Aihe: kuinka toimii eq
1
Smynck
19.06.2003 03:29:27
Eli miten toimii, tai siis kun on vaikka sellainen missä on monta sellasta tappia ylöspäin, vaikka niinkö jossain winampissa x) Tiedän kyllä mitä ko. laite tekee mutta että onko jokaisella niillä tapilla oma tarkotuksensa ja ja ja, kertokaa kaikki :
Jaz
19.06.2003 08:23:37

Eli miten toimii, tai siis kun on vaikka sellainen missä on monta sellasta tappia ylöspäin, vaikka niinkö jossain winampissa x) Tiedän kyllä mitä ko. laite tekee mutta että onko jokaisella niillä tapilla oma tarkotuksensa ja ja ja, kertokaa kaikki :

Jokainen nappi on oma taajuusalueensa, jota tämä sitten joko buustaa tai vaimentaa. Siis equn vasemmassa laidassa olevat säätimet ovat bassopuolelle, keskellä keskitaajuuksille ja oikealla ylätaajuudet. Mm. liukusäätimien määrä vaikuttaa siihen kuinka laajalta alueelta taajuutta korjataan.. Kalleimmissa equalisaattoreissa on käsittääkseni parametriset säädöt, jolla saa säädettyä korjattavan taajuusalueen alue.. siis kuinka isoa tai pientä aluetta korjataan..

Halvemmissa stereissa equa edustaa monesti bass ja treble säätimet, joiden taajuusalue on todella laaja, eikä siis keskiääniin pääse puuttumaan millään tavalla..

Kai tuosta jotain selkoa saa.. Puolinukuksissa kirjoitettu.. lisää sumppia.
Pekkatapio
19.06.2003 09:48:39 (muokattu 19.06.2003 09:49:23)
Jokainen nappi on oma taajuusalueensa, jota tämä sitten joko buustaa tai vaimentaa.

Ja buustaa vain, jos ko. vekotin on aktiivinen eli tarvitsee virtaa toimiakseen. Esim "perinteisen" sähkökitaran kitaran tone ei ole aktiivinen, mutta sehän ei mikään eq olekaan, mun moka...

Mm. liukusäätimien määrä vaikuttaa siihen kuinka laajalta alueelta taajuutta korjataan..

Öö, mä oon saanu sellaisen käsityksen, ettei se liukujen määrä vaikuta siihen laajuuteen vaan tarkkuuteen. Jos kaksi laitetta kykenevät toimimaan alueella 10-20 000 Hz ja yhdessä on kolme liukua ja toisessa 20 liukua, niin liukujen käsittelemä taajuusalue on 20-liukuisessa pienempi. Tosin pari-kolmeliukuiset eq:t eivät aina ole yhtä laadukkaita kuin monta kymmentä liukua sisältävät, joten niillä ei välttämättä ole yhtä laaja taajuuskaista. Tästä voi keskustella vielä, kun en ole todellakaan varma asiasta.
Spiridon
19.06.2003 11:13:05 (muokattu 19.06.2003 11:13:54)
Ja buustaa vain, jos ko. vekotin on aktiivinen eli tarvitsee virtaa toimiakseen. Esim "perinteisen" sähkökitaran kitaran tone ei ole aktiivinen, mutta sehän ei mikään eq olekaan, mun moka...

Öö, mä oon saanu sellaisen käsityksen, ettei se liukujen määrä vaikuta siihen vaan tarkkuuteen. Jos kaksi laitetta kykenevät toimimaan alueella 10-20 000 Hz ja yhdessä on kolme liukua ja toisessa 20 liukua, niin liukujen käsittelemä taajuusalue on 20-liukuisessa pienempi. Tosin pari-kolmeliukuiset eq:t eivät aina ole yhtä laadukkaita kuin monta kymmentä liukua sisältävät, joten niillä ei välttämättä ole yhtä laaja taajuuskaista. Tästä voi keskustella vielä, kun en ole todellakaan varma asiasta.

No mitäs eroa laajuudella ja tarkkuudella on? Jos säätää pienempää aluetta, sehän on tarkempaa, eikö?
Pekkatapio
19.06.2003 11:19:25
No mitäs eroa laajuudella ja tarkkuudella on? Jos säätää pienempää aluetta, sehän on tarkempaa, eikö?

Ääääh, olisi pitänyt munkin keittää sitä kahvia. Noh, tulipahan moneen kertaan ja eri tavoin selitettyä. Sorgen.
booster
19.06.2003 12:04:43
Ja sittenhän on vielä parametrinen EQ, jossa valitaan, kuinka paljon korostetaan, mitä taajuutta korostetaan, ja kuinka leveää kaistaa korostetaan. Niin tai tietysti leikataan.
Kitarakamakaavio
Haetaan rumpalia Tampereella!!
Ostetaan keinokuorma, pistä pikaviestiä..
Juntunen
19.06.2003 16:19:26

Ja sittenhän on vielä parametrinen EQ, jossa valitaan, kuinka paljon korostetaan, mitä taajuutta korostetaan, ja kuinka leveää kaistaa korostetaan. Niin tai tietysti leikataan.

Juh. Suosittelen threadin aloittajalle Reiskan juttuja. http://www.nettiteatteri.com/reiska
Smynck
19.06.2003 17:19:48
Kiitos vastauksista, vähän tällaista ajattelinkin mutta selvensi silti :I
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)