Ibanez_90 24.12.2006 09:12:11 (muokattu 24.12.2006 09:12:32) | |
---|
Omasta mielestäni on sääli että Ibanezissa ei voi pistää kieliä kovin alas että ei ala särisemään, kun taas vanhassa Harley Bentonissa sai ne niin alas että pystyi soitamaan vaikka ilman pikkaamatta :) Legatona miljoona nuottia sekunnissa. Olen Stratocaster_90 |
kunnasja 29.12.2006 15:42:27 | |
---|
|
Ibanez_90 29.12.2006 20:46:53 | |
---|
Täällä foorumeilla on kyllä aika selvästi mainittu että Intonaatio on sama asia kuin hienovire. Tuolla antamassasi linkissä ne ovat jotain ihan muuta... Olen Stratocaster_90 |
Gizmo86 10.01.2007 19:05:31 | |
---|
Säätelin itsekki GRG170 intonaation kielet on 10-46 ja varaa kyllä jäi vaikka kuinka paljon, mutta on probleemia vähän kielien rärimisen kans.Tallalla saa säädettyy kyllä ylemmäs niin ettei rämise mutta ne menee aivan tajuttuman korkealla ja soittaminen todella vaikeaa joten onkohan kaularaudan säätämisen aika?Ei oo tullu kyllä ennen tehtyä, mutta paljon tullu luettua faktaa siitä säätämisestä.Kielet on nyt melko hyvässä korkeudessa mutta ysi nauhan jälkeen alkaa jo aika mukavasti rämiseemään. |
Ibanez_90 10.01.2007 19:38:34 | |
---|
Mulla ne on aina korkealla, ja rämisee hieman. Koska kaularauta vain nostaa joko kieliä ylemmäs, tai lisää räminää. Olen Stratocaster_90 |
Gizmo86 10.01.2007 19:47:17 (muokattu 10.01.2007 19:50:14) | |
---|
Pitää se joku kaunis vähän kokeilla säätää kaularautaa kyllä mä uskon että edes vähän auttaa tohon.No jos tolla jaksais vielä soitella jonku puoli vuotta ja hommais sitten jonku paremman.Ois kyllä nytki about reilu 600 € varaa laittaa mutta ei kehtaa vielä ostaa ja kun vasuri on niin perhanan vaikee löytää kitaroita.Joku Ibanez tulee varmaan ostettua :) edit:Ai niin ja laskin mikkejä vähän sai vähän parempaa soundia irti.. |
ravensoul 11.01.2007 00:03:39 | |
---|
Kaularautaa säädetään jos on tarvis, eli mikäli kaula on liian kovera, liian suora tai jopa kupera. Sillä ei varsinaisesti nosteta/lasketa kieliä vaikkakin se siihen vaikuttaa, etenkin jos on kovin viturallaan. Säätötarve on osittain mieltymyksestäkin kiinni, jotkut tykkää pitää kaulan lähes luotisuorana, toiset selvästi koverana. Jos kaula on pahasti ketuilla, säätötarpeen voi todeta silminkin kattomalla kaulaa pitkin tallaa kohti. Tarkka mittaaminenkaan ei ole vaikeaa jos omistaa rakotulkin. Painetaan kieli nauhaan 1. nauhalta ja siltä nauhalta, minkä kohdalla runko alkaa (sähkiksissä usein 17. nauha) ja mitataan väli kielen alapinnan ja em. keskivaiheilla olevan nauhan (tässä tapauksessa 8.) yläpinnan väliltä. Tämä väli on nimeltään kaulan relief jonka tulis olla suurinpiirtein 0.5 - 1.5 mm. Makuasia on kuinka suurta reliefiä haluaa pitää. Jos haluaa säätää kielet otelaudan koko matkalta mahdollisimman matalalle, kannattaa säätää kaula melko suoraksi eli mahdollisimman pieni relief. Mutta. Liian pieni relief ja kielten korkeus -> nauhasärinää alanauhoilta soittaessa. Eli täytyy etsiä itselle parhaiten sopiva kompromissi. "Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3 |
Gizmo86 11.01.2007 15:21:10 | |
---|
Joo kiitti vinkeistä jos tänään mittailis ton kaulan relief sais vähän tarkempaa tietoa tosta kaulan muodosta. |