Aihe: Ensimmäisen kaapin+nupin hankinta
1
Por
30.01.2005 03:38:51
En löytänyt oikein sopivaa threadiä mistään ja varmaan en ole ainoa aloittelija jonka päätä tämä asia vaivaa joten pistin tänne palstalle.
Lähtökohdat ovat seuraavat, bändi on kasassa ja kunnon treenausta vailla ja vaikka nyt saamme treenata muutaman muun bändin kans samassa tilassa (jossa on kaikki vermeet+vehkeet) on kohtapuoliin oman treeniksen etsiminen ja sitä myöten oman kaapin+nupin hommaaminen.
Itsellänihän ei ole koskaan ollut pientä comboa suurempaa vahvistinta joten menee sormi suuhun kun pitäisi alkaa ostamaan kaappi+nuppi jotka sopisi treeni-käyttöön sekä tulevaisuudessa pienien keikkojen heittämiseen.
Löytänyt yksi miljoona threadiä missä kysellään mikä olis sopiva watti-määrä putkella ja mikä trankulla ja siitä kehkeytyvät makukinastelut, mutta asiat mikä minua askarruttaa on se että mitkä tosiaan riittää pieniin keikkoihin (eli minkälainen kaappi 1,2,3 vai 4*12 ja minkäkokoinen nuppi 30-120w?) ja mitä eroa trankulla ja putkella on käytännössä (siis ei ääntä tarkoiteta vaan esim soittaessa treeneissä ja keikalla vastaan tulevat ongelmat).
Joitain juttuja ei vain yksinkertaisesti pysty selittämään...
Jani The Rock
30.01.2005 09:01:08 (muokattu 30.01.2005 09:11:04)

Ensimmäiseksi herää kysymys, minkä ihmeen takia pitää ostaa juuri nuppi ja kaappi, jos on aikomus soittaa treeniksellä ja pienillä keikoilla. Roudaus on hankalaa ja vermeet vievät helvetisti tilaa keikka-autossa. Sitäpaitsi mun täytyy rehellisesti sanoa, että en ole ikinä soittanut keikalla jossa stäkki olisi ollut välttämätön. Vaikka olen tehnyt ulkoilmakeikkoja ilman mikitystä. "Don`t overbuy", on pointti joka kannattaa pitää mielessä.

Mä suosittelen mieluumminkin kahdella kaksitoistatuumasella tai neljällä kymppituumasella ladattua comboa. Niistä irtoaa varmasti aivan riittävä määrä jytäkkää. Ja se kannattaa katsoa, että siinä combossa on lisäkaapin liitäntä. Sitten voi laajentaa myöhemmin, mikäli tulee tarvetta ja keikka-autoon mahtuu. Tai käyttää keikkapaikalla mahdollisesti olevaa kaappia. Pikkukeikalle voi ottaa mukaan pelkän combon ja jättää sen kaapin himaan, kun taas pelkällä nupilla on aika vaikea soittaa. Ja eikö oo ihan sama, onko sulla 2 x 12 -combo vai nuppi ja 2 x 12 -kaappi?

Onhan se nuppi + kaappi -yhdistelmä tietysti hienon näköinen. Mutta ihan yhtä hieno ja hienompikin on vaikka Fenderin Bassman -combo Fenkun oman kaapin päällä. Kaveri käytti nimittäin tollasta yhdistelmää aikoinaan.

Ja tehoista sanosin että vähintään 100 transistoriwattia on syytä olla keikkakäyttöön. Sillonkin voi puhtaalla puolella puhti loppua. Putkikoneesta tommonen 30-40 wattia. Putkivahvistimen kanssakaan ei kannata hullutella. 50-wattinenkin riittää vaikka stadionille, ja putkikonettahan pitää ajaa kovaa, että siitä saa parhaan mahdollisen soundin. Eli vaikka se 200-wattinen Hiwatt näyttäisi kuinka houkuttelevalta tahansa, niin kannattaa muistaa, että vähemmälläkin pärjää. Eikä tule sitten putkien vaihtokaan niin kalliiksi. Joskin vastaavasti putket voi joutua vaihtamaan useammin, kun pitää luukuttaa kovempaa.

