![]() 07.10.2003 00:51:04 | |
---|---|
Meninpä tuossa viikko tai pari sitten öljyämään otelautani. Oletin sen olevan ruusupuuta koska muut sanoivat 100-200€ hintaluokassa se on joko ruusupuuta tai vaahteraa, riippuen onko otelauta tumma vai vaalea. Noh otelautani siis oli tumma mutta Absolute Fretboard Trainer 2.0 Lite ohjelmasta löysin erinäkösiä otelautoja ja siellä eebenpuun tummuus on hyvinkin pitkälti samaa luokkaa mitä minun kitarani otelauta. Ruusupuun väri on liian vaaleeta jos verrataan mun otelautaan. Putsasin otelaudan Dunlop 01:llä ja pyyhin rätillä. Tämän jälkeen pistin Dunlop 02:sta eli sitä itse öljyä, oottelin puolisentuntia ja näin että osa öljystä oli imeytynyt lautaan joten pistin vähän lisää. Odottelin tämän jälkeen useamman tunnin ja pistin senkin jälkeen lisää koska puu näytti imevän sitä hyvin. Kolmannen kerroksen jälkeen jätin kitaran yön yli imemään loputkin öljyt ja seuraavana päivänä pyyhin rätillä loput pois mitä ei ollut imeytynyt. Otelauta tuntui silti oudon tahmealta. Koitin putsata vessapaperilla hinkaten ja vessapaperiin tarttuikin jonkin verran öljyä, ellei se sitten likaa ollut mutta ei kyllä paljoa. Noh, enempää en olisi otelaudasta saanut ylimäärästä öljyä/likaa irtoamaan joten päätin pistää kielet kiinni. Myöhemmin huomasin että sormet eivät liu-u yhtä hyvin otelaudalla kuin ennen. Esim bendit tai nopea kahden käden täppäys tuottaa ongelmia. Nyt kun kielien laitosta on kulunut jo viikko tai kaksi, luistavat ne jo jonkin verran paremmin ellen sitten vaan ole tottunut siihen ettei ne luista enää. Olen myös huomannut kielten tummumista kohdissa joista sormilla painetaan. Tätä ei ole aiemmin käynyt joten epäilisin sen olevan öljyä. Harmillista että kieletkin sattuivat olemaan kalliit elixiirit. Onko mahdollista että otelautani onkin eebenpuuta ja käykö sillekin sama öljy mitä yleisimmille otelaudoille? Dunlopin purkissa varoitetaan vain että se ei käy vaahteraan. Olenko kämmännyt jossain muussa jutussa kun otelauta ei luista ja kielet tummuvat? Muita vinkkejä miten hoitaa öljyäminen seuraavan kerran? | |
![]() 07.10.2003 09:08:53 (muokattu 07.10.2003 09:10:30) | |
Tarkoitatko 100-200e hintaluokalla kitaran hintaa? Jos näin on niin se otelautapuu voi olla melkein mitä tahansa. Tuskin kuitenkaan on eebenpuuta joka on a) kallista b) kovuutensa takia hieman vaikeammin työstettävää. Jos sulla tosiaan nyt öljyämisen jälkeen kielet suttaantuvat, niin tulee mieleen että se otelaudan puu on saattaa olla tummemmaksi värjättyä ruusupuuta. Ruusupuu kun yleensä haluttaisiin mahd. tummaksi, mutta Aasiasta tuleva ruusupuu on väriltään vaaleampaa kuin esim. alan klassikko Brasilian ruusupuu. Ainakin halpis-kontrabassojen otelaudat on kaikki värjättyjä, sillä aito eebenpuu on liian kallista. Voip olla lisäksi että se väriaine ja öljy eivät tässä tapauksessa sovi yhteen. EDIT: jos tarkoitit hintaluokaksi 1000-2000 e niin siinä tapauksessa puun ei voi olettaa enää olevan värjättyä. Itse olen öljynnyt ruusupuuotelautaa ihan pokkana vaan ruokaöljyllä ja todella hyvin on toiminut. Mutta toi sinun ongelmasi tuskin on tarkasta öljytyypistä kiinni. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- | |
![]() 07.10.2003 09:15:16 | |
Noin äkkiseltään veikkaisin tuon tahmeuden syyksi sitä, että sitä öljyä on lirahtanut _hieman_ liikaa siihen otelautaan. Eli sitä otelautaa ei todellakaan tarvitse uittaa siinä öljyssä. Otelaudan öljyäminen _ei_ ole verrannollista moottorin öljyämiseen. Riittää, että öljyä laittaa vähän esim. pumpulitukkoon ja pyyhkii sillä otelaudan. Sitten antaa otelautaan jääneen öljyn imeytyä ja laittaa kielet kitaraan. Kirjoittakaa hautaani: "hävisi pakastehaukimiekkailussa sialle!"
