Seba 03.04.2008 22:05:32 | |
---|
Eipä tuo kilperttikään ihan tuolla nyrkissä plekua pitele. Lähempänä peukalon kärkeä ja etusormen pään sivussa näyttäisi pitelevän. Tuossa oppikirjakuvassa ollaan jo suurinpiirtein ekojen nivelien alapuolella, joka tuntuu täysin luonnottomalta. Tietenkin riippuu pääasiassa siitä, miten sitä oppii pitämään että tuntuu hyvältä, ja treenaa sillälailla. Typerää ensinnäkin määritellä tuollainen "oikea tapa", kun tapoja on niin monta kuin käyttäjiä. Suurin osa kuitenkin soittelee pinsettiotteella, ja osa silläkin tavalla vetää ihan mitä vaan, joten ei kai nekään väärässä ole. |
oiva tumpeloinen 03.04.2008 22:11:49 | |
---|
Typerää ensinnäkin määritellä tuollainen "oikea tapa", kun tapoja on niin monta kuin käyttäjiä. Suurin osa kuitenkin soittelee pinsettiotteella, ja osa silläkin tavalla vetää ihan mitä vaan, joten ei kai nekään väärässä ole. Ei ole mitään väliä, jos tekniikalla vain kaikki tarpeellinen sujuu. Vieläkin toistona sanottua: noiden oppikirjatekniikoiden on tarkoitus perusideana olla mahdollisimman vähän rasittavia ja rajoittavia. |
Johann Onn 04.04.2008 11:53:23 | |
---|
Eipä tuo kilperttikään ihan tuolla nyrkissä plekua pitele. No ei: http://www.youtube.com/watch?v=khs0Wl7Hvas Tsekkasin oman pleku otteen ja: A) Mitä hitaammin soitan, sitä suoremmassa kulmassa se on, kieliin nähden. B) Mitä nopeammin soitan, sitä enemmin tulee kulmaa, viistosti alaspäin. C) Koska hakkaan niin kovaa, pakko käyttää nopeimmissa jutuissa plekua, jotka antaa periksi. Eli Sharkfin:in punaista. Vähänkin joustamattomampi pleku, kuten Dunlopin (Kozik) 0.60, lähtee sananmukaisesti lentoon. |
rattledad 04.04.2008 23:53:49 | |
---|
|
Landola59 05.04.2008 00:47:30 | |
---|
Enpä keksi muuta vastausta ku enemmän puristusta tai Sandcrip.... En mä tiedä, itellä ainakin pysyy nuo tavallisetkin plektrat käsissä, ennen tahtoi kyllä lipsua. Ajan myötä nuokin tahtoo onnistua. Sarkasmi on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet. |
rintapek 05.04.2008 01:58:04 | |
---|
Onpa tuommoinenkin ihme nähty, että mikään pleku ei ollut tarpeeksi jäykkä. Markan, tai siis tänäpänä euron kolikko sitten oli tarpeeksi jäykkä. Joka kantilta yhtä pyöreä, niin asennosta jokseenkin viis. One kind of music only - the good kind |
iba68nez 08.04.2008 14:39:50 | |
---|
Piti oikeen kaivaa plektra taskusta ja kokeilla miten mä sitä pidän. Näköjään etusormen ja peukalon välissä, ja sit keskisormi näyttäis "tukevan" sivusta, niinku plekun reunaan. Oli oikein tai väärin mut tollee oon viimeset 25 vuotta soittanu. |
M!Xu 22.04.2008 16:09:13 | |
---|
Ota kunnon ote siitä plekusta. Se ei saisi taipua sormien välissä soitettaessa. Tiukka ote, muttei kuitenkaan mikään hervoton puristus. Take the Kama Sutra. How many people died from the Kama Sutra as opposed to the bible. Who wins?