Putken ja trankun eroista käytännössä sen verran, että trankkuhan on huoltovapaa. Putkikoneeseen pitää säännöllisesti vaihtaa sekä etu- että pääteasteen putket ja säätää biakset. Mutta vaikka trankku onkin periaatteessa huoltovapaa, se ei tarkoita samaa kuin ongelmavapaa. Kyllä trankkuihinkin tulee vikoja, ja niiden korjaaminen voikin olla työlästä. Olipa kone mikä hyvänsä, sitä kannattaa kohdella hyvin. Välttää kolhuja, äärilämpötiloja ym. Se maksaa kyllä itsensä takaisin. Sen verran sanon että piirilevylle kasattua putkikonetta en itse ostaisi. Mulla on ollut niitä ja miltei kaikissa on ollut jotain vikaa. Mikäli trankun soundi tai dynamiikka ei miellytä, niin sitten point-to-pointtia eli käsipelillä kasattua kamaa. Hinta kirpaisee lompakossa suorastaan perkeleellisesti, mutta on syytä muistaa Rolls-Roycen omistajien sananlasku: Loppupelissä laatu tulee aina halvimmaksi.
The road never ends for me, kid.
Hannu H.
30.01.2005 12:03:57

Kannattaa tosiaan miettiä kaappivalintaa. 4x12 on hieno ja rock ja ennen kaikkea ISO. Itsellä on aina kovan ähkimisen takana treeneihin lähtiessä kun kannan kahdet rappuset alas yksikseni tota (tai nakitan jonkun avuksi jos sattuu olemaan kotona).
Olen jopa harkinnut 2x12 kaappiin siirtymistä. Tuskin se soundi siitä niinpaljoa muuttuu. Vai muuttuuko?
"May the tone be with you" IHKK #19
M1kk0
30.01.2005 12:21:18
mä en tiedä vaffareista mitään, niin kertokaas mikä on/mitä meinaa nuppi.
'o' Googleta ennen kuin kysyt typeriä.
Jani The Rock
30.01.2005 12:23:09

mä en tiedä vaffareista mitään, niin kertokaas mikä on/mitä meinaa nuppi.

Ziigaas tota Fakkia.
Wolffie
30.01.2005 13:14:27
Jani The Rock:ia kompaten voin todeta että se 4x12 kaappi saattaa olla aivan liian iso omiin tarpeisiin (IMO). Tai siis, saahan silläkin hiljaa soitettua, mutta jos kerran 2x12 riittää niin on se vaan tyhmää maksaa liikaa (paitsi kyllä se 2x12 kaappikin saattaa maksaa vaikka kuinka, laadusta riippuen), mutta pääasiallisesti roudaskysymyshän tässä kiikastaa. Ja myös elementtien laadulla/herkkyydellä on erittäin suuri merkitys jo äänenvoimakkuuden kannalta, ei siis pelkästään koolla.

Jos jotain budjettia kertoilet niin voisi vähän kartoittaa että putkea vai transistoria jne... :)
Liiallisella käytöllä voi olla laksatiivisia vaikutuksia
Fortune
30.01.2005 14:22:49
Ainoa ero 2x12"-combon ja nuppi+2x12" umpikaappiyhdistelmän välillä on se, että comboissa harvemmin (lieneekö missään) on umpinaista takaosaa. Jos jotakin metallisen tiukkaa soundia etsii, niin umpikaappi on kivempi. Minusta se on muutenkin kivempi, en tykkää avoimista ja puoliavoimista yhtään.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Tilaa Mnet-paita!
...And Justice For All
30.01.2005 18:42:04 (muokattu 30.01.2005 18:42:34)
edit: jani the rock ehti ensin..:)
...And Justice For All
Jani The Rock
30.01.2005 19:35:35

edit: jani the rock ehti ensin..:)

