Aihe: Oktaavibasso
1
höpöttäjä
11.08.2007 22:05:06
En tiedä pitääkö tämä nyt laittaa tänne aloittelijoihin vai basso-ketjuun mutta koska olen melko aloittelija niin kyselisin nyt hieman oikean käden tekniikkavinkkejä ns. "oktaavibasson" soitteluun.

Suurta vaikeutta tuottaa seuraavanlainen tilanne: Vuorotellen luonnollisesti soitetaan vaikkapa E- ja D-kieltä joiltain nauhoilta, mutta jossain välikössä D-kieltä soitetaankin yhden sijaan kaksi kertaa, eli käsittääkseni tässä tapauksessa sen kahdeksasosan paikalla onkin kaksi kuudestoistaosaa.

Jos etu- ja keskisormella soittaa vuoronperään niin homma tuntuu sekoavan siihen kun välillä etusormi soittaa e:tä ja välillä d:tä. Onko suurta syntiä käyttää esim. nimetöntä tuossa apuna kun nopeammassa tempossa tuntuu nopeus muuten loppuvan kesken? Miten porukka tämän yleensä soittaa? Toivottavasti joku tajusi mitä ajan takaa..
Maiden01
12.08.2007 00:55:38
Onko suurta syntiä käyttää esim. nimetöntä tuossa apuna kun nopeammassa tempossa tuntuu nopeus muuten loppuvan kesken? Miten porukka tämän yleensä soittaa? Toivottavasti joku tajusi mitä ajan takaa..

En ole ite basisti, jonkun verran osaan sitä tosin soittaa. Mun mielestä on kaikkea muuta kuin huono juttu soittaa tuo nimettömällä. Säästyt sekoamiselta ja nimetönkin kehittyy. Ainakin itse pyrin niin basson soitossa kuin kitaran näppäilysoitossa käyttämään mahdollisimman montaa sormea.

Yleisenä nyrkkisääntönä voisi pitää, että soita niinkuin susta tuntuu hyvältä ja mikä tuottaa parhaimman tuloksen. Mitään oikeaa tai väärää ei minun mielestäni musiikin luomisessa tai sen soittamisessa ole. On vain eri tapoja ja tyylejä toteuttaa asioita.

Joku basisti jatkakoon tästä. Tokihan sormen käyttö riippuu hieman vielä kuviosta joka sen jälkeen soitetaan jne.
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
Hellrongel
12.08.2007 22:41:10
En ole ite basisti, jonkun verran osaan sitä tosin soittaa. Mun mielestä on kaikkea muuta kuin huono juttu soittaa tuo nimettömällä. Säästyt sekoamiselta ja nimetönkin kehittyy. Ainakin itse pyrin niin basson soitossa kuin kitaran näppäilysoitossa käyttämään mahdollisimman montaa sormea.

Jos nimetöntä käyttää apuna, se olisi sitten hyvä kehittää sellaiseen kuntoon, ettei soiton dynamiikka kärsi. Eli lyhyesti jokaisella sormella pitäisi lähteä tasainen ja yhtä kova ääni, joka vaatii kohtuullista harjoittelua.
Harley Benton on soitinten Harley-Davidson.
Rocco_Longfella
13.08.2007 16:17:08
Ei ole. Kyllä jotkut basistit käyttää viittäkin sormea. Tai yhdeksää/kymmentä jos otelautakäsi lasketaan mukaan. Niin kauan kun homma toimii, ei siinä ole mitään vikaa.

Mitä jos soitat E-kieleltä peukalolla? En tiedä, mistä musiikkityylistä puhuit, mutta ensimmäisenä tuli mieleen funkkityylinen släppäily. Tokihan thrässissä sun muissakin on noita kielihyppelyitä, mutta niissä nyt tuskin kannattaa lähteä peukuttelemaan.
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
höpöttäjä
14.08.2007 11:44:36
Lähinnähän toi funky ja acid jazz on lähellä sydäntä että sitä olen vähän yrittäny soitella. Ei tietty mikään helpoin genre näin aloittelijalle mut jo hieman yksinkertaistamalla pystyy hyvinki vetään biisejä.

Toi peukkuhomma tulee sitten kun muuten paketti on paremmin kasassa. Lähdin myös työstämään tätä kyseistä ongelmaa kahdella sormella ihan jo senkin takia että sais lisää nopeutta jota tossa tyylilajissa tuntuu tosiaan tarvitsevan. Taktiikkana se että ensin etusormi hyppää e:ltä d:lle ja keskisormi soittaa sitten sen jälkimmäisen äänen.

