Aihe: 15:sta väli ei soi kunnolla?
1 2
oiva tumpeloinen
25.07.2006 16:42:54
no mun mielestä esim. perus stratoon on helpompi vaihtaa kielet ku tohon lespaan

Eipä tuota kielen vaihtoa opi kuin vaihtamalla kieliä. Kitaran huoltaminen on ihan yhtä oleellinen osa soittamista kui itse soittaminen. En nyt tarkoita isompaa rakentelua, mutta aivan perusjutut sun kyllä pitää treenata. Kun sä vaihdat muutaman setin lisää, huomaat sen sujuvan jo aika kivuttomasti.
t-mies
27.07.2006 12:13:07
Jos sävelkorva/viritysmittari(t) antaa myöten vaihtaa kaikki kielet kerralla (ei yksitellen pois ja uusi tilalle), puhdistat samalla otelaudan siihen tarkoitetulla aineella ja kangaspalalla. Samalla puhdistat/kiillotat kaulan pään virityskoneiston kohdalta ja kannen kun ei kerran niitä kieliä ole siinä tiellä. Viiden vuoden päästä huomaat että sinulla on edelleen uusi virheetön keppi!
Jonte
28.07.2006 09:19:04
joo mun kitarassa ei jostain syystä 15:sta väli soi kunnolla.
onko mitään vinkkejä miten saisin sen taas soimaan ihan perfecto?
joskus se soi ihan hyvin ja joskus taas ei..
auttaisko jos nostais kieliä ihan vähän ylöspäin? en oo kokeillu sitä kun just tässä tuli mieleen

Jos nauharemontti ei auta, kitarassa voi olla tiettyjen kielten taajuuksilla ilmenevä soimaton kohta otelaudalla, johtuen puuosien ominaisuuksista. Olenpa huomannut tätä joissakin soittimissa. Sitten toinen juttu voi olla, että sinulla on huono kielisatsi. Kielten vaihtaminen esim. Elixireihin tai eripaksuisiin saattaa olla avuksi. Yleensähän paksumpi kielisetti soi tanakammin kuin ohuempi.
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
oiva tumpeloinen
28.07.2006 10:58:22
Jos nauharemontti ei auta, kitarassa voi olla tiettyjen kielten taajuuksilla ilmenevä soimaton kohta otelaudalla, johtuen puuosien ominaisuuksista. Olenpa huomannut tätä joissakin soittimissa. Sitten toinen juttu voi olla, että sinulla on huono kielisatsi. Kielten vaihtaminen esim. Elixireihin tai eripaksuisiin saattaa olla avuksi. Yleensähän paksumpi kielisetti soi tanakammin kuin ohuempi.

Mitenköhän paljon mahtaa eri merkkisten kielien tilalle laitto soimiseen vaikuttaa? Ei yhtään, jos ei psykoakustiikkaa lasketa olisi mun veikkaus. Soundi niissä kyllä saattaa muuttua, mutta jos haetaan sitä, että toiset kielet saa esim. dead spotit soimaan, ollaan jo aika heikoilla jäillä.....
Jonte
28.07.2006 11:55:26
Mitenköhän paljon mahtaa eri merkkisten kielien tilalle laitto soimiseen vaikuttaa? Ei yhtään, jos ei psykoakustiikkaa lasketa olisi mun veikkaus. Soundi niissä kyllä saattaa muuttua, mutta jos haetaan sitä, että toiset kielet saa esim. dead spotit soimaan, ollaan jo aika heikoilla jäillä.....

Huonossa kielisatsissa voi olla taite tai paskamälli tai ruostetta tai kuluma jossain kohti, joka kyllä huonontaa sillä nauhalla sointia aikas paljon. Mutta kyllä minusta Elixirin kielet pesaisee esim. Fenderin bulletin satsin mennen tullen.
Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas".
Kirk_Hammett
28.07.2006 16:14:34
danke for vinkeistä :)
pitää vähän tarkentaa vielä asiaa.. kun olin näköjään huolimaton ja en sanonut että VAIN alimman kielen 15. väli ei soi kunnolla
You know it's sad but true...
Synastikki
31.07.2006 09:44:51

eihän se olekkaan vaikeeta :) mutta ikinä ei vaan tahdo löytää aikaa ja innostusta hommalle

kuule ei se niin paljon aikaa vie ku kitaristi vaihtanu monta kertaa treeneissä kielen katkenneen tilalle FLOIKKA-kitaraan muutamassa minuutissa ja floikka on pikkasen hankalampi kuin kiinteä talla....
Hevihaarukka! |,,| kalamies #51 >-)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)