Heh... no sen verran täytyy tosta kannastaan joustaa, että tollanen neljäkertaakymppi-combo on jo sekin aika kookas laitos, joka on v-mäinen roudailtava ja vie riivatun paljon tilaa. Ja niitä on tietysti nuppeja ja nuppeja ja kaappeja ja kaappeja. Kaikki nupit eivät paina 30 kiloa eivätkä kaikki kaapit ole neljäkertaakakstoistasia. Mulla oli joskus snadi Marshallin mosfettinuppi ja siihen Laneyn 4 X 10 -kaappi. Ei hajonnut selkä niitä kanniskellessa. Mutta kyllä mä nykysin näen järkevimpänä sellasen suht pienen combovahvarin jossa riittää jo itsessään soundia ja tehoa ja johon voi tarpeen vaatiessa iskeä kiinni lisäkaapin. Mutta jos on reilusti bodia ja tilava keikka-auto, niin ei kun stäkkiä vaan. Siihen kaapin päälle on sitten kiva hommailla erilaisia nuppeja.
biibob
30.01.2005 22:09:49
Kuinka te muuten olette tehneet vahvistimillenne ( puhun putkivahvistimista) testejä ennen ostopäätöstä. Kaupoissa kun ei voi oikein avata niitä nuppeja niin paljoa, ja vahvistin kuin vahvistin muuttuu aika paljon kun voluumi kasvaa. Ja bändin kanssa soittoteho on todennäköisesti kovempi, kuin mitä siellä kaupassa tulee testattua.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
Por
30.01.2005 22:09:57
Se ei tosiaankaan ollut välttämätön että se on kaappi+nuppi yhdistelmä vaan se että mikä on tosiaan järkevin hankinta tässä tilanteessa.
Tottakai on takaraivossa haaveena 4*12 kaappi + joku 50w nuppi mutta nyt oli kyse vain siitä kun tuli tällainen tilanne vastaan niin ettei turhia ostele mitään.
Ja nyt tuli aika hyvin selvitettyä nuo erot trankun ja putken välillä.
Tuo kaappi+nuppi yhdistelmäkin olis sen takia ihan näppärä kun treenikämpälle ne tulis pysyvästi, ainoastaan keikalle otetaan matkaan ja juurikin keikat tullaan ulkoilmassa heitettyä näillä näkymin (ehkä pari sisäkeikkaa) ja comboja jos tarvii jollekin pienemmälle keikalle saa lainaan.
Mutta kiitän valaisevista vastauksista. Selvensi paljon aloittelijan näkökulmaa näissä asioissa!
Joitain juttuja ei vain yksinkertaisesti pysty selittämään...
Hannu H.
31.01.2005 14:56:30

Kuinka te muuten olette tehneet vahvistimillenne ( puhun putkivahvistimista) testejä ennen ostopäätöstä. Kaupoissa kun ei voi oikein avata niitä nuppeja niin paljoa, ja vahvistin kuin vahvistin muuttuu aika paljon kun voluumi kasvaa. Ja bändin kanssa soittoteho on todennäköisesti kovempi, kuin mitä siellä kaupassa tulee testattua.

"Kyllä sä kovemmallekin voit laittaa" sano kauppias kun jubileetani testailin. Kaveri kertoi, että oli jossain kaupassa kysyny notta "säröytyykö tää clean kanava kun laittaa kovalle?". Vastaus oli kuulunu "no koita".
Eli kaupasta varmaan riippuu saako huudattaa...
"May the tone be with you" IHKK #19
Guido
31.01.2005 15:26:37
Kannattaa kysyä kaupassa, että saisiko laitteen koekäyttöön himaan.
Keke Urlaub
01.02.2005 08:33:01

Itse olin hieman vastaavanlaisessa tilanteessa hiljattain. Mielessä oli joku hyväksi havaittu nuppi+2x12-kaappi tai sitten vastaavilla ominaisuuksilla varustettu combo.
No, päätin sijoittaa laatuun ja ostin tuon Framuksen, joka on 2x12-combo (celestion vintage 30 ja greenback). Kyllä kannatti. 30 class A-wattia tehoa, riittää mulle.
Hauska niinkuin noidannuoli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)