Aihe: Asiaa laitehankinnoista, liittyen aloitteleviin kitaristeihin!
1 2
-Cale
31.01.2007 14:13:35
Samoilla linjoilla bonecrusherin kanssa! +
tommiot
31.01.2007 14:21:38
+

Vielä se, että aloittelijaa pitäisi rohkaista käymään itse kaupassa testaamassa ajatuksella kamoja. Kyllä sen omalle soittotatsille hyvän kepin tunnistaa ja mielestäni aloittelijalle se soitettavuus on tärkeämpi, kuin se, että jossain kitarassa on überhyvä saundi.

Kyllä toki, mutta aloittelijalla harvemmin on minkäänlaista soittotatsia :) En mä ainakaan osannut sanoo mikä tuntuu hyvältä ja mikä huonolta, kun kokeilin kitaroita silloin vuosia sitten kun en näistä mitään tajunnut... Ja silloinkin oli luettu m.netistä mitä pitää katsoa kun kitaraa ostaa :)
McNulty
10.02.2007 20:31:13
Kyllä toki, mutta aloittelijalla harvemmin on minkäänlaista soittotatsia :)

On siellä jonkunlainen, mutta eipä sitä aloittaessa vielä tiedosta tai hiffaa miten ja mihin suuntaan se kehittyy. Siksi onkin tärkeä luottaa fiilikseen...

En mä ainakaan osannut sanoo mikä tuntuu hyvältä ja mikä huonolta, kun kokeilin kitaroita silloin vuosia sitten kun en näistä mitään tajunnut... Ja silloinkin oli luettu m.netistä mitä pitää katsoa kun kitaraa ostaa :)

Kyllä ja siksi onkin hyvä että täällä kokeneemmat kertoilee omia näkemyksiään. Se vain pitää muistaa että ne eivät ole 100% totuuksia. Kokeneilla karpaaseilla kun on se OMA soittotatsi ja OMAT näkemykset miten mikäkin toimii... siksi he ovat samaan aikaan hyviä ja huonoja kertomaan laitteista aloittelijalle. Tärkeintä olisikin, että nämä kokeneet asettuisivat aloittelijan saappaisiin. Onhan se tietysti vaikea ymmärtää miten joku voi aloitella sillä 5e Harley Bentonilla kun itsellään on kamoissa 10000e kiinni :)

Toivonkin että moni kokeneempi kykenisi luopumaan edes hetkeksi niistä omista orjallisista tavoistaan ja kapeakatseisista mielipiteistä.
Fuck HiFi, Bring In The HiGain - Brassknuckles To The Teeth!
Marshallga
11.02.2007 00:04:57
Hyvää ja asiallista tekstiä Bonecrusherilta! Taitaa olla ihan plussan arvoinen suoritus. Tosiaan liian monelta jää yleensä nuo seikat huomaamatta täysin.
Väinämöinen
11.02.2007 21:17:45
+

Vielä se, että aloittelijaa pitäisi rohkaista käymään itse kaupassa testaamassa ajatuksella kamoja. Kyllä sen omalle soittotatsille hyvän kepin tunnistaa ja mielestäni aloittelijalle se soitettavuus on tärkeämpi, kuin se, että jossain kitarassa on überhyvä saundi.

Olen samoilla linjoilla, vaikka olenkin eri mieltä. Tämäkin on makuasia, esimerkiksi minä olen aina pitänyt hyväsoundisista kitaroista soittotuntumasta riippumatta.
Ammattipurjehtija ottaa tyynen rauhallisesti.
Jamz
14.02.2007 17:48:35
Itse kun aloittelin soittoharrastusta, niin siihen aikaan ei ollu t-kauppaa tai edes internettiä. Halpiksia ei juuri liikkunut musiikkiliikkeissä ja nyt tuntuukin hullulta, kun uusia harlikoita saa t-kaupasta melkein kiittämällä. Mitä itse olen paria Harley-bentonia koittanut, niin aivan hyvin oisin voinut aloittaa soittohommat itsekin sellaisella. Nyt naurattaa, kun täällä kehutaan jotain lisenssifenkkuja ym. japsivehkeitä, jotka olivat ennen noita halpiksia. Meinaan vain, että on todellakin hyvä asia, että on tullut netti ja t-kauppa, koska se laskee soittoharrastuksen aloituskynnystä huomattavasti, kun noita aloittelijoille sopivia kamoja on tarjolla paljon. Turhaa on sijoittaa ekaan soittimeen tonni ja huomata, ettei se kiinnostakaan. Joku tuolla sanoikin aiemmin, että ehtii sitä myöhemminkin hommata ja keräillä niitä kamoja ja kolmikymppisenä onkin jo tupa täynnä rojua..tunnustan, että mulle on käynyt juurikin näin:)
Kirk_Hammett
15.02.2007 18:32:20
saat plussan.