-Frank Zappa |
paavi 24.04.2008 10:33:19 | |
---|
Sellasen jutun haluisin lisätä, että aivan kuten otelautakädenkin tapauksessa myös plekukättä pidetään rentona. Monilla kokeneilla soittajilla se pleku liikkuukin vaistomaisesti kokoajan. Sitä asentoa ikään kuin haetaan koko ajan, mutta siihen ei kiinnitetä huomiota. Hieman eri asia ehkä sitten ihan puhtaassa hevisahauksessa, jossa vedetään samalla meiningillä minuuttikaupalla, mutta siinäkään ei ole tarkoitus jäykkänä puristaa käsi nyrkissä sitä plekua. Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction |
iba68nez 12.05.2008 11:28:26 | |
---|
Sellasen jutun haluisin lisätä, että aivan kuten otelautakädenkin tapauksessa myös plekukättä pidetään rentona. Monilla kokeneilla soittajilla se pleku liikkuukin vaistomaisesti kokoajan. Sitä asentoa ikään kuin haetaan koko ajan, mutta siihen ei kiinnitetä huomiota. Toi on totta, enpä ollu aikasemmin pannu merkille mut niin se plektran asento vaan koko ajan vaihtelee. |
Load proud 12.05.2008 19:41:46 | |
---|
Pienellä poralla kolme reikää ja johan pysyy.Itselläkin pleku kääntyili milloin mitenkin,ennen kuin hokasin että biisilöissähän on aina taukoja joissa on hyvä korjailla plektran asentoa.Näin joskus kun aloittelin kitaran soittoa.Ja kompatessahan voi "bluffata"jättämällä soinnun hyvässä välissä soimaan,niin siinä on yksi kikka korjata plektran asentoa.Mutta kaikkein paras tapa on vain treenata ja tarkkailla plektran käyttäytymistä sormissa,itse tein näin joskus muinoin. |
Sonkko 15.05.2008 14:31:11 (muokattu 15.05.2008 14:33:21) | |
---|
Ei ole olemassa yhtä oikeaa sentoa. Eri jutuissa tarvitaan eri asioita. Esim. tasaista soundia haluttaessa plekun on parasta olla niikkö suoraan kieliin nähden, mutta sahatessa eli tiluttaessa on hyvä olla vähän vinossa, niikkö. Ja laita sinitarraa pikkasen sormen ja plekun väliin, niin pyssyy paremmin räpylässä. Liimaa suosittelisin muuten, mutta se on huono vaihtoehto, jos aiot elämässäsi tehdä muutakin kun rämpyttää kitaraa plektralla. Yks hyvä nyrkkisääntö muuten vielä: Kun pystyt pitämään plekua pelkällä peukalolla, niin se on tod. näk. aika optimaalisessa asennossa. |
peteihis 18.05.2008 03:15:39 | |
---|
Kun pystyt pitämään plekua pelkällä peukalolla, ... Täh? Kyllä mä tartten jonkin toisenkin sormen.... 8/ |
Joulupukkijormala 20.05.2008 20:16:51 | |
---|
Mitenkäs mulla, mulla kääntyy ranne ja plektra samalla vähän poikittain kieliin nähden. alternative picking ei "takerru" kieliin joten päätin opetella näin soittamaan, mutta huomasin että ranne vääntyy oudosti. Olen siis vasenkätinen, kun katson edessäni pystyssä olevaa kättä ja taitan rannetta oikealle, tämä on se suunta johon ranne taipuu. Jatkanko samaan malliin vai vaihdanko tyyliä? Itse en huomaa haittapuolia, siis muita kuin ulkonäöllisiä. Tätä ei esiinny seisaaltaan soittaessa. Voi johtua myös tuolissa olevista käsinojista. Omasta mielestäni kuitenkin plektrakäteni tekniikka on todella hyvä, toimii moitteitta. Sanottakoon nyt vielä että ranteeni ovat olleet jo jonkin vuoden melko huonossa jamassa, naksuvat ja paukkuvat. Ja sattuu kun taittaa. Ushimir fanclub. |
Seba 21.05.2008 23:47:31 | |
---|
Soita sitten seisten jos ranne on silloin hyvin :) Pitkän päälle vaivat vaan pahenee jos ranne vääränä vääntää menemään. |
Joulupukkijormala 22.05.2008 16:26:39 | |
---|
Soita sitten seisten jos ranne on silloin hyvin :) Pitkän päälle vaivat vaan pahenee jos ranne vääränä vääntää menemään. Eipä tossa käytännössä omasta mielestä muuta pahaa ole kuin ulkonäkö, se tuntuu luonnollisemmalta. Ja seisten soittaessa toisen käden ranne kipeytyy. Ushimir fanclub. |