Aihe: Oktaavibasso
1
höpöttäjä
11.08.2007 22:05:06
En tiedä pitääkö tämä nyt laittaa tänne aloittelijoihin vai basso-ketjuun mutta koska olen melko aloittelija niin kyselisin nyt hieman oikean käden tekniikkavinkkejä ns. "oktaavibasson" soitteluun.

Suurta vaikeutta tuottaa seuraavanlainen tilanne: Vuorotellen luonnollisesti soitetaan vaikkapa E- ja D-kieltä joiltain nauhoilta, mutta jossain välikössä D-kieltä soitetaankin yhden sijaan kaksi kertaa, eli käsittääkseni tässä tapauksessa sen kahdeksasosan paikalla onkin kaksi kuudestoistaosaa.

Jos etu- ja keskisormella soittaa vuoronperään niin homma tuntuu sekoavan siihen kun välillä etusormi soittaa e:tä ja välillä d:tä. Onko suurta syntiä käyttää esim. nimetöntä tuossa apuna kun nopeammassa tempossa tuntuu nopeus muuten loppuvan kesken? Miten porukka tämän yleensä soittaa? Toivottavasti joku tajusi mitä ajan takaa..
Maiden01
12.08.2007 00:55:38
Onko suurta syntiä käyttää esim. nimetöntä tuossa apuna kun nopeammassa tempossa tuntuu nopeus muuten loppuvan kesken? Miten porukka tämän yleensä soittaa? Toivottavasti joku tajusi mitä ajan takaa..

En ole ite basisti, jonkun verran osaan sitä tosin soittaa. Mun mielestä on kaikkea muuta kuin huono juttu soittaa tuo nimettömällä. Säästyt sekoamiselta ja nimetönkin kehittyy. Ainakin itse pyrin niin basson soitossa kuin kitaran näppäilysoitossa käyttämään mahdollisimman montaa sormea.

Yleisenä nyrkkisääntönä voisi pitää, että soita niinkuin susta tuntuu hyvältä ja mikä tuottaa parhaimman tuloksen. Mitään oikeaa tai väärää ei minun mielestäni musiikin luomisessa tai sen soittamisessa ole. On vain eri tapoja ja tyylejä toteuttaa asioita.

Joku basisti jatkakoon tästä. Tokihan sormen käyttö riippuu hieman vielä kuviosta joka sen jälkeen soitetaan jne.
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
Hellrongel
12.08.2007 22:41:10