harrastaa.. Tuli sieltä sit kyllä puhtaastikkin se sointu kun vähän sain opastusta otteeseen.. Paljon töitä kyllä tiedossa:)
ravensoul
29.01.2009 19:44:54
Joo kävinpä just kitara kamat maksamassa ja vähän testaamassa...siis apuva kun ei meinaa sormet kunnolla taittua edes siihen voimasointujen soitto otteeseen:)
Tarvii jonkin verran sormi jumppaa vissiin harrastaa.. Tuli sieltä sit kyllä puhtaastikkin se sointu kun vähän sain opastusta otteeseen.. Paljon töitä kyllä tiedossa:)

Joo, se tarvii vaan toistoja muutama tuhat, että piirtyy lihasmuistiin mut kyllä se siitä. Muistan, että kauan piti alussa tahkota ennenkuin alko nuo siirrot toimia mutta sit ykskaks vaan huomas et niinhän ne nakit vaan liikkuu.

Tuo yllä mainittu sivusto on muuten toudella hyvä, pätevä jätkä opettamaan, kannattaa kahlailla läpi mielenkiintoisia juttuja ja vaikka ei niin kiinnostaiskaan. :)

Ja tuolta niitä vitosia, aiheesta on väsätty FAQ: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=20147
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
laakeri
29.01.2009 20:42:49
No monesti varmaan soitetaan myös niin että viitos ja neloskieli otetaan samalla sormella. Toisaalta tuossa ei ole aivan pakko soittaa sitä neljättä kieltä lainkaan, tosin saundi on silloin ohkaisempi.

"Ohkaisempi" ei mielestäni ole oikein hyvä kuvaus tähän kohtaan. Mielestäni kahden kielen voimasoinnuissa on enemmän munaa, lähtee ainakin sellaiset "junttariffit" paremmin, kun sitä viitossoinnun ylintä kieltä ei soiteta. En ole juuri perehtynyt "oikeiden" kitaristien soittotekniikkaan tällä saralla, mutta ymmärtääkseni näitä käytetään paljon. Itse käytän niitä lähinnä siksi, että ovat helpompia, kolmen kielen viitosiin ei tunnu nopeassa soitossa sormet taipuvan. Kyllähän useammalla kielellä saadaan ehkä vähän "isompi" soundi, mutta siinä ei ehkä ole niin paljoa potkua. Tilanteen mukaan.
Matecci
29.01.2009 21:22:45
Oikeastaan noi Justinin sivut ovat olleet melkein kaiken tietoni lähde,joka ilta on tullut niitä lueskeltua ja katsottua videoita sieltä..
Alkaa olla kohta meidän poitsun pikku jäkismaila ihan kulahtanu kun,niin paljon on tullut sen kanssa sormiotteita "kuivatreenailtua":D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)