Aihe: Kaularaudan säätöä..
1
Mikko the Man
28.01.2004 19:46:21
Kielet lerpattaa, kun virittää d-vireeseen. Pitäskö mun vääntää kaularautaa kireemmälle? ja sitten vielä että kumpaan suuntaan se kiristyy?
Reddie
28.01.2004 20:20:51
Itse sanoisin että joo kannattaa.. Ohjeet siihen miten se tapahtuu löydät kitarakama osiosta FAQ kitaran säätämisestä. Jos oot laiskaa sorttia etkä halua itse ettiä niin tässä linkki:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 6&o=0&x=6e8b59fe5b&co=0

Sieltä löytyy myös vinkkii mitä muuta voit tehdä. Yks mahdollisuus on kanssa että ostat paksummat kielet.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia suomesta
poppamies
28.01.2004 23:51:31

Kielet lerpattaa, kun virittää d-vireeseen. Pitäskö mun vääntää kaularautaa kireemmälle? ja sitten vielä että kumpaan suuntaan se kiristyy?

No ei siinä auta pätkääkään kiristää kaularautaa kun löysää kieliä. Tuo filosofia on kyllä minulle aivan uusi ja outo.
Ei siinä auta kuin joko nostaa kieliä ja/tai laittaa paksummat kielet kitaraan.
"G-strings are for strippers"
Skinwalker
03.02.2004 20:48:27
No ei siinä auta pätkääkään kiristää kaularautaa kun löysää kieliä. Tuo filosofia on kyllä minulle aivan uusi ja outo.
Ei siinä auta kuin joko nostaa kieliä ja/tai laittaa paksummat kielet kitaraan.

Juu, mutta onhan tuo mahdollisuus jos kielet ovat valmiiksi juuri niin korkealla kuin mahdollista ja suurempaa settiä ei kaupasta löydy. Tosin aika omituinen kitara on kyseessä eillei sävelaskeleen lasku ole mahdollista ihan tallan kanssa pelaamisella.
Big man, pig man, ha ha, charade you are
Aardfather
04.02.2004 08:55:18
Ei semmoista kitaraa olekaan. Jos D-vireestä puhutaan.

Siihen kaularautaan ei periaatteessa pitäisi koskea ollenkaan missään tilanteessa ellei kaula ole sitten valmiiksi jostain syystä pielessä. Eikä varsinkaan jos ei osaa asiaansa, eli ammattilaiselle säädettäväksi kannattaa viedä siinä tapauksessa. Kaularaudan säätö on nimittäin helppo tapa pilata kitara soittokelvottomaksi.

Eli olen samoilla linjoilla Poppamiehen kanssa. Kielet korkeammalle tai paksummat kielet tilalle.

- Aardfather
fox
04.02.2004 10:47:28

Ei semmoista kitaraa olekaan. Jos D-vireestä puhutaan.

Siihen kaularautaan ei periaatteessa pitäisi koskea ollenkaan missään tilanteessa ellei kaula ole sitten valmiiksi jostain syystä pielessä. Eikä varsinkaan jos ei osaa asiaansa, eli ammattilaiselle säädettäväksi kannattaa viedä siinä tapauksessa. Kaularaudan säätö on nimittäin helppo tapa pilata kitara soittokelvottomaksi.

Eli olen samoilla linjoilla Poppamiehen kanssa. Kielet korkeammalle tai paksummat kielet tilalle.

- Aardfather

Ja ylläolevasta olen täysin samaa mieltä.. Tuosta suunnasta vielä kaks muistisääntöä, righty tighty - lefty loose ja vanha viidakon sanonta "Myötäpäivään myllyt pyörii, vastapäivään ruuvit aukee". Mutta jos ei tiedä mitä on tekemässä kannattaa jättää tekemättä. Varsinkin kaularaudan säätämisessä. =)
Vemmy
04.02.2004 11:11:28

- Aardfather (lyhennetty)

Kyllä siihen kaularautaan joutuu koskemaan (tai siis sitä joutuu säätämään) kun esimerkiksi vaihtaa kielet paksummiksi/ohuemmiksi. Omassa Stratossa esimerkiksi meni kaikki säädöt uusiksi (kaularauta/tallapalat/intonaatio) kun pisti 10-setin tilalle 11-setin punotulla g-kielellä, eikä taatusti ennen ollut mitään vikaa säädöissä ennen. Jopa erimerkkisillä samanlaisilla kieliseteillä saattaa olla niin paljon eroa, että sen perinteisen intonaatiosäädön lisäksi joutuu siihen kaularautaan kajoamaan, mikäli haluaa soittotuntuman pysyvän hyvänä.

