Aihe: Aloittelevat basistit.
1 2 3
iron10
09.01.2007 16:17:54 (muokattu 09.01.2007 16:18:08)
Mikä ois sopiva vahvistin tuolle Iballe?
Mie käytän ''coxx'':ia, ku musiikkiliikkeen ukko ei muuta tarjonnu :D
beissi man
14.01.2007 18:29:56
Mie en kyllä tollasta Coxxia suosittelis aika kehnolta se tuntu ennemmin vaikka Roland
ei pitäis maksaa paljoa
basisssiiisisti
21.01.2007 23:08:44
Suosittelisin kyllä myös ESP-Ltd B50 bassoa ekaksi bassoksi.. erittäin hyvä kyllä :P
-Ibanez Sound Gear-
Insane Cacadu
22.01.2007 18:08:04
Onko basson soittamiseen jtn tärkeitä juttuja joita pitäisi tietää kun soittaa? Soitan bändissä bassoa, enkä ole koskaan saanut opetusta ko. soittimeen, vetelen vaan fiilispohjalta. Neuvoja otetaan vastaan!
iron10
22.01.2007 18:13:53
Onko basson soittamiseen jtn tärkeitä juttuja joita pitäisi tietää kun soittaa? Soitan bändissä bassoa, enkä ole koskaan saanut opetusta ko. soittimeen, vetelen vaan fiilispohjalta. Neuvoja otetaan vastaan!

Mie en tienny mistään mitään kun alotin soittamisen :D
Insane Cacadu
22.01.2007 18:36:14

ja hyvin toimii? :D
basisssiiisisti
22.01.2007 20:18:45
En minäkään mitään ollut soittanu ku alotin:D mutta hyvin näyttää sujuvan.. Aluks riittää ku tietää mistä ottaa minkäki nuotin..
-Ibanez Sound Gear-
Carpenter
22.01.2007 20:32:40

No pop ja rock musiikissa basso soittaa usein soinnun perusääntä bassorummun kanssa samaan tahtiin. Myös suorien kahdeksasosien soitto on yleistä. Soittoa voi monipuolistaa erilaisilla kuljetuksilla sävelestä toiseen. Ne voi tehdä korvakuulolta tai teoriatietämystä hyväksi käyttäen. Hevissä basso yleensä mukailee kitarariffejä. Kannattaa myös käyttää taukoja hyväksi ja välillä olla kokonaan soittamatta. Tällöin soittoon tulee lisää ilmeikkyyttä.

Paras neuvo on kuitenkin kuunnella paljon erityylistä musiikkia ja kuunnella basson melodiaa ja rytmiä. Vaikka et osaisi linjoja korvakuulolta alussa poimiakkaan, niin voit silti saada uusia ideoita omaan soittoon.
Insane Cacadu
22.01.2007 20:42:59
Kiitos kiitos, koitan muistaa noi asiat. Mutta lohdutaudun myös sillä, että eipä osannut Dee Dee Ramonekaan soittaa, ja silti soitti, fiilis pohjalta :D
iron10
22.01.2007 21:16:10

ja hyvin toimii? :D

Toimii erinomaisesti! Ihmettelen ite miten pystyy iteoppimalla vuodessa tekemään semmosta mitä nyt pystyn tekemään..
Hellrongel
22.01.2007 21:49:57 (muokattu 22.01.2007 21:50:27)
Toimii erinomaisesti! Ihmettelen ite miten pystyy iteoppimalla vuodessa tekemään semmosta mitä nyt pystyn tekemään..

Vaikka opetelisi soittamaan vain itsekseen, niin teoriapuolta ei kannata unohtaa. Kyllähän se helpoin tie olisi opetella tiluttamaan kaikki maidenin biisit ulkoa sängynlaidalla ja sitten hämmästyttää kavereita kun "osaa soittaa truupperin!", mutta lopulta paljon palkitsevampaa on osata myös kuningaslaji improvisointi ja niiden "omien juttujen" liittäminen soittoon. Eikä vain riffien & biisien opettelu ulkoa.
Insane Cacadu
23.01.2007 15:39:38
Kyllä mä silti taidan tällä ite opettelu perjaatteella pelata, en jaksa tylsää teoriaa ainakaan vielä sotkea tähän soittimeen. Teoriaa tulee koulussa ja muissa soittimissa. Sitä paitsi on aika hauska sanoo, että soitan tätä vaikken osaakkaan :D
iron10
23.01.2007 17:24:45
Vaikka opetelisi soittamaan vain itsekseen, niin teoriapuolta ei kannata unohtaa. Kyllähän se helpoin tie olisi opetella tiluttamaan kaikki maidenin biisit ulkoa sängynlaidalla ja sitten hämmästyttää kavereita kun "osaa soittaa truupperin!", mutta lopulta paljon palkitsevampaa on osata myös kuningaslaji improvisointi ja niiden "omien juttujen" liittäminen soittoon. Eikä vain riffien & biisien opettelu ulkoa.

