Aihe: Perus asiat skitalla?
1 2 3
Wailey
09.01.2008 11:28:17

oho.. siis tällästä tarkotin :D

http://www.thomann.de/fi/jackson_js30kv.htm

Hajoat tohon V-malliin kun sitä on "hankala" pitää sylissä varsinkin kun olet aloittelija. No ainakin opit soittamaa seisaalteen.

"Hankalalla" tarkoitan että ei se ole hankalaa mutta koska olet aloittelija niin se kitara on kuitenkin ihan solmussa sun sylissä. :D
|| devilhorn.org || zombideathmetal.com || myspace.com/luciferiankaos ||
Zeitii
09.01.2008 15:59:47
voi olla hyvinkin mahdollista : /
hapan
09.01.2008 16:04:57
Jaa, kyllähän v-mallisella kitaralla soittaa helpostikin istualtaan. Ja jos on oikeasti ongelmia sen kanssa, niin säätää hihnan sen verran lyhkäseksi, että on hyvä soittaa.
Zeitii
09.01.2008 19:10:33
Ainaki toi on itsestäni sopivan muotonen ja hintanen :D Mutta onkohan tuon saundeista sitten ekaksi sähkökitaraksi mihinkään ? onko edes hyvä merkki?
Bookkeeper
09.01.2008 19:45:22
Ainaki toi on itsestäni sopivan muotonen ja hintanen :D Mutta onkohan tuon saundeista sitten ekaksi sähkökitaraksi mihinkään ? onko edes hyvä merkki?

Sanotaan näin: "hyvällä merkillä" ei ole mitään merkitystä :-)
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
munkero
11.01.2008 23:08:48 (muokattu 12.01.2008 18:34:43)
k mo
Zeitii
15.01.2008 18:49:55
hoho. liian kallis minun budjetille. (värikin on ruma )
Johann Onn
17.01.2008 12:21:56 (muokattu 17.01.2008 12:22:23)
Perus asiat ? Itte voin sanoa, että nämä olis pitänyt muistaa, jo kauan sitten.

http://www.consult-eco.ndirect.co.uk/guitar/tunings.htm

Paljon helpommalla olisi päässyt tolla tavalla, kuin koittamalla soittaa kaikkea normaalivireellä. Esimerkkinä käy se "rokkikuvio", jota käytin "Kitarat -> Soittaminen -> Riffiskaba 89" tekeleessäni.

Ilman G/E-virettä, se olis käynyt todella hankalaksi, varsinkin G:stä.
weelie
17.01.2008 12:36:56
Perus asiat ? Itte voin sanoa, että nämä olis pitänyt muistaa, jo kauan sitten.

Itse en aloittelijana standardista poikkeavia vireitä käyttänyt varmaan vuosiin, jos laskettua standardivirettä ei lasketa. Että en koe sitä välttämättä aloittelijan ekana vuotena normaalisti opittavana asiana.

Tosin joissain kultuureissa (tms.) kai avoin vire (esim "spanish" eli avoin-G) on standardi. Ja mielestäni se voisi olla paljon parempi meilläkin, että avoimesta aloitettaisiin. Varmaan olisi helpompaa, havainnollisempaa, musikaalisempaa jne.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
Don Make
20.01.2008 02:13:39
Kiertokomppi! C Am F G
''Guitar is easy. All you need is six strings, five fingers and one asshole.'' -Keith Richards
Zeitii
20.01.2008 12:01:40
kiertokomppi?
biibob
20.01.2008 14:06:37
Kiertokomppi! C Am F G

Mielenkiintoinen nimi, ja minun mielestäni noita hyväksi havaittuja komppikiertoja ei nyt kannata alkaa listaamaan, koska noita on loputtomasti. Jos joku sointukiertoihin liittyvä asia kannattaa ottaa haltuun niin se on KVINTTIYMPYRÄ. Tuon kun hallitsee niin on jo kykeneväinen luomaan aika ison joukon tunnettuja sointukiertoja.

Seuraavaksi sitten sointujen käännöksiä ja laajennuksia. Sittenpä sitä alkaakin olla jo tietoa kohtuullisen hyvin sointutuntemuksen osalta.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
jeninajjou
21.01.2008 20:54:48
kertokaas mulle, miten luetaan ne nuotit? :o :s
oon aloittamassa kitaran soittoa, oikeestaa sen takia, ku kevätjuhlissa pitäs soittaa. :D
Mutta kumminki.. soitetaan joutsenlaulu, niin kysyisin että onko siinä kovin vaikeet alottelijalle ne soinnut(ko)?? :dd
Zeitii
21.01.2008 21:23:39
En tiedä olenko hyvä neuvomaan kun itse olen vasta soittanut 4kk. mutta soinnut on helppo opetella kun kysyy vaan musa opettajalta sointukirjan jossa on kaikki soinnut.Itse opettelin 15 perus sointua "suuri kitara kirja"teoksesta.HUOM! todella hyödyllinen kirja. sitten vaan opettelet sormi muistiin ne soinnut mitä kappaleessa vaaditaan ja soitat oikeassa rytmissä..
jeninajjou
21.01.2008 22:12:02
ju:) huomenna käyn ettii kirjastosta sitä kirjaa.. :) ja kaikkii mahollisia kitara kirjoi.. :D
weelie
22.01.2008 11:10:01 (muokattu 22.01.2008 11:21:05)
kertokaas mulle, miten luetaan ne nuotit? :o :s

No kitaristi ei monestikaan niita nuotteja edes lue. Kitaralla nuoteista soittaminen kun ei ole kovin helppoa. Tässä on ohjesivu miten nuotiston äänet kitaran otelaudalta löytyvät: http://www.myguitarsolo.com/sc_stand_tab.gif

Nuottien alla siis tabulatuurina eli tabina, jos et sitä osaa lukea, niin joku voi sen vielä neuvoa. 6 viivaa ovat kuusi kitaran kieltä.

