Aihe: Vireistä
1
kookos
05.02.2005 12:09:40
Otetaanpa vaikka esimerkiks E ja Eb vireet. Nii semmosta vaan mietiskelin, että miks monet soittaa Eb vireisellä kitaralla (esim. Ynkkä, Slash), ku vois soittaa ihan vaan normaalisti puolsävelaskelta alempaa perus E vireessä. Sillon se ois sama ku Eb ssä, jos oikeen oon ymmärtäny. :)

liittyks tähän joku syvempi filosofia vai mikäs siinä on?

mutta jos joku ymmärsi yskän nii vois vähän valistaa tietämätöntä :D
kookos
05.02.2005 12:11:04
oho tos oliki jo yks kirjotus :P
saha
05.02.2005 12:11:31
Otetaanpa vaikka esimerkiks E ja Eb vireet. Nii semmosta vaan mietiskelin, että miks monet soittaa Eb vireisellä kitaralla (esim. Ynkkä, Slash), ku vois soittaa ihan vaan normaalisti puolsävelaskelta alempaa perus E vireessä. Sillon se ois sama ku Eb ssä, jos oikeen oon ymmärtäny. :)

No siinä on lähinnä kyse tatsista. Kielet on löysemmät alemmassa virityksessä. Ongelmaan tietenkin olisi ratkaisuna ohuemmat kielet, mutta jos on niin kovakourainen että ne ei kestä, otetaan .011 setti ja pannaan ne alavireeseen.
Nopeus=Tunne
kalamies#2 >-)))>
lxi
05.02.2005 14:35:12

Kun alin kieli on viritetty E:hen, siitä ei pääse enää alaspäin. Alin Eb löytyisi tällöin melkein oktaavin korkeammalta.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
moottorisaha
05.02.2005 16:19:19 (muokattu 05.02.2005 16:19:57)

En oikein tajunnut että mitä tässä ajetaan takaa.

"Miks monet soittaa Eb-vireessä ku ne vois soittaa puol sävel askelta perus E:tä alempaa eli Eb-vireessä"? :)
"Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Gypsy
05.02.2005 16:55:38
En oikein tajunnut että mitä tässä ajetaan takaa.

"Miks monet soittaa Eb-vireessä ku ne vois soittaa puol sävel askelta perus E:tä alempaa eli Eb-vireessä"? :)

Ei kun sitä kysyttiin, että miks jotkut virittää kitaransa puoli sävel askelta alaspäin. Miksei ne vaan soita perus E vireisellä nauhan verran alempaa.
JS
05.02.2005 19:21:46 (muokattu 05.02.2005 19:22:19)
No... jotkut vaan haluu. Esim. minä henk.koht. pidän sävelenä eb:stä enemmän kuin e:stä, ja tuossa vireessä sitä löytyy sitte kitarasta ilman huiluääniäkin neljä eri korkusta, joista kaksi on vieläpä vapaita kieliä, mikä on ajoittain äärettömän käytännöllistä :) Ja kyllähän se kielten saundikin on jo lievässä alavireessä hieman erilainen.
NeoClassical ShredGuitar Messiah, Destroyer Of The Weak And The Slow
paavi
06.02.2005 01:38:14
Öööö...eihän tästä tajua mitään :D

Miksi viritetään kaikki kielet puoli askelta alas:

- rankempaa (joidenkin mielestä)

- löysemmät kielet --> helpommat bendit, relamman kuulosta, helpompi soittaa...

- joidenkin helpompi laulaa

- yksinkertaisesti erotutaan normaalista kitaramusiikista, joka usein pyörii E:n ympärillä.

That's it.
Wau! onpa syvällistä... Eikun siis syvältä.
Torniojaws
07.02.2005 14:56:15

- joidenkin helpompi laulaa

Pieni lisäys:

Jos laulajan ääniala on matalemmalla, on helpompi tehdä sopivia biisejä kun kitarat on samassa vireessä laulajan äänialan kanssa.
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
paavi
09.02.2005 14:56:22
Pieni lisäys:

Jos laulajan ääniala on matalemmalla,

Matalemmalla kuin mikä?

on helpompi tehdä sopivia biisejä kun kitarat on samassa vireessä laulajan äänialan kanssa.

Miten kitara voi olla laulajan äänialan kanssa samassa vireessä? :)

Okei, tiedän kyllä mitä ajat takaa. Etenkin heavymusiikissa laulun korkeuden määrää aika pitkälle yleensä paksuimman kielen sävelkorkeus (koska suurin osa riffeistä pohjautuu sille). Silloin sitä laskemalla saa tietenkin laulumelodiaa laskettua vastaavasti.
Wau! onpa syvällistä... Eikun siis syvältä.
SerialKiller
17.02.2005 13:05:54

Vaikka virettä laskee vain puoli sävelaskelta niin saundi on "raskaampi". En tiedä itsekään mihin tämä perustuu, mutta niin vain käy. Kokeile itse eri vireitä niin huomaat sen itsekin.
Itse soitan A,E,A,D... vireessä, eli baritoni vire missä on on alin kieli pudottettu A:han.
Myös soitto tatsi on erillainen(riippuen kielten paksuudesta myös). Itse soitan .013-.058 setiillä ja olen huomaannut että on vielä liian ohut setti itselle.
Kokeilemalla löytää.. Monet jenkki heavy bändit soittaa C tai A vireessä, laulajan äänialan takia ja oman bändin laulaja laulaa paremmin kun vire on reilusti Standardi virettä alempi.
Violence Is always an option, Death is Always the solution!
konehes
17.02.2005 20:24:56
- yksinkertaisesti erotutaan normaalista kitaramusiikista, joka usein pyörii E:n ympärillä.

No niinpä niin. Ei se kitaroiden virittäminen eri vireisiin mitenkään tavatonta ole. Ollut vuosikymmeniin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)