Kaularaudan säätämisellä voi tuhota kitaran, jos ei todellakaan tiedä mitä tekee, mutta sitten taas kun opettelee itse sen tekemään, niin pystyy säätämään kitaran juuri sellaiseksi kuin itse haluaa. Ei se ammattilainenkaan välttämättä pysty säätämään kitaraa asiakkaan mielen mukaiseksi, jossei sille selvin sanoin selitä millainen sen pitäisi olla. Itse kun ruuvaa niin ei tule epäselvyyksiä.

Toki siis ammattilainen osaa säätää kitaran sellaiseksi, että se taatusti on kohdallaan, sitä en missään nimessä kiellä, ja jos ei todellakaan tiedä asiasta mitään, niin kannattaa ehkä antaa jonkun asiansa osaavan hoitaa tuo säätöpuoli.
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
Robert
05.02.2004 16:22:53
Paljonkohan se kaularaudan säätö suurinpiirtein maksaa?
En nyt keksi mitään hyvää allekirjoitusta... Kaikilla muilla on hienoja ajatuksia ja jänniä linkkejä, mutta minulla ei ole mitään niistä...
poppamies
05.02.2004 17:42:53 (muokattu 05.02.2004 17:43:41)

Paljonkohan se kaularaudan säätö suurinpiirtein maksaa?

No ei mitään kunhan tiedät mihinpäin sen haluat...
Ei siihen liity mitään mystiikkaa...
"G-strings are for strippers"
Aardfather
06.02.2004 06:59:53
Kyllä siihen kaularautaan joutuu koskemaan (tai siis sitä joutuu säätämään) kun esimerkiksi vaihtaa kielet paksummiksi/ohuemmiksi. Omassa Stratossa esimerkiksi meni kaikki säädöt uusiksi (kaularauta/tallapalat/intonaatio) kun pisti 10-setin tilalle 11-setin punotulla g-kielellä, eikä taatusti ennen ollut mitään vikaa säädöissä ennen. Jopa erimerkkisillä samanlaisilla kieliseteillä saattaa olla niin paljon eroa, että sen perinteisen intonaatiosäädön lisäksi joutuu siihen kaularautaan kajoamaan, mikäli haluaa soittotuntuman pysyvän hyvänä.

No joo siinä tapauksessa tietysti saattaa olla tarvetta kaularaudan säätöön, mutta ei välttämättä aina silloinkaan. Varsinkin jos esim. on aikomus laskea samalla virettä alemmas kun vaihtaa paksumpiin kieliin. Se on kitara- ja tapauskohtainen juttu. Threadin aloittajakin oli laskenut vireen D:hen jolloin kielet ovat siis löysemmällä. Sitten kun vaihtaa paksummat kielet niin kielten veto onkin taas suurempi ja mahdollisesti sama, tai lähellä samaa, kuin alkuperäisellä vireellä ja kielisetillä jolloin kaularautaan ei tarvitsekkaan koskea. Mutta kuten sanottua, riippuu kustakin tapauksesta.

Kaularaudan säätämisellä voi tuhota kitaran, jos ei todellakaan tiedä mitä tekee, mutta sitten taas kun opettelee itse sen tekemään, niin pystyy säätämään kitaran juuri sellaiseksi kuin itse haluaa. Ei se ammattilainenkaan välttämättä pysty säätämään kitaraa asiakkaan mielen mukaiseksi, jossei sille selvin sanoin selitä millainen sen pitäisi olla. Itse kun ruuvaa niin ei tule epäselvyyksiä.

Näinhän se on juu. Sittenhän sitä on itse "ammattilainen" kun sen opettelee, mutta se vaatii juuri sen opettelun.

Toki siis ammattilainen osaa säätää kitaran sellaiseksi, että se taatusti on kohdallaan, sitä en missään nimessä kiellä, ja jos ei todellakaan tiedä asiasta mitään, niin kannattaa ehkä antaa jonkun asiansa osaavan hoitaa tuo säätöpuoli.

Juuri tätä ajoin takaa.

- Aardfather
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)