Luuletko että teoriapuolta ei voisi ite opetella, unohtasin vaan sen ja enkä harjottelis sitä? Ja varmaan luulet että en osaa improvisoida vai? Ja en soita sängynlaidalla ja eikä ne ihmettele.
Insane Cacadu
23.01.2007 21:03:11
Onneks kuuntelen helppoa ramopunkkia, eipä tarvitse itkeä teorian eikä soolojen takia. Ja voi silti kuulostaa siltä miltä pitääkin :D
Mutta enpä mäkään sängynlaidalla istu.
Hellrongel
23.01.2007 21:15:53
Luuletko että teoriapuolta ei voisi ite opetella, unohtasin vaan sen ja enkä harjottelis sitä? Ja varmaan luulet että en osaa improvisoida vai? Ja en soita sängynlaidalla ja eikä ne ihmettele.

Juurihan olin muistuttamassa siitä, ettei sitä teoriaa kannata unohtaa. En mitenkään vihjannut, ettet juuri SINÄ osaisi teoriaa.

Ja improvisointi todellakin onnistuu ilman teoriaakin, mutta sen osaaminen on iso apu siihen.
iron10
24.01.2007 18:03:12
Juurihan olin muistuttamassa siitä, ettei sitä teoriaa kannata unohtaa. En mitenkään vihjannut, ettet juuri SINÄ osaisi teoriaa.

Ja improvisointi todellakin onnistuu ilman teoriaakin, mutta sen osaaminen on iso apu siihen.

No ihan sama, pahoittelen häslinkiä
höpöttäjä
26.01.2007 12:27:58
En tiedä meneekö taas offtopiciksi mutta pakko on nyt avautua. Päätin ihan yllättäen ruveta soittamaan bassoa ja eilen tuli Ibanezin GSR200 -basso ja Warwickin Blue cab 60 -combo. Pitkäaikainen rumpali kun olen niin bassot sun muut kielisoittimet on ihan vieraita. Homma alkaa siis totaalisen nollasta.

Kävin lainaamassa jonkin kotimaisen, ihan alkeista lähtevän kirjan ja soittelinkin niitä harjoituksia mukana tulevan cd:n kanssa. Parasta on se että ihan jo noissa alkeisjutuissa mitä tuossa kirjassa oli, pystyi soittamaan cd:n kanssa. Jonkin verran kyllä auttoi heti alussa että on yli kymmenen vuotta rumpuja soittanut ja bändeissäkin on tullut paljon soitettua.

Mutta joo, kunhan saa työpäivän pulkkaan niin jatkamaan uutta ja hienoa harrastusta. :)
fucktard
26.01.2007 18:02:38
Moro!

Mä oon kanssa ihan pohjalta alottamassa tätä basson soittoa, kokemusta ei ole juurikaan yhtään mistään soittimista. Olen päätymässä ostamaan ESP:n b-50-mallia http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/136/201/202/b50.phtml .

Onko mielipiteitä tuosta vehkeestä? Tuota Ibanezin GSR200:sta voisin myös käydä kokeilemassa, sekin vaikuttaa hyvältä. Päädyn luultavasti hankkiman jomman kumman noista, kumpikohan olisi kannattavampi?
iron10
26.01.2007 19:33:46
Moro!

Mä oon kanssa ihan pohjalta alottamassa tätä basson soittoa, kokemusta ei ole juurikaan yhtään mistään soittimista. Olen päätymässä ostamaan ESP:n b-50-mallia http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/136/201/202/b50.phtml .

Onko mielipiteitä tuosta vehkeestä? Tuota Ibanezin GSR200:sta voisin myös käydä kokeilemassa, sekin vaikuttaa hyvältä. Päädyn luultavasti hankkiman jomman kumman noista, kumpikohan olisi kannattavampi?

Ei oo kokemusta ESP:stä mutta tuo Iba on kyllä hyvä. Osta vaan se.
basisssiiisisti
26.01.2007 19:50:53
Njaaa :D emt ibanezista ei oo kokemuksia muutaku nykyisestä bassosta mutta ESP:stä on ja ihan hyvä bassohan se oli :)
-Ibanez Sound Gear-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)