-Viivi- | |
![]() 07.10.2003 11:14:50 | |
Riittää, että öljyä laittaa vähän esim. pumpulitukkoon ja pyyhkii sillä otelaudan. Sitten antaa otelautaan jääneen öljyn imeytyä ja laittaa kielet kitaraan. Ja soittokerran jälkeen pyyhkii kielet kuivalla rätillä ja toisinaan öljytyllä rätillä. Pysyy soundi kirkkaampana ja parempi soittaa. There are a lot of good things in life, but Music is the best ! | |
![]() 07.10.2003 11:24:08 | |
Ylimmääräiset öljyt pitäisi pyyhkiä ajoissa pois, ei sitten kun se on jo jämähtänyt. Tämän asian vuoksi sinulla on nyt tahmea otelauta. Mmmm, EMG!! | |
![]() 07.10.2003 12:04:56 | |
No joo. Minunkin mielestä tuossa on käytetty aivan liikaa öljyä. Ei sitä puuta suinkaan kyllästetä öljyllä vaan se pinta vain putsataan eikä sillä öljyllä ole mitään "liukastavaa" vaikutusta vaan ainoastaan puhdistava/hoitava. Päinvastoin niin liika öljyn käyttö saattaa vain pehmentää puuta. "G-strings are for strippers" | |
![]() 07.10.2003 13:15:37 | |
Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta onko niin kuin epäilen, että tuollainen lemon oil, mitä käyttänyt öljyämiseen, soveltuu myös eebenpuisen otelaudan öljyämiseen? Kirjoittakaa hautaani: "hävisi pakastehaukimiekkailussa sialle!"
-Viivi- | |
![]() 07.10.2003 13:38:48 | |
Nyt tulee tyhmä kysymys, mutta onko niin kuin epäilen, että tuollainen lemon oil, mitä käyttänyt öljyämiseen, soveltuu myös eebenpuisen otelaudan öljyämiseen? Kyllä käy. | |
![]() 07.10.2003 17:29:04 | |
Pari kertaa vuodessa rättiin pisara öljyä, ja sillä otelaudan hinkkaus. Nyt siinä lilluu niin paljon öljyä ettei sitä tarvitse moneen vuoteen öljytä. Ostakaa Recto! Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :) | |
![]() 07.10.2003 18:50:36 | |
Kyseessä oli siis 100-200 € kitara, ei otelauta. Elikkä luultavasti se oli sitten ruusupuuta tuo otelauta. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=15723 Ite en enää epäröinyt paljonko öljyä tulisi laittaa kun luin mika_o:n viestin kyseisestä threadista, mutta ehkä olisi silti pitänyt. Noudatin tuota ohjetta, että öljyä ei koskaan ole liikaa :/ Ja tuosta öljyn imeytymisestä ja milloin ylimääräset tulisi pyyhkiä pois.. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=39468& Luin tosta Antin kommentin asiasta ja noudatin hänen ohjetta, eli annoin öljyn imeytyä yön yli. Olisi ilmeisesti kannattanut kuitenkin pyyhkiä ne ylimääräiset öljyt jo aiemmin eikä edes harkita uutta öljykerrosta..? | |
![]() 07.10.2003 18:58:39 (muokattu 07.10.2003 19:04:10) | |
Luin tosta Antin kommentin asiasta ja noudatin hänen ohjetta, eli annoin öljyn imeytyä yön yli. Olisi ilmeisesti kannattanut kuitenkin pyyhkiä ne ylimääräiset öljyt jo aiemmin eikä edes harkita uutta öljykerrosta..? Huomioi kohta: "Ei sitä nyt ihan litroittain siihen laiteta." Olisi ehkä vähän selvemmin pitänyt pistää ohjeet määrästä. Mä siis öljyän sen useaan kertaan, mutta erittäin pieniä määriä kerrallaan. Ei siis silleen, että se puu kastuu, vaan että se pinta näyttää hiukan kostealta tai jotain. Ja toinen huomion arvoinen kohta: "laitan tarpeen