Aihe: Millä treenaaminen mielekkääksi ja sujuvaksi?
1
rokkari renttu
22.02.2005 11:15:46
Laitan tän tänne nyybbä alueelle koska olen teknisesti mielestäni aika aloittelija sekä uskon että aloittelijoita tämä saattaa myös enemmän kiinnostaa.

Eli mulla on ollut kautta aikojen seuraava ongelma. Kun soitan ilman bändiä tai kaveria, eli yksin, tuntuu kun olisin hukassa kepin kanssa. En oikeen tiedä mitä soittaa, en osaa paljoakaan biisejä ulkoa, usein jammailenkin stereoitten kanssa. Tekniikka treenit on yhtä helvettiä. Jos soitan esim. kirjan treenejä turhaudun harjotuksiin jotka ovat "liian haastavia". Ongelmaa ei auta yhtään myöskään se että esim. pidempiä soolon pätkiä treenatessa unohdan aina kerran nauhalta kuuntelemani mallin ja erikseen treenaamani kohdan kokonaisuuta treenatessa. Se turhauttaa kovasti kun käytännössä osaa soittaa koko soolon mutta silti joutuu treenaamaan sitä muistaakseen kokonaisuuden ja saadakseen toistojen kautta motoorisen muistin mukaan kymmeniä tunteja.

Minusta soittaminen pitäisi olla hauskaa, mutta tietenkin sen eteen pitää opetella asioita. Olen kuitenkin jo muutaman vuoden kokenut että tekniikkatreenit vievät paljon hauskuutta tästä harrastuksesta. Näin se ei mielestäni kuitenkaan missään nimessä saisi olla. Haluaisin kuitenkin kovasti kehittyä soittajana ja opiskella musiikkia vielä enemmän. Tarkoitukseni olisi itseasiassa hakea syksyllä opiskelemaan musiikkia Oriveden Opistoon. Tällä hekellä otan kitaratunteja mutta saan niistä lähinnä stressiä juuri näiden asioiden johdosta.

Kertokaapa omia kokemuksianne vastaavista asioista. Ja jos mielestänne näette jonkun tavan avata "lukkoja" niin kuulisin enemmän kuin mielelläni. Tämä asia on alkanut vaivata minua todella.
rok rok
Zeni
22.02.2005 19:43:10 (muokattu 22.02.2005 19:43:54)
Tämä ei nyt varmasti ammattilaisten mielestä ole oikein, mutta pirun hauskaa.

Soitan vain musiikkia jota kuuntelen, turha yrittää soittaa biisiä jota ei ole koskaan kuullutkaan. useimmiten osaan kappaleet päässäni "ulkoa" mitä soitan, eikä siis harjoittelulla vaan ne ovat vain jääneet mieleen.

Aluksi saattaa tuntua pirun vaikealta soittaa noita omia suosikkeja , mutta ajan ja kovan treenauksen kanssa helpottuu ja osaaminen hyppii kunnon harppauksia. Eikä kannata odottaa että se biisi ihan viikon soitannalla kuulostaisi samalta kuin alkuperäinen.

Soita musiikin mukana. Eli stereot päälle ja siihen mukaan vetämään.

Olen muutenkin sitä mieltä että tekemällä oppii eli tekniikkaa oppii sitä mukaan kun sitä tarvitsee.
Rocco_Longfella
22.02.2005 23:33:02
Minulla on myös ongelmana tuo muistaminen. Edes mikään helppo punk-jynkytys ei mene ilman lunttausta.
Mikä auttaisi?
"Penis is ours we love it our way"
JOO100
23.02.2005 12:13:20
Soita musiikin mukana. Eli stereot päälle ja siihen mukaan vetämään.

Jep, tuo on hyvä tapa soittaa. Ajoituskin on sitten kohdallaan, ja onhan se paljon mielenkiintoisempaa soitaa noin.

Minulla on myös ongelmana tuo muistaminen. Edes mikään helppo punk-jynkytys ei mene ilman lunttausta.
Mikä auttaisi?

