Taitaa olla vähän liian laaja aihe täällä selitettäväksi. Ei kun kirjastosta joku sopiva alkeisteos ja perusteet haltuun. Yksi nauhanväli on puoli sävelaskelta,nuottiviivalta seuraavaan väliin taas on joko kokosävelaskel tai puolikas,eli yksi tai kaksi nauhaa riippuen paikasta ja sävellajista.Eli asian tekee vaikeaksi se ettei viivanväli ole vakio,esim 2 nauhaa. (itse en osaa nuoteista soittaa, mutta perusasioita olen hiljalleen koettanut itselleni selvitellä ja sen verran hankala homma on ettei muutaman rivin tai edes sivun selityksellä varmaan kukaan pysty neuvomaan.) Tuolta http://www.8notes.com/games/ ainakin löytyy jotain harjoituksia, varmaan muualtakin netistä. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Joo, alkanu kiinnostamaan nuoteista kitaran soitto. Viitsiskö joku selittää ihan alusta asti mitä tulis muistaa nuoteista soittaessa? Kuinka monta nauhaväliä yksi nuotti"rivin" vaihdos on? (ei, en tiedä termejä) Tämä asia on niin laaja, että alkuun pääseminenkin edellyttää paria lukua kitaransoiton oppikirjasta. Mutta yksi nauhaväli on puoli sävelaskelta. Jonte opetteli aluksi soittamaan nuoteista kohtuullisen sujuvasti satula-asemasta alhaalta (myös vapaat kielet ovat mukana). Tällä pärjää joten kuten ensi alkuun esimerkiksi iskelmissä ja tanssimusiikissa. Koska tällä tavoin soitettuna nyansointi on vajavaista ja rekisteri kapea, on nyt menossa sellainen kuuri että opettelen nuoteista soittoa ylemmästä asemasta (oktaavia korkeammalta) niin, että vapaat kielet eivät ole mukana. Tuon kun hyvin oppii eikä tarvitse katsoa otelautaa, niin transponointikin helpottuu olennaisesti. Jonte: "Soittu on parhain askare minkä mä oon tehny housut jalas". |