mukaan lisää ja annan imeytyä yön yli" Huomaa tuo tarpeen mukaan. Kyllä se liika öljy siitä sitten aikanaan haihtuu pois, älä muutamaan vuoteen lisäile. Tai saisiko jollain tärpätillä tai vastaavalla kuivatettua sitä puuta hiukan? Onko kellään tietoa? EDIT: Ja täytyy nyt pyytää anteeksi, jos omat konstini aiheuttivat sun otelaudalle jotain hässäkkää. Mun ja kavereiden lautojen tuntuma ei ole kyllä tolla käsittelyllä muuttunut ja jo muutamia vuosia olen samaa konstia käyttänyt ton Dunlopin kanssa. Ainut ero käsittelyn jälkeen on ollut, että puu on näyttänyt paremmalta ja eikä ole ainakaan halkeillut. "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy | |
![]() 07.10.2003 23:21:03 | |
Ei siitä mitään kauheuksia tapahdu, pyyhkii vaan pois monta kertaa. Tärpätti ja kynsilakanpoistoaine on muuten kivoja, lähtee lika otelaudasta. Ja upotusten kiilto. Mutta lähtee vuosien kerros paskaa kans. Halville ritsoille loistava puhdistuskeino. Ja miksei kalliillekin, jos on tavalliset valkeat palloupotukset, niissähän ei sameus haittaa. Itse höyläilin fenderit ja kaikki kynsilakanpoistoaineella läpi, ja hyvä tuli. :) Ostakaa Recto! Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :) | |
![]() 08.10.2003 10:12:10 (muokattu 10.10.2003 12:56:15) | |
Itse höyläilin fenderit ja kaikki kynsilakanpoistoaineella läpi, ja hyvä tuli. :) No kyllä tuota asetonia (kynsilakanpoistoaine) on aikalailla arvelluttavaa käyttää kitaroissa. Kyllä minä sen melkein asetuksilla ja lailla kieltäisin. Asetoni liuottaa lakan tehokkaasti (perimmäinen käyttötarkoitus kynsilakan poitoaineelle) joten kyllä Fenderistä lähtee lakat ja maalit samalla.Samaten asetoni sulattaa kaikki muoviosat! Mulle soitti eräs tuttava tässä kesällä joka oli alkanut puhdistamaan vanhaa Les Paul gold toppia kynsilakan pistoaineella. Oli aika lohduton tilanne. Siis ei missään tapauksessa asetonia=kynsilakanpoistoaine. Sen sijaan puhdistamiseen kyllä sopii tärpätti(ei tinneri) ja sitten ehkä paras on tupakan sytyttimissä käytettävä neste. "G-strings are for strippers" | |
![]() 08.10.2003 15:41:58 (muokattu 08.10.2003 15:44:05) | |
Niinno en sentään hinkannut sitä muualle kun paljaalle ruusupuu-otelaudalle, sen verran ärtsyä ainetta se on. Juurikin sopivan brutaali keino kitaralle, johon on viimeksi vaihdettu kielet 80-luvulla, ja kaulalla on kahden millin kerros sienikasvustoa tai jotain. Ja vielä toinen vaarallinen vinkki: sillä voi hinkata paskaiset kielet puhtaaksi kans. Ostakaa Recto! Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :) | |
![]() 08.10.2003 17:57:22 | |
Huomioi kohta: "Ei sitä nyt ihan litroittain siihen laiteta." Olisi ehkä vähän selvemmin pitänyt pistää ohjeet määrästä. Mä siis öljyän sen useaan kertaan, mutta erittäin pieniä määriä kerrallaan. Ei siis silleen, että se puu kastuu, vaan että se pinta näyttää hiukan kostealta tai jotain. Huomioin kyllä ja ei tosta dunlopin pullosta sitä oikeen litroittain saakaan ku siinä on tommonen karvatuppo jonka läpi sitä öljyä pitäs saada tohon otelaudalle. Eli pistin sen verran että pinta