Juu, kirjastosta varmaankin löytyy monestakin kirjasta tuon nuotit, niissä on sointumerkinnät ja sitten melodia nuotteina. Sen melodian voit opetella, jos vaikka haluat sitäkin yrittää soittaa.

Mutta kumminki.. soitetaan joutsenlaulu, niin kysyisin että onko siinä kovin vaikeet alottelijalle ne soinnut(ko)?? :dd

Joutsenlaulun soinnut löytyy täältä: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=38&t=125203&o=120

Hanki capo ja laita toiselle nauhalle. Ja soita se näin:
F#m = Em (eli 022000)
Hm = Am (eli x02210)
D = C (eli x32010)
E = D (eli xx0232)
A = G (eli 320003)
Amaj7 = Gmaj7 (siis 320002).

Tuolla tapaa se lienee aloittelijalle helpompi ja kevyempi soittaa puhtaasti. Itse en ole tuota kappaletta ikinä soittanut.

--------

Aloittelijat usein printtaavat tämän, siinä on "kaikki soinnut":
www.guitarnotes.com/guitar/notes2/ultimate.pdf

Itse en ole tuota vuosiin käyttänyt, eikä se tietenkään kaiken kattava ole tuokaan (ei sellaista voikaan olla) ja muutenkin sointutauluista vähitellen pitää päästä eroon ja luoda niitä sointuja ihan itse. Mutta kyllä sellainen on hyvä olla alkutaipaleella mukana!
jeninajjou
22.01.2008 22:35:35
F#m = Em (eli 022000)
Hm = Am (eli x02210)
D = C (eli x32010)
E = D (eli xx0232)
A = G (eli 320003)

apuvaa, miten noi soitetaan? :oo :ss tai oikeestaa mitä noi numerot tossa on? :s
weelie
23.01.2008 09:30:38 (muokattu 23.01.2008 09:31:10)
F#m = Em (eli 022000)
Hm = Am (eli x02210)
D = C (eli x32010)
E = D (eli xx0232)
A = G (eli 320003)

apuvaa, miten noi soitetaan? :oo :ss tai oikeestaa mitä noi numerot tossa on? :s

Em, Am, C, D, G ja Gmaj7 ovat perussointuja. Jos et noista numeroista ymmärrä, niin katso jostain sointutaulukosta, ja jos tuo linkittämäni on liian laaja niin etsi yksinkertaisempi, vaikka tämä:
http://www.guitaralliance.com/images/openchords.gif
jeninajjou
23.01.2008 23:49:05
ookoo.. sain koulusta tänää semmosen ton tyyppisen paperin.. :d
Epämuusikko
24.01.2008 00:27:00 (muokattu 24.01.2008 00:35:41)
No kitaristi ei monestikaan niita nuotteja edes lue. Sen kyllä huomaa :) Ei sinusta, vaan monesti joutuu antamaan treeneissä toiselle hieman lisäaikaa. Vaikkakin itse olen biased.

heti sivuraiteille: lukekaapa Kari Antilan kolumnia Riffistä. Mies on Belgiassa ja sitä myöten ympäri Eurooppaa kitaristina. Eurooppalainen kitaristin työmoraali ja työkalupakki jättää perus-Mnettiläisen sängynlaidalle.

Nämähän ovat näitä viitsimiskysymyksiä. Niinkuin varmasti tiesit. Kun viitsit vastatakin, propsit siitä. Ja hyvä että kysytään, vielä parempi että ei vastata että "en mä noita kuitenkaan tarvi" tai "Hendrixkään ei osannut nuotteja" tai muita vedenpitäviä argumentteja joilla säästetään aikaa instrumentin kanssa viettämisessä ja voidaan käyttää se kiljunkeittoon ja Wowittamiseen.

Olen tänään ilkeällä päällä. En tiedä miksi. Osasyy ehkä se että pakotin (!) itseni treenaamaan tänään. prkl.

Ja mitä tulee "kitaraan vs nuotit"-hommaan, niin nuotit on vähän kuin rummut: alkuun pääsemiseen menee 10 todella keskittynyttä minuuttia, siitä seuraavalle tasolle menisi 5 keskittynyttä vuotta. Siinä vaiheessa moni heittää pyyhkeen kehään. Mutta kun itsepintaisesti harjoittaa päätään assosioimaan nuottikuvan "soivaan ääneen, jolla on nimi", ja lisää siihen oman instrumenttinsa teknisen hallinnan (kitaristin tapauksessa tulee mieleen otelaudan tuntemus sekä sointuteoriatietämys näin äkkiseltään), niin siinähän se. Nuotit eivät ehkä ole kitaristin perusasia (täällä ainakaan), mutta ne ovat Musiikin perusasia.

Ja ehkä tämä paasaus meni väärään ketjuun mutta menipä johonkin.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)