Tuntuu tässäkin pätevän se homma että alottaa vaan riittävän hitaalla tempolla reenaamaan ja nostaa pikkuhiljaa niin kyllä se siittä.
tanjuli
20.08.2007 21:53:01 (muokattu 20.08.2007 21:54:14)
...tai sit ottaa samalla sormella kaks kertaa? Osoittautui tietyissä kuvioissa mulle helpommaksi kun nimettömältä etusormelle takasin kieltä vaihtaen tai joku muu kiertoreitti. Toisenlaisissa kuvioissa se nimetön on sit parempi.
[i hear voices but at least they're on tune]
Epämuusikko
21.08.2007 10:57:11
Kaksi sanaa:

Weather Report: River People.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
discominister
23.08.2007 18:48:28
Minua kiinnostaisi enemmän tietää, että mikä se oktaavibasso oikein on? :P
papitsu
23.08.2007 19:50:02
Minua kiinnostaisi enemmän tietää, että mikä se oktaavibasso oikein on? :P

Se lienee semmoista, että soitetaan (yleensä) tasaista kahdeksasosaa ensin perussävel ja sen jälkeen perussävelen oktaavi, eli vaikkapa D:llä näin:

G|---7---7---7---7-
D|-----------------
A|-5---5---5---5---
E|-----------------
   1 + 2 + 3 + 4 +
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
discominister
24.08.2007 08:48:00
Se lienee semmoista, että soitetaan (yleensä) tasaista kahdeksasosaa ensin perussävel ja sen jälkeen perussävelen oktaavi, eli vaikkapa D:llä näin:

G|---7---7---7---7-
D|-----------------
A|-5---5---5---5---
E|-----------------
   1 + 2 + 3 + 4 +

Ahaa! Siis soittotekniikka, eikä kitaraefekti niin kuin minä luulin?
AZa
24.08.2007 14:31:21 (muokattu 24.08.2007 14:36:38)
Mikäs se semmonen basso sitten on, jossa on 4 tai 8 lisäkieltä viritettynä oktaavia (tai kahta) korkeammalle? Vai oonko nähnyt jotain hämäriä bassounia :D

edit. En ole nähnyt unta :p siis tällainen http://www.youtube.com/watch?v=Umw3LGc0keM Ehkä olis järkevämpää kysyä, että millaisessa musiikissa sitä käytetään ja miltä se kuulostaa. Sehän tuli jo selväksi että millainen se on.
[Sunlight coming through the haze]
Rumpupu
28.08.2007 12:19:42
Ja niin kuin kaikki tämäkin kannattaa aloittaa hitaasti. Koita saada ne oktaavit ilman kuudestoista osia ensin sujumaan hyvin, sitten alat lisäilemään. Minusta tuntuu että kannattaisi soittaa etusormella matalat ja keskisormella se oktaavi. Peukkukin on ihan hyvä mutta soundi on huomattavasti pehmeämpi eli ei ollenkaan napakan disko. Toki peukulla voi napata kielen ylös ja päästää alas (siis sillai släp änd pop ilman släppiä) mutta sekään ei ole välttis toivottu soundi.
Nimetöntä voi hyvinkin käyttää mutta kyllä kahdella pärjää oikein mainiosti kun vaan lähtee hitaasti etenemään. Kannattaa muuten opetella sitten vasurilla vaimentamaan äänet etteivät jää soimaan kun ei välttämättä oikealla kädellä ehdi.
Toivottavasti ei ollut hirveän epäselvä tämä.
Jos helvetti on täynnä idiootit vaeltaa maanpäällä.
Rocco_Longfella
28.08.2007 14:37:06
Peukkukin on ihan hyvä mutta soundi on huomattavasti pehmeämpi eli ei ollenkaan napakan disko.

No onhan se pehmeä jos soittaa kuin akustista kitaraa, mutta ei minusta släpistä mikään hirveän pehmeä ääni lähde.
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
tanjuli
28.08.2007 15:20:08
No onhan se pehmeä jos soittaa kuin akustista kitaraa, mutta ei minusta släpistä mikään hirveän pehmeä ääni lähde.

Oli millainen vaan, niin perusdiskoon sopii enemmän ihan perussaundi kuin suoranainen släppi. Varsinkin jos muu poppoo vetää perusdiskoa ja vaan yks Priimustelee. Plus että se oktaavikuvio on ihan hyvä olla perussaundillakin hallussa, lähtee släppi iisimmin kulkemaan kun ei tarvi kun yhden käden hommiin keskittyä kun vasuri voi tehdä samaa kun muutoinkin.
[i hear voices but at least they're on tune]
Rumpupu
30.08.2007 10:41:06
Niin, tuo släppi ei ole joka paikkaan sopiva mutta perustyylillä oktaavit on tosiaan hirveen hyvä osata. Saa aika funkyä musaa aikaseksi sillai. Släpissä kun pitää olla hirmu hyvä että sitä julkisesti uskaltais esittää.
Jos helvetti on täynnä idiootit vaeltaa maanpäällä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)