näytti märältä jos valoa vasten katto. Ja toinen huomion arvoinen kohta: "laitan tarpeen mukaan lisää ja annan imeytyä yön yli" Huomaa tuo tarpeen mukaan. Tuon tarpeen mukaan käsitin että jos puu näyttäisi sitä imevän lisää. Jotkut täällä ehdottivat että UITETAAN otelautaa ruokaöljyssä ja mika_o sanoi jotain tähän tyyliin: "Liika öljy ei koskaan ole pahasta. Pidä sinäkin otelautasi, kuten minä kahvini, mustana.", joten näiden kommenttien perusteella päättelin että tuskin tulen sitä liikaa laittamaan. Kyllä se liika öljy siitä sitten aikanaan haihtuu pois, älä muutamaan vuoteen lisäile. Tai saisiko jollain tärpätillä tai vastaavalla kuivatettua sitä puuta hiukan? Onko kellään tietoa? EDIT: Ja täytyy nyt pyytää anteeksi, jos omat konstini aiheuttivat sun otelaudalle jotain hässäkkää. Mun ja kavereiden lautojen tuntuma ei ole kyllä tolla käsittelyllä muuttunut ja jo muutamia vuosia olen samaa konstia käyttänyt ton Dunlopin kanssa. Ainut ero käsittelyn jälkeen on ollut, että puu on näyttänyt paremmalta ja eikä ole ainakaan halkeillut. Syy ei todellakaan ollut yksin sinun vika vaan päättelin useamman henkilön viesteistä miten homma tulisi hoitaa. Ja eihän keltään nyt sinänsä voi vaatiakaan hirveän yksityiskohtaisia ohjeita tällä foorumilla. Eiköhän toi öljy tosta ajan mittaan haihdu ja kyseessä on muutenkin kitara halvimmasta päästä joten ei sillä niin hirveätä merkitystä kun uuden hommaaminenkin on ollut mielessä. Rapatessa roiskuu tms.. Toivottavasti tästä on kuitenkin muille apua.. | |
![]() 08.10.2003 19:09:37 | |
Tuon tarpeen mukaan käsitin että jos puu näyttäisi sitä imevän lisää. Jotakuinkin noin sen tarkoitinkin, eli jos puu näyttää vieläkin pienen imeytymisen jälkeen sellaiselta älyttömän kuivalta, voi sitä öljyä lisätä. Esimerkiksi juuri viikonloppuna huolsin yhden kaverin Ibanez RBM1:n ja sen otelauta suorastaan huusi öljyä. Se kitara kun on vuodelta 1991 ja sitä ei ole ilmeisesti koskaan öljytty. Mä taisin laittaa siihen kaksi reilua kerrosta, joista pyyhin valumat pois samantien sukalla. Puhtaalla sukalla siis. :) Sitten kun se imasi ne öljyt ihan kokonaan ennätysajassa itseensä (molemmat kerrokset ennen kuin oltiin katottu yks leffa), laitoin vielä yhden ihan ohuen kerroksen ja levitin sen sillä sukalla. Nyt toimii ja näyttää upealta. Jotkut täällä ehdottivat että UITETAAN otelautaa ruokaöljyssä ja mika_o sanoi jotain tähän tyyliin: "Liika öljy ei koskaan ole pahasta. Pidä sinäkin otelautasi, kuten minä kahvini, mustana.", joten näiden kommenttien perusteella päättelin että tuskin tulen sitä liikaa laittamaan. No liika on aina tietysti kaikessa liikaa, mutta kyllä voisi olettaa, ettei vähänkään mistään mitään tajuava jannu kauheasti liikaa sitä öljyä kyllä siitä Dunlopin tupon läpi saa laitettua. Mäkin kyllä epäilen, ettet ole sinäkään sitä vallan liikaa laittanut, vaan se otelauta olisi värjätty ja tuo väriaines nyt ei tykkää tuosta öljystä. Meinaan ruusupuu noissa halvemmissa kepeissä on harvemmin kauhean tummaa. Saisiko sen tahman raaputettua vaikka jollain luottokortin tapaisella pois? Saattaa olla, ettei se öljy imeydy kunnolla puuhun tuon värjäyksen takia. Ja olettaen tietty, että sitä otelautaa nyt edes on värjätty. "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy | |
![]() 08.10.2003 21:01:57 | |
Ja olettaen tietty, että sitä otelautaa nyt edes on värjätty. Kyllä se hyvinkin saattaa värjätty olla, jossain vaiheessa joskus oli eräillä valmistajilla tosiaan tarvetta tummentaa ruusupuuta, ja nyt voi aivan hyvin olla niin, että tuo "maali" tahi petsi tai joku muu on tykänny kyttyrää tuosta Dunlopin öljystä. Toivottavasti kuivaa hyväks. Jos sitä nyt lähtee jollain liuottimella tms. putsailemaan niin voipi olla että tulee laikkuisa.:) Niin nuo värjätyt ruusupuuotelaudat tottelee joissain katalookeissa nimeä "ebonized".. | |
![]() 08.10.2003 22:52:29 | |
No liika on aina tietysti kaikessa liikaa, mutta kyllä voisi olettaa, ettei vähänkään mistään mitään tajuava jannu kauheasti liikaa sitä öljyä kyllä siitä Dunlopin tupon läpi saa laitettua. Mäkin kyllä epäilen, ettet ole sinäkään sitä vallan liikaa laittanut, vaan se otelauta olisi värjätty ja tuo väriaines nyt ei tykkää tuosta öljystä. Meinaan ruusupuu noissa halvemmissa kepeissä on harvemmin kauhean tummaa. Saisiko sen tahman raaputettua vaikka jollain luottokortin tapaisella pois? Saattaa olla, ettei se öljy imeydy kunnolla puuhun tuon värjäyksen takia. Ja olettaen tietty, että sitä otelautaa nyt edes on värjätty. Voipi olla noin että siinä se väriaine aiheuttanu tuon. Ku kerroit omasta öljyämisestä ni en mäkään ton enempää siihen mielestäni öljyä pistäny.. Koitin poistaa ylimääräset öljyt aluks vanhalla t-paidalla ja sit ku se otelauta vieläki tuntu oudon tahmaselta ni vessapaperilla yritin ottaa viimosimmatki tipat. Ei hirveen hyvin tarttunu mut kyl siihen vessapaperiin jotain ruskeeta tarttu. Muutama päivä operaation jälkeen soittelin varmaa 12h putkeen ja huomasin et sormeenpäät oli suht tummat et kyl siit ois periaattees varmaa saanu vielki jotai irti mut yritin hinkata niin hyvin ku pystyin. Ei toi otelauta kyl enää taida samas kunnos olla ku viel viikko-pari sit et eiköhä toi oo iha ok viimestään kuukauden päästä. Kyl sil nytki jo soittelee iha tarpeeks hyvi, aluks vaa oli huono vetää nopeit tilui :) | |
![]() 09.10.2003 13:58:49 | |
Kuulin jokunen aika sitten eräältä kokkihemmolta, että ruokaöljyllä puun öljyäminen ei ole se paras vaihtoehto sillä se härskiintyy ajan myötä. Itsekin kerran stratoni sillä öljynneenä odotan "innolla" millon alkaako se nyt sitten millon lemuta. Se on siellä missä tuntuu...ja SYVÄLLÄ!
(siis se plugi) :o | |
![]() 30.01.2009 23:07:08 | |
Itse öljysin Thomannnilta tilatulta "Lemon Oil" :lla. Siinä pullon päässä oli joku vaahtomuovi. ym. juttu. En laittanut liikaa öljyä.... Kielet kiinni ja viritysmittarilla laitoin vireen suht. ok. ettei kaula rasitu.................En siis koskenut otelautaan hikisillä käsilläni kun vasta seuraavana päivänä. En oo huomannu et ois oili tarttunu kieliin.....Tais sit oon itte niin öljynen jätkä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)