ja olen samaa mieltä että jos ensikertalainen on kokeillut mielestään hyvää kitaraa ja vaikka se ei olisikaan välttämättä laadultaan aivan paras siinä hintaluokassa niin soittajan oma tatsi on sinä tärkeintä ei se, onko se aivan paras sinä hintaluokassa.

esimerkiksi: ensimmäistä kitaraa ostaessani kokeilin kolmea eri kitaraa ja 2 muuta olivat kalliimpia kuin se minkä ostin. toinen oli yli 100€ kalliimpi (ostamani oli 300€), mutta silti otin halvemman koska pidin sen ''tatsista'' erittäin paljon. nykyään olen ERITTÄIN tyytyväinen että ostin sen, koska en ole tavannut vielä yhtään kitaraa, vaikka olisi hintaa 1000€ enemmän, missä olisi yhtä hyvä soittotuntuma kuin omassani.

eli kokeilijan tatsi ratkaisee. älkää vinettäkö jos on ostamassa jotain harley bentonia vaikka saman hintaluokan kitaroissa olisi laadultaan parempia, mutta jos aloittelija tykkää sen tatsista (edellyttäen että on kokeillut muitakin sen hintaluokan soittimia) niin antakaa ostaa! helpommin innostus lakkaa jos tatsi ei ole paras mahdollinen kitarassa vaikka kitara olisikin muuten laadultaa huippua

olipas taas novelli.... toivottavasti joku ymmärsi edes jotain :)
You know it's sad but true...
Harris
16.02.2007 12:50:57
Hyvä hyvä! +
Kipu on vaan sana!
Jonte
16.02.2007 14:26:27
Tällaista tänään! Krapuloissaan rupes vaan parit asiat hatuttaan niin suuresti että piti avautua. Harmittaa vain kun niin monet "ammattilaiset" tekevät suosituksia joilla pahimmassa tapauksessa tapetaan aloittelevan innostus ja fiilis soittamiseen!

Lukekaa & kommentoikaa. Otan mielelläni muiden fiiliksiä vastaan. Jollei halua palstalle omaa mielipidettään/näkemystä postata niin pikaviestiä saa kanssa laittaa. Luen ihan mielenkiinnolla miten aloittelijat näkevät tämän homman.

Soittakaa, fiilistelkää... ja keskisormitelkaa! :)

Veli puhuu kalliita sanoja. Jontellekin on hiukan koetettu "pakkosyöttää" tiettyjä kitaroita ja bassoja, myös vahvistinmerkkejä, jotka eivät alkuunkaan ole tuntuneet omilta. Soittelen molempia viuluja vähän vähemmän arvostetuilla merkeillä, mutta touhu maistuu hyvältä, vehkeet istuvat käteen ja asia tuntuu omalta. Bonelle +.

Jonte
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
hullu_ukko
17.02.2007 14:39:08
HOHO! Painoin plussaa vahingossa kun avasin ketjun. No.. Oikeaan oikeaan osoitteeseenhan tuo meni. Hyvä kirjoitus.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | ''Jos haluu heviä niin sitä ei tod millään romu stratoilla saa paitsi jos asentaa EMG:t ja kyllähän ne Richit on hevi kitaroita kun ne on niin pirullisen näkösiä ainakin ne sarvet siellä päässä.''- m4ss3 m/
kunnasja
19.02.2007 14:14:39
-- ja olen samaa mieltä että jos ensikertalainen on kokeillut mielestään hyvää kitaraa ja vaikka se ei olisikaan välttämättä laadultaan aivan paras siinä hintaluokassa niin soittajan oma tatsi on sinä tärkeintä ei se, onko se aivan paras sinä hintaluokassa. --

Asiaa puhut. Henkkoht mieltymys on tärkein. (Kannattaa silti kuunnella mielipiteet sellaisilta tahoilta joiden tietää osaavan asiansa.)

Täydentävä pointti tähän: Tatsia tunnustellessa kannattaa tietysti muistaa, että siihen vaikuttaa esim:
- onko kitara säädöissään (yleensä kaupassa soittimet ovat)
- mitkä kielet siinä on (eripaksuiset voi laittaa itsekin)
- lisähärpäkkeet (kelluva talla esim)
- soundi (joka taas riippuu mikeistä melko suoraan).