Heh, ootsie vähän outo? =) No ei vaineskaan, mutta kyllä minä muistan riffit ulkoa. Kovasti vaan treenaa niin kohta ei päässä muut asiat pyörikään kun erilaiset riffit.
Antaapa metallin virrata.
Ragorn
23.02.2005 17:52:07
Soita sellasta musiikkia mistä tykkäät ja mikä kuulostaa hyvältä? Minulla ainakin toimii...
Mikä vitun pastilli?
author
23.02.2005 18:40:29 (muokattu 23.02.2005 18:40:51)
Kyllä minä ainakin nautin kitaran soitosta oli se sitten millaista rämpytystä tahansa. Joskus soittelen stereoiden kanssa yhtäaikaa, joskus teen tekniikkaharjoituksia, joskus riffittelen mitä mieleen tulee ja tutustun otelautaan kyhäilemällä erilaisia sointuja. Välillä soittaminenkin maistuu puulta ja silloin kannattaa pitää vaikka parin päivän tauko.
Safaweb
23.02.2005 21:09:22 (muokattu 23.02.2005 21:09:53)
Tämä auttaa muistamisessa, kun opettelee soolot/biisit näin:

1. kerta |----                 |
2. kerta |--------             |
3. kerta |------------         |
4. kerta |-----------------    |
n. kerta |---------------------|
Frozen Flamen uusi The Burning Breeze EP on saatavilla. OSTA!!!!! 5 euroa + pk....
Ostinaatio
23.02.2005 21:47:01
Vaikka kykenisitkin tekniseltä motoriikaltasi vaikeampaan biisiin niin voi olla terapeuttista opetella helpompia.

Eli opettele erityyppisiä helpompia melodioita ja vastaavia sisältäviä biisejä, mieluiten tietysti suosikkejasi soittelemaan, se on hiton hyödyllistä ja palkitsevaa, koska et jumitu johonkin biisin puoliväliin vaan pystyt saamaan koko teoksen haltuusi. Voit myös valikoida juuri erilaisia biisejä jotka harjoittavat sellaisia soittamisen osa-alueita joita haluat oppia.

Levyjen mukana on tietysti mukava soitella kivoja riffittelyjä ja toisinaan jopa yksinään improvisoinnista nauttii.

Jos tykkäät biisejä itse väsäillä, niin joku moniraituri voisi myös tuoda potkua soitteluun, voit sitten itse ensin nauhoitella hyvät pohjat ja siihen päälle melodiat ja muut, ensin väsäilet vaikka cover-versioita.

Jos haluat nimenomaan asteikoita treenata niin mielekkäämmäksi homman saa tietysti soveltelemalla niitä improvisoituihin sooloihin biisien päälle, tai jopa omien taustojesi päälle. Vaikkei sellasta pitkää jyystöä välttämättä erkkikään kuuntele, sellaisen soittaminen on välillä ihan kivaa ja siitä saa oivalluksia.

Tämmösiä tuli nyt ekaksi mieleen.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Penasol
24.02.2005 14:16:15

Levyjen mukana on tietysti mukava soitella kivoja riffittelyjä ja toisinaan jopa yksinään improvisoinnista nauttii.

Noin puolet treenistäni on yksin improvisointia, metronomilla tai ilman, se vaihtelee. Yleensä teen niin, että alan improilla ja kehittelen ideoita ja sitten kun kuulostaa riittävän hyvältä niin viimeistään silloin panen metronomin päälle ja aloitan tekniikkatreenin.
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
bibly
26.02.2005 17:27:25
Itse en soita kylläkään musiikin mukaan tai sillai päälle. Jos mä tykkään vaikka jostain esim. Tiktakista, jostakin sen kappaleesta, niin totta kai mä sen jo osaan ulkoa, koska se olisi niin hyvä :) Sitten kössin siihen jotain sointujärjestystä tai tabuja ja alan rämpyttää. Myöhemmin kun muistaa soinnut ulkoa ja muut, voi ruveta harj. kaikenlaisia komppeja miten siinä kappaleessa oikeesti soitetaan. Ja kaikki näppäilyt jne..
overthewall
26.02.2005 20:07:54
Mullakin oli ongelmia aluksi muistaa miten biisi meni. Sitten kun katsoi jonku Metallican Fade To Blackin tabulatuureja niin vain kauhisteli sitä sivujen määrää. Siinä sitä sitten ihmetteli että voiko sellasen oppia muistamaan. No nyt kun sävelkorva on kehittynyt jonkun verran mä voin soittaa lähes oikein kun tiedän sävellajin ja muistan vaan melodian. Olen huomannut mitä enemmän opettelee sitä enemmän muistaa. Mun mielestä harjoittelu on vähän liiankin mielenkiintoista. On niin paljon hyviä biisejä eikä kaiken opettelemiseen riitä aika.
jomputin
26.02.2005 21:30:52 (muokattu 26.02.2005 21:31:08)
Tätäkin on varmaan jauhettu miljoona kertaa, mutta kannattaa ladata Guitar Pro (http://guitar-pro.com) ja sitten tabloja http://mysongbook.com :sta
...And Justice For All
27.02.2005 11:26:55
Mä piristin soittoo sillä että äänitin nauhalle n.20 min normaalia blues-komppia. Sitten soittelin sooloo vaan päälle kauheella vimmalla. Se oli aikas hienoo!
© ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)