Halvemman hintaluokan peleihin ei välttämättä kannata paljon mikkejä vaihdella. Tai no, miksei - saahan ne irti ja mukaan seuraavaan keppiin jos siltä tuntuu. Mutta noita muita kannattaa pohtailla... Jos vain yksi osa-aluea noista on pielessä, voi miettiä pystyisikö sen hoitamaan kuntoon...

Ääh, hankalaksi menee, jätän tähän. Toivottavasti joku tajusi.
Bald Anus
19.02.2007 23:50:21

+ Olen samalla aaltopituudella.
"Remember, Sully when I promised kill you last? I LIED!" ~John Matrix
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
Samu007
03.04.2007 20:53:15
Joo totas kun olen itse aloitteleva kitarisiti ja kummisetäni soittaa ja laulaa bändissä ja tietää kitaroista niin hän on antanut minulle kitaratunteja. Ja kävimme tänään katsomassa kitaroita ja ensin piti käydä Discolandissa mutta siellä ei saanut testata mitään vaikka piti testata Behringerin iAXE 393 USB-kitaraa. Mutta sitten F-Musiikkiin ja sieltä katsoimme kitarapakettia ja se oli setäni mielestä huono. Kävimme sitten DLX:sässä ja löysimme jonkun MEGA merkkisen 39€:n vahvarin ja sellasen 139€ halpis kitaran joka koitui hyväksi kun testasimme sitä. Ja hinta-laatusuhde oli kohdallaan vaikka se oli Kiina Stratokopio ja aika halpa mutta tyylikäs ja hieno eli minä itse innostuin siitä. Ja saankin sen kitaran ensiviikolla ja vahvarin. Eli kyllä minun mielipiteeni oli sama kun setäni ja kerron sitte oliko hyvä vai huono ostos.
Umas
03.04.2007 21:15:07

Amen ...plussaa sinnepäin...
McNulty
20.06.2007 21:41:33
Nostanpa tätä itse, nyt kun on taas koulunsa päättäviä, rahoissaan pyöriviä kitaransoiton aloittelijoita liikkeellä niin foorumilla kuin musakaupoissa. On asioita joita on syytä muistaa ja joita ei kannata unohtaa.

Niin ja onhan sitä vielä riparilaiset ja kesätöitä tekevät jotka ensimmäistä soittopeliään hamuavat. Lukaiskaa threadin aloitus, niin hyvä tulee :)
clenching the fists of dissent
Ibanez_90
23.06.2007 18:30:28 (muokattu 23.06.2007 18:31:04)
Itseläni on MMV, ei mitään vikaa, ja ulkonäkö täydellinen ottamatta lukuun aivan liian vaaleaa otelautaa. Jos kitara on tollanen tarkoituksella "pelottava" tai hevihirmu, niin totta helvetissä otelaudan tulisi olla täysin musta (kuten kitaroissa jota MMV mallintaa.)

Ja kannataa muistaa aina että 1000 euron kitara kuullostaa 10e kitaralta huonolla vahvistimella.

Se on niin hölmön tuntusta, eikä kitara pääse oikeuksiinsa, kun eräskin tyyppi soitti tonnin kitaraa täysin sudella (kitaraan nähden) Roland Cubella...
Olen Stratocaster_90
IJarro
25.06.2007 21:58:11 (muokattu 25.06.2007 22:00:07)
Olen samoilla linjoilla, vaikka olenkin eri mieltä. Tämäkin on makuasia, esimerkiksi minä olen aina pitänyt hyväsoundisista kitaroista soittotuntumasta riippumatta.

Pointti kaikessa oli juuri tuo "minä olen aina _pitänyt_".

Jokainenhan arvostaa kitarassaan vähän eri asioita. Oli kyseessä sitten ulkonäkö, soundi tai soittotatsi. Jos on itte tyytyväinen, se on pääasia.

Kun on vuoden soittanut fiiliksissä "paskalla" kitaralla, sen paskuuden huomatessa uuden ostaminenkin on paljon mielekkäämpää, kun se fiilis on hyvä. Jos sen vuoden olisi soittanut hyvällä halpiksella ilman fiilistä, ei se uuden hankkiminen edes 3 vuoden päästä ole välttämättä mielekästä...
Let's do some living after we die...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)